جزئیات همکاری ستاد فهما برای پیوند مسجد، مدرسه و خانواده/ راه‌اندازی قرارگاه‌های دانش‌آموزی در ۲۰۰ کانون مسجدی

جزئیات همکاری ستاد فهما برای پیوند مسجد، مدرسه و خانواده/ راه‌اندازی قرارگاه‌های دانش‌آموزی در ۲۰۰ کانون مسجدی

تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
سعادتی از تفاهم همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خبر داد و گفت: این همکاری برای هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌ها برای ایجاد و تعمیق پیوند مسجد، مدرسه و خانواده انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کشور به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز گرامیداشت مقام معلم، تفاهم همکاری امضاء کردند.

به منظور بررسی مفاد و اهداف این تفاهم‌نامه با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد کانون های مساجد کشور گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

تفاهم همکاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با چه اولویتی انجام شده است؟

 

یکی از اولویت های ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور تلاش برای هم‌افزایی با نهادها و مجموعه های فرهنگی همسو به منظور تقویت و رونق بخشی به فعالیت های مسجدمحور است که همسو با آن، این تفاهم نامه به منظور همکاری، هم افزایی و بهره گیری از ظرفیت و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای پیوند مسجد، مدرسه و خانواده مبتنی بر منظومه فکری_ تربیتی نوجوانان و جوانان منعقد شده است.

در این راستا سلسله نشست های کارشناسی بین دو مجموعه برای شناسایی و احصای ظرفیت های همکاری و کار مشترک برگزار شد تا در نهایت به مناسبت روز گرامیداشت مقام معلم این تفاهم نامه بین دو مجموعه با حضور حجت الاسلام دکتر ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و رئیس اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کشور منعقد شد.

 

چه اهدافی با این تفاهم نامه دنبال می شود؟

 

احیای نقش واقعی مساجد در ترویج فرهنگ دینی و کادرسازی و توانمندسازی، هم افزایی و بهره مندی طرفین از ظرفیت ها و توانمندی ها از قبیل فکری تجربی، پژوهشی، آموزشی، کارگاهی، کتابخانه ای، رسانه ای و ارتباطاتی، جوان سازی و نشاط بخشی به مساجد از طریق جذب حداکثری دانش آموزان و متقابلا انگیزه‌بخشی برای حضور اعضای دانش آموز کانون های مساجد در فعالیت های انجمن های اسلامی مدارس، تقویت فعالیت ها و رویدادهای فرهنگی هنری در محله ها از طریق اجرای برنامه های مشترک از اهدافی است که با این تفاهم نامه دنبال می شود.

البته همه این اهداف ذیل پیوند مسجد، مدرسه و خانواده دنبال می شود یعنی دو نهاد می کوشند با این تفاهم‌نامه پیوند اضلاع این مثلث عمیق و اثرگذار شود.

 

چه ضمانت های اجرایی برای این تفاهم نامه پیش بینی شده است؟

 

اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کشور تعهداتی را در این راستا دارد از قبیل: برگزاری و تشکیل قرارگاه های فرهنگی دانش آموزی در محل کانون های فرهنگی هنری مساجد منتخب که البته در سال اول تشکیل و راه اندازی 200 قرارگاه برخوردار از مربی واجد شرایط در 200 کانون مد نظر است و در سال های بعد توسعه این فعالیت ها بر اساس توافق طرفین دنبال می شود.

برگزاری اردوها و همایش های فرهنگی هنری ویژه اعضای طرح قرارگاه ها، شناسایی، سطح بندی و آموزش مربیان قرارگاه ها، فراوری و آماده سازی محتوای منظومه فکری تربیتی نوجوانان و جوانان و مشارکت اعضای اتحادیه در فعالیت ها و برنامه های فرهنگی هنری ستاد فهما نیز از دیگر تعهداتی است که اموری است که اتحادیه با این تفاهم‌نامه نسبت به انجام آنها اقدام می کند.

 

ستاد فهما برای اجرای این تفاهم نامه چه تعهدات و برنامه هایی دارد؟

 

ایجاد زمینه استفاده و تجهیز کتابخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد متناسب با نیاز دانش آموزان در دوره های اول و دوم متوسطه عضو قرارگاه، حمایت های مادی و معنوی از تشکیل جلسات و برنامه های قرارگاهی، ارزیابی مربیان و متربیان هر سه ماه یک بار، اختصاص تسهیلات تشویقی و تجلیل از قرارگاه ها، کانون ها، مربیان و اعضای برتر از قبیل هدایای مادی و معنوی شامل سفرهای زیارتی، استفاده از ظرفیت هنرمندان و مربیان هنری به منظور حمایت از تولید و اجرای مشترک گروه های کانونی و دانش آموزی در حوزه های نمایش، سرود و آهنگ حماسی و انقلابی و برگزاری رویدادها و مسابقات فرهنگی و هنری همچون کتابخوانی ازجمله کارهایی است که با این تفاهم‌نامه ستاد فهما نسبت به آنها اقدام می کند.

 

آیا سازوکار نظارتی نیز برای اجرای تفاهم نامه پیش بینی شده است؟

 

بله، کمیته مشترک هماهنگی و نظارت متشکل از نمایندگان دو مجموعه بر مفاد این تفاهم نامه نظارت می کنند و کمیته ای چهار نفره مرکب از معاون فرهنگی و هنری و مدیر دفتر فرهنگی اجتماعی به نمایندگی از ستاد فهما و قائم مقام دبیر کل و مدیر سازماندهی شبکه برادران به نمایندگی از اتحادیه به عنوان اعضا به طرفین معرفی می شوند.

 این تفاهم‌نامه تا پایان سال تحصیلی 1402 که شامل سه سال کامل تحصیلی است، اعتبار دارد.

پایان پیام/ 9