شب قدری متفاوت/ ندای «بک یا الله» در منازل طنین‌انداز شد

شب قدری متفاوت/ ندای «بک یا الله» در منازل طنین‌انداز شد

تاریخ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
شب قدر امسال ندای «بک یا الله» در منازل مردم طنین‌انداز شد و به حتم همه مردم امسال قدر شب‌های قدر را بیشتر از سال‌های گذشته می‌دانند.

خبرگزاری شبستان_ گیلان، مائده فلاحتکارضیابری: «قدر» شبی که قرآن نازل می‌شود و برترین شب نام می‌گیرد، شبی که در پناه معنای پرعظمت و با مسمای «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ و سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» می‌توان شب زنده‌داری و تقدیر، زندگی، مرگ و سعادتی نورانی را طلب کرد.

 

آری، یک شب قدر دیگر فرا رسید و به حتم امسال قدر شب‌های قدر را بیشتر می‌دانیم، قدر حضور در مسجد و قدر دعای دسته‌جمعی، زیرا زمانی قدر با ارزش‌های زندگی را می‌دانیم که از ما دور شوند و امسال ویروس منحوس کرونا کاری کرد که حسرت نماز جماعت در مسجد در ماه مبارک رمضان بر دلمان بماند.

 

هر چند که در هر شهری چند مسجد برای برگزاری مراسم‌های لیالی قدر باز است اما اکثر مردم این شب‌ را در منزل خود به سر می‌برند و ندای «بک یالله» ، «سبحانک یا لااله‌الا انت» در منازل طنین انداز شد.

 

 

فکرش را نمی‌کردیم روزی برسد که مهمترین و نورانی‌ترین شب‌های سال را اینگونه غریب و تنها و بی سر و صدا به صبح برسانیم، امسال شرایط، با شیوع ویروس کرونا فرق کرده، امسال دیگر خبری از آن جمعیت گسترده‌ای که دوش به دوش هم نشسته بودند و دسته‌جمعی دعا می‌کردند نیست، امسال افراد محدودی به مساجد رفته‌اند تا بتوانند به مدت ۲ساعت با خدای خود راز و نیاز کنند و اکثر مردم در خانه‌های خود به سر بردند و ترجیح دادند برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا این شب ارزشمند را در منزل به صبح برسانند.

 

شیوع این بیماری کرونا باعظمت‌ترین گردهمایی‌ها و تجمعات را از ما گرفت و شاید همین غربت بی‌صدا باعث شود امسال قدرش را بیشتر بدانیم، درست است که در چند مسجد مراسم‌هایی برگزار می‌شود اما قطعا آن شور و حال سال‌های گذشته را ندارد.

 

مصلی رشت، مسجد جامع شاندرمن، مساجد فومن، مسجد آیت‌الله ضیابری ضیابر، مصلی صومعه‌سرا، مسجد جامع ماسال و تعدادی دیگر از مساجد گیلان امشب میزبان شب‌زنده‌داران بودند.مردمی که هر چند تعدادشان محدود بود اما برای حضور در مسجد و شرکت در مراسم نخسیتن شب قدر سر از پا نشناخته و در این اماکن مذهبی حضور به هم رساندند.

 

 

*مسجد جامع تولمشهر میزبان شب‌زنده‌داران قدر

«سیدعباس طبایی» با تسلیت ایام سوگواری شهادت امام علی(ع) اظهار کرد: مراسم نخستین شب قدر با حضور مردم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در مسجد جامع تولمشهر برگزار شد.

 

مسئول کانون فاطمیه(س) مسجد جامع تولمشهر افزود: قرائت زیارت عاشورا، دعای جوشن کبیر، سخنرانی و قرآن به سر و نوحه‌خوانی از جمله برنامه‌های امشب بود.

 

وی با بیان اینکه شب‌های قدر فرصت طلایی یکی شدن قلب‌ها و طرح دعاها و آرزوها است گفت: در مجالس، دعاها محدود به احوالات و گرفتاری‌های شخصی نمی‌شود، بلکه در سطح گسترده‌تر برای اصلاح امور جامعه و بهبود اوضاع همگان است.

 

طبایی تصریح کرد: بالاترین جنبه‌های فضیلت شهر قدر نزول قرآن به صورت یکباره بر قلب مقدس پیامبر(ص) و تعیین مقدرات انسان در این شب است.

 

 

*مراسم شب قدر در مسجد جامع شاندرمن برگزار شد

«محمدمهدی رحمانپور» با بیان اینکه مراسم نخستین شب قدر در مسجد جامع شاندرمن برگزار شد خاطرنشان کرد: قبل از حضور شب‌زنده‌داران قدر، مسجد به طور کامل ضدعفونی شده بود.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری حب‌المتین مسجد جامع شاندرمن اظهار کرد: هر یک از افرادی که برای شرکت در مراسم شب قدر وارد مسجد می‌شدند، قبل از ورود توسط کارشناس شبکه بهداشت و درمان تست تب‌سنجی می‌دادند.

 

وی افزود: این مراسم با قرائت قرآن، قرائت دعای جوشن کبیر، مداحی و سخنرانی حجت الاسلام آزموده برگزار شد.

 

گفتنی است، مساجد شهرستان‌های غرب گیلان در این شب‌ها با برگزاری ادعیه، مراسم عزاداری و احیا، پذیرای جوانان، نوجوانان و اقشار مختلف مردمی هستند که مساجد را برای برگزاری مراسم شب‌های قدر انتخاب کردند.

 

پایان پیام/ 526