توزیع ۳۰ هزار بسته ارزاق میان محرومان به جای افطارهای رمضان/ با منبرهای چنددقیقه‌ای مهمان خانه‌ها می‌شویم

توزیع ۳۰ هزار بسته ارزاق میان محرومان به جای افطارهای رمضان/ با منبرهای چنددقیقه‌ای مهمان خانه‌ها می‌شویم

تاریخ انتشار : ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام سلحشور ذبح ۷۵ راس گوسفند، توزیع ۳۳۰۰ سبد کالا میان نیازمندان جنوب تهران، تهیه و توزیع ماسک و اقلام بهداشتی و نیز غذای گرم در میان افراد بی‌بضاعت را از جمله فعالیت‌های مساجد شهرری در اجرای رزمایش مواسات و خدمت مومنانه برشمرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مقام معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی که به مناسبت نیمه شعبان، سالروز ولادت باسعادت امام زمان(عج) انجام دادند، بر اجرای رزمایش مواسات و خدمت مومنانه در ماه مبارک رمضان به منظور رسیدگی به وضعیت محرومان و نیازمندان و آسیب دیدگان اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، تاکید کردند.

در راستای عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری بسیاری از مساجد بلافاصله وارد میدان عمل شدند تا به نحوی در آستانه ماه میهمانی خدا و در شرایطی که بسیاری از اقشار دچار آسیب اقتصادی شده اند، یاری رسان آنها باشند، برای تشریح رویکردها و برنامه های مساجد ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) در زمینه رزمایش مواسات و همدلی با محرومین گفت و گویی با حجت الاسلام «روح الله سلحشور»، مدیرناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانیم:

 

برنامه های مساجد ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) در شرایط حاضر کشور که نمازهای جماعت و برنامه های فرهنگی مساجد تعطیل است، با چه کیفیتی دنبال می شود؟

 

اگرچه بعد از دستورالعمل مرکز رسیدگی به امور مساجد مبنی بر تعطیلی مساجد به دلیل مهار ویروس کرونا و برای پرهیز از تجمع مردم، نمازهای جماعت مساجد تعطیل شده، اما کارکرد اجتماعی مساجد تعطیل نشده است به گونه ای در اعیاد شعبانیه شاهد برپایی جشن ها و کاروان های خیابانی از سوی فعالین مسجدی بودیم و برخی از مساجد نیز در فضای مجازی برای مخاطبان خود تولید محتوا و نیز منبرهای یک دقیقه ای، پنج دقیقه ای، روضه خوانی و مداحی به منظور بهره گیری از برنامه های مذهبی داشته اند.

 

علاوه بر آن، پخش ادعیه های مختلف همچون دعای هفتم صحیفه سجادیه، حدیث کساء، زیارت عاشورا، دعای توسل، کمیل و ندبه نیز از طریق فضای مجازی برای مخاطبان فراهم شده است. ویژه برنامه مراسم «ختم آنلاین» قرائت فاتحه نثار اموات و درگذشتگان در فضای مجازی یکی دیگر از برنامه هایی است که در این ایام در فضای مجازی مورد توجه قرار می گیرد.

 

اقدامات و رویکردهای مساجد ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) برای مبارزه با کرونا در چه محورهایی بوده است؟

 

از زمان شیوع ویروس کرونا در 1120 مرحله، محله و خیابان های شهرری به صورت مستمر توسط گروه های جهادی مورد پاکسازی و ضدعفونی قرار گرفته است. ضمن اینکه به همت فعالان مساجد ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) توزیع 120 هزار ماسک رایگان، تولید 287 هزار عدد ماسک، تهیه و توزیع 41 هزار بسته اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی، تولید 1200 گان ویژه کادر درمانی انجام شده است.

 

ضمن اینکه چهار هزار دستکش تولید و به صورت رایگان در میان نیازمندان توزیع شده است. همچنین، علاوه بر تولید دستکش، 16 هزار دستکش نیز خریداری و در محلات این ناحیه در میان نیازمندان پخش شده است. همچنین نیروهای جوان مسجدی به عنوان «پیک سلامت» به ارایه خدمات به خانواده ها و افراد کهنسالانی که امکان خرید مایحتاجشان را نداشتند، مشغول شدند، در این زمینه تاکنون یک هزار پیک سلامت به خدمت رسانی به مردم مشغول شده اند.

 

خدمات فعالان مساجد ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) برای کادر درمانی بیمارستان ها و پرستاران در چه زمینه ای بوده است؟

 

نیروهای جهادی مساجد ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) علاوه بر خدمت رسانی به مردم، اقدام به تهیه آبمیوه برای کادر درمانی بیمارستان ها نیز کردند، به طوری که از زمان شیوع ویروس کرونا 1300 بطری آبمیوه تهیه و برای کادر درمانی بیمارستان ها ارسال شده است و این اقدامات تا پایان مهار ویروس کرونا ادامه خواهد داشت.

 

 با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مواسات و همدلی با نیازمندان، چه برنامه هایی از سوی مساجد ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) انجام شده است؟

 

یکی از رویکردهای مورد توجه از سوی مساجد ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) که از سالیان قبل مورد توجه بوده است، دستگیری از نیازمندان و مستمندان بوده است، این کمک رسانی در طول سال در چند نوبت انجام می شود، در همین راستا در ایام عید نوروز 3300 سبد کالا میان نیازمندان توزیع و 40 هزار پرس غذای گرم نیز بین فقرا و افراد بی بضاعت توسط مساجد شهرری توزیع شد.

همچنین تعدادی از خیرین یکی از مساجد ناحیه اعلام آمادگی کرده است به جای برپایی سفرهای افطاری در ماه میهمانی خدا 30 هزار بسته ارزاق میان نیازمندان توزیع می کند.

همچنین 75 راس گوسفند هم تاکنون ذبح و گوشت آن بسته بندی و در میان نیازمندان توزیع شده است که این اقدام استمرار خواهد داشت. به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از افرادی که کسب و کارشان تعطیل و دچار خسارت و زیان شدند، در همین زمینه بسیاری از مساجد اجاره بهای مغازه هایشان را بخشیدند، تا در این شرایط به نوعی  فشار اقتصادی بسیاری متحمل نشوند.

 

همه ساله در ماه مبارک رمضان شاهد رونق حضور مردم در خانه های خدا بوده ایم، اما امسال به دلیل شرایط بیماری کرونا مساجد تعطیل و برنامه ای نیز ندارند، برنامه های مورد توجه در مساجد ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) برای مخاطبان مساجد چیست؟

 

برنامه  منبرهای چنددقیقه ای که در ایام در خانه بمانید توسط مساجد در شبکه های اجتماعی مورد توجه بوده است، در ماه مبارک رمضان نیز ادامه خواهد داشت تا حال و هوای مردم در ماه میهمانی خدا، حال و هوایی سرشار از معنویت باشد.

 

مساجد ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) در محور رونق تولید و کارآفرینی و اشتغال چه برنامه ها و اقداماتی انجام می دهند؟

 

یکی دیگر از رویکردهای فعالیتی مساجد ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) ایجاد اشتغال و کارآفرینی است در همین راستا در رشته گوهرتراشی و در رشته های گل و گیاه و شغل های زودبازده خانگی اقدام به راه اندازی کارگاه های کارآفرینی و انجام این مشاغل در منازل کرده اند که در این زمینه برای 70 نفر شغل ایجاد شده است.

همچنین یکی از مساجد ناحیه اقدام به راه اندازی کارگاه خیاطی کرده است که در آن هم 30 نفر کارگر مشغول به کار شده اند.

 

پایان پیام/ 40