رزمایش ایمان و همدلی در کانون‌های مساجد/ از ایجاد مسجد مجازی تا راه‌اندازی مشاغل خانگی

رزمایش ایمان و همدلی در کانون‌های مساجد/ از ایجاد مسجد مجازی تا راه‌اندازی مشاغل خانگی

تاریخ انتشار : ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
حجت الاسلام رضوانی‌نژاد از اجرای طرح ملی «راهکار» در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مواسات و کمک مومنانه در ماه رمضان خبر داد.

حجت الاسلام «محمدعلی رضوانی‌نژاد» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت به اجرای طرح ملی «راهکار» در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان اشاره کرد و گفت: این طرح در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مواسات و کمک مومنانه در ماه رمضان در قالب رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان برگزار ‌می‌شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان ادامه داد: ایجاد و تقویت نهضت خدمت‌رسانی، تقویت بنیه ایمان، همدلی، کار و ایثار در محیط خانواده و محله با استفاده از ظرفیت‌های خودجوش و داوطلبانه مردمی با محوریت کانون‌های مساجد از اهداف طرح ملی راهکار است.

وی اعتمادسازی، شبکه‌سازی و جریان‌سازی را سه رویکرد این طرح اعلام و بیان کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با محوریت ائمه جماعت و همراهی هیئت امنا و سایر تشکل‌های محله می‌توانند گامی موثر و حرکتی جهادی را در رزمایش ایمان و همدلی بردارند.

 

حجت‌الاسلام رضوانی‌نژاد با بیان اینکه طرح ملی راهکار در ۱۴برنامه عملیاتی در قالب ۲ بسته برنامه‌ای «مسجد» و «خانواده» اجرا می‌شود تصریح کرد: بسته‌ برنامه اول شامل چهار محور «ایمان»، «همدلی»، «ایثار» و «کار» در هفت برنامه عملیاتی است که در بخش ایمان «مسجد مجازی» و «فضاسازی محله» پیش‌بینی شده است.

 

وی اضافه کرد: پخش اذان و قرآن در اوقات شرعی از گلدسته‌های مسجد، اقامه نماز جماعت با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در صورت بازگشایی رسمی مساجد، اجرای طرح تفسیر همراه در فضای مجازی، برگزاری مراسم معنوی به صورت زنده در مساجد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و انتشار در فضای مجازی و تولید نشریه مجازی و بارگذاری تقویم برنامه‌های غیرحضوری مسجد از فعالیت‌های بخش مسجد مجازی است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان با بیان اینکه در این طرح فضاسازی محله‌ها نیز مورد توجه قرار دارد تصریح کرد: راه‌اندازی کاروان فرهنگی در مناسبت‌ها با رعایت اقتضائات محلی و دستورالعمل‌های بهداشتی، نصب پرچم و تزیین محله در مناسبت‌ها با همکاری شهرداری و تشکل‌های محله و انجام تبلیغات محیطی با محتوای پیام‌های آموزشی، تبلیغی و فرهنگی ذیل بخش ایمان قرار دارد.

 

وی «ارتباط مجازی» و «تکریم» را از برنامه‌های عملیاتی محور همدلی اعلام و اذعان کرد: ارتباط امام جماعت و کانون مسجد با اهالی و نمازگزاران از طریق فضای مجازی، ارسال پیام تبریک در مناسبت‌های پیش‌رو، اعلام شماره جهت دریافت پیشنهادات، ایده‌ها و مشکلات اهالی محله، احوال‌پرسی تلفنی و مجازی با خانواده بیماران و یا فوت‌شدگان کرونا، انعکاس اخبار مسجد، کانون و محله در خبرگزاری شبستان با همکاری خبرنگاران افتخاری در برنامه «ارتباط مجازی» و معرفی و تشویق افراد تاثیرگذار محله‌ها به‌ویژه افراد موفق اقتصادی و کاسبان منصف و خیرین و تکریم کاسبان منصف و مدافعان سلامت و خیرین محله در برنامه «تکریم»این طرح ملی دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام رضوانی‌نژاد با بیان اینکه بخش ایثار طرح ملی راهکار در برنامه عملیاتی مواسات اجرا می‌شود افزود: هماهنگی میان بانیان خیر و اعلام عمومی جهت جمع‌آوری نذورات و انجام قربانی، تهیه و توزیع غذای گرم در منازل محرومان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، تهیه و توزیع رایگان نان در مناطق محروم، تشویق و اقناع صاحبان املاک به‌منظور بخشش یا تخفیف اجاره‌بها، جلب مشارکت‌های مردمی و خیرانه در پرداخت بدهی‌های مقروضین و افراد آسیب‌دیده از کرونا، واسطه‌گری بین زوج‌های جوان و خانواده‌ها به‌منظور آغاز زندگی مشترک بدون تشریفات، تولید و توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی کردن معابر، مغازه‌ها، نانوایی‌ها و ... توسط مساجد و اهالی آنها، شناسایی خانواده‌‌های سالمندان، بیماران خاص، افراد در معرض آسیب و بیماران کرونایی و خدمت‌رسانی به آنها و واسطه‌گری بین کارفرمایان و کارگران و افراد جویای کار از برنامه‌های این بخش است.

 

وی با اشاره به اهمیت مقوله کار در جامعه اسلامی از تدوین دو برنامه عملیاتی «آموزش مجازی» و «بازارچه» در بخش کار طرح ملی راهکار خبر داد و عنوان داشت: در آموزش مجازی، شناسایی استادان و معلمان داوطلب برای تدریس و آموزش مجازی، تشکیل گروه‌های پشتیبان در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف و موضوع‌های آموزشی، شناسایی دانش‌آموزان نیازمند به مشاوره تحصیلی و آموزش مهارت زندگی جا گرفته است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان ادامه داد: تبلیغ فروش محصولات خانگی اهالی محله در کانال محله با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، دعوت و تشویق افراد محله به استفاده از خدمات تخصصی افراد ماهر در محله، راه‌اندازی پیک موتوری محله برای انجام خرید اهالی با نظارت مسجد در بخش بازارچه پیش‌بینی شده است.

 

وی در ادامه به بسته برنامه‌ای ۲ در هفت برنامه خانواده‌محور اشاره و اعلام کرد: بخش «ایمان» این بسته شامل سه برنامه عملیاتی «خانه‌های نورانی»، « با کتاب در خانه» و « مثل مسجد» است.

 

حجت الاسلام رضوانی‌نژاد اظهارداشت: برگزاری محافل تلاوت نور در منازل به‌صورت فردی و خانوادگی، برگزاری جلسات حفظ و تدبر در قرآن، اصلاح قرائت قرآن و نماز، کتابخوانی در منزل، خلاصه‌نویسی و برداشت از کتب و بارگذاری در سامانه بچه‌های مسجد، شرکت در مسابقه‌های کتابخوانی، استفاده از کتاب‌های الکترونیک، برپایی نماز جماعت در منزل، ادعیه‌خوانی فردی و خانوادگی، زیارت از راه دور و استفاده از ویژه برنامه‌های رسانه ملی در بخش ایمان اجرا می‌شود.

وی همدلی خانواده‌محور را در گرو اجرای دو برنامه «به توان مهربانی» و « به وقت لبخند» دانست و گفت: ارتباط‌گیری تلفنی، پیامکی و مجازی با آشنایان، اقوام و همسایه‌ها، برگزاری جلسه‌های گفت و گوی صمیمی خانواده‌ها، واسطه‌گری در امر خیر بین همسایگان و آشنایان از قبیل شروع زندگی زوج‌های جوان و حل اختلاف‌های خانوادگی، ورزش و بازی‌های حرکتی در منزل، اجرای سرگرمی‌های سالم و شادی‌بخش خانوادگی(ساعت خنده)، اجرای نمایش‌های‌خانگی، خاطره‌گویی، قصه‌گویی، برگزاری جشن‌های تولد، جشن عبادت، ولادت امام حسن(ع) و عید سعید فطر در این بخش اجرا می‌شود.

 

حجت الاسلام رضوانی‌نژاد با بیان اینکه «خانه‌ات آباد» برنامه عملیاتی محور کار است افزود: این بخش با تقسیم کار خانه بین اعضای خانواده، راه‌اندازی مشاغل خانگی و آماده‌سازی اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و ... بر اساس استانداردها و اصول بهداشتی دنبال می‎‌شود.

 

وی کمک مومنانه در بخش ایثار را آماده‌سازی و توزیع سبد مصرفی خانوار بین نیازمندان فامیل و همسایه، کمک مالی به افراد آسیب‌دیده در دوران شیوع کرونا، بخشش بدهی یا فرصت‌دهی به بدهکاران، انجام خرید مایحتاج سالمندان، افراد کم‌توان و در معرض خطر و آماده‌سازی بسته‌های سحری و افطاری با رعایت موازین بهداشتی به منظور توزیع بین محرومان و همسایگان اعلام کرد.

 

پایان پیام/ 84