رسیدگی به روستاهای محروم حاشیه مشهد در چهارشنبه‌های امام رضایی/ از تسویه بدهی روستائیان تا مهر نان در ولادت کریم اهل‌بیت(ع)

رسیدگی به روستاهای محروم حاشیه مشهد در چهارشنبه‌های امام رضایی/ از تسویه بدهی روستائیان تا مهر نان در ولادت کریم اهل‌بیت(ع)

تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
کانون فرهنگی هنری «جوادالائمه(ع)» با تهیه و توزیع بسته‌های ارزاق و نان رایگان در روستاهای محروم حاشیه مشهد مقدس، ورودی جدی به رزمایش کمک مومنانه داشته است. در کنار این رزمایش، فعالیت‌های فرهنگی کانون در فضای مجازی دنبال می‌شود.

خبرگزاری شبستان، مسجد و کانون های مساجد-آمنه مستقیمی: کانون های فرهنگی هنری مساجد از نخستین نهادهای دینی فرهنگی هستند که در لبیک به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای رزمایش مواسات و همدلی وارد میدان عمل و دستگیری از محرومان شد. تا جایی که بسیاری از این کانون ها به اندازه یک دستگاه عریض و طویل در این این زمینه موفق عمل کرده اند.

آنچه در ادامه می آید گزارش عملکرد کانون فرهنگی هنری «جوادالائمه(ع)» در ایام مقابله با کرونا و اجرای رزمایش کمک مومنانه است. این کانون در جوار مسجد «جوادالائمه(ع)» مشهد مقدس قرار دارد.

 

برنامه های جایگزین اجتماع جوادیون در ایام شیوع کرونا

 

«مهدی رجب پور» درباره فعالیت های کانون فرهنگی هنری «جوادالائمه(ع)» برای مقابله با شیوع کرونا در گفتگو با خبرگزاری شبستان، اظهار کرد: از نیمه اسفند ماه همزمان با ولادت حضرت جوادالائمه(ع)، این کانون که دبیری ستاد مردمی جشن های ولادت امام جواد(ع) را بر عهده دارد، در پی اجرای پروتکل های بهداشتی و به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس منحوس، برخلاف سال های قبل، اجتماع بزرگ «جوادیون» را که با حضور بین 20 تا 25 هزار نفر برگزار می شد، تعطیل کرد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «جوادالائمه(ع)» با بیان اینکه هیچ یک از برنامه های کانون تعطیل نشده بلکه شکل و نحوه اجرای آنها تغییر کرده است، گفت: چنان که در پی خمودگی مشهود در مردم در اوایل اسفند ماه که ناشی از شیوع کرونا بود، در 14 اسفندماه همزمان با شام ولادت امام جواد(ع) به جای اجتماع بزرگ جوادیون، در پنج نقطه از مشهد مقدس آیین نورافشانی را برگزار کردیم. توزیع رایگاه ماسک و گل های تزئینی نیز در آن شب انجام شد.

 

 

 

بنابر این گزارش، کانون فرهنگی هنری «جوادالائمه(ع)» در شب و روز ولادت نهمین امام شیعیان(ع) همه ساله ایستگاه های صلواتی راه اندازی و چندین هزار پرس غذای نذری بین مردم توزیع می کرد، اما امسال به دلیل شیوع کرونا، هزینه آن فعالیت ها به تهیه و توزیع بسته های ارزاق و غذای گرم میان محرومان اختصاص یافت و مرحله دوم اقدام کانون در این باره در شب سال نو و ویژه نوروز 99 انجام شد.

رجب پور در این باره بیان کرد: کانون جوادالائمه(ع) چندین شعبه در حاشیه مشهد دارد که با کمک آنها تهیه بسته های معیشتی و ارزاق و سبدکالای نوروزی در ایام فروردین به همراه 90 کارت هدیه 110 هزارتومانی انجام شد.

 

 

 

 

وی ادامه داد: بسیاری از اعضا و فعالان کانون فرهنگی هنری جوادالائمه(ع) از خانواده های محروم و مستضعف هستند لذا در ایام شیوع کرونا وام های سه تا پنج میلیون تومانی با کمک خیران به بسیاری از آنها اعطا شد؛ همچنین برای اعضایی که نان آور آنها راننده تاکسی و وانت‌بار و نیز کارگران روزمرد بودند که در پی شیوع کرونا عملا بیکار شدند، سبدکالا به ارزش 500 هزار تومان تهیه شد.

 

این گزارش می افزاید: سومین مرحله کمک های کانون فرهنگی هنری جوادالائمه(ع) به محرومان، پس از بیانات مقام معظم رهبری در نیمه شعبان مبنی بر رزمایش مواسات و کمک مومنانه رقم خورد، که طی آن تا کنون 200 بسته معیشتی توزیع شده، فاز دوم این رزمایش در نیمه ماه مبارک رمضان همزمان با ولادت امام حسن مجتبی(ع) انجام می شود و مرحله سوم آن به مناسبت عید سعید فطر صورت می گیرد.

ارزش این بسته های معیشتی بین 300 تا 500 هزار تومان است که به تناسب شرایط منطقه و میزان محرومیت ها در مناطق محروم حاشیه مشهد مقدس که بسیاری اعضای کانون ساکن آن مناطق هستند، توزیع می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «جوادالائمه(ع)» با بیان اینکه به همت آستان قدس رضوی، کمک خیران و لبیک گسترده به رزمایش مواسات، تقریبا شهر مشهد از نظر رسیدگی به محرومان اشباع شده لذا ما در کانون رسیدگی به روستاهای محروم حاشیه شهر را برای رزمایش کمک مومنانه هدف قرار داده ایم.

 

به گفته وی در این راستا، عصر امروز (چهارشنبه، 17 اردیبهشت ماه) به پنج روستا با حضور نمایندگان کانون سرکشی می شود تا خرده‌حساب آن دسته از اهالی روستا که در دو سه ماه اخیر نتوانسته اند حساب خود را تسویه کنند، با مغازه های روستایی تا سقف 110 هزار تومان تسویه شود.

 

بنابر این گزارش، یکی از اقدامات مهم این کانون اجرای طرح «مهر نان» است بدین ترتیب که بدهی اهالی (بدهی برای نان نشانه محرومیت مطلق است) با نانوایی این پنج روستا تسویه و یک یا دو تنور آنها برای توزیع رایگان نان بین محرومان در شب ولادت کریمه اهل بیت(ع) با نظارت نماینده کانون، خریداری می شود.

 

طرح افزایش سبوس نان در مازندران آغاز شده است

 

 

به گفته رجب پور هزینه این اقدام از سوی خیران کانون تامین می شود. چنان بچه های کانون خود پارچه تولید ماسک را خریداری می کنند و چرخ خیاطی های شخصی خود را به کارگاه آورده اند.

 

کارگاه تولید ماسک این کانون با حضور خواهران عضو و فعال از همان اوایل شروع کرونا فعال شده و روزانه بین 300 تا 500 ماسک در آن تولید می شود. ضمن اینکه در همه بسته های ارزاق و معیشتی نیز ماسک و دستکش نیز وجود دارد.

رجب پور درباره اولویت توزیع این ماسک های تولیدی، بیان کرد: اولویت اول بسته های معیشتی است، بعد از آن بیمارستان ها و همراهان بیماران چراکه کادر درمانی و بیماران از تجهیزات برخوردارند اما همراهان که در فضای دلهره هم به سر می برند، بعضا فاقد این اقلام بهداشتی هستند.

 

 

 

 

این گزارش می افزاید: با توجه به آنکه رسالت اصلی کانون های مسجدی فعالیت های فرهنگی هنری است، کانون جوادالائمه(ع) در ایام مقابله با کرونا نیز از این رسالت غفلت نکرده و با فعالیت های مختلف ارتباط خود با اعضاء و فعالان را حفظ کرده است.

 

مدیر این کانون در این باره اعلام کرد: در ایام تعطیلی هیئات و تجمعات مذهبی، طرح «هر خانه، یک هیئت» را به جای هیئت های چهارشنبه شب های کانون اجرا کرده ایم. علاوه بر این، با توجه به اینکه حدود 20 سال است که شب های ماه مبارک طرح «رمضان، قرآن، ورزش را داشتیم، امسال برای آنکه دوره ها و جلسات قرآن تعطیل نشود جلسات را به فضای مجازی منتقل کردیم.

 

وی ادامه داد: بدین ترتیب که هر شب چهار خانواده بانی می شوند و هر کدام، یک حزب از جزء را می خوانند تا روزانه یک جزء از قرآن قرائت شود؛ مهم آنکه با استقبال خانواده ها، تا کنون سه دوره ختم قرآن آغاز شده و ادامه دارد چراکه بانیان ختم قرآن های کانون افزایش یافته است.

 

 

 

 

رجب پور ابراز کرد: برگزاری مسابقه «30 شب، 30 سوال» هم جزء فعالیت های فرهنگی این کانون در ماه مبارک رمضان است؛ سال های قبل هر شب یک نفر بانی جلسات قرآن می شد و سحری و افطاری می داد امسال به بانیان اعلام کردیم  شما ختم قرآن را در منزل داشته باشید و پول پذیرایی را به کانون بدهید، هر شب چهار خانواده هر خانواده 50 هزار تومان تا این مبالغ به تهیه بسته های ارزاق عید فطر اختصاص یابد.

 

مسابقه خاطره بازی بچه های مسجد با محور آلبوم های عکس خانوادگی که برترین های آن با رای اعضای کانون در عید سعید فطر معرفی می شوند، نیز در ماه مبارک برگزار می شود.

 

گفتنی است، مسئولیت طرح ملی «سلام بر امام» با محور زیارت امین الله در چهارشنبه ها نیز با کانون فرهنگی هنری جوادالائمه(ع) است که سرکشی امروز مدیر و اعضای کانون از روستاهای محروم حاشیه مشهد و خدمت رسانی به آنها نیز در غالب این طرح و چهارشنبه های امام رضایی انجام می شود.

 

طرح سلام بر امام(ع) تا انتهای سال در دانشگاه‌های خراسان رضوی ...

 

 

 

پایان پیام/ 9