ابتکار جالب مساجد برای ماه مبارک رمضان

ابتکار جالب مساجد برای ماه مبارک رمضان

تاریخ انتشار : ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
بسیاری از مساجد علی‌رغم تعطیلی فعالیت‌های حضوری و نماز جماعت در ماه مبارک رمضان، با ضبط و پخش سخنرانی‌های چهره‌های سرشناس منبر همچون استاد شیخ حسین انصاریان و حجت‌الاسلام ماندگاری ارتباط مهمانان ضیافت الهی با خانه‌های خدا را تقویت می‌کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز تصمیمی برای بازگشایی مراکز دینی و زیارتی از جمله مساجد نگرفته است و این درحالی است که مردم بیش از هر زمانی در ماه رمضان مهمان این خانه های خدا می شدند و امسال تعطیل بودن اقامه نماز جماعت و سایر برنامه های حضوری مساجد، ضرورت استفاده از ابزارهای جدید ارتباطی را پیش کشیده است.

 

ائمه جماعات، هیئت امنا و کارگزاران فرهنگی بسیاری از مساجد کشورمان از یکی دو هفته مانده به ماه مبارک رمضان و با پیش بینی عدم بازگشایی مساجد در این ماه اقدام به ضبط سخنرانی ائمه جماعات یا منبری های مدعو خود کردند که با استقبال خوبی از سوی مردم همراه شده است؛ در ادامه گزارشی از این فعالیت جالب مسجدی ها می آید:

 

گروه رسانه ای و فضای مجازی مسجد هدایت (واقع در تهران، خیابان جمهوری اسلامی، نرسیده به چهارراه استانبول) از ۱۰ روز مانده به ماه رمضان، کار ضبط سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی تهرانی، امام جماعت این مسجد به مناسبت ماه رمضان را آغاز کرد و تاکنون کار ضبط سخنرانی برای 13 روز نخست این ماه را به پایان رسانده است.

 

گروه صوتی و تصویری مسجد جامع غدیر خم (واقع در پاسداران، خیابان شهید کشوری) از روزهای نخست ماه رمضان با حضور در منزل امام جماعت این خانه خدا کار ضبط سخنرانی برای پخش در ماه شعبان را آغاز کرد و از چند روز مانده به ماه رمضان، کار ضبط سخنرانی حجج اسلام مهدی ماندگاری، هاشمیان و  مرتضی اعتمادیان را آغاز کرد.

 

 

 

مسجد و حسینیه همدانی ها (واقع در تهران، خیابان ری، روبروی دو راهی مهندس) نیز هر روز سخنرانی سال های گذشته حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان و همچنین ضبط سخنرانی حجت الاسلام جواد صابریان پیرامون احکام نماز و روزه را از طریق شبکه های اجتماعی این مجموعه دینی و فرهنگی پخش می کند.

 

 

 

مسجد جامع شهرک غرب نیز اقدام به ضبط سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید فتاح هاشمی تبریزی کرده که هر روز نیم ساعت پس از اذان ظهر از شبکه های اجتماعی این مسجد پخش می شود. علاوه بر این، پایگاه اطلاع رسانی این مسجد، فایل صوتی سخنرانی های این روحانی را روی خروجی خود قرار می دهد.

 

 

 

 

مسجد فخرآباد (واقع در تهران، دروازه شمیران) نیز اقدام به ضبط سخنرانی های حجت الاسلام سید حسن ابحطی، امام جماعت این مسجد برای پخش در نیم ساعت پس از اذان ظهر کرده است.

 

ضبط سخنرانی های حجت الاسلام سید هاشم حسینی، استاد حوزه علمیه قم و پخش از شبکه های اجتماعی مسجد و مدرسه علمیه فیلسوف الدوله، از اقدامات جالب دیگر مساجد شهر تهران برای تعامل با نمازگزاران و مخاطبانشان در ماه مبارک رمضان است.

 

مساجدی همچون حجت بن الحسن (عج) (واقع در تهران، خیابان سهروردی)، امام رضا (ع) (واقع در تهران، خیابان خاوران، خیابان شهید ناصری) و لرزاده (واقع در تهران، خیابان خراسان، خیابان لرزاده) باوجود داشتن امکانات خوب در حوزه صوتی و تصویری، به خبرنگار شبستان گفته اند اقدامی برای ضبط سخنرانی امام جماعت یا منبری برای ضبط در روزهای ماه رمضان ندارند البته اعلام کرده اند که تمرکز آنها بر مناسبت های این ماه از جمله وفات حضرت خدیجه (س)، میلاد امام حسن مجتبی (ع) و شب های قدر است.

 

علاوه بر اقدام جالب بسیاری از مساجد در ضبط سخنرانی ائمه جماعات یا منبری ها، بسیاری از مساجد از بایگانی خود یا سخنرانی های موجود در فضای مجازی برای پخش در شبکه های اجتماعی یا پایگاه های اطلاع رسانی خود در ماه مبارک رمضان استفاده می کنند.

 

سخن آخر اینکه مساجد از تمام ظرفیت ها و امکانات موجود برای نشر آموزه های دینی در جامعه، ارتباط مستمر با مخاطبان شان و استفاده همگان از برکات ماه رمضان استفاده می کنند تا علاوه بر حضور جهادی در مقابله با ویروس کرونا در عرصه نشر معارف قرآن و اهل بیت (ع) نیز همچون گذشته فعال باشند.

 

پایان پیام/ 397