برنامه ها و فعالیت های کانون های مساجد در ۷ محور تدوین شد

برنامه ها و فعالیت های کانون های مساجد در ۷ محور تدوین شد

تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل گفت: برنامه ها و فعالیت های کانون های مساجد در ۷ محور به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تدوین شد که با رعایت ضوابط و موازین بهداشتی به صورت حضوری و غیر حضوری عملیاتی خواهد شد.

«نادر سقاء» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اردبیل گفت: برنامه ها و فعالیت های کانون های مساجد در 7 محور به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تدوین شد که با رعایت ضوابط و موازین بهداشتی به صورت حضوری و غیر حضوری عملیاتی خواهد شد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل تصریح کرد: این 7 محور در زمینه های قرآنی، دعا و احکام، کتابخوانی، فرهنگی و مناسبتی، هنری و کمک مومنانه و مقابله با بیماری کرونا است.

 

وی اعلام داشت: محور قرآنی شامل برگزاری محافل قرآنی در منازل با نیت شهدای محله و مدافعان سلامت، جزخوانی قرآن کریم به صورت خانوادکی، برنامه آموزشی، برگزاری مسابقه ها و بازی های قرآنی و حتی قصه گویی قرآنی ویژه نونهالان و نوجوانان، تدبر در معانی آیات قرآن کریم، جلسه های پرسش و پاسخ قرآنی، تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن در بین الصلاتین در منازل، فیلمبرداری از تلاوت قرآن هر روز توسط یک نفر از قاریان محله و انتشار آن در کانال های شبکه های مجازی از مهمترین برنامه ها است.

 

سقاء افزود: ارسال ادعیه و اعمال مخصوص هر روز، معرفی احادیث در خصوص اهمیت و فضائل ماه مبارک رمضان، مسابقه احکام و حدیث، پرسش و پاسخ احکام روزه و نماز، سخنرانی امام جماعت، اساتید و مربیان ارسال نکته های نهج البلاغه، برپایی محافل دعا و نیایش به ویژه قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه به صورت مجازی نیز از محورهای دعا و احکام است.

 

این مقام مسئول تاکید کرد: در محور کتابخوانی نیز برگزاری مسابقه های کتابخوانی، معرفی کتاب به ویژه اجرای طرح شنبه کتاب با موضوع کتب دینی و سلامت، برگزاری مسابقه های خلاصه نویسی و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از طریق شبکه های مجازی عملیاتی خواهد شد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان یادآور شد: برگزاری جلسه هماهنگی ماه مبارک رمضان با رعایت اصول بهداشتی، تشکیل کارگروه تشکیلات مجازی در مساجد، افتتاح کانال مجازی محله و مسجد، برگزاری مسابقه های فرهنگی، تکریم و دلجویی از خانواده های خسارت دیده از بیماری کرونا در محلات، دیدار و تکریم کادر پزشکی و خدمات درمانی، تجلیل از شهدایت مدافع سلامت و مشارکت در مسابقه های استانی و کشوری طرح ملی «فهما» از جمله برنامه های فرهنگی و مناسبتی است.

 

سقاء خاطر نشان کرد: فعالیت رادیوی مسجد از جمله پخش قرائت قرآن کریم، اذان و دعا، فضاسازی تبلیغی ماه مبارک رمضان در مساجد و محلات، سخنرانی کوتاه با موضوع سبک زندگی اسلامی و احکام، راه اندازی سامانه پیامک مسجد و محله، تجلیل و قدردانی مجازی از خانواده های مسجد محور برگزیده، شناسایی روزه اولی های محله و تبریک و قدردانی مجازی، معرفی مفاخر و شهدای محله، پیش بینی برنامه برای مناسبت های ایام میلاد امام حسن (علیه السلام) شب های قدر، روز قدس و عید سعید فطر، مشارکت در رخدادهای مهم محله به صورت مجازی نیز از دیگر فعالیت های فرهنگی و مناسبتی تدوین شده است.

 

وی اظهار داشت: در محور هنری نیز برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع ماه مبارک رمضان، قرآن و نماز، پخش سرود بچه های مسجد، اطلاع رسانی برنامه های فضای مجازی و فعالیت های مسجد و محله، برگزاری مسابقه های هنری شامل عکاسی، خاطره گویی، مقاله نویسی و صنایع دستی و برپایی نمایشگاه آثار هنری در منازل و قدردانی مجازی از هنرمندان محله انجام خواهد شد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ادامه داد: مشارکت در رزمایش کمک مومنانه در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری نیز از دیگر اقدام ها است که شناسایی خیرین و نیازمندان محله، توزیع افطاری و سحری بهداشتی در بین نیازمندان، همکاری در اجرای رزمایش ملی کمک مومنانه، اجرای پوس نان مهربانی، اجرای طرح مامور افتخاری خرید مایحتاج منازل به ویژه سلامندان، اهدای خون، ترویج نذر فرهنگی و معیشتی و برپایی ایستگاه سلامت از جمله این موارد است.

 

سقاء عنوان کرد: در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا نیز آموزش و بیان نکات بهداشت فردی و اجتماعی، توزیع محصولات بهداشتی و ضدعفونی، مشاوره و معرفی مراکز بهداشت، برگزاری مسابقه فرهنگ سلامت، بیان نکات افزایش امید و آموزش مهارت های زندگی در جهت مقابله با آسیب های اجتماعی خانواده ها، بیان برنامه های تغذیه سالم و ورزش خانگی از دیگر برنامه های این محور است.

 

این مقام مسئول اذعان داشت: تمامی برنامه ها و فعالیت های کانون های مساجد در ماه مبارک رمضان با عنوان طرح ملی «راهکار» رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان انجام خواهد شد.

 

سقاء عنوان کرد: این برنامه ها و فعالیت های به صورت پیشنهادی است و هر یک از کانون ها بر اساس ظرفیت های محلی اقدام به اجرای هر یک از محورها خواهند کرد.

پایان پیام/ 365