از تدارک بچه‌های مساجد تهران برای ولادت کریم اهل‌بیت(ع) تا برگزاری مجازی برنامه‌های رمضان

از تدارک بچه‌های مساجد تهران برای ولادت کریم اهل‌بیت(ع) تا برگزاری مجازی برنامه‌های رمضان

تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
برگزاری جشنواره مجازی «قصه‌های قرآن، نردبان آسمان» در ماه رمضان، همراهی بچه‌های مسجد با طرح ملی «راهکار» و راه‌اندازی ۱۱۰ کاروان شادی در تهران در سالروز ولادت امام حسن(ع) ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۴ اردیبهشت‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در چهاردهمین روز از اردیبهشت ماه ۹۹:

 

راه‌اندازی ۱۱۰ کاروان شادی در تهران در سالروز ولادت امام حسن(ع)/طرح «سفره کرامت» اجرا می‌شود

 

 

 

حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از برپایی 110 کاروان شادی در روز 15 رمضان مصادف با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) خبر داد و اظهار کرد: این کاروان های شادی در شهر و شهرستان های استان تهران در خودروهای صوتی به همراه گروه سرود بچه های مسجد در محلات به اجرای سرود زنده، دکلمه، اجرای برنامه شاد و مولودی خوانی خواهند پرداخت.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت برپایی مراسم های مذهبی، خانواده ها می توانند از پنجره ها و تراس های منازل این برنامه ها را مشاهده و استفاده کنند.

 

حجت الاسلام قدیریان به اجرای طرح «سفره کرامت» نیز اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح سبد کالا و غذای گرم در میان نیازمندان توزیع می شود.

 

وی با اشاره به اجرای طرح «با کتاب در خانه بمانیم»، به مناسبت ماه مبارک رمضان گفت: قریب هشت هزار جلد کتاب در میان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران توزیع شده است و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند خلاصه و چکیده از این کتاب ها را تهیه و در پایگاه بچه های مسجد به نشانی https://bachehayemasjed.ir/بارگذاری کنند.

 

حجت الاسلام قدیریان در پایان خاطرنشان کرد: یکی از کتاب هایی که در اجرای این طرح مدنظر قرار گرفته  کتاب «امام حسن مجتبی(ع) و مهدویت» است که به بهترین خلاصه های آن جوایزی اعطا می شود.

 

مشارکت ۱۵۰ کانون مسجدی استان مرکزی در رزمایش کمک مومنانه/ همراهی بچه‌های مسجد با طرح ملی «راهکار»

 

 

حجت الاسلام «مصطفی ذوالفقاری» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه های کانون های مساجد استان مرکزی در اجرای رزمایش مواسات و همدلی مومنانه، اظهار کرد: در پی سخنان و مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه، بچه های مسجد در سراسر استان مرکزی با تشکیل گروه ها و جلسات همفکری، برنامه ریزی لازم در این زمینه را انجام دادند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی بیان کرد: فعالان کانون های فرهنگی هنری و مساجد استان مرکزی در ادامه یاری رسانی برای مقابله با ویروس کرونا با جهت گیری هوشمندانه به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند و  این رزمایش در چند مرحله اجرایی شد، اول تشکیل جلسات همفکری و تصمیم گیری، دوم جمع آوری کمک های مردمی، سوم شناسایی خانواده های نیازمند در محل و به خصوص کسانی که از شرایط موجود اقتصادی به دلیل بیماری کرونا آسیب دیده اند و چهارم توزیع اقلام و کمک.

 

حجت الاسلام ذوالفقاری افزود: رزمایش مواسات برکات فراوانی تاکنون در کنار کمک به نیازمندان داشته است. انس و الفت هر چه بیشتر مردم در محلات با مساجد، روشن شدن نقش مهم و محوری مساجد در محلات موجب همدلی و وحدت بیشتر بین ارکان مسجد شد. برکات پیدا و پنهان مساجد در این ایام، خاطرات خوبی را برای همه مردم اعم از یاری رسان و یاری شونده در این شرایط سخت به همراه داشته است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی با اشاره به مشارکت 150 کانون فرهنگی هنری استان در این رزمایش بیان کرد: بسته های معیشتی شامل برنج، روغن، گوشت و... از جمله اقلامی است که در راستای کمک های مومنانه میان نیازمندان توزیع شده است و در این زمینه جلسات متعددی با سازمان تبلیغات سپاه و دفترآستان قدس رضوی برگزار شد و کانون های مساجد در حد توان خود رسالتشان را انجام دادند.

 

ذوالفقاری با اشاره به اجرای طرح «راهکار (رزمایش ایمان، همدلی، کار، ایثار رمضان)» در کانون های مساجد استان مرکزی، خاطرنشان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، ائمه جماعات و خانواده‌ها می‌توانند با ارسال فیلم و عکس از فعالیت‌های صورت گرفته در قالب طرح ملی «راهکار» از طریق بارگذاری در صفحه اختصاصی کانون در سامانه بچه‌های مسجد@bachehayemasjed.ir در این پویش شرکت کنند.

 

برگزاری جشنواره مجازی «قصه‌های قرآن، نردبان آسمان» در ماه رمضان/ مشارکت ۷۰ درصد کانون‌های مساجد مشهد در رزمایش مواسات

 

 

 

«محمد ابدالی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره فعالیت کانون های فرهنگی هنری استان خراسان رضوی برای ماه مبارک رمضان و در ایام شیوع کرونا، اظهار کرد: با توجه به تعطیلی موقت مساجد در ایام مقابله با کرونا، ستاد هماهنگی کانون های مساجد این استان با جشنواره مجازی «قصه های قرآن، نردبان آسمان» همراه بچه های مسجد در ماه مبارک رمضان شده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد خراسان رضوی درباره محورهای متنوع این جشنواره، تصریح کرد: «راه آسمان» شامل ترویج مفاهیم، ادعیه و زیارت در فضای مجازی، «پرسمان مسجد» مبتنی بر پاسخ به سوالات نمازگزاران در فضای مجازی و مسابقه نقاشی «بچه های آسمانی» با محور سوره های قرآن ذیل این جشنواره تعریف شده است.

 

وی ادامه داد: تفسیر جزء هفت قرآن کریم هم از دیگر بخش های جشنواره «قصه های قرآن، نردبان آسمان» است و مهلت شرکت در آن تا پایان خردادماه تعیین شده است.

 

ابدالی درباره اجرای طرح ملی «راهکار (رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان)» در کانون های مساجد خراسان رضوی، بیان کرد: خوشبختانه کانون های مسجدی و بچه های مساجد ورودی خوب و اثرگذار به این رزمایش  و نیز مقابله با کرونا شده اند.

 

وی تاکید کرد: جمع آوری و توزیع کمک های خیر مردم، خرید مایحتاج سالمندان محلات و مناطق، تهیه و توزیع بسته های معیشتی و بهداشتی و حتی ضدعفونی کردن خودروها از طریق برپایی ایستگاه های مخصوص در این راستا انجام شده و همچنان ادامه دارد.

 

ابدالی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از 70 درصد از 1808 باب کانون فرهنگی هنری مساجد استان در رزمایش مواسات و کمک مومنانه و نیز مقابله با شیوع کرونا همکاری و مشارکت فعالانه دارند.

 

ارائه تخفیف ۲۰ درصدی به نذر قربانی برای امام زمان(عج)/طبخ روزانه ۶ هزار پرس غذا برای محرومان در آشپزخانه مسجد جمکران

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «یاسین حسین آبادی» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره روند فعالیت های قرارگاه مردمی «گامی به سوی جامعه مهدوی»، اظهار کرد: تا کنون به همت این قرارگاه و همراهی خیران با آن 5500 بسته گوشت تبرکی میان محرومان و نیازمندان در لبیک به رزمایش مواسات و همدلی توزیع شده است.

 

دبیر قرارگاه مردمی «گامی به سوی جامعه مهدوی» ادامه داد: به منظور تسهیل در امر مشارکت خیران در طرح #نذر قربانی برای سلامتی امام زمان(عج)، علاقمندان می توانند با مراجعه یا تماس با میعادگاه منتظران از تخفیف 20 درصدی بهره مند شوند.

 

وی ادامه داد: یعنی اگر پیش از این برای نذر قربانی گوسفند دو میلیون تومان وجه دریافت می شد، با این طرح جدید و اعمال تخفیف 20 درصدی مبلغ یک میلیون و 600 هزار تومان برای این نذر دریافت می شود. علاقمندان به مشارکت و بهره مندی از تخفیف می توانند با شماره 31320 تماس بگیرند.

 

حجت الاسلام حسین آبادی درباره دیگر اقدامات مسجد مقدس جمکران برای همراهی منتظران با رزمایش کمک مومنانه، ابراز کرد: میعادگاه منتظران بستر را برای حضور گروه های جهادی و مردمی در این مسجد و ارائه خدمات در راستای رزمایش مواسات فراهم کرده است، چنان که با حضور چهار گروه جهادی، بالغ بر سه هزار بسته معیشتی در این مسجد آماده و بسته بندی و توزیع شد.

 

وی اعلام کرد: همچنین آشپزخانه مسجد در اختیار برخی خیران و فعالان عرصه اطعام محرومان قرار گرفته تا با ایجاد زیرساخت های طبخ، روزانه بیش از 6 هزار پرس غذای گرم تهیه و میان محرومان استان قم توزیع شود.

 

حجت الاسلام حسین آبادی با اشاره به تمهیدات مسجد مقدس جمکران برای منتظران و مهدی باوران خارج از کشور، خاطرنشان کرد: با همکاری مبلغان جامعه المصطفی(ص) العالمیه، منابر لایو معارف مهدوی به زبان های خارجی اعم از انگلیسی، عربی، ترکی و ... در ساعات مختلف در صحن های این مسجد برگزار و در شبکه اجتماعی اینستاگرام پخش می شود.

 

اقدامات کانون فرهنگی هنری امام صادق(ع) برای برقرار شدن مسجد جامع «ارشاد»

 

مسجد جامع ارشاد (واقع در شهر ری، میدان نماز) جزو مساجد ممتاز قبله تهران است که همه روزه از ساعت 10 صبح تا دو ساعت پس از اذان مغرب به روی مردم باز است و به همین صورت توانسته گروه های مختلف مردم را جذب کند.

 

این برقرار بودن ملزوماتی می خواهد و پویشگرانی؛ همراهی مردم و خیران در تامین امکانات و تجهیزات تحقق برقرار بودن مسجد جامع ارشاد، لازمه اول یعنی لوازم را حل کرده است و فعالیت مستمر امام جماعت، هیئت امنا، بسیجیان پایگاه مقاومت بسیج امام علی النقی (ع) و اعضای کانون فرهنگی هنری امام صادق (ع)، به لازمه دوم نیز جامه عمل پوشانده است.

 

 

 

در واقع هر گاه مسجدی پشتش به بسیجیان و کانون های فرهنگی هنری گرم باشد کارها روی روال می افتد و هر روز شاهد جذب بیشتر مردم به ویژه نسل جوان به آن خواهیم بود واقعیتی که در اوج خود در مسجد جامع ارشاد محقق شده است.

 

کانون فرهنگی هنری امام صادق (ع) در این میان توانسته به واسطه نقش آفرینی گسترده اعضا و فعالان در اجرای برنامه ها و طرح های دهه کرامت، موجب تعامل خوب مسجد جامع ارشاد با آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به ویژه معاونت فرهنگی و امور زائران آن شود. حضور سخنرانان برجسته ای همچون حجج اسلام والمسلمین میثم علی پناه، احسان بی آزار تهرانِ و ناصر رفیعی و ذاکرانی همچون سعید حدادیان، سید مهدی میرداماد، محمدرضا طاهری و مرتضی طاهری در مناسبت های مختلف در این خانه از نشانه های فعالیت خوب کانون فرهنگی هنری امام صادق (ع) است.

 

 

 

 

کانون فرهنگی هنری امام صادق (ع) همچنین توانسته با همکاری هیئت «محبان علی (ع)» شهرری برنامه های خوبی در طول سال برگزار کند، موضوعی که موجب شده همیشه سالن اجتماعات مسجد جامع ارشاد میزان نسل جوان شود.

 

این کانون با همکاری پایگاه مقاومت بسیج امام علی النقی(ع) همچنین توانسته در زمینه مطالبه گری از مسئولان در راستای خدمت مضاعف به مردم موفق باشد به طوری که مسئولان مختلف استان تهران و شهرستان و شهر ری مرتب برای پاسخگویی به مردم و رفع مشکلات نیازمندان در مسجد جامع ارشاد حاضر می شوند؛ اقدامی که موجب رونق بیشتر این خانه خدا در سطح شهر ری به ویژه منطقه دیلمان و میدان نماز شده است.

 

درمانگاه خیریه حضرت «ولی‌عصر(عج)» زمینه دیگر برای مشارکت فعال اعضای کانون فرهنگی هنری امام صادق (ع) در رونق برنامه های مسجد جامع ارشاد است به طوری که این کانون خانواده های نیازمند را برای ویزیت رایگان به این درمانگاه که جزو زیرمجموعه های مسجد است، معرفی می کند.

 

 

کانون فرهنگی هنری امام صادق (ع) همچنین همه ساله در برگزاری مراسم معنوی اعتکاف آستین های همت را بالا می زند و با مشارکت اعضا و فعالان این کانون و پایگاه مقاومت بسیج امام علی النقی (ع) این آیئن با حضور گسترده مردم در مسجد جامع ارشاد برگزار می شود.

 

کانون فرهنگی هنری امام صادق (ع) در ارتقای بینش سیاسی و بصیرت افزایی مردم نیز بسیار فعال است به طوری که در تمام مناسبت های انقلابی و رویدادهای ملی از جمله راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات با برگزاری نشست های مختلف مردم را استقامت پای کار انقلاب تشویق می کند. همین فعالیت های کانون فرهنگی هنری و پایگاه بسیج امام علی النقی (ع) مسجد جامع ارشاد را به یکی از مهم ترین و گاهی مهم ترین نهاد انقلابی در شهر ری تبدیل کرده است که همین موضوع نیز موجب حضور شخصیت های برجسته سیاسی کشور از جمله آیت الله سید ابراهیم رئیسی، در این خانه خدا برای رای دادن یا سخنرانی شده است.

 

همچنین به دلیل نقشی که کانون فرهنگی هنری امام صادق (ع) همچون سایر کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در خدمت به اعتاب اربعه کشورمان و برگزاری جشن های دهه کرامت دارد توانسته زمینه تعامل خوب مسجد جامع ارشاد با دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در شهر ری را فراهم کند. از نشانه های این همکاری خوب، برگزاری نشست های توجیهی خادمیاران رضوی در سالن اجتماعات این خانه خدا است.

 

هیئت عاشقان ولایت نیز با همکاری پایگاه مقاومت بسیج کانون فرهنگی هنری امام صادق (ع) مسجد جامع ارشاد هر چند وقت یک بار برنامه های ابتکاری را در مسجد برگزار می کند که جلسات تبیینی و بصیرت افزایی نهضت روشنگری از جمله آنها است.

 

 

 

کانون فرهنگی هنری امام صادق (ع) و سایر نهادهای مسجد جامع ارشاد به گونه ای تلاش و برنامه ریزی می کنند که جشنواره بچه های محراب نیز بارها در این خانه خدا برگزار شده تا در این زمینه نیز فعالان این مسجد از جمله کانون فرهنگی هنری مزد تلاش خود را بگیرند.

 

تقویت روحیه انقلابی گری از مهم ترین کارکردهای مهم تعریف شده برای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است که کانون فرهنگی هنری امام صادق (ع) در این زمینه نیز بسیار موفق است که برگزاری مراسم بزرگداشت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و یاران همرزمش در ماجرای حادثه تروریستی بغداد و برگزاری نشست های تبیین لزوم شرکت مردم در انتخابات مختلف از جمله این اقدامات است.

 

 

سخن آخر اینکه همانطور که حجت الاسلام والمسلمین «علی سعادتی»، امام جماعت مسجد جامع ارشاد گفته بود کانون فرهنگی هنری امام صادق (ع) همراه با پایگاه مقاومت بسیج، هیئت امنا و سایر کارگزاران و البته شماری از نمازگزاران مسجد جامع ارشاد، موجب پویایی این خانه خدا شده است؛ مسجدی که می توان به جرات گفت تنها مسجد مسجد برقرار در شهر ری است.

پایان پیام/ 9