مردم دنيا تشنه آموزه هاي معرفتي و ديني هستند

مردم دنیا تشنه آموزه های معرفتی و دینی هستند

تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
حجت الاسلام حسيني نيشابوري گفت: اگر قرار است کار بين المللي در عرصه تئاتر مساجد انجام شود بايد ادبيات بومي را توسعه داد تا بتواند با مخاطب بين المللي ارتباط برقرار کند. مردم دنيا تشنه آموزه هاي معرفتي شناختي هستند.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، مراسم تقدیر از داوران و اساتید تئاتر شبستان صبح امروز (دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه) در محل باغ زیبای تهران برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام امرودی، مشاور  وزیر امور خارجه در امور فرهنگی؛ مجتبی مطهری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، حجت الاسلام خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور حضور داشتند.

همچنین از جمع هنرمندان حاضر در این مراسم می‌توان به چهره هایی چون مسعود فروتن، پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون، عطیه غبیشاوی، بازیگر، شهرام کرمی، کارگردان، ابوالفضل همراه،  بازیگر و رئیس فرهنگسرای نیاوران، فرهاد بشارتی، بازیگر، سید حسین فدایی حسین، کارگردان و... اشاره کرد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام خداداده اظهار کرد: هفته، هفته معلم است و مدرسه، مدرسه شبستان و شعار ما در جشنواره تئاتر شبستان هم آگاهی است، امیدوارم امسال کار جدی در حوزه کار فرهنگی با محوریت مساجد به ویژه تئاتر داشته باشیم.

در ادامه حجت الاسلام امرودی ضمن ابلاغ سلام دکتر امیرعبداللهیان، به رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور و هنرمندان حاضر در جمع گفت: همیشه تصور می کردم تنها هنری که در مساجد ما وجود دارد فقط معماری است اما حقیقتا تئاتر به عنوان مظلوم ترین هنر از این فضا دور است. غافل از اینکه در طول تاریخ قدیمی ترین و غنی ترین تئاترها را مساجد و حسینیه ها در قالب تعزیه داشتند، بهترین دکور، گریم و اجرا را در تئاتر مسجد داریم و از این که این رویکرد را با تلاش‌های خود احیا می کنید سپاسگزارم.

آمادگی وزارت امور خارجه برای برگزاری جشنواره تئاتر شبستان در سطح بین المللی

مشاور وزیر امور خارجه در امور فرهنگی افزود: دستگاه دیپلماسی کشور این آمادگی را دارد که برای برگزاری این جشنواره در سطح بین المللی کمک کند. همچنین می توانیم امکان حضور و اجرای تئاترهای برگزیده جشنواره در کشورهایی که با هنر نمایش غریب نیستند را فراهم کنیم. من در بسیاری از کشورها می بینم مردم در صف های طولانی جلو سالن های نمایش می ایستند.

وی تصریح کرد: تبلیغ و ترویج آرمان فلسطین و شناخت درست صهیونیسم در دنیا دشوار بود اما اکنون شرایط به گونه دیگری است و اگر تا چند ماه قبل قرآن را آتش می‌زدند اکنون همه خاطرخواه معارف انقلاب اسلامی و مقاومت هستند.

حجت الاسلام امرودی در ادامه خطاب به هنرمندان حاضر در نشست افزود: شاید گاهی یک نمایش یا یک نریشن کوتاه بیشتر از یک منبر تاثیر داشته باشد، من معتقدم پاک ترین و مستقل ترین هنر در حوزه نمایش را هنوز ایران عزیز با همین هنرمندان دارد.

وی در پایان گفت: امیدوارم جلسه بعد در وزارت امور خارجه با حضور همین هنرمندان باشد.

در ادامه حجت الاسلام حسینی نیشابوری با بیان اینکه هنر در خون و سرشت مردم ایران است، اظهار کرد: فعالیت در مورد مسجد هم به این گونه است چراکه اساسا عبودیت فطری است و در جان افراد وجود دارد.

درصدد گسترش فعالیت های بین المللی با محوریت قرآن هستیم

مدیر کل امور تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سلام حجت‌الاسلام ایمانی پور را ابلاغ و اعلام آمادگی کرد در صورت مهیا بودن شرایط  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابتدا در عالم تشیع، سپس در دنیای اسلام و بعد دنیای انسانی، موضوع گسترش این جشنواره ملی را در ساحت‌های بین المللی حمایت کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان حدود ۷۰ نمایندگی در کشورهای مختلف دارد، می توان این ظرفیت را در خدمت هنر به ویژه تئاتر قرار داد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می کنم که محدودیت های درون مرزی در نمایش نامه ها اعمال نشود تا بتواند با مخاطبان برون مرزی هم ارتباط بگیرد.

وی با بیان اینکه درصدد گسترش فعالیت های بین المللی با محور قرآن هستیم، ابراز کرد: در این عرصه باید اجازه دهیم با منطقی که اسلام دارد حرف هایمان را حِکمی بزنیم و بر اساس استدلال و فلسفه سخن بگوییم، هرچند در حوزه های مادی، ابزار مادی است که کارایی دارد و کارسازاست اما هنر ابزار بشری و تکامل یافته است چنانچه هنرمندان دست یاری بدهند آماده تسهیل گری در این زمینه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی نیشابوری تأکید کرد: اکنون نیاز به این است که یک اثر فاخر قرآنی تولید و ارائه شود. بنابراین اگر با محوریت قرآن کاری باشد که بتوانیم در حوزه بین المللی ارائه کنیم، استقبال می‌کنیم.

در بخش دیگری از برنامه «مسعود فروتن» با ابراز خوشحالی از حضور در این نشست گفت: خوشحالم که برای پرورش کار تئاتر  چنین اتفاقی (جشنواره تئاتر شبستان) در حال رخ دادن است. تئاتر مادر هنرهای نمایشی است. متاسفانه تلویزیون مدتی است از تئاتر فاصله گرفته است.

سلیمانی از اساتید راهنمای مدرسه تئاتر شبستان نیز گفت: در این جشنواره شاهد رویش های جدید از افراد علاقمند به تئاتر بودیم. افرادی از گروه های سنی مختلف با گرایش های مختلف که با ذوق خاصی وارد عرصه تئاتر شدند. خوشحالم که این افراد به عرصه تئاتر کشور وارد می شوند.