احیای سیره ام‌المومنین در کانون حضرت خدیجه کبری(س)/ از نذر قربانی برای امام عصر(عج) تا زیارت رایگان زائراولی‌ها

احیای سیره ام‌المومنین در کانون حضرت خدیجه کبری(س)/ از نذر قربانی برای امام عصر(عج) تا زیارت رایگان زائراولی‌ها

تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه کبری(س) با همکاری بچه‌های مساجد و اجرای طرح نذر قربانی برای سلامتی امام زمان(عج)، ارائه خدمات بالینی به بیماران کرونایی و زیارت رایگان زائراولی‌ها سیره حضرت خدیجه(س) در بخشش اموال برای تعالی اسلام را احیاء کرده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد آمنه مستقیمی: همنامی مساجد و کانون های فرهنگی هنری خانه های خدا با پیامبر اکرم(ص)، اهل بیت(ع) و منسوبان و وابستگان به آن حضرات(ع)، برکات و آثار فراوان دارد، گویی توان ها و ظرفیت ها در سایه این همنامی به اوج می رسد.

ازجمله این اوج یافتن ها به ویژه در میدان نیات و اقدامات خیرانه، مربوط به کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه سلام الله علیها در شهر مقدس قم است. به مناسبت فرا رسیدن دهم ماه مبارک رمضان، سالروز وفات ایشان، مروری کرده ایم بر فعالیت های این کانون مسجدی که در ادامه می آید:

 

کانون فرهنگی و هنری حضرت خدیجه کبری(ع) به منظور توسعه فرهنگ زیارت اهل بیت علیهم السلام، ترویج نام و مرام مادران و همسران اهل بیت علیهم‌السلام بویژه حضرت خدیجه(س) و احیای سنت های فراموش شده یا کمتر مورد توجه قرار گرفته مثل قربانی، اطعام غدیر، گرامیداشت سالروز وفات حضرت خدیجه(س) و ... فعالیت می کند.

 

حجت الاسلام «زهیر ثباتی‌مقدم» در گفتگو با خبرگزاری شبستان درباره اولویت های کاری این کانون فرهنگی هنری، اعلام کرد: همانطور که از نام مقدس این کانون پیدا است، می کوشیم این کانون مسجدی در فعالیت های اجتماعی، نقش محوری و مادری داشته باشد لذا در سیاستگذاری و تعریف اهداف این کانون مقرر شده کارهایی انجام شود که دیگران به هر دلیل فرصت، امکان و اعتبار انجام آن را ندارند.

 

ارائه خدمات بالینی به بیماران کرونایی در دوره نقاهت

 

این خادم کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه کبری(س) درباره اقدامات انجام‌شده در ایام شیوع کرونا، گفت: به همت اعضاء، فعالان و خیران این کانون فرهنگی هنری در ایام مقابله با کرونا و برای حمایت از بیماران کرونایی اتفاقات مبارکی رقم خورد؛ با توجه به اینکه دوران نقاهت، بسیار سخت تر از دوره بیماری و بستری است با همکاری دو تن از پزشکان جهادی در محروم ترین نقطه ای از قم، خدمات بالینی به بیماران کرونایی بعد از ترخیص ارائه شد. بخش دیگر خدمات در این باره به حمایت ویژه از خانواده های آسیب‌دیده در اثر کرونا که نان‌آور آنها به این بیماری مبتلا شده یا بر اثر آن درگذشته است، اختصاص یافت.

 

 

نقاهتگاه بیماران کرونایی در ملایر ایجاد شد - ایرنا

 

وی با بیان اینکه ما در کانون فرهنگی هنری «حضرت خدیجه کبری(س)» در پی مسجدمحوریِ فعالیت های خیرانه در هر منطقه، شهر، محله و روستا هستیم، اظهار کرد: از این رو، غالب فعالیت های کانون با همکاری تشکل های مسجدمحور انجام می شود و بنا داریم این تشکل ها را تقویت کنیم.

 

تلاش برای حفظ جنبه خانه آرامشِ بودن مسجد

 

این خادم کانون فرهنگی و هنری حضرت خدیجه کبری(ع) تاکید کرد: برای تحقق این نیت، اتفاقات مختلفی رقم می خورد همچون جلب مشارکت ها در قربانی برای امام زمان(عج)، توزیع سبد کالا میان محرومان و کمک به سیل زدگان و ... به عبارت بهتر، در تلاشیم تا جنبه خانه آرامشِ بودن مسجد تا جای ممکن حفظ شود.

 

وی درباره جلب مشارکت مسجدی ها در اجرای طرح قربانی برای امام زمان(عج)، بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا و سفارش بزرگان بر دفع بلا از طریق انجام قربانی، این اقدام را از ماه رجب آغاز کردیم در حالی که در سال های قبل در نیمه شعبان قربانی ها انجام و گوشت آن بین محرومان توزیع می شد.

 

حجت الاسلام ثباتی‌مقدم درباره میزان مشارکت ها در انجام قربانی و میزان گوشت توزیع شده میان محرومان در پی اجرای این طرح، بیان کرد: بنای کار ما در کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه(س)، بر تکریم محرومان است لذا وارد بحث ارائه آمار و ارقام که البته چشمگیر است، نمی شویم.

 

بنابر این گزارش، یکی از جلوه های جذاب طرح قربانی برای سلامتی امام زمان(عج) در ایام شیوع کرونا به همت این کانون مسجدی، جلب مشارکت کانون های فرهنگی هنری در دیگر استان ها بود.

حجت الاسلام ثباتی‌مقدم در این باره گفت: در بخشی از کار درخواست کردیم که کانون های مساجد استعداد نهفته شان را پویا کنند و برای این مهم، این باور را ترویج کردیم که همیشه نباید منتظر اعتبارات سازمانی بود و بزرگ ترین اعتبار، اعتماد مردم است. در پی این رویه، شاهد ایجاد ترافیک درخواست بچه مسجدی ها برای مشارکت در طرح قربانی برای سلامتی امام زمان(عج) بودیم.

 

 

 

همکاری 200 کانون مسجدی در اجرای طرح قربانی برای سلامتی

 

بنابر این گزارش، به فضل خداوند متعال و با حمایت های موسسه و کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه (سلام الله علیها) و همچنین خیرین برنامه سمت خدا و برخی خیرین محلی در فاصله نزدیک به یک ماه بالغ بر 660 میلیون تومان در ماه های رجب و شعبان جذب شد و جهت انجام قربانی و توزیع گوشت در بین نیازمندان اختصاص یافت.

بالغ بر 200 کانون مسجدی در استان‌های خراسان جنوبی و شمالی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان، ایلام و آذربایجان غربی در این طرح مشارکت کردند.

 

حجت الاسلام ثباتی‌مقدم درباره برنامه این کانون مسجدی برای اجرای رزمایش مواسات و همدلی بیان کرد: در رزمایش مواسات و کمک مومنانه، کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه(س) به جای اینکه خود راساً ورود کند، به سرکشی از گروه های فعال پرداخت تا در حد توان آنچه را کمبود بود، در سبدهای ارزاق تامین کند. در شروع این رزمایش در نیمه ماه شعبان با همکاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و مسجد مقدس جمکران و حمایت ویژه برنامه «سمت خدا»، قریب به 12 هزار خانواده محروم تحت پوشش قرار گرفتند.

 

راه‌اندازی پویش «نذر قربانی نیمه شعبان» توسط آستان مقدس کریمه ...

 

بنابر گزارش خبرگزاری شبستان، از امروز همزمان با سالروز وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها نیز شش هزار بسته تبرکی گوشت با هدفگذاری شش هزار خانواده در پنج استان اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، ایلام و چهارمحال و بختیاری (هر استان 1200 بسته) با محوریت کانون های مساجد و هم راستا با طرح ملی «راهکار (رزمایش ایمان، همدلی، کار، ایثار رمضان)» ارسال و توزیع می شود.

 

خادم کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها، تاکید کرد: هدف کانون این است که به مردم ثابت کند کار خیر با قدم های کوچک هم انجام می شود؛ تصور اشتباهی در مردم وجود دارد که باید حتما رئیس کارخانه باشی تا بتوانی کار خیر انجام دهی! در حالی که در این کانون و موسسه خیریه مددجویانی هستند که با ماهانه دو هزار تومان در کارهای خیر مشارکت می کنند. ما می خواهیم به تعداد جمیعت 80 میلیونی کشور، خیر داشته باشیم.

 

حجت الاسلام ثباتی مقدم ابراز کرد: ما می کوشیم در کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه(س) این باور را ایجاد کنیم که همه می توانند خیر باشند؛ اشتباه جمع های فرهنگی این است که تعداد خیران را محدود و مشخص کرده اند.

 

اعزام نزدیک به 100 هزار زائراولی به قم، مشهد و عتبات عالیات

 

بنابر این گزارش، یکی از اقدامات ابتکاری و اثرگذار و پردامنه این کانون فرهنگی هنری که برکات دنیوی و اخروی به همراه دارد، توسعه فرهنگ زیارت با ایجاد بستر اعزام زائراولی ها به قم، مشهد و عتبات عالیات عراق است.

چنان که از ابتدای اسفند۱۳۹۴ تا کنون زمینه زیارت شهر مقدس قم برای 80 هزار نفر، زیارت مشهد مقدس برای 12 هزار نفر و زیارت عتبات عالیات برای نزدیک به 6 هزار نفر به صورت کاملا رایگان فراهم شده است.

در این راستا در تابستان سال گذشته 11 دستگاه اتوبوس از عاشقان منتظر زيارت اميرالمومنين عليه السلام و اباعبدالله الحسين عليه السلام پس از سال‌ها انتظار توانستند به همت اين کانون به عتبات عاليات اعزام شوند.

همراهي بيماران «اي بي»، نام‌گذاري هر کاروان به نام يکي از مادران اهل بيت(ع) و ميزباني از زائران ۲۰ استان کشور از ويژگي‌هاي منحصر بفرد کاروان اعزامی بود.

 

 

اعزام يازده دستگاه اتوبوس از عاشقان منتظر زيارت اميرالمومنين عليه السلام و ابا عبدالله الحسين عليه السلام پس از سال‌ها انتظار

 

 

همچنین ایجاد زمینه حضور 132 زائراولی از استان های خراسان رضوي، مازندران و خوزستان در بارگاه نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) و پذیرایی سه روزه از آنها و ایجاد امکان زیارت ۱۲۰ زائراولي ناشنوا از سراسر کشور از این آستان مقدس در دهه فاطمیه سال گذشته همسو با تلاش کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه سلام الله علیها برای توسعه فرهنگ زیارت انجام شده است.

 

 

تشرف ۱۳۲ زيارت اولي به بارگاه حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها

 

 

این گزارش می افزاید: احیای نام و مرام مادران و همسران اهل بیت(ع) دیگر محور کاری کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه سلام الله علیها است.

 

احیای نام و یاد مادران و همسران اهل بیت(ع)

 

حجت الاسلام ثباتی‌مقدم در این باره گفت: افق فعالیت های ما در این باره این است که همه بچه شیعه ها اطلاعات حداقلی و شناسنامه ای درباره مادران و همسران اهل بیت(ع) داشته باشند. در این راستا برای ایام رحلت حضرت خدیجه کبری(س) که امسال با شیوع کرونا و تجمعات مذهبی همزمان شده، 60 برنامه در قالب 39 عنوان برای همه گروه های سنی تهیه و تولید شد تا در شرایطی که نمی توان اجتماعات مذهبی را برگزار کرد در رسانه و فضای مجازی اتفاقات مبارکی رقم بخورد.

همچنین است، نگارش آثار و رمان‌واره ها با این محور و برگزاری جشنواره بانوی نبی پسند (حضرت خدیجه علیهاالسلام).

 

 

 

 

البته اقدامات خیرانه کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه(س) تنها به محورهای مذکور محدود نمی شود، چنان که حفر سه حلقه چاه در روستاي شهرستان سرباز از توابع استان سيستان و بلوچستان نیز به همت اعضا و فعالان و خیران این کانون انجام شد.

علاوه بر این، دو عدد دستگاه نانوایی سیار به همراه برنج، روغن، کنسرو و آرد به همراه اقلام دیگری همانند لباس و موکت به جنوب استان کرمان و هرمزگان به جهت خدمت به مناطق سیل‌زده از طریق کانون حضرت خدیجه سلام الله علیها ارسال شده است.

 

راه اندازی اورژانس دینی

 

راه اندازي مرکز اورژانس ديني موسسه حضرت خديجه سلام الله عليها

 

 

راه اندازی اورژانس دینی از دیگر اقدامات این کانون فعال و ممتاز مسجدی است؛ اورژانس ديني موسسه حضرت خديجه سلام الله عليها، با هدف کاربردي‌سازي دانش اسلامي- روان‌شناختي در حيطه خانواده، ازدواج، فردي، تربيتي، مذهبي و اعتقادي با حضور حجج اسلام والمسلمين فرحزاد، رفيعي و عابديني آغاز به کار کرده است.

خدمات مشاوره‌اي با رويکرد ديني و هدف استقرار مطلوب، ماندگار و اثربخشِ راهنمايي و مشاوره در این اورژانس ارائه می‌شود. متقاضيان برای بهره مندي مي‌توانند به بخش خدمات مشاوره در وب‌سايت موسسه حضرت خديجه سلام الله عليها مراجعه و با ثبت درخواست خود اقدام به دريافت نوبت کنند.

 

نهایت آنکه بنای مجموعه فرهنگی حضرت خدیجه سلام تقویت محوریت مساجد است لذا همه خدمات در فعالیت های فرهنگی حمایتی از طریق مساجد و تحت اشراف ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور انجام می شود.

پایان پیام/ 9