جلوه رزمایش‌های معنوی و فرهنگی در مساجد/امروز خدمت مومنانه در مساجد تبلور یافته است

جلوه رزمایش‌های معنوی و فرهنگی در مساجد/امروز خدمت مومنانه در مساجد تبلور یافته است

تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام سالاری با بیان اینکه هر حرکت اصیل اسلامی باید از مسجد آغاز شود، گفت: اساسا مسجد، محور حرکت مومنانه است و مؤمنان متعهد ارتباطی ناگسستنی با مسجد دارند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، حجت‌الاسلام «مظفر سالاری»، سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد با حجت‌الاسلام «حسین زارع‌زاده»، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان دیدار و گفت وگو کرد.

 

حجت‌الاسلام سالاری در این نشست طی سخنانی گفت: مساجد جهان اسلام به دو گونه اداره می‌شوند: دولتی و مردمی. دولتی مانند عربستان و مصر که در این گونه کشورها امام جماعت، کارمند است و از طرف دولت با حقوق و شرح وظایفی مشخص و با رویکردی سکولار فعالیت می‌کند. مردمی، مانند ایران که مساجد با تشکل‌های مردمی اداره می‌شوند. بنابراین طبیعی است که مساجد ایران اسلامی بدون دولتی شدن و سیاست‌زدگی باید شبکه‌سازی و سامان‌دهی شوند.

 

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد افزود: هر حرکت اصیل اسلامی باید از مسجد آغاز شود؛ چرا که مسجد پایگاه اسلام و انقلاب است و مؤمنان متعهد ارتباطی ناگسستنی با مسجد دارند.

 

وی افزود: امروز مساجد ما جلوه‌گاه رزمایش‌های معنوی و فرهنگی است. حتی حالا که مساجد تجمع نمازگزاران را به سبب کرونا ندارند، فعالیت‌های مسجدمحورِ مواساتی و مقابله با این ویروس افزایش یافته است.

 

حجت الاسلام سالاری گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، اداره کل اوقاف و امور خیریه، پایگاه بسیج مساجد و سازمان تبلیغات به عنوان ارکان فرهنگی مساجد، همکاری‌های متعددی دارند و با هم‌گرایی و هم‌افزایی باید مساجد را به مسجد تراز اسلامی که مد نظر رهبری است ارتقا دهند.

 

وی افزود: ما نمی‌گوییم که اقتصاد زیربنا است، اما منکر اهمیت واقعی آن هم نمی‌شویم. اگر سهمی از وقفیات به فعالیت‌های فرهنگی مسجد اختصاص یابد و معیشت امام مسجد را تأمین کند، شاهد شکوفایی مساجد خواهیم بود. در رأس ارکان مسجد، امام مسجد قرار دارد و او باید دفتر کاری در مسجد یا کنار مسجد داشته باشد و وقت کافی برای ارتباط با مخاطبان مسجد و فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی مسجدمحور بگذارد.

 

در این دیدار حجت‌الاسلام زارع‌زاده طی سخنان مبسوطی نقش وقف و تلاش برای تأمین معیشت امام مسجد و پررنگ‌تر کردن نقش ارکان نرم‌افزاری مسجد را گوشزد کرد.

پایان پیام/ 9