همکاری کانون‌های مساجد با انجمن‌های اسلامی دانش‌‌آموزان، هویت مسجدی بچه‌ها را تقویت می‌کند

همکاری کانون‌های مساجد با انجمن‌های اسلامی دانش‌‌آموزان، هویت مسجدی بچه‌ها را تقویت می‌کند

تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
نماینده ولی‌فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد با این اتحادیه را سبب تقویت اتصالات مسجدی بچه‌ها دانست و گفت: این همکاری مصداقی از آیه «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و گرامیداشت مقام معلم، آیین امضا و تبادل تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور برگزار شد.

 

بر پایه این گزارش آیین امضای تفاهم‌نامه مذکور ، صبح شنبه 13 اردیبهشت با حضور حجت‌الاسلام «محمدجواد حاج‌علی‌اکبری»، نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور برگزار شد و طی آن تفاهم‌نامه مذکور  به امضای حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و «حسین تاریخی»، دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان رسید.

 

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌کبری در آیین امضای این تفاهم‌نامه طی سخنانی اظهار کرد: اگر روزی بچه‌های ما عنوان بچه‌های مسجد را پیدا کنند و روند کار در جامعه به این سمت پیش رود  که نوجوانان و جوانان‌مان عنوان مشترک بچه‌های مسجد را داشته باشند به آرامش خاطر می‌رسیم. این مهم ذیل این آیه است که خداوند در قرآن فرمود: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ» (رنگ خداست (که به ما رنگ ایمان و سیرت توحید بخشیده) و چه رنگی بهتر از رنگ (ایمان به) خدا؟ و ما او را پرستش می‌کنیم. مسجد یعنی همین ویژگی‌ها.

 

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور با بیان اینکه امضای این تفاهم‌نامه باید این مساله را برجسته کند که ما هویت جداگانه‌ای از مسجد نداریم، افزود:  این مهم سبب می‌شود ذیل فعالیت‌ها عنوان بچه‌های مسجد و فلسفه وجودی مسجد صیانت شود، در غیر این صورت اگر سفره‌ای باشد که هرکس که سر این سفره می‌آید طعام خودش را بیاورد آن وقت به آن هدف نهایی نمی‌رسیم.

 

وی گفت: از سوی دیگر مجموعه انجمن های اسلامی همواره در طول فعالیت خود در سال‌های گذشته در سطح مدارس سعی کرده است که صبغه دینی‌اش را حفظ و برجسته کند، به بیان دیگر جهت انقلابی بچه‌ها در این مجموعه با این پرچم تعریف و شناسایی شد؛ از سوی دیگر فعالیت‌های اتحادیه تقارب با آن هویت مسجدی دارد، آن هم از جهت روحیات بچه‌ها، امام‌پذیری‌شان، احساس خوب‌شان با مسایل دینی و تعلق خاطری که به توسل و هیات و امثال این موارد دارند، در واقع مسیر و هدف در جهت گیری کلی جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است و این مساله ذیل فعالیت ها برجستگی دارد.

 

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری تصریح کرد: از سوی دیگر تاکید ما در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان این بوده است که نهایتا بچه‌ها درارتباطات اجتماعی‌شان در خارج از فضای مدرسه، با مسجد پیوند داشته باشند، آن هم با مساجد محل خودشان، چراکه در حال حاضر نیز در آموزش و پرورش تلاش‌هایی صورت گرفته تا دانش‌آموزان حتی‌المقدور در مدارس محل خودشان درس بخوانند هرچند که در عین حال همچنان پراکندگی و تنوع را در این حیطه می‌بینیم که این مساله سبب شده است تا دانش آموزان یک مدرسه با مساجد متعددی در سطح محله شان ارتباط داشته باشند؛ بنابراین تحقق این مساله سبب می شود دانش‌آموزان علاوه بر هویت مدرسه‌ای که دارند شناسه مسجدی متکثری هم داشته باشند.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: چنین شرایطی سبب می‌شود که اولا پیوند میان مدرسه و مسجدی که در همسایگی اش قرار دارد ایجاد شود، از سوی دیگر درست است که دانش‌آموزان این مدرسه به مناسبت همسایگی مسجد با مدرسه با مسجد ارتباط گرفتند اما این بچه ها الزاما از نظرزیست بوم، خانواده و آن تعلق محلی شان عضو آن مسجد نیستند. این یک چالش است و در کلان‌شهری نظیر تهران بارها تجربه ‌اش را از نزدیک دیده ایم که هروقت خواستیم پیوندها را عمیق تر کنیم این اتفاق به دلایل مذکور محقق نشده و یک پیوند سطحی اتفاق افتاده است نَه آن ارتباطی که دانش آموز احساس کند که متعلق به این مسجد و در حال و هوای آن مسجد قرار گرفته است.

 

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان افزود: اما این مسایل در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد وجود ندارد و اعضای کانون‌ها را عموما بچه‌‌های یک محله تشکیل می دهند. بنابراین ذیل ارتباطی که میان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و کانون‌های مساجد ایجاد شده است، به این نکته توجه شود که اتصالات مسجدی بچه‌ها تقویت شود.

 

وی ادامه داد: هدف آن است که بچه‌ها با مسجد مرتبط شوند و هویت مسجدی بگیرند، اگر اتحادیه نیزاز رهگذر این تفاهم نامه بتواند مشوق این مهم باشد تا حضور مسجدی دانش‌آموزان افزایش یابد، در این صورت عملا به هدف ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز که همان جذب نوجوانان به مسجد است نزدیک می شویم، مولفه‌ای که مقام معظم رهبری در صحبت‌های خود پیرامون کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مطرح کردند.

 

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری گفت: این همکاری یک تعاون است که نهایت منجر به تقویت شناسه هویتی مسجدی میان دانش‌آموزان می‌شوند. این همکاری مصداقی از آیه «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» است.

 

وی با اشاره به روند شکل‌گیری همکاری‌ها میان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار کرد: ارتباطات خوبی در دفتر مرکزی هر دو مجموعه شکل می‌گیرد که ذیل آن می‌توان از ظرفیت‌های دو طرف در راستای پیشبرد اهداف تفاهم نامه بهره مند شد، همچنین کمیته و مباحثات مستمری خواهیم داشت

 

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری گفت: حاصل این همکاری اگر به این شکل نمایان شود که بچه‌ها خود بتوانند دعوت کننده سایرین به مسجد باشند بسیار به هدف نزدیک شده ایم. در این میان شاید توقعی که ستاد کانون های مساجد می تواند از اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان داشته باشد این است که بتواند فعالیت‌های خود را جهت معرفی هویت مسجدی و زیبایی های ارتباط با مسجد به مدرسه بیاورند، البته این مهم یعنی ترویج به مسجد رفتن و فعالیت های مسجدی ذات اتحادیه است. از نظر من این موارد می تواند نقطه کلیدی و آرمانی ذیل این فعالیت های مشترک باشد.

 

همچنین در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» طی سخنانی با تاکید بر این مساله که توفیق در فعالیت‌های مسجدی در گرو دغدغه‌مندی نسبت به اهداف والای مسجد است، اظهار کرد: در این راستا باید تلاش شود تا برنامه‌های مناسبی به ویژه برای نوجوانان و جوانان در مسجد ارایه شود که در این زمینه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گام‌های موثری برداشته است.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: امضای این تفاهم نامه سبب هم‌افزایی و همکاری‌های دو جانبه میان ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان به منظور پیوند مسجد-مدرسه-خانواده مبتنی بر منظومه فکری تربیتی نوجوان و جوان خواهد شد.

 

همچنین در بخش دیگری از این نشست «حسین تاریخی» با بیان اینکه حضور اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در مساجد نشات گرفته از ماموریت این انجمن ها در راستای تربیت نوجوان تراز انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: این تفاهم نامه با حفظ هویت انجمن‌ها و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد موجب هم‌افزایی و تعامل خواهد شد.

 

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان افزود: از سوی دیگر تعامل دانش آموزان با مسجد موجب رونق بخشی پیوند میان مدرسه و مسجد می شود که حفظ و تقویت نظام اسلامی را به همراه خواهد داشت.

 

پایان پیام/ 9