از گشایش درهای مسجدالاقصی تا آغاز نمازهای جمعه در مساجد جهان

از گشایش درهای مسجدالاقصی تا آغاز نمازهای جمعه در مساجد جهان

تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
اقامه نماز جمعه در مساجد اتریش، گشایش همه درهای مسجدالاقصی از فردا و اقامه نماز جمعه در مساجد ترکیه بعد از دو ماه تعطیلی ازجمله اخبار مساجد جهان در دهمین روز از خرداد ماه ۹۹ است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر اخبار مساجد جهان در دهمین روز از خردادماه ۹۹:

 

تمامی درهای مسجدالاقصی یکشنبه باز می شود

 

 

 

به نقل از «الیوم السابع»، اداره اوقاف اسلامی و امور مسجدالاقصی اعلام کرد: تمامی درهای مسجدالاقصی از روز یکشنبه (11 خرداد ماه) باز می شود.

 

اداره اوقاف اسلامی قدس به رسانه ها در بیانیه ای اعلام کرد: تمامی نمازگزاران با رعایت نکات بهداشتی و آموزه های پزشکی صادره از سوی وزارت بهداشت برای مقابله با شیوع ویروس کرونا می توانند وارد مسجدالاقصی شوند.

اداره اوقاف اسلامی قدس گفت: هر نمازگزاری باید ماسک داشته باشد و سجاده شخصی خود را به همراه بیاورد.

 

همچنین هنگام ورود با یک تب سنج، حرارت بدن نمازگزاران سنجیده می شود و نمازگزاران نیز باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و مواظب باشند هنگام ورود و خروج با یکدیگر کمترین برخورد را داشته باشند.

 

اداره اوقاف اسلامی قدس همچنین از نمازگزاران خواست بر خطوط و اماکنی که برای اقامه نماز در اماکن مسقف و یا صحن ها مشخص شده توجه کنند و نظافت شخصی خود را رعایت کنند.

 

درهای مسجدالاقصی نیز بیش از دو ماه پیش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بسته شد و اقامه نماز در آن برای نمازگزاران ممنوع شد و تنها کارکنان اداره اوقاف با رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله ها در این مکان نماز خواندند.

 

اقامه نماز جمعه در مساجد اتریش

 

به نقل از «خبرگزاری بحرین»، هیئت عالی اسلامی اتریش اعلام کرد: مساجد عموم کشور که از نهم مارس برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بسته شده بود، بار دیگر 

روز گذشته (جمعه 9 خرداد ماه) برای اقامه نماز جمعه باز شد.

 

هیئت عالی اسلامی اتریش در بیانیه ای اعلام کرد: پس از مشورت با وزارت بهداشت تصمیم بر کاهش محدودیت های اعمال شده در خصوص خدمات عمومی و بازگشت طبیعی به زندگی گرفته شد.

 

این هیئت اعلام کرد: نمازگزاران برای ورود به مسجد باید ماسک داشته باشند و بینی و دهان خود را بپوشانند و یک متر و نیم هر نمازگزاری با دیگری باید فاصله داشته باشد.

 

همچنین هر فردی باید سجاده های شخصی خود را به مسجد بیاورد.

 

هیئت عالی اسلامی اتریش از 15 می دستور بازگشایی تدریجی اماکن عبادی را برای اقامه نماز صبح، ظهر و عصر صادر کرده بود.

 

دولت اتریش همه مساجد را موظف کرده تا مسائل بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند و در غیر این صورت بسته خواهند شد. مساجد همچنین باید تمامی سطوح، دستگیره درها و پنجره‌ ها، کلیدهای برق و همه کتاب‌ها و قرآن‌ها را پس از هر نماز به طور کامل ضدعفونی کنند.

 

اسلام دومین دین بعد از مسیحیت در اتریش محسوب می شود و تعداد مسلمانان در این کشور به بیش از 800 هزار نفر می رسد.

 

اقامه نماز جمعه در مساجد ترکیه بعد از دو ماه تعطیلی

 

 

 

به نقل از «مونت کارلو الدولیه»، هزاران نفر از مردم ترکیه، روز گذشته(9 خرداد ماه) نماز جمعه را با رعایت تدابیر پیشگیرانه در مساجد ترکیه اقامه کردند.

 

این درحالی است که بیش از دو ماه مساجد این کشور برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل بود.

 

صدها نفر از مردم در حیاط مسجد«سلطان احمد» مشهور به مسجد آبی بر سجاده های شخصی خود نماز خوانده و هر کدام در فاصله یک و نیم متری هم بودند. نمازگزاران بر اساس گزارشگر خبرگزاری «فرانس پرس» ماسک بر دهان داشتند.

 

هزاران نفر نیز در مسجد «فاتح» جمع شده و در آنجا نماز خود را اقامه کردند. از بلندگوهای مساجد نیز پیام رعایت نکات بهداشتی داده می شد و از نمازگزاران می خواستند فاصله های اجتماعی را رعایت کنند.

نیروهای شهرداری نیز میان نمازگزاران سجاده های یک بار مصرف توزیع کردند.

 

«گوتشک اویانیک» (55 ساله) گفت: مدت های طولانی بود که انتظار چنین روزی را داشتم.

 

عاصم (50 ساله) گفت: از تعطیلی مساجد دو ماه گذشت و امروز مشتاقانه به مسجد آمدم تا نماز بخوانم.

 

رسانه های ترکیه اعلام کردند: در شهرهای مختلف ترکیه نماز جمعه در برخی اماکن همچون بازارها و ورزشگاه ها برگزار شد.

 

برگزاری نماز جماعت از 17 مارس در راستای مقابله با ویروس کرونا به طور موقت تعطیل شده است.

 

در طول هفته های اخیر دولت ترکیه با سیطره بر ویروس کرونا، محدودیت ها را کاهش داده است.

 

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه روز پنج شنبه (8 خرداد ماه) از بازگشایی رستوران ها، قهوه خانه و کتابخانه ها در روز دوشنبه آینده(12 خرداد ماه) خبر داد.

 

بر اساس آمار رسمی در ترکیه، 160 هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و چهار هزار و 500 نفر جان خود را از دست داده اند.

 

نخستین نماز جمعه مصر در مسجد«سیده نفیسه» اقامه شد

 

 

 به نقل از «روسیا الیوم»، نخستین نماز جمعه بعد از بیش از دو ماه تعطیلی مساجد در مصر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اقامه شد.

 

«محمد مختار جمعه»، وزیر اوقاف مصر از یکی از ائمه مسجد «سیده نفیسه» خواست نماز جمعه را اقامه کند.

 

خطبه نماز جمعه با موضوع «حفظ جان از بزرگ ترین اهداف شرعی است»، با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی ایراد شد.

 

وزارت اوقاف مصر پیش از این اعلام کرده بود: نماز جمعه در مسجد سیده نفیسه قاهره و حضور 20  نفر از کارکنان اوقاف با رعایت فاصله گذاری اجتماعی اقامه می شود و نماز به صورت مستقیم از رادیو مصر و تلویزیون پخش می شود.

 

«عبدالله حسن»، سخنگوی رسمی وزارت اوقاف مصر گفت:  در راستای بازگشت تدریجی به زندگی این اقدامات صورت گرفته است و در حال حاضر تنها به اقامه نماز جمعه در این مسجد اکتفا می شود.

 

وی افزود: وضعیت بازگشایی دیگر مساجد و اماکن عبادی پس از جلسه، بحث و بررسی وزارت بهداشت و اداره بحران کرونا اعلام می شود.

 

در روز پنج شنبه، یک هزار و 127 نفر در مصر به ویروس کرونا مبتلا شده و 29 نفر جان خود را از دست دادند.

 

تاکنون 20 هزار و 793 نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده و پنج هزار و 359 نفر بهبود یافته و 845 نفر جان خود را از دست داده اند.

 

دولت مصر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تدابیر پیشگیرانه ای را اتخاذ کرد که از جمله آن تعطیلی مساجد و اماکن ورزشی بوده است. دولت مصر همچنین برای کسانی که به صورت غیر قانونی اقدام به بازگشایی مساجد کردند، جریمه تعیین و مسئولان آن را از کار برکنار کرد.

 

به نقل از «المرکز الفلسطینی للاعلام»، وزارت اوقاف و امور دینی در نوار غزه اعلام کرد: برای دومین هفته متوالی شهروندان فلسطینی نماز جمعه را در مساجد غزه اقامه کردند.

 

اقامه دومین نماز جمعه در مساجد غزه

 

 

وزارت اوقاف و امور دینی نوار غزه  بر ضرورت رعایت نکات پیشگیرانه  تاکید کردند و مردم با رعایت این نکات نماز جمعه را اقامه کردند.

 

وزارت اوقاف گفت: شهروندان می توانند از ماسک های پارچه ای استفاده کنند و هر بار آن را بشویند.

 

این وزارتخانه تاکید کرد: رعایت نکات بهداشتی ضامن سلامتی همگان است و واجب شرعی است.

 

همچنین خطبه های جمعه بیشتر از ده دقیقه نباید باشد و تمامی خطیبان نیز بر رعایت نکات بهداشتی باید تاکید داشته باشند.

 

وزارت اوقاف همچنین از شهروندان خواسته بود فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و سجاده های شخصی به همراه خود داشته باشند و از دست دادن جلوگیری کنند.

 

وزارت اوقاف از افرادی که بیم بیماری دارند و یا اینکه بیمار هستند خواست در منازل خود بمانند و از آمدن به مساجد خودداری کنند.

 

سرویس های بهداشتی و وضوخانه ها نیز در مساجد همچنان تعطیل خواهند ماند.

 

هفته گذشته در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان درهای مساجد غزه بعد از حدود دو ماه تعطیلی به روی نمازگزاران گشوده شد.

پایان پیام/ 9