از تولید روزانه ۳ هزار ماسک در کانونی مسجدی تا راه‌اندازی قرارگاه جهادی فاطمه الزهرا(س) توسط بچه‌های مسجدی

از تولید روزانه ۳ هزار ماسک در کانونی مسجدی تا راه‌اندازی قرارگاه جهادی فاطمه الزهرا(س) توسط بچه‌های مسجدی

تاریخ انتشار : ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
تولید روزانه ۳ هزار ماسک در کانون فرهنگی هنری رحمت‌للعالمین، راه‌اندازی قرارگاه جهادی فاطمه الزهرا(س) توسط کانون امام سجاد(ع) بجنورد و فراخوان «همدلی» کانون‌های مساجد در خراسان شمالی ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱ اردیبهشت‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در نخستین روز از اردیبهشت ماه ۹۹:

 

تولید روزانه ۳ هزار ماسک در کانون رحمت‌للعالمین نمونه‌ای از لبیک کانون‌های مساجد به ولایت است

 

 

به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، با صدور پیامی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» خط تولید روزانه سه هزار ماسک، به همت اعضای کانون فرهنگی هنری رحمت‌للعالمین مسجد ثارالله استان ایلام آغاز به کار کرد.

 

متن پیام رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

«فَآتاهُمُ اللَّهُ ثَوابَ الدُّنْیا وَ حُسْنَ ثَوابِ الآْخِرَةِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ» خداوند ثواب و بهترین پاداش آخرت را به آنها (احسان کنندگان) داد؛ (زیرا) خداوند نیکوکاران را دوست می دارد. سوره مبارکه آل عمران آیه 148»

 

مسجد در طول تاریخ پایگاه انسان‌سازی، بصیرت‌افزایی، وحدت امت اسلامی، بسیج امت خداجو، تبلور فرهنگ و هنر ناب متکی به آموزه‌های دینی، کانون هم‌افزایی آحاد مردم در جهت مقابله با آلام و به طور کلی بستر اصلی ایجاد تمدن اسلامی بوده است.

 

شکوه، عظمت، قداست و وجوه کارکردی مساجد آن را از سایر عبادتگاه‌ها متمایز می‌سازد، که در جهت ایجاد وحدت و همبستگی در میان توده های مردم و بسیج قشرهای مختلف برای مقابله با ظلم و استبداد، در جریان انقلاب شکوهمند اسلامی تجلی پیدا کرد؛ در نتیجه به واسطه همین وجوه اساسی و ذاتی مساجد که در درون دین مبین اسلام نهادینه شده است، مردم مومن و انقلابی ایران، از مساجد به عنوان سنگر و پایگاه مبارزات خویش علیه ظلم و استبداد استفاده کردند. بدون شک این مکان مقدس الهی مرکزی برای پاسخگویی به نیازها و مقتضیات زمانی خود بوده و همواره همانند شبکه‌ای گسترده و قوی در همه نقاط شهری و روستایی کشور به عنوان سنگرگاه اصلی مردم و با همت خود مردم، ابتکار عمل را در دست گرفته است که نمونه بارز و تأثیرگذار آن را در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سپس جنگ تحمیلی و بسیج نیروهای مردمی با محوریت این مکان مقدس شاهد بودیم.

 

اینک کشور عزیز ما گرفتار ویروس منحوس کرونا شده است و متاسفانه تعداد زیادی از هموطنانمان را به واسطه همه‌گیری این بیماری از دست دادیم. پس از شیوع این بیماری، گروه‌های جهادی و مسجدی به صورت خود جوش و با تکیه بر آموزههای وحیانی اسلام دوشادوش مدافعان سلامت در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، دست به کار شدند تا همچون دیگر مقاطع تاریخی انقلاب اسلامی، در متن و بطن جامعه و در خط مقدم مقابله با این بیماری باشند. به تعبیر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی)، کشور ما در طول بیش از چهل سال گذشته، مصائب و مشکلات سخت‌تر و خطیرتر از بروز این بیماری را با همت مردم مومن و هوشیار پشت سرگذاشته است.

 

امروز نیز با تلاش و کوشش همه مردم ایران اسلامی و جوانان برومند کانونی که مسجد و کتاب الله را کانون فعالیت‌های خداپسندانه قرار داده اند، ان‌شاءالله به زودی بر این بیماری فائق می‌شویم. خدا را سپاسگزاریم که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی توانستیم با تلاش خستگی‌ناپذیر اعضای شریف، خدوم و جهادگر کانون فرهنگی هنری رحمت‌للعالمین مسجد ثارالله استان ایلام خط تولید روزانه 3 هزار ماسک را در این استان سرافراز افتتاح کنیم.

 

ضمن تقدیر و تشکر فراوان از اعضای جهادگر این کانون فرهنگی هنری که کاری بزرگ و ماندگار را در راستای خدمت به مردم به سرانجام رساندند، از خداوند متعال دوام توفیقات تمام خادمان مساجد در سراسر کشور را خواستارم.

 

امیدوارم این حرکت خداپسندانه و ماندگار جوانان خداجوی کانون فرهنگی هنری رحمت‌للعالمین مسجد ثارالله استان ایلام که یادآور رشادت‌ها و ایثار مردمان آن خطه در طول 8 سال دفاع مقدس است، الگو اعضای کانون‌های فرهنگی هنری در سراسر کشور باشد که قطعا چنین نیز هست.

با توکل به خداوند لایزال جهت توسعه پایدار و اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره موفق و موید باشید.

 

 

                                                                                                                                                  حبیب رضا ارزانی

                                                                                                                                       مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی

                                                                                                                                    کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور

 

 

راه‌اندازی قرارگاه جهادی فاطمه الزهرا(س) توسط کانون امام سجاد(ع) بجنورد

 

 

به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، «یوسفعلی گریوانی»، مدیر کانون فرهنگی هنری امام سجاد (علیه السلام) شهر بجنورد با ارائه گزارشی از فعالیت های خیرخواهانه این کانون در مقابله با شیوع ویروس کرونا، از تهیه بسته های بهداشتی و ارزاق و توزیع آن در میان خانواده های نیازمند خبر داد و گفت: تاکنون  400 خانواده نیازمند  در محله های اطراف این مسجد و حاشیه شهر بجنورد شناسایی و تحت پوشش خدمات آن قرار گرفته اند.

 

وی با تاکید بر لبیک فعالان کانون به ندای رهبری در ترسیم عملی رزمایش همدلی، اضافه کرد: یکی از کارهای محوری مسجد امام سجاد (علیه السلام) بجنورد از بدو تاسیس شناسایی و حمایت از اقشارکم‌برخوردار و رفع آسیب های اجتماعی  بوده است که هم اکنون با همیاری نهادهای دیگر فعال در مسجد ازجمله پایگاه بسیج و مرکز نیکوکاری، قرارگاه جهادی فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) بدین منظور تشکیل و فعالیت های انسان دوستانه به شکل منسجم و جدی صورت می‌پذیرد.

 

گریوانی در ادامه مطلب فوق خبر داد: از ابتدای روزهای قرنطینه مقابله با بیماری کووید 19 تا کنون بسته های ارزاق و نیز بسته های بهداشتی تهیه شده و میان 300 خانواده توزیع شده است.

 

وی همچنین از تهیه و توزیع  200 بسته غذایی ویژه ماه مبارک رمضان  بین خانواده های نیازمند شناسایی شده در استان خبر داد و گفت: این بسته ها با مشارکت خیران مؤسسه حضرت خدیجه (سلام الله علیها) شهر قم تهیه شده و توسط اعضای کانون به عنوان معین و رابط استان با موسسه مذکور و نیز همیاری تعدادی از کانون ها در سراسر استان، در حال توزیع است.

 

گریوانی در تکمیل مطالب فوق افزود: با مشارکت و همیاری اهالی مسجد بسته های بهداشتی شامل ماسک و  مواد ضد عفونی کننده سطوح، هر روزه آماده و در درب منازل به افراد تحویل می شود.

 

وی تأکید کرد: ماسک ها و مواد ضدعفونی  کننده سطوح  توسط فعالان این مسجد تهیه و پس از بسته بندی و ضدعفونی  در اختیار خانواده های نیازمند شناسایی شده قرار می گیرد.

 

گفتنی است، پیش از این و دراردیبهشت 97، با همکاری کانون فرهنگی هنری امام سجاد (علیه السلام ) بجنورد، همایش ملی اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی فرهنگی در سبک زندگی امام سجاد (علیه السلام) در خراسان شمالی افتتاح و برگزار شد.

 

فراخوان «همدلی» کانون‌های مساجد در خراسان شمالی/ اجرای طرح ملی «راهکار» در ماه مبارک رمضان

 

 

«هاشم شیرازیان» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های کانون های مساجد استان خراسان شمالی برای اجرای رزمایش مواسات و همدلی، اظهار کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای رزمایش مواسات و همدلی در ماه مبارک رمضان، فعالان کانون های مساجد استان خراسان شمالی کمک به نیازمندان را در دستور کار قرار داده اند، تا لبیکی به ندای مقام معظم رهبری دهند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی بیان کرد: در همین راستا پیشنهاد ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تحت عنوان «راهکار» که مخفف رزمایش، ایمان، همدلی، کار، ایثار رمضان است، مورد توجه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان شمالی قرار گرفت و فراخوانی تحت عنوان هم‌دلی را در فضای مجازی راه اندازی و اطلاع‌رسانی کردند.

 

شیرازیان با اشاره به اینکه محور فعالیت های جهادی و کمک رسانی های فعالین کانونی بر مبنای مثلث «جوانان، مردم  و خدمت رسانی» است، تصریح کرد: با مساعدات مردم و خیرین تاکنون دو هزار بسته بهداشتی برای مبارزه با کرونا در مناطق محروم و حاشیه نشین استان خراسان شمالی توزیع شده است. ضمن اینکه با همکاری موسسه حضرت خدیجه(س) استان قم تاکنون 26 راس گوسفند قربانی و 200  بسته گوشت میان نیازمندان توزیع شده است.

 

وی از توزیع بسته های غذایی میان مستمندان در راستای دستگیری از محرومین خبر داد و گفت: راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و توزیع در مناطق محروم روستایی به طور رایگان، پاک‌سازی و ضدعفونی معابر شهری و روستایی، حضور در بیمارستان‌های ویژه درمان بیماران کرونایی و خدمت داوطلبانه به بیماران، تجهیز و راه‌اندازی بیمارستان صحرایی  از اقدامات فعالان کانون های مساجد استان خراسان شمالی برای مبارزه با کرونا است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی با اشاره به برنامه های کانون های مساجد استان خراسان شمالی در ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: ارایه محتوای آموزشی و مذهبی در فضای مجازی، توسعه و ترویج معارف قرآن کریم و برگزاری مسابقات فرهنگی بخشی از این برنامه ها است.

 

توزیع بسته‌های ارزاق بین محرومان، جایگزین افطاری‌های مساجد می‌شود

 

 

برنامه گفتگوی اجتماعی با موضوع بررسی نقش مساجد در سبک زندگی اسلامی و ایرانی، در ارتباط تلفنی با حجت الاسلام محسن کرمانی، مدیر رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران و مجتبی اعلایی، عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

 

حجت الاسلام کرمانی در مصاحبه تلفنی با شبکه رادیویی گفت و گو با اشاره به شیوع کرونا در کشور، گفت: تمامی مساجد ایران در دو ماه اخیر فعالیت های قابل قبولی را انجام دادند.

 

وی با اشاره به این که نماز جماعت مساجد به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است، اظهار داشت: ما به دلیل احترام به مردم در ساعات اذان در مساجد را باز نگاه داشتیم و اگر کسی راغب به اقامه نماز بود می توانست با رعایت موارد بهداشتی نماز خود را به جای آورد. اما جمعیت کمی در مساجد حضور یافتند.

 

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران تاکید کرد: در حالی که نماز جماعت در مساجد تعطیل شد، اما فعالیت برای اهالی مسجد و امام جماعت و هیات امنای مسجد تعطیل نشد.

 

وی ادامه داد: ضد عفونی کردن مناطق و محلات اطراف مساجد یکی از مهم ترین فعالیت هایی بود که در دوران شیوع کرونا توسط مساجد در کشور شکل گرفت.

 

حجت الاسلام کرمانی اضافه کرد: در مقابل بسیاری از مساجد ایستگاه های عرضه محصولات بهداشتی به صورت صلواتی برقرار بود.

 

وی افزود: برخی از مساجد خودروهای عبوری از منطقه خود را به طور صلواتی مورد ضد عفونی قرار می دادند.

 

مدیر رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران خاطر نشان کرد: در دوران شیوع کرونا صدها و میلیون ها ماسک و لباس مورد نیاز کادر درمان در مساجد تولید شد.

 

وی ادامه داد: بسیاری از مساجد غذاهای گرم تهیه می کردند و برای کادر درمانی و بیمارستان ها و خانواده های محروم ارسال می کردند.

 

حجت الاسلام کرمانی تصریح کرد: مساجد بسته های معیشتی متعددی را تهیه و بین مستمندان محلات پخش کردند.

 

وی با بیان این که مساجد در دوران شیوع کرونا فعالیت های فرهنگی متعددی داشتند، عنوان کرد: مساجد با بهره گیری از شبکه های مجازی با مردم و نمازگزاران ارتباط برقرار کردند و جمعیت هدف خود را همانند روزهایی که در مسجد حضور داشتند همراهی کردند.

 

مدیر رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران با اشاره به دهه تکریم، توضیح داد: دهه آخر ماه شعبان به نام «دهه تکریم» نام گذاری شده است.

 

وی ادامه داد: به دلیل مشکلات که پیش آمده ما نتوانستیم امسال مراسم های مرتبط با «دهه تکریم» را به جای آوریم.

 

حجت الاسلام کرمانی با اشاره به فعالیت مساجد در ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: تصمیم ما بر این شد که از ماه رمضان نهایت استفاده را داشته باشیم و در دوران شیوع ویروس کرونا بیشترین کمک رسانی را انجام دهیم و هزینه های افطاری هایی که سالانه برگزار می کردیم را در قالب بسته های کمک رسانی به مردم نیازمند برسانیم.

 

در ادامه برنامه گفتگوی اجتماعی مجتبی اعلایی در ارتباط تلفنی با شبکه رادیویی گفت و گو گفت: در اواخر سال گذشته کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با کمیسیون های دیگر این شورا ادغام شد و جایگاهش هنوز مشخص نیست.

 

وی با اشاره به نقش مساجد در سبک زندگی مردم، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران با پیروزی خود توانست کارکردهای اجتماعی مسجد را احیا کند.

 

عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مسجد یک پایگاه دینی است، اضافه کرد: متاسفانه امروزه دین مجموعه ای از مناسبت ها و مناسک تعریف می شود که در رفتارهای ما جلوه کرده است.

 

وی خاطر نشان کرد: اگر ما بخواهیم زندگی خودمان را با سبک اسلامی و دینی تنظیم کنیم، در گام اول باید تفکرمان را اصلاح کنیم.

 

مجتبی اعلایی اضافه کرد: اگر مفاهیم را بازخوانی کنیم و به مفاهیمی که ارزش های واقعی دینی را دارند توجه کنیم، مسجد یک شبکه بزرگ اجتماعی و دینی می شود که در ساختار حاکمیت نظام امامت مسئولیت مهندسی فرهنگی و اجتماعی را بر عهده می گیرد.

 

برنامه‌های انگیزشی مسجد «منچستر» برای روزه‌داران در قرنطینه کرونایی

 

 

به نقل از «manchestereveningnews »،با اعلام این خبر که اقدامات مربوط به قرنطینه حداقل برای سه هفته دیگر در انگلیس ادامه پیدا خواهد کرد دیگر کاملا مشخص است که مسلمانان باید ماه رمضان را در شرایط قرنطینه آغاز کنند.

 

حالا مسلمانان انگلیس باید خود را با شیوه های جدید روزه داری،اقامه نماز و خودسازی در ماه مبارک رمضان تطبیق دهند.

 

«فهیم علی»،متولی مسجد «مکی» در «لانگ سایت» منچستر در این باره می گوید: مسجد مکی در حال آماده کردن خود و روزه داران برای برگزاری یک رمضان منحصر به فرد در شرایط شیوع ویروس کرونا است.

 

وی افزود:این شرایط برای همه گیج کننده و غریب است اما ما این مسئله را درک می کنیم که قرنطینه به نفع کل جامعه است و ما هم وظیفه داریم خود را با این شرایط تطبیق دهیم.

 

علی همچنین گفت:قبل از اجرایی شدن دستورالعمل های قرنطینه ما توضیح دادیم که شرایط چگونه خواهد بود و مردم را برای ورود به رمضان آماده کردیم.

 

متولی مسجد مکی تاکید کرد: برای فائق آمدن بر این حقیقت که همه مساجد تعطیل هستند مسجد مکی هر روز عصر کلاس های آنلاین هفتگی خود را از طریق اپلیکیشن «زوم» هم برای بزرگسالان و هم کودکان برگزار می کند.

 

این کلاس ها در کنار سایر فیلم های انگیزشی از طریق «یوتیوب» نیز بصورت آنلاین به اشتراک گذاشته می شوند.

 

«فرضه فهیم»، معلم قرآن و یکی از دواطلبان برای برگزاری کلاس های آنلاین در مسجد مکی هم در این باره می گوید:بسیاری از کودکان از از تاثیری که قرنطینه بر روی ماه رمضان می گذارد آگاه هستند و خود را برای آن آماده کرده اند.

پایان پیام/ 9