از شرایط فعالیت مساجد در مناطق سفید تا آخرین اخبار از حضور مسجدی‌ها در رزمایش مواسات

از شرایط فعالیت مساجد در مناطق سفید تا آخرین اخبار از حضور مسجدی‌ها در رزمایش مواسات

تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
توزیع ۷۵ هزار سبد کالا و بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال حمایت مالی از محرومان توسط مسجدی‌ها، اعلام شیوه‌نامه بازگشایی مساجد در مناطق سفید و برگزاری مسابقه «بهار قرآن» از سوی مسجد جامع الرسول(ص) ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۵ اردیبهشت‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می‌آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در پانزدهمین روز از اردیبهشت ماه ۹۹:

 

آمار چشمگیر کمک‌های مومنانه مسجدی‌ها/از توزیع ۷۵ هزار سبد کالا تا بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال حمایت مالی از محرومان

 

 

 

 

«محسن ولیئی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اجرای طرح «هر مسجد، یک خانوار» به مناسبت ماه ضیافت الهی، اظهار کرد: یک هزار و 500 مسجد در استان تهران در توزیع غذای گرم فعال شده اند و تاکنون 175 هزار پرس غذای گرم میان محرومان توزیع و 4500 گوسفند و ۱۵ راس گوساله نیز تاکنون ذبح و گوشت آنها میان نیازمندان توزیع شده است.

 

معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: در راستای رزمایش مواسات و همدلی مومنانه، 30 هزار بسته مایحتاج نیازمندان نیز تهیه و تحویل آنها شده است و بالغ بر 30 میلیارد ریال نیز حمایت مالی از نیازمندان در طرح مواسات صورت گرفته است.

 

ولیئی تصریح کرد: در مشارکت خیرین در بحث کرونا نیز 10 هزار محله توسط فعالین مسجدی ضدعفونی شده اند و هشت میلیون و 500 هزار ماسک و حدود یک میلیون بسته بهداشتی تولید و توزیع شده است، همچنین 80 هزار گان، دو میلیون و 500 هزار جفت دستکش تولید و توزیع و نیز سه میلیون دستکش نیز خریداری و در میان مردم توزیع شده است.

 

وی با بیان اینکه 200 ایستگاه سلامت محله ای نیز کار توزیع اقلام بهداشتی را انجام می دهند، گفت: همسو با رزمایش مواسات و همدلی مومنانه 75 هزار سبد کالا در مساجد بسته بندی و توزیع و 5 میلیون و 500 هزار آبمیوه نیز توسط گروه های جهادی مساجد تهیه و در بیمارستان ها در میان کادر درمانی و بیماران توزیع شده است که این اقدام خیرخواهانه همچنان ادامه دارد.

 

معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد اضافه کرد: یکی از  اقدامات پسندیده ای که از سوی برخی از مساجد از زمان شیوع ویروس کرونا صورت گرفته است، کمک به افراد سالمند، سرکشی و ضدعفونی منازل، تهیه اقلام و مایحتاج ضروری آنها است.

 

ولیئی از توزیع غذای گرم در مناطق محروم و کم برخوردار به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) خبر داد و گفت: همان گونه که در سال های قبل سفره های اطعام نیازمندان به این مناسبت برپا می شد، امسال پخت غذای گرم در مساجد انجام و در منازل نیازمندان توزیع می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: علاقه مندانی که تمایل به مشارکت در این امر خیر دارند می توانند کمک های خود را به شماره حساب 4900390054  و کد شناسه ۱۰۷۶۲ به نام مرکز رسیدگی به امور مساجد و شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۴۳۱۴۰۲۵۴۲ و کد شناسه  ۱۰۷۶۲ واریز کنند.

 

شیوه‌نامه بازگشایی مساجد در مناطق سفید اعلام شد

 

 

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، شیوه‌نامه بازگشایی مساجد در مناطق سفید اعلام شد.

 

در این شیوه‌نامه آمده است؛

 

با توجه به اهمیت سلامت نمازگزاران و مراجعان به مساجد و از طرفی اهمیت برگزاری برنامه‌های معنوی و دینی در اماکن متبرکه از جمله مساجد در راستای حفظ سلامت روانی و اجتماعی، نیازمند است که با توجه به روند رو به کاهش همه‌گیری بیماری کرونا در مناطقی که از سوی وزارت بهداشت به عنوان مناطق سفید اعلام می‌شود، نسبت به بازگشایی مرحله‌ای با رعایت الزامات زیر اقدام شود:

 

رعایت مفاد راهنمای فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار زیارتگاه‌ها و اماکن متبرکه از جمله مساجد الزامی است.

 

نظارت روزانه بسیج به خصوص پس از برگزاری هر وعده نماز ضرورت دارد.

 

مسئول هیئت‌امنا یا نماینده آگاه آن، مسئول اجرا و نظارت بر حسن اجرای این شیوه‌نامه است.

 


زمان حضور در مساجد حداکثر نیم ساعت آن هم در وقت اذان فقط جهت برگزاری نماز‌های یومیه است.

 


تمامی نمازگزاران و مراجعه‌کنندگان باید با ماسک و دستکش وارد مسجد شوند.

 

در صورت فعال بودن کفشداری از کیسه‌های یکبار مصرف برای نگهداری کفش استفاده شود.

 

در مساجدی که دارای صحن‌های روباز و حیاط می‌باشند، اولویت برگزاری نماز در صورت مساعد بودن هوا در صحن‌های روباز و حیاط است.

 

از توزیع چای، غذا و نذورات خودداری شود.

 

تمامی وسایل مشترک در مساجد جمع‌آوری شود. تمامی نمازگزاران از سجاده، مهر و چادر شخصی استفاده کنند.

 

تجهیزات ضدعفونی و شستشوی دست همراه با ماده ضدعفونی کننده و مایع دستشویی در مکان‌های مناسب از جمله ورودی مسجد، روشویی و سرویس‌های بهداشتی به تعداد کافی نصب شده باشد.

 

سرویس‌های بهداشتی از وضعیت بهسازی و نظافت مناسبی برخوردار باشند.

 

در صورت وجود صندلی نماز، ضمن رعایت فاصله حداقل یک متر نسبت به گندزدایی صندلی‌ها بعد از هر نماز اقدام شود.

 

گندزدایی دستگیره درها، سرویس‌های بهداشتی و سایر سطوح مشترک بعد از هر وعده نماز و خروج نمازگزاران توسط خادم یا خادمان صورت پذیرد.

 

از برگزاری هر گونه مراسمی که مستلزم تجمع افراد می‌باشد مانند مراسم ختم، دعا، مولودی، عزا و مواردی نظیر آن خودداری گردد.

 

برگزاری مسابقه «بهار قرآن» از سوی مسجد جامع الرسول(ص)

 

 

به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) مسابقه ترتیل خوانی ویژه نوجوانان مقاطع تحصیلی دوره دوم ابتدایی(چهارم،پنجم، ششم) در دو مرحله به همت مسجد الرسول(ص) برگزار می شود.

 

علاقه مندان می توانند جهت شرکت در مسابقه پس از قرائت آیه 185 سوره مبارکه بقره فایل صوتی خود را به شماره0933933960 از طریق واتساپ ارسال کنند.

 

به برگزیدگان مرحله اول کارت هدیه 50 هزار تومانی و برگزیدگان مرحله دوم به ترتیب کارت هدیه 300 هزار تومانی، نفر دوم کارت هدیه 200 هزار تومانی و نفر سوم کارت هدیه100 هزار تومانی اعطا می شود.

 

مسجد جامع الرسول(ص) در میدان رسالت تهران واقع شده است.

 

آئین سوگواری حضرت خدیجه(س) به صورت مجازی برگزار می‌شود

 

 

 

 

مراسم سوگواری وفات حضرت خدیجه کبری (س) به صورت مجازی، امروز (دوشنبه، 15 اردیبهشت ماه) از ساعت 19 تا اذان مغرب، در مسجد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام مهدی رئوفی، تولیت حوزه علمیه حضرت فاطمه زهرا (س)، سخنران، و حسین اعتماد سعید، ستایشگر اهل بیت(ع)، مداح مراسم سوگواری فاطمی در این مسجد هستند.

 

بنا بر این گزارش، حضرت خدیجه (س) بانوى فداکار و همسر بى نهایت مهربان حضرت رسول (ص) در سن 65 سالگى در ماه رمضان سال دهم بعثت جان به جان آفرين تسليم كرد.

 

یادآور می‌شود، مسجد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در تهران، میدان شهدا، خیابان 17 شهریور، خیابان قادری، واقع شده است.

 

تهیه و توزیع آب‌میوه در بیمارستان‌ها به همت اهالی مسجد سید سجاد/ همراهی با رزمایش مواسات

 

 

 

حجت ‌الاسلام والمسلمین «نصرت الله هاتفی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه برنامه های قرآنی مسجد سید سجاد که در سال های گذشته به صورت حضوری اجرا می شد، از طریق شبکه های اجتماعی در فضای مجازی در دوره شیوع ویروس کرونا و به ویژه از آغاز ماه رمضان اجرا می شود، اظهار کرد: همچنین هر روز سخنرانی پیرامون مباحث و معارف قرآنی و سبک زندگی اهل بیت (ع) ضبط می شود و در این شبکه ها بارگزار می شود که برخی از مبلغان دینی اطلاع داده اند این سخنرانی ها علاوه بر ایران، مورد استقبال مردم برخی از کشورهای آفریقایی نیز قرار گرفته است.

 

امام جماعت مسجد سید سجاد (ع) (واقع در در بزرگراه رسالت، خیابان بنی هاشم جنوبی، شهید حاجی پور) با بیان اینکه فعالیت های این مسجد با محوریت پایگاه مقاومت بسیج و کانون فرهنگی هنری در مقابله با ویروس کرونا نیز بسیار چشمگیر است، گفت: همه روزه آب میوه با رعایت نکات بهداشتی توسط بسیجیان و اعضای کانون فرهنگی هنری مسجد تولید و در اختیار کارکنان چند بیمارستان واقع در منطقه سبلان و مجیدیه قرار می گیرد.

 

وی افزود: تهیه و توزیع 70 بسته ارزاق و بهداشتی میان نیازمندان از اقدامات دیگر پایگاه مقاومت بسیج و کانون فرهنگی هنری مسجد سید سجاد (ع) است که ان شاءلله در ماه رمضان ادامه می یابد.

 

هاتفی ابراز کرد: یک تانکر مواد ضدعفونی کننده در مسجد سید سجاد (ع) و یکی نیز در میدان سبلان توسط پایگاه مقاومت بسیج و کانون فرهنگی هنری مسجد سید سجاد (ع) تعبیه شده است تا نمازگزاران و رهگذران و کسبه بتوانند هر روز از این مواد برای جلوگیری از شیوع کرونا استفاده کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: اعضای پایگاه مقاومت بسیج و کانون فرهنگی هنری مسجد سیدسجاد (ع) همچنین در ضد عفونی کردن خیابان ها و کوچه های محلات سبلان و مجیدیه به صورت شبانه روزی فعالیت دارند و این کار تا شکست کرونا ادامه می یابد.

پایان پیام/ 9