بازگشایی مساجد برای نمازهای یومیه بعد از ۷۴ روز تعطیلی

بازگشایی مساجد برای نمازهای یومیه بعد از ۷۴ روز تعطیلی

تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
رئیس جمهوری در نشست امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد: مساجد از امروز با اجرای دستورالعمل‌ها برای نمازهای یومیه بازگشایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان ،ستاد ملی مبارزه با کرونا امروز (شنبه، ۱۰ خردادماه) بعد از ۷۴ روز تعطیلی مساجد و برگزار نشدن نماز جماعت، دستور به بازگشایی مساجد، البته تنها برای برگزاری نماز را داد.

 

حجت‌الاسلام «حسن روحانی»، رئیس جمهوری در نشست امروز این ستاد گفت: مساجد در سراسر کشور با اجرای دستورالعمل‌ها برای نمازهای یومیه بازگشایی می‌شوند.

 

بنابر این گزارش، ویروس کرونا اوایل اسفندماه بود که در ایران شیوع یافت و بلافاصله مسئولان بهداشتی کشور برای جلوگیری از شیوع آن، توصیه‌هایی به مردم ارائه کردند، اما با گذشت چند روز و فراگیری هر چه بیشتر آن، تصمیمات سختگیرانه‌تری پیرامون تجمعات در مکان‌های مختلف اتخاذ شد به طوری که از ۱۷ اسفندماه ۹۸ بود که اولین تصمیم‌گیری در خصوص نماز جماعت مساجد، اطلاع‌رسانی شد. مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های ارائه شده مسئولان پزشکی در این زمینه، نماز جماعت در تمامی مساجد کشور اقامه نخواهد شد.

 

بلافاصله فردای آن روز این مرکز، بیانیه‌ای اصلاحی صادر کرد و اعلام داشت: تصمیم برای لغو نماز جماعت در مساجد اول تنها برای استان تهران بوده است و ثانیاً الزامی وجود ندارد و مساجد در صورت برخورداری از امکانات لازم برای حفظ موازین بهداشتی، می‌توانند نماز جماعت را اقامه کنند. اما در نهایت روز ۲۸ اسفندماه با بیشتر شدن شیوع ویروس کرونا مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران و به تبع آن دفتر ائمه جمعه در استان‌های دیگر با صدور اطلاعیه‌ای از لغو نماز جماعت خبر دادند.

 

شیوع ویروس کرونا موجب شد کارکردهای اجتماعی مساجد و کمک‌رسانی آنان به مردم به طور کامل احیا شود و در این راستا اگرچه اکثریت مساجد در عین حال که به ظاهر براثر لغو نماز جماعت باید تعطیل می‌شدند اما به یک پایگاه مهم برای کمک‌رسانی به مردم و کادر درمانی کشور شدند و از ضدعفونی سطوح عمومی و معابر اعم از عابربانک‌ها، پارک‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، پمب بنزین ها تا راه اندازی ایستگاه های سلامت، غربالگری مردم، تهیه و تولید ماسک و مواد ضدعفونی و توزیع آن در میان مردم را مورد توجه قرار دادند.

پایان پیام/ 40