از حضور پرشور بچه‌های مسجد در رزمایش کمک مومنانه تا برگزاری پویش‌های رمضانی

از حضور پرشور بچه‌های مسجد در رزمایش کمک مومنانه تا برگزاری پویش‌های رمضانی

تاریخ انتشار : ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
رسیدگی به ۲۵ هزار خانواده نیازمند در پویش «هر مسجد، یک خانوار»، فراخوان نخستین جشنواره آوایی «نفحات رمضان» و تولید روزانه حدود ۳۰ هزار ماسک و حمایت از محرومان کوره‌پزخانه‌ها توسط «بچه‌های جهادی حاج قاسم» ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۷ اردیبهشت‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در هفتمین روز از اردیبهشت ماه ۹۹:

 

راه‌اندازی شبکه مجازی «مسجد تراز اسلامی» ویژه ائمه جماعات/رسیدگی به ۲۵ هزار خانواده نیازمند در پویش «هر مسجد، یک خانوار»

 

 

در راستای عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر دستگیری از نیازمندان و افراد بی بضاعت در آستانه ماه مبارک رمضان رزمایش مواسات، همدلی مومنانه در بسیاری از مساجد به اجرا درآمد.

پیرامون رویکردها و برنامه های مساجد استان تهران در زمینه اجرای رزمایش مواسات و همدلی و نیز برنامه های مذهبی و قرآنی مساجد در ماه ضیافت الهی گفت وگویی با حجت الاسلام «حجت الله ذاکر»، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ترتیب داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

 

 با توجه به اینکه مساجد به عنوان پایگاه رزمایش مواسات و همدلی و کمک مومنانه انتخاب شده‌اند، فعالیت مساجد در این حوزه با چه کیفیتی دنبال می شود؟

 

مساجد در بحث رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه در حوزه های مختلف خدمت رسانی می کنند و قرارگاه اصلی این رزمایش مساجد هستند. در این زمینه از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد دو پویش راه اندازی شده است. پویش اول «هر مسجد، یک قربانی» به منظور دفع بلا که گوشت های ناشی از آن میان نیازمندان توزیع می شود.

 

پویش دوم «هر مسجد، یک خانوار» است که این پویش به منظور اختصاص هزینه های افطاری که در سال های گذشته توسط خیرین و مردم برپا می شد، به تهیه و توزیع صورت بسته های معیشتی میان خانواده های نیازمند اجرا می شود. در این طرح حداقل ۲۵ هزار خانواده نیازمند تهرانی تحت پوشش قرار می گیرند و بسته های معیشتی میان آن‌ها توزیع می شود.

 

رزمایش مواسات و همدلی در دو مرحله در ماه مبارک رمضان انجام می شود که اکنون مساجد در حال جمع آوری و تهیه بسته  های ارزاق و سبد کالا برای نیازمندان هستند.

 

با توجه به ادامه تعطیلی مساجد در ماه مبارک رمضان برنامه های عبادی و مذهبی مساجد در ماه میهمانی خدا به چه شکلی برگزار می شود؟

 

شبکه ای در فضای مجازی و پیام رسان ها تحت عنوان «مسجد تراز اسلامی» ویژه ائمه جماعات راه اندازی شده که قرار است در ماه مبارک رمضان در این شبکه در زمینه مباحث عبادی، محتواهایی در اختیار ائمه جماعات مساجد قرار گیرد و یا ائمه جماعات در صورتی که خودشان محتواهایی تولید کرده باشند در این شبکه به اشتراک  بگذارند و در کانال های مساجدشان منتشر کنند و به دست عموم مردم برسانند. سخنرانی ها و نماهنگ های کوتاه پیرامون مباحث و موضوعات معرفتی و معارفی،محتوای مکتوب و شرح ادعیه ها نیز از طریق فضای مجازی در اختیار ائمه جماعات قرار می گیرد.

این تولیدات در پایگاه اطلاع‌رسانی مسجد masjed.ir و شبکه‌های اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز قرار خواهد گرفت.

 

مشارکت مسجدی‌ها در مهار ویروس کرونا و ارایه خدمات به بیماران کرونایی در چه بخش هایی بوده است؟

 

از زمان شیوع ویروس کرونا فعالان مسجدی در خدمت رسانی به بیماران کرونایی و خانواده های آنها مشغول به فعالیت هستند. بحث خدمت رسانی به کادر درمانی مراکز درمانی، بیمارستان ها و تغسیل و تطهیر اموات کرونایی و رسیدگی به خانواده های کهنسالان و افرادی که بیمار کرونایی بوده اند، توسط فعالان مسجدی در حال حاضر در حال انجام است.

یکی دیگر از اقدامات فعالان مسجدی در این زمینه طبخ غذا، فعالیت های متعدد در تولید محصولات بهداشتی همانند ماسک و گان است. همچنین برخی از اقلام غذایی همانند آبمیوه در مساجد تهیه و بسته بندی شده و در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرد.

در برخی از مساجد هم فعالان مسجدی در خرید برای خانواده های بی بضاعت و افراد کهنسال خدمت رسانی می کنند و برخی از مساجد نیز با آموزش جمعی برای جوانان در حوزه بهیاری، ظرفیت کمک‌رسانی آنان به کادر درمانی را فعال کرده‌اند، تا مانع خستگی بیشتر پرستاران در خط مقدم مبارزه با این ویروس کرونا شوند.

 

برنامه های قرآنی مساجد در ماه میهمانی خدا و نیز در سال جاری در چه محورهایی برگزار می شود؟

 

در آستانه ماه مبارک مضان مرکز رسیدگی به امور مساجد، تفاهم نامه همکاری با شورای عالی قرآن کریم، سازمان دارالقرآن الکریم و دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین رابا هدف بسترسازی برای انس با قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، گسترش و تعمیق فعالیت های قرآنی مساجد، اجرای طرح «مسجد، پایگاه قرآن» در راستای تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری و اثرگذاری بر ارتقای دانش قرآنی ائمه جماعات و نمازگزاران و نیز برگزاری کرسی های تلاوت و تفسیر به امضا رساند. تلاش ما در این راستا است که برپایی این کرسی ها اجرایی و عملی شود.

 

برنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد در توانمندسازی ائمه جماعات در حوزه قرآنی چیست؟

 

در تلاش هستیم که بعد از پایان ویروس کرونا مسابقات قرآن کریم، تفسیر و تدبر قرآن و نیز محافل قرآنی را در مساجد برگزار کنیم. همچنین، یکی از رویکردهای ما در حوزه قرآنی توانمندسازی ائمه جماعات مساجد در این زمینه است تا بتوانند محافل قرآنی در مساجد را برگزار کنند و در حوزه تلاوت قرآن کریم، کسانی که استعداد دارند، توانمند شده و به عنوان قاری راتب و موذن راتب در مساجد فعالیت کنند.

 

اهدای ۶ هزار جلد کتاب به کتابخانه مسجد اعظم قم توسط حوزه‌علمیه نبی‌اکرم(ص)

 

 
 
آیت الله «ضیاالدین نجفی تهرانی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا با وجود همه مشکلات، رنج ها، غم ها، تهدیدات و بحران هایی که ایجاد کرد، فرصت های تازه ای نیز پیش روی انسان ها در سراسر جهان قرار داد، اظهار کرد: این موضوع درباره ملت ایران نیز صدق می کند که تقویت اتحاد و انسجام ملی، اعتماد بیشتر به نسل جوان و استفاده از ظرفیت های داخلی از جمله آنها است.
 
 

امام‌ جماعت مسجد جامع نبی اکرم (صافزود: لزوم ماندن در خانه ها و اجتناب از خروج از منازل که برای مقابله با ویروس کرونا ضروری است موجب بازنگری در سبک زندگی بسیاری از ما شد که انس بیشتر با کتاب و ترویج فرهنگ کتاب خوانی از نشانه های آن است.

 

وی در ادامه به ابتکار زیبای برخی از ائمه جماعات مساجد برای ترویج فرهنگ مطالعه در کشور که هدیه کتاب های شخصی به مراکز دینی و علمی از موارد آن بود اشاره کرد و گفت: ما هم در همین راستا شش هزار جلد کتاب از کتابخانه حوزه علمیه نبی اکرم (ص) (واقع در تهران، خیابان نبرد، بلوار نبی اکرم) را به کتابخانه مسجد اعظم قم (آیت الله العظمی بروجردی) هدیه کردیم.

 

نجفی تهرانی اضافه کرد: ۶۴ نسخه خطی و ۲۴۰ کتاب چاپی و ۶۴ قفسه نو جزو مجموعه هدیه شده به کتابخانه مسجد اعظم قم است ضمن اینکه بیشتر کتاب ها در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی هستند.

 

وی در پایان با بیان اینکه مردم می توانند در دوره شیوع ویروس کرونا که اکنون با ماه مبارک رمضان همزمان شده است برای تغذیه روحی و افزایش دانش خود از طریق کتاب خوانی تلاش کنند، خاطرنشان کردمطالعه کتب مرتبط با سیره اهل بیت (ع) و راه های انس بیشتر با پروردگار جهانیان، بهترین توصیه به مردم به ویژه برای نسل جوان در کنار عبادت و قرائت و تدبر در قرآن در ایام ماه مبارک رمضان است.

 

فراخوان نخستین جشنواره آوایی «نفحات رمضان» ویژه بچه‌های مساجد چهارمحال و بختیاری

 

«محمدرضا مظاهری» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، با بیان اینکه برای اولین بار دراستان چهار محال و بختیاری نخستین جشنواره آوایی «نفحات رمضان» برگزار می‌شود، اظهار کرد: این جشنواره به بچه های مساجد استان اختصاص دارد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان چهار محال و بختیاری ادامه داد: هدف از برگزاری نخستین جشنواره آوایی «نفحات رمضان» در راستای رسالت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در پرداختن به موضوعات هنری با قالب و رویکردهای مرتبط با ارزش‌های معنوی و هنر مکتبی و به‌ویژه بزرگداشت ماه مبارک رمضان؛ فعالیت، پویایی و ایجاد رقابت دینی و قرآنی در بین بچه‌های مسجد و ایجاد ارتباط مردم و مساجد است که با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا در این روزها به صورت مجازی، برگزار می گردد.

 

وی افزود: یکی از موضوعات جشنواره شامل ادعیه خوانی از دعاهای مرتبط با ماه مبارک رمضان است که به‌صورت دلخواه توسط شرکت‌کنندگان انتخاب، اجرا و به ستاد استان از طریق فضای مجازی ارسال می‌شود.

 

مظاهری اظهار کرد: در رشته اذان شرکت کنندگان باید یک اجرا را به صورت زنده و حلقومی اجرا کرده و ارسال کنند و در رشته سرود، اهل بیت(ع) به‌ویژه حضرت علی‌بن‌ابیطالب(ع)، امام حسن مجتبی(ع) و موضوعات مرتبط با ماه مبارک رمضان در اولویت داوری است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، ربیع القلوب و بهار دل‌ها نامیده می‌شود، تصریح کرد: در رشته قرائت تقلیدی قرآن کریم که از موضوعات مهم این جشنواره است بچه های مسجد باید قسمت هایی از قرائت استاد عبدالباسط، استاد منشاوی و استاد مصطفی اسماعیل را انتخاب و قرائت کنند.

 

وی در پایان گفت: شرکت‌کنندگان باید فیلم ضبط‌شده اجرا را در یکی  از پیام‌رسان‌های داخلی (گپ، ایتا، سروش) به شماره 09100210543 ارسال کرده تا پس از داوری، بعد از عید سعید فطر  در دو رده سنی 14تا20 سال و21 تا 35 سال 10برگزیده معرفی واز برگزیدگان این جشنواره تجلیل آید.

 

 

 

از تولید روزانه حدود ۳۰ هزار ماسک تا حمایت از محرومان کوره‌پزخانه‌ها توسط «بچه‌های جهادی حاج قاسم»

 

«یعقوب کریمی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، با اشاره به فعالیت‌ها و تاریخچه شکل‌گیری کانون فرهنگی هنری «قمر منیر بنی‌هاشم(ع)» مسجد قمر بنی هاشم محله نظام‌آباد، گفت: این کانون با حضور جوانان مخلص و مومن تاکنون برنامه‌ها و فعالیت‌های متعددی را در کارنامه خود ثبت کرده است، برای مثال در رابطه با مساله (کرونا) از تاریخ 26 اسفند ستادی با نام «بچه‌های جهادی حاج قاسم» تشکیل شد که زیر نظر گروه جهادی سوختگان حسین جان فعالیت می کنند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری قمر منیر بنی هاشم(ع) با اشاره به فلسفه نامگذاری این گروه جهادی گفت: تعدادی از اهل مسجد و دوستان ما که بانی شکل گیری این گروه جهادی بودند، چند سال قبل در جریان آتش سوزی مسجد ارگ به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، یکی از مداحان مسجد که عضو گروه جهادی نیز بود صد در صد دچار سوختگی شد در نتیجه اسم گروه را سوختگان حسین جان گذاشتیم اما در میان عامه مردم به گروه جهادی سوختگان شناخته شده است.

 

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات کانون فرهنگی هنری قمر منیر بنی‌هاشم(س) در مقابله با کرونا گفت: ما در سه مرحله فعالیت خود را طراحی و اجرا کردیم، در مرحله اول گندزدایی از محدوده محل به کمک شهرداری، اداره آب و فاضلاب استان تهران و بچه‌های جهادی و بسیجی انجام شد. روزانه با حضور 25 تا 30 نفر محدوده به طول کامل سم‌پاشی می‌شد. در محور دوم محلول ضدعفونی سطوح و ضدعفونی دست میان اهالی محل به ویژه برخی مناط محروم توزیع شد.

 

کریمی گفت: اما مرحله سوم تولید ماسک بود. کانون قمر منیر بنی هاشم، از تاریخ 26 اسفند که فعالیت خود در مقابله با کرونا را آغاز کرد، مستقیما با ستاد بحران و وزارت بهداشت ارتباط گرفت تا از نوع ماسکی که باید تولید شود اطلاع کسب کند. بنابراین بر اساس توصیه این وزارت‌خانه و ستاد بحران پارچه «اسپان» تهیه و کار تولید ماسک را آغاز کردیم. از تاریخ یاد شده تا اول فروردین ماسک ها تهیه و جهت استریل به وزارت بهداشت ارسال می‌شد اما از روز دوم فرودین با عنایت به منویات مقام معظم رهبری و نامگذاری امسال به عنوان «جهش تولید» سه دستگاه ویژه جهت استریل خریداری و از این پس خودمان اقدام به استریل کردن ماسک ها کردیم، اوج کار در برخی روزها متجر به تولید 30 هزار ماسک استریل بوده است.

 

وی ادامه داد: محور کار ما در بحث ماسک این بود که نزدیک به 680 کد خیاط داشتیم که جمعا این رقم با احتساب فعالیت‌های خانوادگی و حدود 7 کارگاه به انضمام افراد مشغول در آنها به هزار نفر می رسید. هر کدام از کارگاه ها روزانه 7 هزار ماسک تولید می کردند. احتساب فعالیت کارگاه‌ها و فعالیت های خانوادگی در تولید ماسک که با کانون همکاری داشتند منجر به تولید 55 هزار ماسک  علاوه بر آنچه که پیش تر اشاره کردم شد که از این میزان روزانه 30 هزار ماسک استریل بیرون می آمد.

 

کریمی با اشاره به حمایت‌های مردمی از روند تولید ماسک برای مقابله با ویروس کرونا گفت: مردم عملا در صحنه بودند، حدود 600 میلیون کمک نقدی جمع شد، یک عده طلا اهدا کردند، از قلک بچه‌ها تا «پاستیل» خوراکی به کانون اهدا شد تا در راستای مقابله با بیماری و حمایت از خانواده‌های نیازمند مصرف شود. یکی از بانوان همسرش در شرکت پاستیل‌سازی فعالیت می کرد و مقداری از این خوراکی به همراه بیسکوییت تحویل ما داد تا به دست نیازمندان برسانیم. در واقع هر کسی به اندازه وسع و شرایط خود به این امر خیر کمک کرد.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به فعالیت‌های کانون قمر منیر بنی هاشم قبل از شیوع ویروس کرونا گفت: ما جذب حداکثری را به ویژه از میان دانش آموزان در سطح ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان (به سنوات مقاطع تحصیلی سابق) داشتیم، حتی به منظور حضور و فعالیت هر سه مقطع تحصیلی در فعالیت های کانون و بهره مندی از مزایا،یکی از سالن های مسجد را تبدیل به سالن تفریح کرده بودیم و در آن فوتبال دستی، پلی استیشن، پینگ‌پونگ قرار دادیم. در خلال این برنامه، برگزاری کلاس‌های مستمر اخلاق، روخوانی قرآن، برگزای کلاسهای درسی نیز جزو فعالیت ها بود. حتی برای هر کدام از دروس که بچه ها مشکل داشتند و یا در آن درس ضعیف بودند با مربی هماهنگ می کردیم.

 

کریمی افزود: برای خانواده ها نیز برنامه های دیگری طراحی شد از جمله اینکه کلاس‌هایی ویژه در حوزه خانواده برگزار کردیم که طی آن رفتار والدین با یکدیگر و متقابلا با فرزندان بررسی می شد، به این منظور از اساتیدی چون حجج الاسلام «علی سرلک» و «مرتضی ادیب یزدی» بهره مند شدیم. همچنین دکتر «محمود انوشه» نیز از جمله اساتیدی بود که در این کلاس ها در حوزه مباحث یاد شده تدریس کرد.

 

وی اظهار کرد: از سوی دیگر برگزاری اردوهای تفریحی و جهادی نیز از جمله مهمترین برنامه های ما محسوب می شود که تماما خانوادگی بوده و اعضا با حضور خانواده خود در آن شرکت می کنند.

 

مدیر کانون قمر منیر بنی هاشم(ع) خاطرنشان کرد: همچنین 200 خانواده نیازمند نیز تحت پوشش کانون قرار دارند، این افراد ابتدای جاده ورامین و در کوره‌پزخانه ها زندگی می کنند، از اقشار ضعیف و بسیار کم درآمد هستند که حتی کودکان‌شان کار می کنند. ما این خانواده ها را تحت پوشش قرار داده و برایشان ارزاق می بریم. هفته ای چندبار این اتفاق می افتد، همچنین موارد بهداشتی و تهیه اوراق هویتی برای این افراد از دیگر برنامه هایی است که در دست انجام است چراکه این افراد در واقع مهاجران پاکستانی هستند که حداقل از سه نسل قبل در ایران ساکن شده اند اما موفق به دریافت اوراق هویتی خود نشده اند.

 

طرح «بهار معرفت و خدمت» با محوریت مساجد و ائمه جماعات در ماه رمضان اجرا می‌شود

 

 

 

حجت‌الاسلام «حمید رفیعی» با بیان اینکه مساجد از ابتدای تشکیل حکومت اسلامی به‌عنوان ملجا و پناهگاه مسلمانان بودند اظهار داشت: در طول تاریخ در زمان مشکلات و سختی‌ها، مساجد همواره مورد توجه قرار گرفتند و طبق فرمایش نبی مکرم اسلام(ص) که می فرمایند: «به هنگام نزول بلاها و مشکلات اهل مسجد در امان خواهند بود» امروز هم شاهد آن هستیم در این ابتلاء فراگیر کرونا، مساجد یکی از بهترین، زیباترین و امن‌ترین پناهگاه‌ها برای مسلمانان و مردم به شمار می‌روند و اتفاقات خوبی در این ایام توسط مردم و نیروهای جهادی با هدایت و رهبری روحانی محل رقم خورد.

 

مسئول قرارگاه تحول اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ماه مبارک رمضان؛ بهار قرآن و اوج فعالیت‌ها و جلوه‌گر‌های مساجد است و در این ماه بهترین فعالیت‌ها و اتفاقات را در مساجد شاهد خواهیم بود.

 

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایام و لیالی ماه مبارک رمضان، دستور رزمایش مواسات و همدلی را صادر کردند، اظهار داشت: همانطور که در رسانه‌ها شاهد بودیم، مساجد در اوج ابتلا به کرونا تعطیل نشدند و فعالیت‌های مساجد به صورت جهادی و با رویکرد اجتماعی پر شور تر از همیشه اجرا شد.

 

مسئول قرارگاه تحول اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: با تشکیل ستاد رمضان در مرکز، ادارات کل استان‌ها و ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها؛ طرح نامه‌ای جامع توسط این ستاد با عنوان «بهار معرفت و خدمت» تنظیم شد و در اختیار روحانیون و مبلغین قرار گرفت.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه قرارگاه تحول اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی؛ مساجد و امامان محله را محور فعالیت‌هایش قرار داده است، ابراز کرد: برنامه و طرح‌های متعددی را برای روحانیون مستقر به‌عنوان «امام روستا»، روحانیون و ائمه جماعاتی که در شهرها مستقر هستند و مساجد شهری را فعال کردند به‌عنوان «امام محله»، و طلاب و روحانیون فعال در حاشیه شهرها با عنوان «امام پایگاه‌های اجتماعی»، آماده کرده‌ایم.

 

وی خاطر نشان کرد: از جمله این طرح ها، «طرح طبیب» است؛ در این طرح، روحانی باید ضمن ایجاد ارتباط و تعامل صمیمانه با مردم، نسبت به دلجویی و سرکشی از خانه‌های محله به منظور اطلاع یافتن از وضعیت فعلی و ظرفیت‌های موجود اقدامات لازم را انجام دهد.

 

وی افزود: در این طرح پیشنهاد شده است که روحانی به همراه معتمدین مسجد ضمن رعایت دستورالعمل‌های دوران کرونایی به منازل مراجعه کنند و از وضعیت، نیازها، مسائل، مشغله‌ها و دغدغه‌های مردم اطلاع کافی داشته باشند، تا بتوانند نسبت به توزیع حمایت‌های مادی و معنوی به بهترین نحو، اقدامات لازم را داشته باشند.

 

مسئول قرارگاه تحول اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه از طرح دیگری نام بردند و افزودند: از دیگر طرح هایی که امامان محله و روستا اجرا خواهند کرد «طرح مواسات و همدلی» است که پیش‌بینی می‌شود بیش از 500 هزار بسته ارزاق غذایی توسط مساجد شهری و روستایی آماده شود و در اختیار مردم شریف و روزه دار قرار بگیرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری برنامه های غیرحضوری اعم از برگزاری جزء خوانی قرآن کریم، آموزش قرآن، مراسم لیالی قدر، سخنرانی‌های کوتاه در فضای مجازی، بیان احکام و برگزاری مسابقات کتاب خوانی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی از دیگر برنامه‌های امامان محله و روستا در رمضان ۱۴۴ هجری قمری خواهد بود.

پایان پیام/ 9