توزیع سبدکالا‌ی ۸۰۰ هزار تومانی میان محرومان در ماه رمضان/حواله نان به نیازمندان اختصاص می‌یابد

توزیع سبدکالا‌ی ۸۰۰ هزار تومانی میان محرومان در ماه رمضان/حواله نان به نیازمندان اختصاص می‌یابد

تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام حسین‌زاده از تهیه سبد کالاهای ۸۰۰ هزار تومانی برای توزیع میان محرومان در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: همچنین، به نیت هدیه به حضرت خدیجه(س) در حال رایزنی با نانوایی‌های منطقه برای دریافت حواله نان ویژه نیازمندان هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مقام معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی که به مناسبت نیمه شعبان، سالروز ولادت باسعادت امام زمان(عج) انجام دادند، در کنار تشریح مفهوم انتظار زمینه ساز ظهور و کیفیت نیاز جهان امروز به این انتظار، بر اجرای رزمایش مواسات و خدمت مومنانه در ماه مبارک رمضان برای رسیدگی به وضعیت محرومان و نیازمندان و آسیب دیدگان اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، تاکید کردند.

مساجد کشور در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری، همانند گذشته نسبت به انجام رزمایش مواسات و خدمت مومنانه وارد میدان عمل شده اند و اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام می دهند. یکی از این مساجد فعال در زمینه رزمایش مواسات و همدلی مسجد جامع «نظام مافی» در منطقه ۵ تهران، واقع در بلوار آیتالله کاشانی، بعد از سه راه جنتآباد جنوبی است. این مسجد که از دهه 40 توسط مرحوم دکتر نظام مافی وقف و ساخته شده است،امروز به عنوان یکی از مساجد فعال و پیشتاز در کمک رسانی به نیازمندان و ضعفا شناخته میشود.

برای تشریح فعالیت های این مسجد در زمینه رزمایش مواسات و همدلی و کمک به نیازمندان گفت وگویی با حجت الاسلام «سید محمدتقی حسین زاده»، امام جماعت مسجد جامع نظام مافی ترتیب دادیم که مشروح آن را ادامه می خوانید:

 

شیوع ویروس کرونا فشارهای اقتصادی بسیاری به اقشار ضعیف جامعه متحمل کرد، با توجه به تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش مواسات و همدلی رویکرد و برنامه های مسجد نظام مافی برای حمایت از نیازمندان و ضعفا چه بوده است؟

 

مسجد جامع نظام مافی دارای مرکز نیکوکاری است که تحت نظر کمیته امداد امام خمینی(ره) فعالیت می کند و همواره در طول سال با حمایت های خیرین، کمک هایی در چند نوبت به محرومین و نیازمندان تحت پوشش صورت می گیرد، اما با شیوع ویروس کرونا سعی کردیم در چند مرحله خدمات و کمک های ویژه ای از افراد تحت پوشش داشته باشیم.

مرحله اول کمک رسانی به نیازمندان در آستانه عید نوروز در این مسجد صورت گرفت که در همین راستا بین 190 خانواده که از اقشار ضعیف و سرپرست خانوار و یا بدسرپرست هستند، سبد کالا توزیع شد که در مجموع این طرح نزدیک به 100 میلیون هزینه داشت.

مرحله دوم همدلی به نیازمندان در ایام عید نوروز به منظور پیشگیری از ویروس کرونا صورت گرفت که این کمک ها شامل 313 بسته بهداشتی همچون ماده ضدعفونی کننده، دستکش و ماسک بود که پس از تهیه در اختیار افراد تحت پوشش قرار گرفت.

همدلی سوم مسجد نیز در شب نیمه شعبان انجام شد که به حساب 250 نیازمند تحت پوشش خیریه مبلغ 150 هزار تومان واریز شد که در مجموع 37 میلیون تومان به این افراد کمک انجام شد.

 

 

 

در محور تهیه و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی بین مردم چه فعالیت هایی توسط مسجد در این شرایط صورت گرفته است؟

 

از زمان شیوع ویروس کرونا توسط فعالین بسیجی مسجد، اقلام بهداشتی در چندین نوبت توزیع و خیابان ها، معابر، ایستگاه های اتوبوس و پارکها نیز ضدعفونی شده است.

علاوه بر آن، کارگاه دوخت ماسک در کتابخانه مسجد راه اندازی شده است که تا امروز خواهران بسیجی 22 هزار ماسک و گان در این کتابخانه و نیز در منازلشان دوخته و به مراکز بهداشتی تحویل داده اند.

 

با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم، رویکرد وبرنامه های مسجد در خدمت رسانی به محرومین در چه محورهایی خواهد بود؟

 

در راستای اجرای رزمایش مواسات و همدلی مرحله دیگر کمک رسانی به فقرا و نیازمندان در آستانه ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد که در این مرحله 110 سبد کالا به عشق امیرالمومنین علی(ع) توزیع خواهد شدارزش هر سبد کالا 800 هزار تومان است. پیش بینی ما این است که در این مرحله به یاری خداوند و کمک خیرین مجموع کمک رسانی به نیازمندان 88 میلیون تومان شود.

 

 

محتوای سبدهای کالا چه اقلامی خواهد بود؟

 

محتوای این سبد کالایی شامل برنج10 کیلویی، روغن دو عدد، شکر دو کیلو، قند دوکیلو،حبوبات (عدس،نخود، لپه، سویا))هر کدام یک کیلو، ماکارونی  10عدد، چایی یک کیلو، خرما یک کیلو، رب گوجه فرنگی یک کیلو، مرغ چهار کیلو، پودر شستشو4  عدد،گوشت گوسفندی یک کیلو و نیم، مایع ظرف شویی و دستشویی هر کدام دو عدد، شامپو دو عدد، دستکش یکبار مصرف 100 عدد و ماسک 5 عدد و ژل ضدعفونی کننده یک عدد است. ضمن اینکه به عشق مولا علی(ع) کارت هدیه 110 هزار تومانی به نیت امام حسن(ع) و حضرت خدیجه(س) به ضعفای تحت پوشش اهدا می شود.

 

در ماه مبارک رمضان، علاوه بر توزیع 110 سبد کالا میان نیازمندان، در حال تهیه حواله های نان هستیم. با نانوایی های اطراف صحبت شده و قرار است، نان صلواتی به نیت حضرت خدیجه(س) بین نیازمندان و فقرا تقسیم شود.

 

برخی از مساجد در راستای رزمایش مواسات و همدلی اقدام به اجرای طرح «هر مسجد یک قربانی» کرده اند، برنامه مسجد جامع نظام مافی در این زمینه چیست؟

 

ذبح قربانی یکی از رویکردهای کاری مسجد جامع نظام مافی است که در طول سال به نیت سلامتی امام زمان(عج) انجام می شود. اما در حال حاضر و به منظور دفع بلا از جامعه شیعیان امیرالمومنین(ع) تا کنون شش گوسفند به همت خیرین قربانی و گوشت آن را در میان فقرا توزیع کرده ایم.

 

 

 

نیازمندان تحت پوشش از افراد پیرامونی مسجد هستند یا از دیگر استان ها و مناطق تهران به مسجد معرفی شده اند؟

 

عموم نیازمندان مرکز نیکوکاری مسجد جامع نظام مافی از اقشار ضعیف منطقه 5 تهران هستند و تعداد کمی از آنها از دیگر شهرستان ها معرفی شده اند. ما به منازل همه نیازمندان تحت پوشش به صورت تک به تک سرکشی کرده ایم و بعد از آنکه در جریان وضعیت زندگیشان قرار گرفتیم برایشان تشکیل پرونده داده ایم. این افراد عموما یا افرادی هستند که سرپرست خانواده خود را از دست داده اند و یا بد سرپرست هستند.

 

افرادی که تمایل به شرکت در این طرح خیرخواهانه داشتند، چگونه می توانند مشارکت کنند؟

خیرین و علاقهمندان میتوانند برای کمک به این طرح خیرخواهانه، به مسجد مراجعه کنند و یا از طریق شماره کارتهای ۶۰۳۷۹۹۷۳۵۰۱۲۲۹۴۶ و ۵۸۵۹۸۳۷۰۰۵۲۹۶۹۳۰ به نام مسجد نظام مافی کمکهای خود را واریز کنند و حامی این مرکز شوند تا در طول سال بتوانیم خدمترسانی بهتری به این نیازمندان داشته باشیم.

 

 

پایان پیام/ 40