از تولید روزانه حدود ۳۰ هزار ماسک تا حمایت از محرومان کوره‌پزخانه‌ها توسط «بچه‌های جهادی حاج قاسم»

از تولید روزانه حدود ۳۰ هزار ماسک تا حمایت از محرومان کوره‌پزخانه‌ها توسط «بچه‌های جهادی حاج قاسم»

تاریخ انتشار : ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
کریمی با اشاره به فعالیت‌های کانون قمر منیر بنی هاشم(ع)، گفت: از آغاز شیوع کرونا با راه‌اندازی کارگاه، روزانه تا ۳۰ هزار ماسک استریل تولید کردیم، همچنین ذیل فعالیت‌های حمایتی، اقشار ضعیف ساکن در کوره‌پزخانه‌ها را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: «یعقوب کریمی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، با اشاره به فعالیت‌ها و تاریخچه شکل‌گیری کانون فرهنگی هنری «قمر منیر بنی‌هاشم(ع)» مسجد قمر بنی هاشم محله نظام‌آباد، گفت: این کانون با حضور جوانان مخلص و مومن تاکنون برنامه‌ها و فعالیت‌های متعددی را در کارنامه خود ثبت کرده است، برای مثال در رابطه با مساله (کرونا) از تاریخ 26 اسفند ستادی با نام «بچه‌های جهادی حاج قاسم» تشکیل شد که زیر نظر گروه جهادی سوختگان حسین جان فعالیت می کنند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری قمر منیر بنی هاشم(ع) با اشاره به فلسفه نامگذاری این گروه جهادی گفت: تعدادی از اهل مسجد و دوستان ما که بانی شکل گیری این گروه جهادی بودند، چند سال قبل در جریان آتش سوزی مسجد ارگ به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، یکی از مداحان مسجد که عضو گروه جهادی نیز بود صد در صد دچار سوختگی شد در نتیجه اسم گروه را سوختگان حسین جان گذاشتیم اما در میان عامه مردم به گروه جهادی سوختگان شناخته شده است.

 

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات کانون فرهنگی هنری قمر منیر بنی‌هاشم(س) در مقابله با کرونا گفت: ما در سه مرحله فعالیت خود را طراحی و اجرا کردیم، در مرحله اول گندزدایی از محدوده محل به کمک شهرداری، اداره آب و فاضلاب استان تهران و بچه‌های جهادی و بسیجی انجام شد. روزانه با حضور 25 تا 30 نفر محدوده به طول کامل سم‌پاشی می‌شد. در محور دوم محلول ضدعفونی سطوح و ضدعفونی دست میان اهالی محل به ویژه برخی مناط محروم توزیع شد.

 

کریمی گفت: اما مرحله سوم تولید ماسک بود. کانون قمر منیر بنی هاشم، از تاریخ 26 اسفند که فعالیت خود در مقابله با کرونا را آغاز کرد، مستقیما با ستاد بحران و وزارت بهداشت ارتباط گرفت تا از نوع ماسکی که باید تولید شود اطلاع کسب کند. بنابراین بر اساس توصیه این وزارت‌خانه و ستاد بحران پارچه «اسپان» تهیه و کار تولید ماسک را آغاز کردیم. از تاریخ یاد شده تا اول فروردین ماسک ها تهیه و جهت استریل به وزارت بهداشت ارسال می‌شد اما از روز دوم فرودین با عنایت به منویات مقام معظم رهبری و نامگذاری امسال به عنوان «جهش تولید» سه دستگاه ویژه جهت استریل خریداری و از این پس خودمان اقدام به استریل کردن ماسک ها کردیم، اوج کار در برخی روزها متجر به تولید 30 هزار ماسک استریل بوده است.

 

وی ادامه داد: محور کار ما در بحث ماسک این بود که نزدیک به 680 کد خیاط داشتیم که جمعا این رقم با احتساب فعالیت‌های خانوادگی و حدود 7 کارگاه به انضمام افراد مشغول در آنها به هزار نفر می رسید. هر کدام از کارگاه ها روزانه 7 هزار ماسک تولید می کردند. احتساب فعالیت کارگاه‌ها و فعالیت های خانوادگی در تولید ماسک که با کانون همکاری داشتند منجر به تولید 55 هزار ماسک  علاوه بر آنچه که پیش تر اشاره کردم شد که از این میزان روزانه 30 هزار ماسک استریل بیرون می آمد.

 

کریمی با اشاره به حمایت‌های مردمی از روند تولید ماسک برای مقابله با ویروس کرونا گفت: مردم عملا در صحنه بودند، حدود 600 میلیون کمک نقدی جمع شد، یک عده طلا اهدا کردند، از قلک بچه‌ها تا «پاستیل» خوراکی به کانون اهدا شد تا در راستای مقابله با بیماری و حمایت از خانواده‌های نیازمند مصرف شود. یکی از بانوان همسرش در شرکت پاستیل‌سازی فعالیت می کرد و مقداری از این خوراکی به همراه بیسکوییت تحویل ما داد تا به دست نیازمندان برسانیم. در واقع هر کسی به اندازه وسع و شرایط خود به این امر خیر کمک کرد.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به فعالیت‌های کانون قمر منیر بنی هاشم قبل از شیوع ویروس کرونا گفت: ما جذب حداکثری را به ویژه از میان دانش آموزان در سطح ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان (به سنوات مقاطع تحصیلی سابق) داشتیم، حتی به منظور حضور و فعالیت هر سه مقطع تحصیلی در فعالیت های کانون و بهره مندی از مزایا،یکی از سالن های مسجد را تبدیل به سالن تفریح کرده بودیم و در آن فوتبال دستی، پلی استیشن، پینگ‌پونگ قرار دادیم. در خلال این برنامه، برگزاری کلاس‌های مستمر اخلاق، روخوانی قرآن، برگزای کلاسهای درسی نیز جزو فعالیت ها بود. حتی برای هر کدام از دروس که بچه ها مشکل داشتند و یا در آن درس ضعیف بودند با مربی هماهنگ می کردیم.

 

کریمی افزود: برای خانواده ها نیز برنامه های دیگری طراحی شد از جمله اینکه کلاس‌هایی ویژه در حوزه خانواده برگزار کردیم که طی آن رفتار والدین با یکدیگر و متقابلا با فرزندان بررسی می شد، به این منظور از اساتیدی چون حجج الاسلام «علی سرلک» و «مرتضی ادیب یزدی» بهره مند شدیم. همچنین دکتر «محمود انوشه» نیز از جمله اساتیدی بود که در این کلاس ها در حوزه مباحث یاد شده تدریس کرد.

 

وی اظهار کرد: از سوی دیگر برگزاری اردوهای تفریحی و جهادی نیز از جمله مهمترین برنامه های ما محسوب می شود که تماما خانوادگی بوده و اعضا با حضور خانواده خود در آن شرکت می کنند.

 

مدیر کانون قمر منیر بنی هاشم(ع) خاطرنشان کرد: همچنین 200 خانواده نیازمند نیز تحت پوشش کانون قرار دارند، این افراد ابتدای جاده ورامین و در کوره‌پزخانه ها زندگی می کنند، از اقشار ضعیف و بسیار کم درآمد هستند که حتی کودکان‌شان کار می کنند. ما این خانواده ها را تحت پوشش قرار داده و برایشان ارزاق می بریم. هفته ای چندبار این اتفاق می افتد، همچنین موارد بهداشتی و تهیه اوراق هویتی برای این افراد از دیگر برنامه هایی است که در دست انجام است چراکه این افراد در واقع مهاجران پاکستانی هستند که حداقل از سه نسل قبل در ایران ساکن شده اند اما موفق به دریافت اوراق هویتی خود نشده اند.

 

پایان پیام/ 9