حفظ جان نمازگزاران اولویت امور مساجد است/ فعلاً مکلف هستیم اجتماعات را محدود کنیم

حفظ جان نمازگزاران اولویت امور مساجد است/ فعلاً مکلف هستیم اجتماعات را محدود کنیم

تاریخ انتشار : ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام نوری‌زاده گفت: امور مساجد هرگز راضی نمی‌شود که خلق خدا آسیبی ببیند، در یک زمانی ما وظیفه حضور در مساجد را داریم و در زمان دیگر مجبوریم که نماز جماعت را برگزار نکنیم. با این حال ما باید برای حفظ جان مومنین به تصمیمات احترام بگذاریم.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد، مراسم تودیع و معارفه مدیر ناحیه شهید بهشتی در مسجد جامع نارمک برگزار شد.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در این مراسم حجت الاسلام بلندی را به عنوان مدیر جدید این ناحیه معرفی و از زحمات حجت الاسلام کرمانی تجلیل و قدردانی کرد.

 

در این مراسم حجت‌الاسلام «سید ناصرالدین نوری‌زاده»  ضمن گرامیداشت ماه مبارک رمضان گفت: خدا را شاکریم که توفیق خدمت در راه خانه های خدا را به ما عطا فرموده است.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: اکنون زمان ضیافت الهی است و مساجد مکان ضیوف الرحمان هستند. خوب است که این زمان و مکان در هم بیآمیزند و ما هم بتوانیم بهترین پذیرایی را از میهمانان الهی داشته باشیم.

 

وی با نقل قولی از حضرت آیت‌الله جوادی آملی مدظله العالی گفت: ایشان می‌فرمودند: میزبان خدا شدن کار ساده ای است اما مهمان او شدن کار بسیار دشواری است. همین که قلب انسان بشکند، خداوند در آن جای خواهد گرفت. همانطور که در حدیث نبوی(ص) آمده؛ خداوند می‌فرماید: انا عند المنکسرة قلوبهم لأجلى ؛ من همدم هر قلبی که می‌شکند هستم. همچنین هر قلبی که به خدا توجه کند میزبان او خواهد شد.

 

وی افزود: امام صادق(ع) می فرمایند:  القَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلا تُسْکِنْ فِی حَرَمِ الله غیَرَ الله؛  دل حرم خداست ، پس در حرم خدا، غیر خدا را ساکن مکن. اما مهمان خدا شدن کار دشواری است. رعایت کردن آداب مهمانی حق، دعوت خدا را شنیدن، آداب ظاهری و باطنی را برای ورود به این ضیافت الهی را در خود حاصل کردن تا اینکه بتوان مهمان خدا شد، کار دشواری است. تنها عده خاصی در زمره مهمانان خاصه پروردگار قرار می گیرند.

 

وی افزود توفیق بزرگی در این ماه برای ما حاصل شده است. همین که خداوند متعال ما را در این مهمانی راه داده و ما ماه مبارک رمضان را درک کردیم خود یک توفیق و موهبت بزرگ است. گرچه در طول سال کسانی که اهل اطاعت هستند میهمان خدا می‌شوند.

 

فعلاً مکلف هستیم اجتماعات را محدود کنیم

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه اکنون ویروس منحوس کرونا تمام دنیا را فرا گرفته است، گفت: فعلاً مکلف هستیم اجتماعات را محدود کنیم.

 

وی افزود مرکز رسیدگی به امور مساجد آمادگی خود را برای برپا کردن نماز جماعت در مساجد با اجرای پروتکل های بهداشتی دارد، اما بر اساس تصمیمی که در جلسه دولت و ستاد مقابله با کرونا تصویب شده؛ مقرر شده است که  فعلاً از تجمع و برپایی نماز جماعت اجتناب شود. با توجه به شرایط خاص تهران این ستاد تصمیم خود را تا پانزدهم اردیبهشت خواهد گفت. این تصمیم راجع به بازگشایی مراکز دینی و برپایی نماز جماعت در مساجد خواهد بود.

 

حجت الاسلام نوری زاده گفت: این مرکز هرگز راضی نمی شود که خلق خدا آسیبی ببیند. در یک زمانی ما وظیفه حضور در مساجد را داریم و در زمان دیگر مجبوریم که نماز جماعت را برگزار نکنیم. با این حال ما باید برای حفظ جان مومنین و نمازگزاران به تصمیمات حوزه سلامت احترام بگذاریم.

 

وی در ادامه با اشاره به اینكه در دوران کرونا مساجد بسیاری فعال بودند، گفت: به زودی گزارشی مبتنی بر کارکرد مساجد در حوزه بهداشت و سلامت از سوی این مرکز تدوین و منتشر خواهد شد.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: مساجد و اهالی آن همت بلندی در مقابله با کرونا داشتند و فعالیت مردم در مساجد تداعی کننده دوران پشت جبهه در جنگ تحمیلی بود. این مرکز یک کانال در پیام رسان بله با نام مسجد طراز اسلامی راه‌اندازی کرده که مساجد فعالیت‌های خود در این حوزه و مسجد طراز اسلامی را در آن به اشتراک می گذارند.

 

ائمه جماعات دانشمند، ظرفیت بالای ناحیه بهشتی هستند

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت بالای ائمه جماعات و مساجد ناحیه شهید بهشتی گفت: ائمه جماعات این ناحیه یک ظرفیت عالی حساب می‌شوند. حضور ائمه جماعات اندیشمند در این ناحیه یک امتیاز است. اگر این عزیزان می خواستند در استان‌های دیگری فعالیت کنند هرکدام منشاء اثرات و خدمات ارزشمندی می‌شدند، اما به لطف خدا اکنون در این ناحیه فعالیت می‌کنند و ما از وجود آنها بهره می‌بریم.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با معرفی حجت الاسلام بلندی به عنوان مدیر جدید ناحیه شهید بهشتی این مرکز گفت: شورای نواحی ناحیه بهشتی از ائمه جماعات عالم و فعالیت تشکیل شده است و اهمیت ویژه ای دارد. شورای نواحی خلاصه یک ناحیه است. این ناحیه از ظرفیت علمی، سیاسی و عقیدتی خاصی برخوردار است. امید است از این داشته ها استفاده و ظرفیت های مرکز رسیدگی به امور مساجد را افزایش دهیم.

 

حجت الاسلام نوری زاده همچنین از زحمات حجت الاسلام کرمانی، مدیر سابق ناحیه بهشتی تشکر کرد و گفت: در طول مدیریت ایشان خدمات قابل توجهی صورت گرفت و امید است این فعالیتها همچنان ادامه و بهبود یابد.

 

در این مراسم همچنین حجت الاسلام کرمانی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های ناحیه خود در طول دوران مدیریتش پرداخت و گفت: ناحیه شهید بهشتی ۳۹۲ مسجد دارد که از این تعداد ۱۳۲ مسجد در منطقه ۴ ، ۵۶ مسجد در منطقه ۷ و ۵۸ مسجد در منطقه ۸ و حدود ۴۷ مسجد در منطقه ۱۳ شهرداری فعالیت می کنند

 

وی افزود: گستره جغرافیای این ناحیه وسیع و متنوع است. این ناحیه از فرهنگ های متفاوت و تنوع مردمی قابل توجهی برخوردار است.

 

کرمانی افزود: در طول دوران چهار سال مدیریت، تنها تعداد اندکی از ائمه جماعات را جابجا کردیم. همچنین سعی کردیم که در جایگزینی ائمه جماعاتی که به رحمت خدا می‌روند و یا قادر به ادامه خدمت نبودند از نیروهای جوان بهره ببریم.

 

وی افزود: اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد به همراه آموزش های ائمه جماعات، خدام و امناء ، اولویت این ناحیه بود.

 

کرمانی در ادامه با اشاره به برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای ارکان مسجد گفت: چندین دوره‌ی «مدیریت مسجد» برای ائمه جماعات برگزار شد که هم در فرآیند صدور حکم و هم در طول خدمت آنها صورت گرفت. همچنین دوره های آموزشی مختلفی برای امناء ، خدام و ائمه جماعات برگزار شد.

 

وی افزود: شورای ناحیه و محلات ناحیه شهید بهشتی در طول چهار سال به صورت مستمر و منظم برگزار می‌شد و جلسات به صورت گردشی در مساجد مختلف برپا می‌شد.

 

کرمانی درباره ارزیابی مساجد گفت: هر ساله تمام مساجد این ناحیه مورد ارزیابی روندی قرار می‌گرفت و ارزیاب‌های آموزش دیده برای این امر استفاده می‌شدند. همچنین حسابرسی مساجد نیز به صورت منظم صورت گرفته است.

 

مدیر سابق ناحیه شهید بهشتی در پایان با ابراز خرسندی از خدمت به خانه های خدا گفت: این ناحیه در طول دوران مدیریت بنده رابطه خوبی با نهادهایی مثل بسیج، شهرداری، کمیته امداد، هلال احمر و به خصوص آموزش و پرورش منطقه داشته است.

 

بر اساس این گزارش؛ در پایان این مراسم حکم انتصاب حجت الاسلام بلندی قرائت و از سوی ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد به وی اعطا شد.

 

گفتنی است: در این مراسم حجت الاسلام مصلحی؛ حجت الاسلام عبدالحمیدی و سایر ائمه جماعات و شورای ناحیه شهید بهشتی و همچنین حجت الاسلام بصیری، معاونت هماهنگی نواحی و حجت الاسلام معراجی، مدیر ناحیه شهید محلاتی حضور داشتند.

 

پایان پیام/ 40