عزم جدی بچه‌های مسجد در عمل به «راهکار» رمضان؛ از تولید سرود تا همدلی مومنانه با محرومان

عزم جدی بچه‌های مسجد در عمل به «راهکار» رمضان؛ از تولید سرود تا همدلی مومنانه با محرومان

تاریخ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
تولید نماهنگ «بِکَ یاالله» توسط گروه رهپویان حرم، برگزاری مجازی مراسم شب‌های قدر توسط بچه‌های مساجد یزد و همت جهادی اعضای کانون «یاران مهدی(عج)» در مقابله با کرونا ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۲۴ اردیبهشت‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در بیست و چهارمین روز از اردیبهشت ماه ۹۹:

 

تولید نماهنگ «بِکَ یاالله» توسط گروه رهپویان حرم/ دستاوردهای یک کانون روستایی در حوزه سرود

 

 

 

«مهدی زارع» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از تهیه و تولید نماهنگ «بک یا الله» به همت  گروه سرود «رهپویان حرم» کانون فرهنگی هنری مسجد «امام حسن مجتبی(ع)» در جوار مسجد امیرالمومنین(ع) روستای عصمت آباد مهریز استان یزد همزمان با ماه مبارک رمضان خبر داد.

 


مدیر کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) افزود: شاعر این سرود محمدجواد الهی پور و آهنگساز آن سعید عنایتی است و این سرود با تنظیم فرهاد کیانی تهیه شده است.

 

وی تهیه و تولید نماهنگ «وقف سلامت» با توجه به شرایط کنونی کشور را از دیگر اقدامات این کانون فرهنگی هنری برشمرد و تصریح کرد: به منظور  تقدیر از زحمات مدافعان سلامت در مهار شیوع ویروس کرونا و نیز به منظور قدردانی از جهادگران عرصه سلامت کشور این نماهنگ از سوی گروه سرود رهپویان حرم این کانون تهیه شد تا به نوعی از زحمات آنها در شرایط حاضر تشکر شود.

 

زارع با اشاره به تولید نماهنگ «نسل رود» توسط این گروه سرود تاکید کرد: به مناسبت ۹ دی ماه، روز بصیرت این نماهنگ تهیه و توسط 18 نفر از اعضای گروه سرود رهپویان اجرا و به مناسبت حماسه نهم دی از شبکه های سراسری سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

 


مدیر کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) مسجد امیرالمومنین(ع) روستای عصمت آباد مهریز استان یزد در ادامه گفت: با حمایت های کانون امام حسن مجتبی(ع) تاکنون 43 اثر گروهی، 10 اثر تکخوانی و خوانندگی و پنج نماهنگ توسط این گروه سرود تولید شده است که اکثر این آثار به دفعات از شبکه های سراسری پخش شده و با استقبالی بی نظیر همراه بوده است.

 

زارع اضافه کرد: گروه سرود رهپویان حرم کانون امام حسن مجتبی (ع) از بین اعضای خود 10 مربی گروه سرود آموزش داده است و این مربیان هر کدام در یکی از محلات و روستاهای شهرستان گروه سرود تشکیل داده و مربی گری آن را به عهده دارد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: وجه تمایز گروه سرود رهپویان حرم با سایر گروه ها در این است که این گروه برخاسته از دل یک کانون روستایی است و نه تنها در بحث موسیقی بلکه به عنوان یک مجموعه فرهنگی در زمینه های گوناگون نظیر برگزاری اردوهای زیارتی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، تشویق اعضا به شرکت فعالیت های جمعی ورزشی، آشنایی با سیره شهدا (دیدار با خانواده شهدا، مطالعه زندگی نامه شهدا) و برگزاری جلسات هفتگی و مذهبی فعالیت دارد.

 

یادآور می شود، کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) فعالیت خود را با عضویت تعدادی از افراد ولایت مدار روستای عصمت آباد مهریز یزد آغاز کرد و در راستای استفاده بهینه از ظرفیت های مساجد و انجام کار فرهنگی مورد نیاز جامعه اقدام به تشکیل کلاس سرود و موسیقی کرده است. تکیه بر اصل اعتماد به جوانان و استفاده از استعدادهای نهفته آنها با توان مالی هرچند اندک موجب شد، که این گروه سرود مسیر پیشرفت و ترقی را به خوبی و با سرعت طی کرده و بتواند طی یکی دو سال از یک گروه سرود شهرستانی به یک گروه سرود کشوری تبدیل شود.

 

همت جهادی اعضای کانون «یاران مهدی(عج)» در مقابله با کرونا/ از تشکیل گروه «زیتون» تا کمک‌های مومنانه

به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، حجت‌الاسلام «حسن کرابی»، با اشاره به اقدامات جهادی اعضای کانون فرهنگی هنری «یاران مهدی(عج)» در ایام شیوع کرونا اظهار کرد: اعضای این کانون با تشکیل گروه جهادی «زیتون» و همیاری طلاب، به صورت خودجوش وارد میدان شده و فعالیت‌های متعددی را به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری به منصه ظهور رساندند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «یاران مهدی(عج)» افزود: در این راستا 60 تن از طلاب به صورت داوطلبانه به عضویت این گروه جهادی در آمدند و فعالیت‌های مختلفی در ارایه خدمت به بیماران کرونایی و نیز غسل و کفن و دفن اموات ناشی از بیماری کووید 19 در دستور کار خود قرار دادند که طی این روند مراحل خاکسپاری سه تن از جانباختگان مبتلا به کرونا به همت اعضای این گروه جهادی صورت پذیرفت.
 
 
حجت‌الاسلام کرابی همچنین تهیه بسته‌های ارزاق و معیشتی و توزیع آن به خانواده‌های آسیب دیده از کرونا را از دیگر اقدامات جهادی انجام شده اعلام و اضافه کرد: 170 پرس غذای گرم با هدف قدردانی از پرسنل بیمارستان  شهر آشخانه تهیه و در میان این پرسنل توزیع شد.

 

 

 
وی مشارکت در بسته بندی و بارگیری 4 هزار بسته غذایی ویژه خانواده‌های نیازمند را از دیگر اقدامات گروه جهادی زیتون برشمرد و افزود: تهیه و تولید ماسک و توزیع بسته‌های بهداشتی و نیز ضدعفونی معابر از جمله اقدامات انجام گرفته طلاب جهادگر عضو کانون فرهنگی هنری یاوران مهدی در این ایام است.
 
 
 

 

 
مدیر کانون فرهنگی هنری یاران مهدی(عج) خاطرنشان کرد: فعالیت گسترده در فضای مجازی و تهیه محتوای فکری و فرهنگی، تبلیغ ارزش‌های دینی در مقابله با ویروس کرونا و نصب شیرآب مقابل داروخانه شهر برای بهداشت عمومی شهروندان و شستشوی دست، از دیگر اقدامات گروه جهادی زیتون زیر نظر کانون فرهنگی هنری یاران مهدی(عج) است.

 

توزیع هزار بسته معیشتی به همت مسجدی‌ها/ همکاری کانون‌های فرهنگی هنری و بسیج با سپاه تهران در کمک مومنانه به محرومان

 

 

 

«حمید ستاری» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه قرارگاه فرهنگی، بصیرتی و محرومیت زدایی شهید سرلشکر حسین همدانی که حدود یک سال است فعالیت خود را آغاز کرده برنامه های زیادی همسو با فرمایش مقام معظم رهبری برای کمک مومنانه به نیازمندان داشته است، اظهار کرد: این قرارگاه کار توزیع هزار بسته ارزاق را به نام مبارک امام حسن مجتبی (ع) و با شعار «کرامت انسانی در سایه کریم اهل بیت (ع)» از یکشنبه، 21 اردیبهشت ماه تا 23 این ماه انجام داد.

 

جانشین قرارگاه فرهنگی، بصیرتی و محرومیت زدایی شهید سرلشکر حسین همدانی بیان کرد: مشارکت ائمه جماعات و اعضای هیئت امنا، کانون های فرهنگی هنری و پایگاه های مقاومت بسیج مساجد کیانشهر در تهیه، بسته بندی و توزیع هزار بسته ارزاق در ایام ولادت امام حسن مجتبی (ع) بسیار برجسته بود به طوری که اگر این همکاری نبود این کار بزرگ انجام نمی شد.

 

وی افزود: قرارگاه فرهنگی، بصیرتی و محرومیت زدایی شهید سرلشکر حسین همدانی مستقر در حوزه مقاومت بسیج 327 حضرت سیدالشهدا (ع) از زمان شروع ویروس کرونا فعالیت های خود را بیشتر کرده و تاکنون بیش از دو هزار و 500 بسته ارزاق و دو هزار بسته بهداشتی میان نیازمندان و اقشار آسیب دیده از کرونا توزیع کرده است.

 

ستاری تاکید کرد: این بسته های ارزاق شامل برنج، روغن، چای، قند، شکر، حبوبات، ماکارانی، تن ماهی، خرما و رب است که همراه با چند قلم از موا بهداشتی و ضد عفونی کننده به دست نیازمندان رسیده است.

 

وی با بیان اینکه قرارگاه فرهنگی، بصیرتی و محرومیت زدایی شهید سرلشکر حسین همدانی در پی فرمایش مقام معظم رهبری درباره بررسی موضوع بازگشایی مساجد در شب های قدر از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا کوشید تدابیر لازم برای تحقق این موضوع را تامین کند، گفت: این تدابیر برای بهره مندی عموم علاقمندا ن از فیوضات معنوی شب های قدر در مساجد اندیشده شد.

 

جانشین قرارگاه فرهنگی، بصیرتی و محرومیت زدایی شهید سرلشکر حسین همدانی در پایان خاطرنشان کرد: مشارکت مسجدی ها و فعالان آن از جمله بسیجیان و اعضای کانون های فرهنگی هنری در مبارزه با ویروس کرونا و حفظ سلامتی مردم بی نظیر بوده است و حتما در ذهن تک تک ایرانیان و تاریخ درخشان ملت ما ثبت می شود که اگر این همراهی و جهاد شبانه روزی نبود شاید شاهد این همه موفقیت کشور در مقابله با این ویروس منحوس نبودیم.

 

برگزاری مجازی مراسم شب‌های قدر توسط بچه‌های مساجد یزد

 

 

 

حجت‌الاسلام «مظفر سالاری» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، با اشاره به فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا عموم فعالیت‌های ما در بستر فضای مجازی تبلور یافته است، برای مثال در لیالی قدر مراسم ادعیه خوانی، منبر مجازی، قرائت قرآن و نوحه‌سرایی در شبکه‌های مختلف مجازی برقرار است.

 

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد با اشاره به فضایل لیالی قدر اظهار کرد: این شب ها با نام و یاد امیرمومنان آمیخته است، لذا شایسته است که هر مسلمان شیعه لحظاتی را به تدبر در نهج البلاغه حضرت امیر(ع) اختصاص دهد. نهج البلاغه مجموعه‌ای از نامه‌ها و سخنان آن حضرت است که می‌توان با مراجعه به این اثر گرانسنگ تا حدی شخصیت حضرت علی(ع) را شناخت.

 

وی تاکید کرد: «جرج جرداق» اندیشمند مسیحی چنان عاشق علی(ع) و نهج البلاغه بود که این کتاب شریف را چهل بار خواند و برخی از خطبه ها را حفظ کرد تا آن ها را بلند بلند تکرار کند و در سخنرانی مهارت به دست آورد. او چنان تحت تاثیر شخصیت امیرمومنان علی(ع) قرار داشت که کتاب «علی صوت العدالة الانسانیه» را نوشت که بزرگانی مانند آیت الله بروجردی از آن تجلیل و دستور دادند که این اثر ترجمه شود.

 

لغو مراسم احیای شب‌های قدر در مسجد امیر(ع)

 

 

یکی از مساجدی که هر ساله در ایام ماه مبارک رمضان و به خصوص شب‌های قدر با استقبال بسیار زیادی از سوی مردم مواجه می‌شود، مسجد حضرت امیر(ع)  واقع در خیابان کارگر شمالی(امیرآباد) است، مسجدی که امام جماعتش حجت‌الاسلام «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» فرزند مرحوم آیت‌الله سید محمدرضا علوی تهرانی از علمای مطرح تهران است. بعد از رحلت پدر در سال 1375 هجری شمسی، فرزندش سید محمدباقر به‌ توصیه علما و مراجع تقلید از قم راهی تهران شد و امامت جماعت مسجد حضرت امیر(ع) را عهده‌دار و منشأ خیرات بسیاری شد.

 

با وجود اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی برای بازگشایی مساجد جهت برگزاری مراسم شب‌های قدر صادر شد، اما همچنان درب‌های مسجد حضرت امیر(ع) به روی مردم بسته است و مراسم شب های قدر در این مسجد برگزار نمی شود.

 

دلیل این لغو کوچک بودن محوطه مسجد امیر(ع) و استقبال بالای مردم برای حضور در آن و استفاده از برنامه های آن به ویژه در شب های قدر است که با توجه به شرایط کنونی شیوع کرونا پرخطر محسوب می شود.

 

همه ساله برنامه های شب های احیا در مسجد حضرت امیر(ع) با حضور گسترده مردم برگزار می شد.

پایان پیام/ 9