ظرفیت کانون‌های مساجد در عرصه‌های اجتماعی آشکار شده است/«راهکار» بچه‌های مسجد آسیب‌های اقتصادی کرونا را کم کرد

ظرفیت کانون‌های مساجد در عرصه‌های اجتماعی آشکار شده است/«راهکار» بچه‌های مسجد آسیب‌های اقتصادی کرونا را کم کرد

تاریخ انتشار : ۶ خرداد ۱۳۹۹
سقاء با بیان‌اینکه در بحران کرونا اقدامات قابل توجهی در ابعاد فرهنگی، جهادی، اجتماعی و فضای مجازی توسط کانون‌های مساجد انجام شد، گفت: این اقدامات در مقابله با کرونا ظرفیت کانون‌ها برای تحولات فرهنگی اجتماعی در عصر پساکرونا را علنی کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، بحران کرونا در کنار همه تهدیدها و آسیب های اجتماعی، اقتصادی و روحی‌ که نه فقط به ایران بلکه بر جهان تحمیل کرد، فرصت‌آفرینی هایی نیز داشت، ازجمله آنها ورود بچه های مسجد از دل کانون های فرهنگی هنری مساجد به میدان مقابله با این ویروس و نیز رزمایش کمک مومنانه است که فصلی جدید را در حیات این کانون های مسجدی گشود. از این رو، در سلسله گفتگوهایی افق کانون های مساجد در عصر پساکرونا را با کارشناسان به بحث و بررسی می گذاریم.

 

«نادرسقاء» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه با بروز و ظهور ویروس کرونا بسیاری از ظرفیت های قابل توجه کانون های مساجد برای همه آشکار شد، اظهار کرد: اگرچه مساجد از جمله پایگاه هایی هستند که قبل و بعد از پیروزی انقلاب همواره مورد اعتماد مردم بوده اند، اما این ظرفیت در بحران کرونا با اقدامات قابل توجهی که در ابعاد مختلف فرهنگی، جهادی، اجتماعی و فضای مجازی انجام شد، نشان داد که کانون های فرهنگی هنری در کنار فعالیت های هنری، آموزشی و مذهبی می تواند در بحران ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی نیز نقش آفرینی کنند و با تکیه به این ظرفیت می توان تحولات و اقدام موثر بسیاری را رقم زد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل بیان کرد: به دلیل بحران کرونا شاهد تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و متحمل شدن فشارهای اقتصادی به بخش قابل توجهی از مردم شدیم، اما از طرفی نیز شاهد اقدامات مومنانه و خیرانه فعالان مسجدی به این اقشار بودیم به طوری که همدلی و همگرایی مردم با یکدیگر موجب غلبه بر این بحران شد.

 

وی تاکید کرد: اعتماد مردم و خیران به اهالی مسجد سبب شد که همگام و همسو با فعالان مسجدی به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک رسانی به محرومان وارد میدان عمل شدند و در قالب طرح «راهکار (رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان)» در ماه مبارک رمضان با شناسایی نیازمندان محله، توزیع افطاری، بسته های ارزاق، اجرای طرح مامور افتخاری خرید مایحتاج منازل به ویژه سالمندان، اهدای خون، ترویج نذر فرهنگی و معیشتی و برپایی ایستگاه سلامت وارد میدان عمل خدمت جهادی شدند و جلوه های زیبایی را خلق کردند.

 

سقاء با بیان اینکه در دوران پساکرونا نیز فعالان کانونی می توانند منشا اثر باشند، ادامه داد: امروز یکی از مشکلاتی که بخشی از جوانان تحصیل کرده جامعه با آن روبرو هستند، معضل بیکاری و نداشتن مهارت و تخصص در حرفه های مختلف هستند، ظرفیت کانون های فرهنگی هنری می تواند در محور کارآفرینی و حرفه آموزی به جوانان به کار گرفته شود و برنامه ریزی داشته باشد، تا در سایه معنویت و فضای آماده مسجد جوانان صاحب مهارت و کسب کار شوند. از طرفی با احصاء آسیب های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی محله می توان حول محور کانون فرهنگی هنری مسجد منشا تحولات بسیار بود.

 

وی در ادامه به ظرفیت قابل توجه فضای مجازی برای برقراری ارتباط تنگاتنگ با اهالی محله اشاره کرد و گفت: یکی از ظرفیت هایی که در گذشته تا حدودی نسبت به آن غافل بودیم، فضای مجازی بود، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت های حضوری مساجد موجب شد، از این ظرفیت برای انجام فعالیت ها استفاده کنیم، به طوری که با راه اندازی کانال بچه های مسجد برای پرسش و پاسخ دینی، سخنرانی در مناسبت ها، مسابقات فرهنگی، مذهبی و هنری استفاده کردیم و شاهد استقبال بسیاری از این ظرفیت شدیم و همین انگیزه فعالان کانونی نسبت به انجام فعالیت های بسیار شد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل به بخشی از فعالیت های این کانون ها در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در محور قرآنی برگزاری محافل قرآنی در منازل با نیت هدیه به شهدای محله و مدافعان سلامت، جزخوانی قرآن کریم به صورت خانوادگی، برنامه های آموزشی، قصه گویی قرآنی ویژه نونهالان و نوجوانان، تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن در بین الصلاتین در منازل، فیلمبرداری از تلاوت قرآن هر روز توسط یک نفر از قاریان محله و انتشار آن در کانال های شبکه های مجازی انجام شد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین، اطلاع رسانی پیرامون مقابله با شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از ابتلا به آن از طریق فضای مجازی، اهمیت و کارکردهای آموزش مجازی در دوره پساکرونا را ثابت کرد.

 

پایان پیام/ 40