از ایجاد مساجد مجازی تا راه‌اندازی بازارچه‌های محلی توسط بچه‌های مسجد/ ورود «راهکار» به حل مشکلات خانوادگی و واسطه‌گری ازدواج

از ایجاد مساجد مجازی تا راه‌اندازی بازارچه‌های محلی توسط بچه‌های مسجد/ ورود «راهکار» به حل مشکلات خانوادگی و واسطه‌گری ازدواج

تاریخ انتشار : ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
سعادتی با تشریح برنامه‌های پیش‌بینی شده برای اجرای طرح ملی «راهکار» در کانون‌های مساجد سراسر کشور، گفت: ایجاد مسجد مجازی، فضاسازی محلات، راه‌اندازی بازارچه با توان محلی، کمک مومنانه و واسطه‌گری برای ازدواج جوانان ذیل این طرح تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام تعطیلی موقت مساجد و فعالیت های مذهبی به دلیل شیوع ویروس کرونا و در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مواسات و کمک مومنانه در ماه مبارک رمضان، طرح ملی «راهکار (رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان)» را اجرا می کند، درباره بسته برنامه های این طرح با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد کانون های مساجد کشور گفتگویی ترتیب داده ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

چه برنامه هایی برای اجرای طرح ملی «راهکار (رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان)» پیش بینی شده است؟

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در اجرای این طرح دو بسته برنامه را در نظر دارد؛ بسته‌برنامه اول شامل هفت بخش مسجدمحور است.

 

در بخش ایمان این بسته‌برنامه، «مسجد مجازی» و «فضاسازی محله» پیش بینی شده و در مسجد مجازی پخش اذان و قرآن در اوقات شرعی از گلدسته های مسجد، اقامه نماز جماعت با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در صورت بازگشایی رسمی مساجد، برگزاری مراسم معنوی به صورت زنده در مساجد با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و انتشار در فضای مجازی در نظر گرفته شده است.

اجرای طرح تفسیر همراه توسط امام جماعت در فضای مجازی، برگزاری منبر مجازی و پاسخگویی به سوالات شرعی، شبهات اعتقادی و مسایل خانوادگی، برگزاری مراسم ترحیم اموات به صورت مجازی و تولید نشریه مجازی و بارگزاری تقویم برنامه های غیرحضوری مسجد نیز ذیل محور مسجد مجازی طرح ملی راهکار انجام می شود.

 

شروع صبح با "قرآن کریم"؛ صفحه 1+صوت - مشرق نیوز

 

برای فضاسازی محلات در بسته برنامه مسجدمحوری طرح ملی راهکار چه تدارکی دیده اید؟

 

در حوزه «فضاسازی محله» ذیل محور ایمان، راه اندازی کاروان فرهنگی در مناسبت ها با رعایت اقتضائات محلی و دستورالعمل های بهداشتی، نصب پرچم و تزیین محله در مناسبت ها با همکاری شهرداری و تشکل های محله و انجام تبلیغات محیطی با محتوای پیام های آموزشی، تبلیغی و فرهنگی لحاظ شده است.

 

برای تحقق همدلی این طرح ملی توسط بچه های مسجد، چه برنامه ای دارید؟

 

ذیل محور همدلی طرح ملی «راهکار» دو بخش «ارتباط مجازی» و «تکریم» برای فعالیت ها پیش بینی شده است. ارتباط امام جماعت و کانون مسجد با اهالی و نمازگزاران از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و تصویری، ارسال پیام تبریک در مناسبت های پیش رو، اعلام شماره جهت دریافت پیشنهادات، ایده ها و مشکلات اهالی محله، احوال پرسی تلفنی و مجازی با خانواده بیماران مبتلا به کرونا و یا درگذشتگان بر اثر آن توسط امام جماعت و مدیر کانون، انعکاس اخبار مسجد و کانون و محله در خبرگزاری شبستان با همکاری خبرنگاران افتخاری برای این محور در نظر گرفته شده است.

 

همچنین در بخش تکریم ذیل محور همدلی، معرفی و تشویق افراد تاثیرگذار محلات به ویژه افراد موفق اقتصادی و کاسبان منصف و خیرین و تکریم کاسبان منصف محلات و مدافعان سلامت و خیرین محلات پیش بینی شده است.

 

 

 

رویکرد طرح ملی راهکار نسبت به ایثار و تزریق این روحیه به بدنه جامعه چیست؟

 

طرح ملی راهکار به ایثار نیز نگاهی جدی دارد و مواسات را ذیل این محور تعریف کرده است، از این رو، هماهنگی میان بانیان خیر و اعلام عمومی جهت جمع آوری نذورات و انجام قربانی، تهیه و توزیع غذای گرم درب منازل محرومان با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی، تهیه و توزیع رایگان نان در مناطق محروم از طریق هماهنگی با نانوایی های محلات، تشویق و اقناع صاحبان املاک به منظور بخشش یا تخفیف اجاره بها، جلب مشارکت های مردمی و خیرانه در پرداخت بدهی های مقروضین و افراد آسیب دیده از کرونا، واسطه گری بین زوج های جوان و خانواده ها به منظور آغاز زندگی مشترک بدون تشریفات، تولید و توزیع اقلام بهداشتی و ضد عفونی کردن معابر، مغازه ها، نانوایی ها و ... توسط مساجد و اهالی آنها، شناسایی خانواده های سالمندان، بیماران خاص، افراد در معرض آسیب و بیماران کرونایی و خدمت رسانی به آنها و واسطه گری بین کارفرمایان و کارگران و افراد جویای کار در محور ایثار و مواسات طرح ملی راهکار دنبال می شود.

 

با توجه به اینکه کار یکی از محورهای مهم طرح ملی راهکار است برای تحقق آن چه تدارکی در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد دیده اید؟

 

در محور کار این طرح ملی نیز دو بخش «آموزش مجازی» و «بازارچه» پیش بینی شده است. در آموزش مجازی، شناسایی استادان و معلمان داوطلب برای تدریس و آموزش مجازی، تشکیل گروه های پشتیبان در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف و موضوعات آموزشی، شناسایی دانش آموزان نیازمند به مشاوره تحصیلی و آموزش مهارت زندگی جا گرفته است.

در بخش بازارچه، تبلیغ فروش محصولات خانگی اهالی محله در کانال محلات با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، دعوت و تشویق افراد محله به استفاده از خدمات تخصصی افراد ماهر در محله از قبیل لوله کش، سیم کش و .... و راه اندازی پیک موتوری محله برای انجام خرید اهالی با نظارت مسجد پیش بینی شده است.

 

 

همه مواردی که بیان شد، ذیل بسته‌برنامه اول تعریف شده که به صورت مسجدمحور انجام می شود.

 

بسته‌برنامه دوم طراحی شده در اجرای طرح ملی «راهکار» بر چه محور و مداری است و چه مواردی را شامل می شود؟

 

بسته‌برنامه دوم این طرح ملی خانواده‌محور است؛ در بخش ایمان آن، «خانه های نورانی»، «با کتاب در خانه» و «مثل مسجد» پیش بینی شده که برگزاری محافل تلاوت نور در منازل به صورت فردی و خانوادگی، برگزاری جلسات حفظ قرآن، اصلاح قرائت قرآن و نماز، کتابخوانی در منزل، استفاده از کتاب های الکترونیک، برپایی نماز جماعت در منزل، ادعیه خوانی فردی و خانوادگی، زیارت از راه دور و استفاده از ویژه برنامه های رسانه ملی ذیل آن جای می گیرد.

 

در بخش همدلی این بسته برنامه خانواده‌محور شامل چه مواردی می شود؟

 

در بخش همدلی بسته‌برنامه خانواده محور طرح ملی «راهکار» دو محور «به توان مهربانی» و «به وقت لبخند» را شامل می شود که ارتباط گیری تلفنی، پیامکی و مجازی با آشنایان، اقوام و همسایه ها، برگزاری جلسات مجازی گفت و گوهای صمیمی، واسطه گری در امر خیر بین همسایگان و آشنایان از قبیل شروع زندگی زوج های جوان و حل اختلافات خانوادگی، اجرای نمایش های خانگی، خاطره گویی، قصه گویی و ...، برگزاری جشن های مناسبتی همچون جشن ولادت امام حسن (ع) و عید سعید فطر و اجرای سرگرمی های سالم و شادی بخش خانوادگی پیش بینی شده است.

 

در محور «کار» خانواده نیز بخش «خانه‌ات آباد» با برنامه هایی همچون تقسیم کار خانه بین اعضای خانواده، راه اندازی مشاغل خانگی و آماده سازی اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و ... بر اساس استانداردها و اصول بهداشتی انجام می شود.

 

 

در محور ایثار برنامه‌های خانواده‌محور طرح ملی «راهکار» امل چه مواردی می شود؟

 

آخرین بخش از بسته دوم طرح ملی راهکار که برنامه های آن خانواده محور است به کمک مومنانه اختصاص دارد و آماده سازی و توزیع سبد مصرفی خانوار بین نیازمندان فامیل و همسایه، کمک مالی به افراد آسیب دیده در دوران شیوع کرونا، بخشش بدهی یا فرصت دهی به بدهکاران، انجام خرید مایحتاج سالمندان، افراد کم توان و در معرض خطر و آماده سازی بسته های سحری و افطاری با رعایت موازین بهداشتی به منظور توزیع در بین محرومان در آن پیش بینی شده است.

 

پایان پیام/ 9