از کمک‌ ۶ میلیاردی مسجدی‌ها به محرومان تا بازگشایی مساجد برای اقامه نماز

از کمک‌ ۶ میلیاردی مسجدی‌ها به محرومان تا بازگشایی مساجد برای اقامه نماز

تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
ابتکارات کانون شایسته تقدیر ویژه در بخش کتاب‌خوانی طرح ملی «فهما»، راه‌اندازی پویش مردمی «سقاء» توسط اهالی مسجد جابری و بازگشایی مساجد تنها برای اقامه نماز با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۰ خرداد ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در دهمین روز از خرداد ماه ۹۹:

 

ابتکارات کانون شایسته تقدیر ویژه در بخش کتابخوانی طرح ملی «فهما»/ از برگزاری مسابقات تا اعتکاف علمی دانش‌آموزی

 

 

 

 

«سیدهادی نیکبخت زاده» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به کسب رتبه دوم (شایسته تقدیر ویژه) توسط کانون فرهنگی هنری «سیدالشهداء(ع)» کازرون در نخستین طرح ملی «فهما»، اظهار کرد: عوامل مختلفی در کسب این رتبه توسط کانون «سیدالشهداء(ع)» تاثیر داشته است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «سیدالشهداء(ع)» (در جوار مسجد جامع شهدای کازرون) تصریح کرد: مجهز بودن کانون به قرائت‌خانه ای با ظرفیت 80 نفر که امکان حضور و استفاده همچون کتابخانه های عمومی را برای بچه های مسجد و اعضاء و فعالان کانون فراهم کرده و نیز برخورداری از مخزن 11 هزار جلد کتابی در موضوعات متنوع اعم از رُمان، ادبی، آموزشی، تاریخی، مذهبی، اجتماعی و ... ازجمله این عوامل است.

 

نیکبخت‌زاده با اشاره به برگزاری مسابقات کتابخوانی در فصول و مناسبت های مختلف به همت کانون فرهنگی هنری «سیدالشهداء(ع)»، گفت: این مسابقات با خلاصه نویسی و بارگذاری کتاب در وبلاگ کانون و نیز پورتال بچه های مسجد و استقبال بالای فعالان و اعضای کانون های مساجد همراه است؛ مسابقات کتابخوانی «حلیه المتقین» در سه مرحله، «روح الله» به مناسبت ولادت امام خمینی(ره)، «خورشید عالمین» ویژه ایام ولادت باسعادت پیامبرا کرم(ص) و «لهوف» ازجمله این مسابقات است که با استقبال کشوری همراه شد.

 

وی درباره دیگر عوامل توفیق کانون فرهنگی هنری «سیدالشهداء(ع)» در محور کتاب و کتابخوانی نخستین طرح ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)»، بیان کرد: اجرای موفق طرح های انگیزشی همچون «شنبه ها با کتاب»، معرفی کتاب همراه با خلاصه نویسی آن در وبلاگ کانون و پورتال بچه های مسجد و برپایی نمایشگاه و فروشگاه دائمی کتاب در محوطه بیرونی کانون نیز در کسب این رتبه تاثیر داشته است.

 

نیکبخت‌زاده با اشاره به عضویت بیش از 7500 نفر در کانون فرهنگی هنری «سیدالشهداء(ع)» کازرون، تاکید کرد: این کانون از سال 1375 فعالیت خود را آغاز کرد و جزء نخستین کانون های مسجدی ثبت‌شده کشوری است و توانست در طرح ملی «فهما» امتیازی بالغ بر 14 هزار را به دست آورد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «سیدالشهداء(ع)» در ادامه بیان کرد: در ایام شیوع کرونا و تعطیلی کتابخانه ها و مساجد بنابر مصوبه ستاد ملی مبارزه با این ویروس منحوس، فعالیت های کانون را به صورت مجازی از طریق وبلاگ و سایت بچه های مسجد دنبال کردیم، اگرچه امکان حضور اعضاء در قرائت‌خانه وجود نداشت اما کتاب ها برای مطالعه امانت داده می شدند و خلاصه برخی کتاب ها نیز در فضای مجازی بارگذاری شد.

 

وی با بیان اینکه کمتر کانون مسجدی به این میزان ساعت به اعضاء و فعالان خدمت رسانی می کند، گفت: با توجه به آنکه ساختمان کانون در جوار مسجد جامع شهدای کازرون واقع شده، تعطیلی مسجد در ساعات مختلف روز مانع خدمت رسانی و فعالیت کانون نمی شود و ما به صورت مستقل فعال هستیم. قسمت نشریات و روزنامه ها نیز برای استفاده و افزایش سرانه مطالعه بچه های مسجد در کانون تعبیه شده و روزنامه های اطلاعات و محلی کازرون و ... در آن عرضه می شود.

 

نیکبخت‌زاده درباره برنامه های این کانون برای افزایش سرانه مطالعه بچه های مسجد، اضافه کرد: چند سالی است که طرح «اعتکاف علمی» ویژه دانش آموزان را در ایام نوروز اجرا می کنیم تا در ایام فراغت نوروز، امکان مطالعات غیردرسی را برای آنها فراهم کنیم که از این طرح نیز استقبال بالایی شده است.

 

وی با درخواست حمایت بیشتر نرم افزاری و سخت افزاری از طرح های کتاب و کتابخوانی کانون های مساجد کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به کسب رتبه شایسته تقدیر ویژه توسط این کانون، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور مبلغ چهار میلیون تومان را برای خرید کتاب های جدید به کانون اعطاء می کند.

 

جمع‌آ‌وری ۶ میلیارد تومان کمک مسجدی‌ها برای نیازمندان/مساجد در شب‌های احیا خوش درخشیدند

 

 

 

جت‌الاسلام «سیدناصرالدین نوری زاده» در برنامه «مصباح» شبکه قرآن و معارف سیما به حضور پرشور مردم در رزمایش «مواسات، همدلی و کمک مومنانه» اشاره کرد و گفت: اگرچه نماز جماعت در ایام شیوع کرونا درمساجد برگزار نشد، اما سعی کردیم  درب مساجد در اوقات شرعی  باز باشد، و صدای اذان از ماذنه ها شنیده شود. حقیقتا ما شاهد بودیم در ایام تعطیلی نماز جماعت دلهای مومنین برای حضور در مساجد پر می کشید. اما مردم این حضور را نه فقط  در نماز جماعت بلکه در عرصه های دیگری در مساجد رقم زدند.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: امروزه کارکرد های متنوع مساجد بر کسی پوشیده نیست. کارکرد عبادی، تربیتی ،تعلیمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، بهداشتی و..... بحمدالله مساجد یکی از مهمترین پایگاه های فرهنگی عبادی، همچنین یکی از مهمترین پایگاه های خدمات اجتماعی در حوزه های مختلف از بهداشت و سلامت گرفته  تا رسیدگی به ایتام و فقرا و مستمندان است. مهمترین پایگاه نیکوکاری، مهمترین پایگاه تجلی ارزش های اخلاقی و دینی و معنوی و همچنین مهمترین پایگاه برای ارتباط خالق و مخلوق می باشد .

 

وی افزود: در قرآن کریم در غالب مواردی که صحبت از نماز می شود در کنار آن مسئله زکات نیز مطرح می‌گردد .این امر نشان از اهمیت توجه به خلق خدا در کنار توجه به خداوند متعال و عبادت خدا دارد. یکی از مهم ترین عبادتها توجه به خلق خدا معرفی شده است. این امر نشات گرفته از اعتقاد و باور به توحید ،معاد و رستاخیز است. وقتی این اتفاق افتاد، آنگاه اصل می شود؛ ترجیح دیگران بر خود. اصل می شود ایثار ؛ آخرت و ذخیره کردن و مهیا شدن  برای قیامت. در این حالت انسان خود را یک مسافر تلقی می کند و دنیا را به مثابه دار ممر می بیند یعنی زود گذر و محلی برای عبور نه دارمقر و محل استقرار دائمی.

 

حجت‌الاسلام نوری زاده در ادامه گفت: برخلاف این باورها، در آموزه های غلط مادی و غربی اصل  خود انسان و لذت و شهوت و قدرت و ثروت و مقام اوست . اصل ثروت، قدرت و منافع شخصی است. اما در اسلام اصل ایثار و ترجیح دیگران بر خود است.لذا در اینجا رزمایش همدلی، مواسات و کمک مومنانه معنا پیدا می کند.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: تجلی این باورها امروز در عرصه کمک رسانی به خلق خدا در مساجد بحمدالله ظهور و بروز پیدا کرده است. امروزه مساجد علاوه بر کار کردهای معنوی و عبادی  بهترین نقش را در سلامت اجتماعی  و رفع آسیب های اجتماعی و در سلامت جسمی و بهداشتی جامعه ایفا نمودند.

 

وی از زحمات مسئولین وزارت بهداشت ،شخص وزیر و معاونین ایشان و کادر پزشکی و سلامت اعم از پزشکان و پرستاران و خدمه و همچنین از بسیجیان عزیز و ائمه محترم جماعات، خدام و هیئت امنا بزرگوار و آحاد مردم مومن و خداجو که این حماسه حضور در صحنه را آفریدند و به دعوت مقام عظمای ولایت لبیک گفتند تشکر کرد و تلاش در این عرصه ر ابزرگترین عبادت و اثبات ولایت مداری عنوان نمود.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد همچنین یاد و خاطره شهدای عرصه سلامت و همه کسانی را که در ایام شیوع بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند، گرامی داشت و گفت: زبان از بیان تلاش و زحمات کادر درمان در این روزها قاصر است.

 

آمار خیره کننده و غافلگیر کننده کمک های مردمی

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه این برنامه با بیان اینکه یک ششم جمعیت ایران در تهران حضور دارند و یک‌سوم اثرگذاری در کل کشور با تهران است، گفت: آمار بسیار مسرت بخش و خیره کننده ای از زحمات مردم، ائمه  جماعات، بسیج و ارکان مسجد وجود دارد که این آمار تنها بخشی از آن چیزی است که اتفاق افتاده است. این آمار فقط مربوط به استان تهران است در کل کشور بحمدالله وضعیت به همین کیفیت ارزیابی می شود.

 

حجت الاسلام نوری زاده در ادامه درباره آنچه به عنوان مواسات، همدلی و کمک مومنانه انجام شده است، گفت: در باب ضدعفونی کردن معابر و محله ها توسط بسیج و جوانان مسجدی حدود ۳۰ هزار نوبت ضدعفونی صورت گرفته است.

 

وی افزود:حدود ۱۴ میلیون ماسک تولید و توزیع  شده است. دو میلیون اقلام بهداشتی تهیه و توزیع گردیده و حدود دو و نیم میلیون عدد گان تولید شده است.

 

رئیس مرکز رسیدگی و مسجد افزود: ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار سبد کالا در این ایام فقط توسط مساجد استان تهران توزیع شده و حدود ۶۰ راس گوساله و حدود ۶۰۰۰ گوسفند قربانی شد.

 

وی افزود: هفت میلیون لیتر آب میوه تهیه و توزیع و ۲۵۰ هزار پرس غذای گرم به دست نیازمندان رسید. همچنین، چهار میلیون عدد دستکش یکبار مصرف تهیه و توزیع و ۴۲۰ ایستگاه سلامت محلی برای ضدعفونی و توزیع اقلام بهداشتی برپا شد.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد همچنین در ادامه به کمک‌های مالی در استان تهران اشاره کرد و گفت: بیش از ۶ میلیارد تومان در استان تهران مبلغ نقدی جمع آوری و برای کمک به مستمندان، نیازمندان و آنهایی که از کرونا آسیب دیده بودند هزینه شد.

 

حجت‌الاسلام نوری زاده با اشاره به پویش «هر مسجد یک قربانی» که در ابتدای ماه رمضان از سوی این مرکز راه اندازی شد، گفت: با وجود این پویش و با وجود اینکه قرار بود مساجد در ماه مبارک رمضان تنها یک قربانی انجام دهند، اما خوشبختانه  آمارها دو برابر و بیشتر از این را نشان می‌دهد.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه آنچه که اتفاق افتاده ، کار یک نفر یا دو نفر نبوده گفت: بسیج، گروه‌های جهادی، سپاه و آحاد مردم در این امر حضور داشتند و به دعوت رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند. آنچنان که وقتی تلاش‌های مردم را در مساجد برای کمک رسانی به هموطنان می دیدیم، روزهای جبهه و جنگ و پشتیبانی های پشت جبهه از طریق مساجد تداعی می شد.

 

حجت الاسلام نوری زاده افزود: خوشبختانه با تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری و جلسه ای که قبل از شبهای قدر در وزارت بهداشت با حضور جناب آقای دکتر نمکی وزیر بهداشت و جناب آقای سردار ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی  وزارت کشور برگزار گردید که بحمدالله  توانستیم با تهیه پروتکل‌های لازم، مساجد را برای برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر آماده کنیم و نهایتا شاهد برگزاری باشکوه مراسم احیا در شب‌های قدر و همچنین برپایی نماز عید سعید فطر در مساجد کل کشور بودیم.

 

وی در ادامه با تشکر از رهبر معظم انقلاب و ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: مساجد در شب های احیا خوش درخشیدند و با توجه به پروتکل هایی که توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد و وزارت بهداشت تدوین شده بود، نکات بهداشتی را در مراسم احیا و نماز عید سعید فطر رعایت کردند.

 

وی افزود: این حرکت مومنانه در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری صورت گرفت. معظم له در بخشی از بیاناتشان اشاره داشتند: در حوزه دین این مردم و مومنین هستند که به بهترین نحو پروتکل های بهداشتی را رعایت خواهند کرد. حقیقتاً هم همینطور شد.

 

حجت الاسلام نوری زاده افزود: با درخواست‌های مکرر مردم و نمازگزاران، بنا بر این شد که مساجد فقط و فقط برای اقامه نماز جماعت و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی باز باشند.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به زحمات کادر درمان و جامعه پزشکی در ایام شیوع کرونا گفت: ما باید برای قدردانی از آنها با رعایت کامل دستورات و پروتکل های بهداشتی  مراقب شیوع کرونا باشیم.

 

 وی افزود: ما باید کرونا را بپذیریم زیرا هنوز نه واکسنی برای آن یافت شده و نه درمان قطعی برای آن وجود دارد! لذا بایستی تدبیر کنیم و در اجتماعات مراقبتهای لازم را انجام دهیم.و هر دستگاه و نهادی وظایف و مسئولیتهای خود به بهترین شکل در مقابله با این ویروس منحوس اجرا نماید.

 

حجت الاسلام نوری زاده در پایان گفت: امام حسین علیه السلام می فرمایند: «اعلموا ان حوائج الناس الیکم من نعم الله علیکم فلاتملوا النعم فتتحول الی غیرکم؛ آگاه باشید این که مردم به شما نیاز دارند، نعمت خدا است. از نعمت خدا با کسالت نگذرید .چون خداوند تبارک و تعالی  خود به خوبی می داند چگونه بنده هایش را سرپرستی کند! ولی این توفیقی است که نصیب ماو شما کرده تا در یک برهه از زمان رابط رساندن خدمات و فیض خدا به مردم باشیم. این توفیق را نباید با کسالت و بی حالی  از سر خود باز کنیم. فرصت را مغتنم بشماریم در روایت آمده است "قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : اِنّ لربّکم فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرَّضوا لها " نسیم های رحمانی در طول دوران حیات شما در حال وزیدن است باید خودتان رو در معرض این نسیم ها قرار بدهید و اعراض و دوری نکنید.تجربه نشان داده هرچه در معرض نسیم های رحمانی خودمان را قرار بدهیم عدد این نسیم ها برای ما بیشتر و تشخیص این نسیم ها برای ما سهل تر خواهد شد وبالعکس هرچه ازاین نسیم ها دوری کنیم عدد این نسیم ها کمتر و تشخیص این نسیم ها برای ما دشوارتر می شود.

 

راه‌اندازی پویش مردمی «سقاء» توسط اهالی مسجد جابری

پویش مردمی «سقا» به منظور مشارکت مردمی در تهیه آب شرب ویژه خوزستان از سوی قرارگاه فرهنگی جهادی «بانوی بی نشان» مسجد جابری راه اندازی شد.

 

مسجد جابری در این پویش از مردم نوعدست درخواست کرد که جهت ارسال کمک های نقدیشان از طریق واریز به شماره کارت 6274-8811-1567-4003 اقدام کنند.

 

درپی بروز مشکل دسترسی به آب آشامیدنی در منطقه غیزانیه اهواز و ابراز نارضایتی از این وضعیت این پویش مردمی راه اندازی شده است.

 

مسجد جابری یکی از مساجد فعال و پایگاه اجتماعی و مذهبی مردم شرق تهران است. این مسجد در سال 1323 ساخته و حدود سه بار بازسازی داخلی شده است و آخرین بار با همت حجت الاسلام نوبختی، امام جماعت فعلی مسجد مغازه های اطراف خریداری و مسجد گسترش یافت.

 

حجت الاسلام نوبختی که دو دهه است امامت جماعت مسجد جابری تهران را بر عهده دارد، با تلاش‌های بی وقفه و حمایت‌های بی دریغ مردم این مسجد را به عنوان یکی از مساجد فعال تهران تبدیل کرده است. این مسجد به جز اجرای برنامه‌های مختلف مناسبتی برای اهل‌بیت(ع) در حرکتی قابل تقدیر اقدام به راه‌اندازی مرکز تخصصی و شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم کرده و با این اقدام ارزشمند طی چند سال اخیر ده‌ها حافظ کل قرآن از این مسجد تربیت شده و گام در راه قرآن نهاده‌اند.

 

 

بازگشایی مساجد برای نمازهای یومیه بعد از ۷۴ روز تعطیلی

 

 

 

ستاد ملی مبارزه با کرونا امروز (شنبه، ۱۰ خردادماه) بعد از ۷۴ روز تعطیلی مساجد و برگزار نشدن نماز جماعت، دستور به بازگشایی مساجد، البته تنها برای برگزاری نماز را داد.

 

حجت‌الاسلام «حسن روحانی»، رئیس جمهوری در نشست امروز این ستاد گفت: مساجد در سراسر کشور با اجرای دستورالعمل‌ها برای نمازهای یومیه بازگشایی می‌شوند.

 

بنابر این گزارش، ویروس کرونا اوایل اسفندماه بود که در ایران شیوع یافت و بلافاصله مسئولان بهداشتی کشور برای جلوگیری از شیوع آن، توصیه‌هایی به مردم ارائه کردند، اما با گذشت چند روز و فراگیری هر چه بیشتر آن، تصمیمات سختگیرانه‌تری پیرامون تجمعات در مکان‌های مختلف اتخاذ شد به طوری که از ۱۷ اسفندماه ۹۸ بود که اولین تصمیم‌گیری در خصوص نماز جماعت مساجد، اطلاع‌رسانی شد. مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های ارائه شده مسئولان پزشکی در این زمینه، نماز جماعت در تمامی مساجد کشور اقامه نخواهد شد.

 

بلافاصله فردای آن روز این مرکز، بیانیه‌ای اصلاحی صادر کرد و اعلام داشت: تصمیم برای لغو نماز جماعت در مساجد اول تنها برای استان تهران بوده است و ثانیاً الزامی وجود ندارد و مساجد در صورت برخورداری از امکانات لازم برای حفظ موازین بهداشتی، می‌توانند نماز جماعت را اقامه کنند. اما در نهایت روز ۲۸ اسفندماه با بیشتر شدن شیوع ویروس کرونا مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران و به تبع آن دفتر ائمه جمعه در استان‌های دیگر با صدور اطلاعیه‌ای از لغو نماز جماعت خبر دادند.

 

شیوع ویروس کرونا موجب شد کارکردهای اجتماعی مساجد و کمک‌رسانی آنان به مردم به طور کامل احیا شود و در این راستا اگرچه اکثریت مساجد در عین حال که به ظاهر براثر لغو نماز جماعت باید تعطیل می‌شدند اما به یک پایگاه مهم برای کمک‌رسانی به مردم و کادر درمانی کشور شدند و از ضدعفونی سطوح عمومی و معابر اعم از عابربانک‌ها، پارک‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، پمب بنزین ها تا راه اندازی ایستگاه های سلامت، غربالگری مردم، تهیه و تولید ماسک و مواد ضدعفونی و توزیع آن در میان مردم را مورد توجه قرار دادند.

 

برگزاری مراسم عزاداری هشتم شوال در مسجد فائق

 

 

 

مراسم عزاداری سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) در هشتم شوال روز ۱۲ خرداد ماه در مسجد فائق برگزار می شود.

 

این مراسم در مسجد فائق با سخنرانی حجت الاسلام نورانی و با مداحی امیرعباس حیدری ساعت ۱۸ برگزار می شود.

 

بنابراین گزارش این مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا و همراه با فاصله گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد.

 

مسجد فائق یکی از  مساجد فعال در خیابان ایران، خیابان 17 شهریور تهران است که برنامه های فرهنگی این مسجد در سطح کشور همواره پیشرو بوده و تمام تلاش دست اندرکاران آن انجام فعالیت های تربیتی، فراغتی ویژه کودکان و نوجوانان به صورت کیفی است. همچنین سالیان سال است که تمام تلاش و هم وغم مسئولین این مسجد رونق مسجد فائق با حضور جوانان و تربیت نیروهای متعهد است همین موجب شده است که این مسجد به عنوان یکی از مساجد فعال تهران شناخته شود.

پایان پیام/ 9