از تداوم اجرای «راهکار» رمضان در کانون‌های مساجد تا آخرین اخبار مسجدی

از تداوم اجرای «راهکار» رمضان در کانون‌های مساجد تا آخرین اخبار مسجدی

تاریخ انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
برنامه ستاد فهما برای گسترش ارتباطات میان فرهنگی از معبر مسجد، اقدامات کانون «ضامن آهو(ع)» در طرح ملی «راهکار» و انتصابی جدید در مرکز رسیدگی به امور مساجد ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۲۷ اردیبهشت‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و هفتمین روز از اردیبهشت ماه ۹۹:

 

فهما درصدد گسترش ارتباطات میان فرهنگی از معبر مسجد است

 

 

 

 

حجت‌الاسلام «امیر ارزانی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، ضمن گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومی، اظهار کرد: پشتوانه ارتباطی و آیینه تمام نمای هر مجموعه اتکا به بخش روابط عمومی دارد چراکه معرف فعالیت‌ها و رویکردهای یک سازمان و نهاد است.

 

مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی ستادی، روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: در شرایطی که جامعه جهانی به واسطه ارتقای تکنولوژی‌های ارتباطی، بیش از گذشته امکان برقرای تعاملات برون مرزی را بدون نیاز به هرگونه تغییر و جابه جایی تجربه می‌کند، روابط عمومی به مثابه بازوی اصلی در نشر دستاوردهای یک مجموعه محسوب می‌شود، به طوری که بسیاری از اتفاقات مهم در عرصه مسایل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از دریچه فعالیت‌ها و ارتباطات این بخش در سطح جهان به منصه ظهور می‌رسد.

 

وی افزود: اگر این جایگاه و نقش مهم عرصه ارتباطات و روابط عمومی را در گستره‌ای بین‌المللی از نظر بگذرانیم، بیش از هرچیز به این نتیجه می‌رسیم که اساسا این جایگاه، فارغ از کارکرد رسانه‌ای که دارد در واقع قوام‌بخش کارکردها و معرف فرهنگ‌هاست؛ چه بسا رویدادهایی که از نظر ابعاد مادی حمایت چندانی از سوی نهادهای دولتی یا خصوصی نداشته‌اند اما به واسطه روابط عمومی قوی تبدیل به یکی از شاخص‌ترین‌ها در عرصه فعالیت خود شدند.

 

حجت‌الاسلام ارزانی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اهمیت برقراری تعامل ارزنده میان بخش‌های مختلف جامعه اسلامی، تصریح کرد: تحقق این مهم در سایه فعالیت منسجم، پویا و سازمان‌دهی شده مربوط به عرصه ارتباطات و روابط عمومی است؛ این مهم مولفه‌ای است که نمی‌توان آن را صرفا زاده عصر ارتباطات و فناوری قلمداد کرد. در طول تاریخ اسلام در قالب‌های مختلفی شاهد برقراری ارتباط میان بخش‌های مختلف جامعه از طریق سازماندهی و ارتباطات منسجم بوده‌ایم که نمونه بارز آن را می‌توان در شبکه وکالت مشاهده کرد که ائمه اطهار(ع) جهت برقراری ارتباط با شیعیان این ابتکار عمل را به خرج داده و تحت فعالیت های همین شبکه بسیاری از آموزه ها و روابط درون مرزی و برن مرزی امت اسلام به سرانجام رسید.

 

مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی ستادی، روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: امروز جهان اسلام شرایط متفاوتی را تجربه می کند، آنچه که در شرایط کنونی با آن مواجهیم، جنگ نرم منبعث از فعالیت‌های عمدتا رسانه‌ای و در کنار آن تولید محتوایی است که بتواند فرهنگ جوامع را شکل دهد و یا بر آن تاثیرگذار باشد، ذیل همین هدف است که غول‌های رسانه‌ای جهان با تکیه بر قدرت ارتباطات خود و از سوی دیگر به کارگیری ترفندهای مختلف در امر روابط عمومی تلاش دارند تا فرهنگ خود را به سایر جوامع به ویژه جهان اسلام صادر کنند.

 

حجت الاسلام ارزانی تصریح کرد: با این اوصاف اما جهان اسلام نیز نگاهی منفعل نداشته و ضمن بهره گیری از فناوری روز، از قدرت ارتباطی متفاوت و البته تاثیرگذارتری برخوردار است. مسجد به عنوان رسانه جهان اسلام تنها جایگاهی برای عبادت نیست، بسیاری از مهمترین مسایل چه در صدر اسلام و چه در ادوار آتی در مساجد قوام یافته و به جوامع سرازیر شدند؛ ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز با تکیه بر این ظرفیت عظیم تلاش می‌کند، ارتباطات میان فرهنگی را از معبر مسجد گسترش دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: طبیعتا در تحقق این مسیر بخش روابط عمومی جایگاهی بس خطیر دارد از آن جهت که ساماندهی ارتباطات میان این شبکه عظیم در سطح قابل توجهی بر عهده این بخش است که امید می رود در آینده ای نه چندان دور در قالب متفاوت و گسترده تری شاهد درخشش فعالیت های این حوزه در عرصه بین‌الملل باشیم.

 

از پرداخت اجاره‌بهای نیازمندان آبرومند تا حمایت از زنان بدسرپرست با مدد امام رضا(ع)

 

 

 

 

در راستای عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به نیازمندان به مناسبت ماه مبارک رمضان بسیاری از مساجد و کانون های فرهنگی هنری مسجدی بلافاصله وارد میدان عمل شدند تا به نحوی در آستانه ماه میهمانی خدا و در شرایطی که بسیاری از اقشار به دلیل شیوع کرونا دچار آسیب اقتصادی شده اند، یاری رسان آنها باشند و برخی دیگر از مساجد و کانون های  فرهنگی هنری مساجد که از بدو تاسیس، رویکرد و نگاهشان رسیدگی به نیازمندان و محرومان بوده است، در شرایط حاضر سعی کردند، برنامه ها و رویکرد قبلیشان را تقویت کنند.

یکی از این کانون های فرهنگی هنری، کانون «ضامن آهو(ع)» در جوار مسجد جوادالائمه(ع) واقع در فاز 4 پردیس است که از سال 95 با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران فعالیت خود را در این شهرستان رونق بخشید و در سال های گذشته به عنوان کانون فرهنگی هنری برتر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

 

ایجاد اشتغال برای بانوان بدسرپرست و بی سرپرست، کمک به خانواده های نیازمند و آبرومند و برپایی کارگاه های مشاوره و ازدواج آسان و ایجاد کارگاه های تولید ماسک برای مبارزه با کرونا از برنامه های شاخص این کانون فرهنگی هنری است.

 

«فرزانه رفیعی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت های کانون فرهنگی هنری «ضامن آهو» اجرای طرح ملی «راهکار (رزمایش ایمان، همدلی، کار، ایثار رمضان)»، اظهار کرد: بسیاری از خانواده های آبرومند پس از شیوع ویروس کرونا کسب و کارشان را از دست داده اند، به همین جهت یکی از رویکردهای مورد توجه در این کانون شناسایی چنین خانواده هایی توسط گروه های دوستی و به صورت محرمانه است، تا بسته های ارزاق و اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده را میان آنها توزیع کنیم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «ضامن آهو(ع)» افزود: یکی از برنامه های ما آموزش دوخت ماسک به گروه های جهادی بود تا پس از تولید ماسک و استریل در پارک فناوری پردیس در قالب بسته های فرهنگی در مناطق محروم و مجتمع های مسکونی این منطقه توزیع شود.

 

نکته ای که شاید در کمتر جایی دیده شود، این است که برای انجام کمک های مومنانه در کانون فرهنگی هنری «ضامن آهو(ع)»، دختران نوجوان پای کار هستند، به گونه ای که پس از شروع کار آنها در کانون، مادران این نوجوانان نیز به این اقدام خیرخواهانه پیوستند.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری ضامن آهو بیان کرد: دختران نوجوانان با شور و شوق وصف ناپذیر به همراه مادرشان در تولید ماسک، تهیه اقلام بهداشتی و بسته بندی آنها و نیز تهیه سبد کالا مشارکت دارند و برای برخی از اهالی این منطقه که یا به دلیل بیماری و یا از دست دادن کسب و کارشان، اجاره بهای منازلشان عقب افتاد، توسط این گروه جهادی، کمک های مالی و نقدی صورت گیرد و هنوز نیز این کمک های خیرخواهانه ادامه دارد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری ضامن آهو حدود 10 سال است، در منطقه پردیس درپایگاههای بسیج فعالیت دارد و نماینده سازمان  امورزنان در شهرستان است و تا حدودی به مشکلات این منطقه مشرف است.

 

وی افزود: فعالیت جهادی کانون «ضامن آهو» تنها پس از شیوع ویروس کرونا نبوده است، بلکه از سال ها قبل این کانون در کمک رسانی به نیازمندان اقدامات قابل توجهی اما به صورت گمنام انجام می دهد.

 

یکی از اولویت های کاری کانون ضامن آهو در منطقه پردیس، حمایت از بانوان بد سرپرست و بی سرپرست است، طوری که سال گذشته اقدام به برپایی بازارچه «مهر مادری» ویژه بانوان بدسرپرست و بی سرپرست کرد که خوشبختانه این بازارچه که به منظور فروش محصولات و صنایع دستی تولید شده توسط برپا شد با استقبال بسیاری مواجه شد.

 

رفیعی پیرامون دیگر برنامه های کانون فرهنگی هنری «ضامن آهو»، گفت: برگزاری همایش «دختران آفتاب» به منظور اجرای طرح جهادی برای دختران 7 تا 17 سال ازجمله برنامه هایی است که درصدد اجرای آن هستیم، زیرا که این قشر به عنوان مادران آینده نیازمند هدایت هستند. به همین جهت تلاش می کنیم تا این طرح را به صورت شهرستانی برای این گروه سنی اجرا کنیم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری ضامن آهو مسجد جوادالائمه(ع) در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد تبلیغی و فعالیتی این کانون در شش ماهه اول سال در پارک ها و مساجد است و در شش ماهه دوم سال نیز در مدارس، خدمات مشاوره ای و  مذهبی به مخاطبان دانش آموز ارایه می دهیم  و کارگاه های معرفتی و تربیتی برپا می کنیم، ضمن اینکه این کانون با ارایه مشاوره های خانواده توانسته مانع از جدایی برخی برخی از زوج های جوان شود.

 

حمایت اهالی مسجد «محبین الزهرا(س)» از محرومان/ ارائه خدمات پزشکی رایگان به نیازمندان

 

 

 

حجت الاسلام «سیدکاظم بدری» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به خدمات مسجد «محبین الزهرا(س)» در رزمایش مواسات و همدلی مومنانه، اظهار کرد: مسجد محبین الزهرا(س) دارای خیریه ای است که 200 خانواده نیازمند را تحت پوشش دارد و به صورت ماهیانه کمک هایی را در زمینه توزیع بسته های ارزاق شامل برنج، روغن، گوشت، مرغ، حبوبات و مواد شوینده میان آنها انجام می دهد.

 

امام جماعت مسجد محبین الزهرا(س) (واقع در خیابان خاوران) با اشاره به خدمات صورت گرفته توسط این مسجد برای مهار کرونا، بیان کرد: خواهران و برادران عضو بسیج مسجد با تهیه و تولید مواد ضدعفونی کننده سطوح اقدام به توزیع آن در میان اهالی محل کردند و در چند نوبت آبمیوه تهیه و در بیمارستانه ا میان کادردرمانی و بیماران توزیع کردند.

 

حجت الاسلام بدری همچنین از راه اندازی کارگاه تولید ماسک خبر داد و گفت: بسیاری از خواهران به صورت خودجوش از چرخ خیاطی های شخصیشان برای تولید ماسک استفاده کردند که تعداد بالایی ماسک توسط آنها تولید و در سطح محله توزیع شد.

 

امام جماعت مسجد محبین الزهرا(س) به فعالیت های تبلیغی و فرهنگی این خانه خدا در طول سال اشاره کرد و گفت: در طول سال فعالیت های فرهنگی تبلیغی مسجد توسط هیئت انجام می شود. برپایی جلسات قرآنی، کرسی های تلاوت قرآن در مسجد همراه با استقبال نوجوانان و جوانان از جمله برنامه های این مسجد است.

 

حجت الاسلام بدری به برنامه های این مسجد در مناسبت های ملی اشاره و ابراز کرد: همه ساله در راهپیمایی 22 بهمن با برپایی غرفه در مسیر راهپیمایی اقدام به اجرای برنامه های فرهنگی و ایستگاه صلواتی می کنیم و در ایام فاطمیه با راه اندازی دسته های عزاداری مراسم عزاداری برپا می کنیم. همچنین مراسم عزاداری ایام مسلمیه با محوریت این مسجد در شهرری برگزار می شود.

 

وی پیرامون برنامه فرهنگی مسجد محبین الزهرا(س) اعلام کرد: برپایی اتاق های مشاوره خانواده و قبل ازدواج و بعد از ازدواج و مشاوره های تحصیلی حتی در ایام شیوع ویروس کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی از دیگر فعالیت های این مسجد است.

 

امام جماعت مسجد محبین الزهرا(س) با اشاره به ارائه خدمات پزشکی رایگان به افراد محروم و بی بضاعت در این خانه خدا، خاطرنشان کرد: با هماهنگی تعدادی از پزشکان به افراد بی بضاعت محله خدمات پزشکی در مسجد ارایه می شود.

 

ایده‌ها و تجارب موفق آموزشی و مدیریتی مساجد به اشتراک گذاشته می‌شود

 

 

 

معاونت جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد در راستای تعمیق و اطلاع رسانی برنامه های آموزشی، علمی و جذب ائمه جماعات و ارایه محتوا در عرصه مدیریت مسجد اقدام به راه اندازی شبکه ای در پیام رسان «بله» کرده است.

 

همچنین از طریق این شبکه پیام رسان امکان تبادل ایده ها و تجارب موفق آموزشی و مدیریتی مساجد فراهم می شود.

 

ائمه جماعات جهت عضویت در این شبکه پیام رسان می توانند از طریق آدرس (join/zDdjMdU2ZJ) اقدام کنند.

 

مدیر ناحیه شیخ کلینی(ره) مرکز رسیدگی به امور مساجد منصوب شد

 

 

 

حجت الاسلام «سید ناصرالدین نوری زاده» طی حکمی ضمن تقدیر از زحمات حجت الاسلام حسینی، حجت الاسلام طباطبایی‌فر را به عنوان مدیر ناحیه شیخ کلینی(ره) مرکز رسیدگی به امور مساجد منصوب کرد.

 

متن این حکم به شرح زیر است:

 

برادر ارجمند، جناب حجت الاسلام آقای سید احمد طباطبایی‌فر(دام عزه)

خداوند متعال را سپاسگزارم که توفیق ادای وظیفه در جایگاه خدمت به مساجد، این سنگر و کانون ذکر، عبادت و معرفت را نصیبمان فرمود. اکنون پس از پشت سر نهادن چهلمین سال استقرار نظام جمهوری اسلامی که رهبر فرزانه انقلاب(دامت برکاته) در بیانیه راهگشای خود آن را آغاز گام دوم برای حرکت در مسیر تمدن بزرگ اسلامی معرفی فرموده و بر افزایش عیار معنویت و اخلاق در جامعه و رونق مساجد و فضاهای دینی تاکید داشته اند با عنایت به اینکه زمینه‌سازی تحقق مسجد برقرار و الگوی مسجد طراز اسلامی مأموریت مهم این مرکز می باشد، با اعتماد به فضل بی‌پایان الهی و در سایه توجهات حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه)، ضمن تقدیر از خدمات دلسوزانه جناب حجت الاسلام آقای حسینی، بنا به پیشنهاد معاونت محترم هماهنگی نواحی، جنابعالی را که از تجربه ارزنده فرهنگی و امامت در مسجد برخوردارید، به مدت یک سال به سمت"مدیر ناحیه شیخ کلینی(ره)" منصوب می‌نمایم.

 

مقتضی است با اغتنام این فرصت ارزشمند، موارد زیر را با جدیت پیگیری نمایید:

 

1) پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه کارکردهای اجتماعی و رفع آسیب‌ها و فقر زدایی ، در مساجد و زمینه سازی تحقق بیانیه گام دوم با محوریت مسجد

2) ایجاد حس وحدت و همدلی و انسجام بخشی به کمک های مومنانه در شرایط بحرانی و خاص

3)  ارائه نمونه قابل تعمیم از مدیریت جهادی با پشتوانه مردمی، در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

4) آماده سازی و تقویت توان ناحیه برای دستیابی به اهداف مد نظر در برنامه راهبردی

5) تعامل مسئولانه، تکریمی و حمایتی با ائمه معزز جماعات و سایر فعالان مسجد

6) صیانت از سلامت و امنیت محیط مساجد

7) رصد دقیق ویژگی‌های محیطی و محاطی مسجد با هدف شناخت وضع موجود و حرکت به سمت وضع مطلوب

8) فراهم نمودن مقدمات آموزش و توانمندسازی کارگزاران مساجد با هدف ارتقای سطح مدیریت

9) ارتباط نظام‌مند و هدفمند با دستگاه های فعال در سطح ناحیه

10) نقدپذیری در مواجهه با مخاطبان و ارکان مسئول در ستاد

11ایجاد فضایی صمیمی، توأم با حسن خلق و سعه‌ی صدر در ناحیه

12) استفاده از ظرفیت نخبگان و صاحبنظران مجرب

بدیهی است در این مسیر خطیر، علاوه بر استفاده از نظرات مشورتی صاحبنظران، از همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های مستقر در ناحیه برخوردار خواهید بود. صمیمانه امیدوارم مشمول دعای خیر مولایمان باشید.

 

سیدناصرالدین نوری زاده

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد

پایان پیام/ 9