استقبال گسترده بچه‌های مسجد از طرح ملی «راهکار»/ اجرای بیش از ۴۰ هزار برنامه همسو با رزمایش مواسات

استقبال گسترده بچه‌های مسجد از طرح ملی «راهکار»/ اجرای بیش از ۴۰ هزار برنامه همسو با رزمایش مواسات

تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
سعادتی با اشاره به فعالیت‌های کانون‌های مساجد کشور در رزمایش مواسات به ویژه در لیالی قدر، گفت: طرح ملی راهکار در قالب دو بسته خانواده‌محور و مسجدمحور توسط بچه‌های مسجد در حال اجرا است و تا کنون بیش از ۴۰ هزار برنامه ذیل آن اجرا شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: «سعید سعادتی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، با اشاره به برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در طول ماه مبارک رمضان به ویژه لیالی قدر، اظهار کرد: محوریت فعالیت‌های ما در این ایام متمرکز بر اجرای طرح ملی «راهکار» است که به صورت خاص در این ایام شامل دو بسته «مسجد محور» و «خانواده محور» می‌شود.

 
 
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: بسته مسجدمحور ذیل طرح ملی راهکار، به دنبال آن است که برنامه‌های خود را در ایام شیوع (کرونا) بر پایه فضای مجازی ارایه کند البته در صورت لزوم اجرای حضوری فعالیت‌های کانون‌ها نیز بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت عمل می‌کند. در این راستا «مسجد مجازی»، ««فضاسازی محله»، «ارتباط مجازی»، «تکریم»، «مواسات»، «آموزش مجازی»، «بازارچه‌های مجازی» از جمله مواردی است در طرح مسجدمحور در سطح کانون‌ها اجرایی شده است.
 
 
وی افزود: بسته دوم «خانواده‌محور» بوده و همانند بسته اول از 7 بخش تشکیل شده است که شامل «خانه‌های نورانی»، « به توان مهربانی»، «به وقت لبخند»، «خانه‌آت آباد»، «کمک مومنانه»، «با کتاب در خانه»، «مثل مسجد» می شود.
 
 
سعادتی گفت: این 14 برنامه از آغاز ماه مبارک رمضان در حال اجرا بوده و طبق گزارش ثبت شده در سامانه «بچه‌های مسجد» تاکنون حدود 40 هزار و ششصد برنامه در این راستا در سطح استان‌ها اجرا شده است که از این میان بیشترین مشارکت اختصاص به استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، گلستان، مازندران، فارس دارد.
 
 
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های ویژه لیالی قدر افزود: با توجه به اینکه قبل از ماه مبارک رمضان ستادی متشکل از نهادهای مربوط به مساجد و آستان‌های مقدسه با نظارت حوزه علمیه قم تشکیل شد، پروتکل های بهداشتی برای بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی در شب‌های قدر بررسی و تنظیم شد که طی آن کارشناسان حوزه دین و بهداشت با همکاری و فرهنگستان علوم پزشکی و دستگاه‌های مختلف موارد مرتبط را ارایه و در نهایت به دولت و وزارت بهداشت پیشنهاد شد که طی آن با بررسی‌‌های صورت گرفته و با نصب‌العین قرار دادن منویات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر بهره‌مندی از ظرفیت و فرصت شب‌های قدر، پروتکل مذکور نهایی و ابلاغ شد.
 
 
سعادتی گفت: ارایه این پروتکل سبب شد تا مساجد آمادگی لازم برای برگزاری شب‌های قدر را داشته باشند. در این میان اما کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور جایگاه ویژه‌ای داشتند چراکه در جاری‌سازی پروتکل‌های بهداشتی در مساجد نقش مهمی را ایفا کردند که از جمله آنها می‌توان به استفاده از ظرفیت‌های مردمی در تهیه ماسک، دستکش، ضدعفونی مساجد و محیط پیرامونی اشاره داشت. کانون‌ها همچنین در رابطه با فاصله‌گذاری اجتماعی در سطح مساجد اقدامات متعددی داشتند که از جمله آنها می‌توان به فضاسازی با گلدان، طراحی بنرها و پوسترها، اشاره کرد.
 
 
وی تصریح کرد: از آنجایی که ماه مبارک رمضان و به ویژه لیالی قدر از فیض و برکت فراوانی برخوردار بوده و توصیه فراوانی نسبت به انجام کارهای خیر در آن شده است، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اقدام به قربانی گوسفند و توزیع گوشت میان نیازمندان محلات در قالب سحری و افطار کردند. همچنین با نانوایی‌ها هماهنگ شد تا مردم نیازمند بتوانند نان رایگان یا نان نذری را از نانوایی دریافت کنند. کانون‌ها در سطح استان‌های مختلف به منظور اجرای این موارد تلاش کردند. از سوی دیگر با توجه به شیوع ویروس کرونا و آسیب برخی خانواده‌ها، اعضای کانون‌ها اقدام به تهیه بسته‌های معیشتی و توزیع آن میان نیازمندان کردند.

 

سعادتی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به برنامه‌های محتوایی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان گفت: از آغاز ماه مبارک مسابقه تفسیر کوتاه با محور جزء 7 قرآن کریم آغاز شد که طی آن، علاقه‌مندان می‌‌توانند هر روز از ساعت 8 صبح تا 12 شب با مراجعه به سامانه تفسیر کوتاه در مسابقه شرکت کنند وتا به امروز حدود 10 هزار و ششصد نفر در این مسابقه شرکت کردند و روز به روز استقبال بیشتر می‌شود، ضمن اینکه طی برگزاری این مسابقه هر شب قرعه کشی انجام شده و سه نفر به عنوان برگزیده اعلام می شود.

پایان پیام/ 9