از آینده فعالیت کانون‌های مساجد در فضای مجازی تا اجرای پویش «هر سجاده، یک سبد کالا»

از آینده فعالیت کانون‌های مساجد در فضای مجازی تا اجرای پویش «هر سجاده، یک سبد کالا»

تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
ایجاد بدیل مجازی برای همه فعالیت‌ها در کانون‌های مساجد، اجرای پویش «هر سجاده، یک سبد کالا»، برگزاری پنجمین جشنواره «بچه‌های محراب» و مسابقه قرآنی با موضوع جهش تولید ازجمله اخبار حوزه مسجد در هفدهمین روز از اردیبهشت ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در هفدهمین روز از اردیبهشت ماه ۹۹:

 

همه فعالیت‌ها در کانون‌های مساجد دارای بدیل مجازی می‌شوند/رویکرد محله‌محور و مسجدپایه در کانون‌ها تقویت می‌شود

 

 

 

به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، آیین معارفه و تکریم معاونان و مدیران ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، روز سه‌شنبه، 16 اردیبهشت برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، طی سخنانی در این آیین، با اشاره به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مبنی بر اینکه «ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم»، اظهار کرد: این سخن معظم‌له، به همه ما اطلاق می‌شود. اکنون که به دلیل شیوع ویروس (کرونا) برخی فعالیت‌ها به صورت دورکاری انجام می‌شود نباید چنین تصوری به وجود بیاید که کار تعطیل شده است.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: مقام معظم رهبری در زمینه بیداری و آماده‌به کاری فرمودند«غفلت مطلقاً مورد قبول نیست، بایستی دائم بیدار بود، دائم بایستی هوشیار بود؛ چون امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «مَن نامَ لَم یُنَم عَنه»؛ بنابراین با توجه به تاکیدات رهبری و از سوی دیگر وظایف ذاتی خودمان حتی با وجود شرایط فعلی باید فعالیت خود را ادامه دهیم چراکه ترفند دشمن حتی در وضعیت شیوع کرونا همچنان سر جایش هست.

 

وی اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند صرف حضور و شاغل بودن در یک مجموعه و دریافت حقوق کافی است و با همین دیدگاه فقط سر کار حاضر شده و ساعت می‌زنند، در حالی که برکت کار است که اهمیت دارد و باید تبدیل به یک باور شود. اگر رزق در راستای رسیدن به هدف اصلی باشد تبدیل به برکت خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: خداوند در این ایام پرده‌ها را کنار می‌زند، گاهی خود فرد متوجه می‌شود که برخی توفیقاتی که در این ماه عزیز کسب می‌کند از کجا نشأت گرفته و حاصل کدام عمل او است که اینگونه نتیجه داده است. مساله آن است که اگر در تمامی امور خدا را ببینیم، خداوند بصیرت و نگاه‌مان را عمیق‌تر می‌زند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه به تحولات شکل گرفته در این مجموعه اشاره کرد و افزود: حداکثر تا تاریخ 5 آذر کلیه خدمات ارایه شده در ستاد به صورت الکترونیکی خواهد بود، کارت بچه‌های مسجد نیز به شکل الکترونیکی صادر می شود، در واقع کلیه فعالیت‌های ما باید بدیل مجازی داشته باشد، حتی در این راستا باید به سمت ایجاد کانون‌های مجازی حرکت کنیم.

 

وی ادامه داد: مساله دیگری که ذیل این تحول بزرگ در سطح ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور باید مورد توجه قرار گیرد، «ارتقای سواد رسانه‌ای» و «ارتقای سواد حوزه مجازی» کارکنان است. حضرت امیر(ع) فرمودند: «مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیَّرَنی عَبداً» (هر کس مرا نکته‌ای آموزد، مرا بنده خویش ساخته است). با تأسی و اقتدا به این سخن حضرت(ع) باید خودمان را ارتقا دهیم.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب‌رضا ارزانی با اشاره به سند تحول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: امسال بخش اول این تحول عظیم رقم می‌خورد، این تحول باید در کانون‌ها به شکل ملموسی ایجاد شود.

 

وی اظهار کرد: برای ما در مجموعه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، استان‌ها اصل است. کارها در کف کانون‌ها و محله‌محور و مسجدپایه شکل می‌گیرد و ما زمانی موفق هستیم که همه کار و فعالیت کانون‌ها در سطح محلات که به مثابه سلول هستند رشد کنند. ظرفیت رقابتی ما سلول‌های داخل محلات است و این ظرفیتی که است که به شکل عمده در اختیار ما قرار دارد که کار فرهنگی را در مسجد انجام دهیم، البته بسیج هم هست اما دغدغه فعالیت ما فرهنگی هنری است و ما برای ثقافه تاسیس شدیم.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به این که امسال چهلمین سالگرد دفاع مقدس است، اظهار کرد: امروز اگر دور هم هستیم از خون و رشادت شهدا است، ما هشت سال با تمام قوا و تنها جنگیدیم. امروز میراث‌دار شهدا هستیم، بنابراین با توجه به این مهم باید نسبت به حفظ ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس بیش از پیش اهتمام ورزیم.

 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی اظهار کرد: چنانکه که گفته‌اند: شرف المکان بالمکین» (ارزش هر جایگاه به کسی است که در آن قرار گرفته است)، نگاه ما نیز به فعالیت های ستاد یک نگاه انسانی است، نگاه انسانی نگاهی است که به همه نگاه ها شرافت دارد.

 

گفتنی است در پایان «جلال ریزانه» به عنوان سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه منابع ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان» به عنوان سرپرست اداره آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ، «حمیدرضا بنی اسدی» به عنوان مدیر کل برنامه‌ریزی، ارزیابی و عملکرد ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ، «حمیدرضا ناطقی» به عنوان مسئول دبیرخانه شورای روستا و عشایر منصوب شدند.

 

پویش «هر سجاده، یک سبد کالا» در مسجد خلیل‌الله اجرا می‌شود

 

 

 

حجت الاسلام «سیدرضا جوادی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت های مسجد «خلیل الله» در راستای رزمایش مواسات و همدلی مومنانه به مناسبت ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: مسجد خلیل الله از زمان شیوع ویروس کرونا در چند نوبت اقدام به کمک و دستگیری از نیازمندان کرده است به گونه ای که برای عید نوروز 72 سبد کالا را در میان فقرا تقسیم کرد.

 

امام جماعت مسجد خلیل الله (واقع در خیابان شهید مدنی) تصریح کرد: مرحله دوم کمک رسانی به نیازمندان در نیمه شعبان صورت گرفت که در همین راستا، ۵۰ سبد کالا بین فقرا و افرادی که تحت حمایت مسجد خلیل الله قرار دارند، توزیع شد. همچنین به مناسبت ماه مبارک رمضان 150 سبد کالا در میان نیازمندان توزیع شده است.

 

وی افزود: با کمک خیرین و بسیجیان مسجد خلیل الله  افراد گرفتار آسیب های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا مانند کارگران روزمزد یا کسانی که به دلیل شرایطکرونا ایجاد کرده و با مشکل اقتصادی مواجه هستند، با طرح «هر سجاده، یک سبد کالا» شناسایی شده و سبد کالا به آنها اهدا می شود.

 

 امام جماعت مسجد خلیل الله تصریح کرد: مسجد خلیل الله که سال های قبل اقدام به برپایی سفره های افطار می نمود امسال با این شعار که سفره افطار را گسترده‌تر کنیم، وجوهات و نذورات افطار را به سمت سبد کالا هدایت کرده است.

 

وی به فعالیت گروه جهادی مسجد خلیل الله برای مهار ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: توزیع محلول ضدعفونی سطوح در سطح محله به صورت رایگان و تحویل در منزل توسط نیروهای جهادگر، توزیع پد های الکلی رایگان به نانوایی های محل و سوپرمارکتی ها، تهیه و توزیع مواد بهداشتی از قبیل ماسک و دستکش با حداقل هزینه در سطح محله، ضدعفونی ماشین های عبوری از جمله اقداماتی است که برای مقابله با ویروس کرونا در حال انجام است.

 

حجت الاسلام جوادی با اشاره به راه اندازی کارگاه خط تولید ماسک سه لایه اسپاند وبانداستریل توسط خواهران بسیجی مسجد خلیل الله، گفت: ضدعفونی کردن منازل مسکونی مردم محله، شناسایی و رسیدگی به خانواده های بیماران کرونایی، توزیع بسته های ارزاق و بسته های بهداشتی بخش دیگری از خدمات ارایه شده به نیازمندان است.

 

امام جماعت مسجد خلیل الله در پایان خاطرنشان کرد: به منظور ارایه خدمات آنلاین به مردم، فعال سازی تعاونی در شبکه های اجتماعی جهت خرید محصولات و ارسال به در منازل در دستور کار قرار گرفته است.

 

توزیع ۱۵۰ بسته ارزاق میان نیازمندان/ برگزاری مسابقه قرآنی با موضوع جهش تولید

 

 

 

گروه جهادی حوزه علمیه و پایگاه بسیج مسجد امام حسین (ع) (واقع در شهر ری، بلوار امام حسین (ع)، خیابان صاحب الزمانی) اقدام به تهیه و توزیع 150 بسته ارزاق همسو با فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره رزمایش همدلی و مواسات میان نیازمندان کردند.

 

بنا بر این گزارش، این دو نهاد همچنین تاکنون 200 بسته بهداشتی شامل دستکش، ماسک و مواد ضد عفونی کننده را میان مدافعان سلامت و برخی از خانواده های محروم توزیع کردند.

 

این گزارش می افزاید: گروه جهادی حوزه علمیه و پایگاه بسیج مسجد امام حسین (ع) همچنین در ماه مبارک رمضان از طریق شبکه پیام رسان سروش اقدام به برگزاری مسابقه قرآنی با موضوع جهش تولید کردند به طوری که سوالات و پاسخ نامه و نحوه و زمان معرفی نفرات برگزیده در این شبکه اطلاع رسانی شده است.

 

تبدیل کلاس‌های خیاطی کانون‌ها به کارگاه‌های تولید ماسک

 

 

حجت‌الاسلام «مهدی پودینه» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، با اشاره به فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان سیستان و بلوچستان در مقابله با کرونا، اظهار کرد: اقدامات ما از قبل از ماه مبارک رمضان به صورت گسترده در سطح استان آغاز شد و در ابتدای کار با همکاری مجمع خیرین سلامت کشور، نزدیک به 5 هزار لیتر محلول ضدعفونی، ماسک و دستکش تهیه کرده و کار توزیع با محوریت کانون فرهنگی هنری حضرت روح الله، در سطح مساجد و محلات استان زاهدان انجام شد.

 

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سیستان و بلوچستان ادامه داد: از سوی دیگر در شهرهای زابل، هامون و زهک نیز طی هماهنگی با مدیر کل مدیریت بحران و همکاری‌هایی مشترکی که صورت پذیرفت، محلول و سمپاش‌های 20 لیتری تهیه و آن روستاها و مساجد ضدعفونی شدند. همچنین برخی کانون‌ها مانند کانون فرهنگی هنری دارالتبلیغ محبان المهدی مسجد امام خمینی(ره) و کانون فرهنگی هنری «نرجس خاتون» که دوره‌های کلاس خیاطی برگزار می‌کردند با شیوع کرونا کلاس‌ها را تعطیل و شروع به تولید ماسک کردند.

 

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سطح استان، شناسایی خانوارهایی بود که به دلیل کرونا از نظر مالی آسیب دیده بودند، در این راستا 48 خانواده شناسایی شدند و با کمک دفتر امام جمعه و همراهی چند کانون از آنها دستگیری و حمایت شد.

 

حجت‌الاسلام پودینه خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر امکان فعالیت در سطح کانون ها وجود ندارد، عموم برنامه‌های کانون‌ها به صورت مجازی انجام می‌شود. برای مثال با رویکرد خانواده‌محوری در فضای مجازی اقدام به برگزاری مسابقه تفسیر کوتاه، جلسات حفظ قرآن، مسابقات قرآن و اذان کردیم.

 

پنجمین جشنواره «بچه‌های محراب» برگزار می‌شود

 

 

 

«علی افتخاری نژاد» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برگزاری پنجمین دوره جشنواره «بچه های محراب» به مناسبت ماه ضیافت الهی، اظهار کرد: همزمان با ماه مبارک رمضان در قالب بسته برنامه شهر خدا، شهر همدلی، پنجمین جشنواره بچه‌های محراب ویژه پسران در رشته‌های مکبری گروه سنی (8 تا 12 سال) و موذنی (12 تا 16سال) از طریق فضای مجازی برگزار می‌شود.

 

مسئول دبیرخانه پنجمین جشنواره «بچه های محراب» با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره گفت: انس و الفت بیشتر کودکان و نوجوانان با نماز و جهت دهی استعدادهای درخشان به سمت و سوی نغمات دینی از جمله اهداف این جشنواره است که تلاش می شود از این طریق در راستای تجلیل و تکریم و اشاعه سنت حسنه اذان گویی و مکبری گام برداشت.

 

وی در تبیین شیوه اجرای جشنواره گفت: شرکت کنندگان در رشته موذنی تا پایان ماه مبارک رمضان فرصت دارند که فیلم تکبیرگویی یا اذان گویی خود،(حداکثر یک دقیقه) از طریق فضای مجازی صفحه اینستاگرام به نشانی bachehayemehra شرکت کنند و در پیام رسان های روبیکا، سروش، واتساپ با شماره 09354455314 آثارشان را ارسال کنند.

 

افتخاری نژاد شاخص‌های ارزیابی جشنواره را «رعایت ترتیب»، «صوت» و «لحن»، «صحت قرائت و فصاحت» و «آراستگی ظاهری» برشمرد و خاطرنشان کرد: هیأت داوران بلافاصله پس از پایان ماه مبارک رمضان بر اساس شاخصه‌های مذکور، ۱۴ نفر برتر در هر رشته «مکبری» و «موذنی» را معرفی می کنند.

پایان پیام/ 9