نماز عید فطر جلوه‌ای از شکوه و عظمت اسلام است/ دلیل عدم برگزاری نماز عید در برخی از مساجد

نماز عید فطر جلوه‌ای از شکوه و عظمت اسلام است/ دلیل عدم برگزاری نماز عید در برخی از مساجد

تاریخ انتشار : ۳ خرداد ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام والمسلمین دوست‌محمدی با بیان اینکه نماز عید فطر جلوه‌ای از شکوه و عظمت اسلام است، گفت: این نماز امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مساجد برگزار می‌شود.

حجت الاسلام «هادی دوست محمدی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه عید فطر، عید یک ماه عرض بندگی به درگاه پروردگار مهربان است، اظهار کرد: خدای مهربان بهترین پاداش ها را برای روزه داران درنظر گرفته است که قرار گرفتن در ردیف بهترین بندگان خود و آمرزش گناهان از جمله آنها است.
 
 
این استاد دانشگاه تهران افزود: عید فطر جلوی ای از شکوه و عظمت اسلام است بنابراین بهتر است مساجد در وضعیتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری نماز این عید با حضور جمعیت زیاد وجود ندارد تدابیر لازم را برای برگزاری این مراسم در مساجد جامع و مرکزی هر شهر را فراهم کنند. 
 
 
وی افزود: برگزارکنندگان نماز عید فطر حتما نکات بهداشتی را در برگزاری مراسم رعایت می کنند زیرا حفظ سلامت مردم از هر چیزی مهم تر است همانطور که در برگزاری مراسم شب های قدر در این زمینه موفق بوده اند.
 
 
دوست محمدی در پاسخ به این پرسش که «چرا نماز عید فطر در مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) واقع در تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید کبکانیان» که وی امامت جماعت آنجا را عهده دار است برگزار نمی شود، توضیح داد: ما امکانات لازم به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی را در اختیار داریم و طلاب حوزه علمیه و پایگاه بسیج، هیئت امنا و سایر نیروهای فعال این مسجد همچون گذشته آمادگی خود را برای برگزاری هرگونه مراسمی اعلام کردند ولی باید پیش از هر نکته ای دانست که مرکز رسیدگی به امور مساجد، ائمه جماعات را در برگزاری مراسم نماز عید فطر مختار کرده است.
 
 
وی ادامه داد: چند نکته دیگر نیز وجود دارد که هم مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) و هم برخی دیگر از مساجد ترجیح داده اند نماز عید فطر در آنها برگزار نشود. اول از همه اینکه، این نماز همانطور که پیش از این گفتم جلوه ای شکوه و عظمت اسلام است و امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان اقامه این نماز با حضور گسترده مردم وجود ندارد.
 
 
امام جماعت مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) افزود: توصیه شده نماز عید فطر در فضای باز اقامه شود که با توجه به شیوع ویروس کرونا و تداوم این وضعیت در شهر تهران، امکان اقامه نماز عید فطر در محدوده یا فضای جلوی بسیاری از مساجد وجود ندارد که همین مورد درباره مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع)، صدق می کند.
 
 
دوست محمدی افزود: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که اسلام، بیش از هر موضوعی به حفظ سلامتی انسان ها اهمیت می دهد بر همین اساس، امکان اقامه نماز عید فطر در بسیاری از مساجد به ویژه در مناطقی که از نظر شیوع ویروس کرونا همچنان قرمز هستند، وجود ندارد.
 
 
وی تاکید کرد: هیچ یک از نکات گفته شده به معنای توصیه به عدم برگزاری مراسم نماز عید فطر در مساجد نیست بلکه به دلیل سوالاتی است که مردم طی دو سه روز اخیر مرتبا از ما پرسیده اند و همچنین شبهاتی است که بعضی مطرح کرده اند از جمله گفته اند عده ای از کارگزاران مساجد به دلیل ترس از ابتلا به کرونا مانع از برگزاری این نماز در برخی از مساجد شده اند؛ درحالی که اصلا چنین نیست و مسجدی ها همانطور که در دوران انقلاب و دفاع مقدس و همچنین در زمینه کمک رسانی به سیل زدگان و زلزله زدگان و مقابله با ویروس کرونا نشان داده اند به جز خدا از چیزی نمی ترسند با وجود این، همواره به فکر سلامتی، آسایش و امنیت روانی و جانی مردم هستند.

پایان پیام/ 397