از تدارک کانون‌های مساجد پایتخت برای سالگرد ارتحال معمار انقلاب تا قوانین حضور مسجدی‌ها در نماز

از تدارک کانون‌های مساجد پایتخت برای سالگرد ارتحال معمار انقلاب تا قوانین حضور مسجدی‌ها در نماز

تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
اجرای رزمایش مواسات به نیابت از امام(ره) و شهدا در کانون‌های مساجد تهران، برگزاری نمازهای جماعت با حضور جوانان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری مجازی مراسم سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع(ع) در برخی مساجد، ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۱ خرداد است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در یازدهمین روز از خرداد ماه ۹۹:

 

تدارک کانون‌های مساجد استان تهران برای ۱۴ خرداد/ اجرای رزمایش مواسات به نیابت از امام(ره) و شهدا

 

 

 

 

حجت الاسلام «مجتبی تختی پور» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اعلام برگزاری ویژه برنامه های سی و یکیمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران، اظهار کرد: به مناسبت سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مجموعه نمایشگاه های 15 تابلویی با موضوع سیره عملی امام خمینی(ره) در اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در 100 کانون فرهنگی هنری مساجد منتخب سطح استان تهران از  12تا 16 خرداد ماه برپا می شود.

 

معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهران بیان کرد: همچنین مسابقه کتابخوانی از مجموعه چهارجلدی کتاب «قصه های امام خمینی(ره) و بچه ها» نیز ویژه کودکان و نوجوانان برگزار می شود. فایل الکترونیکی این کتاب ها دراختیار کانون های مساجد استان تهران قرار می گیرد تا آنها با مطالعه و خلاصه نویسی و نیز نقاشی در این مسابقه شرکت کنند.

 

حجت الاسلام تختی پور افزود: همچنین به مناسبت ایام سوگواری ارتحال امام خمینی(ره) مسابقه دل نوشته «سردار شهید قاسم سلیمانی، فرزند روح الله» هم در فضای مجازی و به صورت پیامکی ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران برگزار می شود.

 

معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهران در ادامه از برگزاری رزمایش مواسات و همدلی مومنانه به نیابت از امام خمینی(ره) و شهدا خبر داد و گفت: این کمک ها در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران انجام می شود که در مرحله اول این رزمایش که مقارن با ایام سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد، قرار است یک هزار و 200 بسته گوشت گرم در میان خانواده های نیازمند توزیع شود.

 

حجت الاسلام تختی پور ادامه داد: ارزش ریالی این بسته های گوشت گرم که با مشارکت خیرین تهیه شده است، دو میلیارد ریال است که در میان نیازمندان تحت پوشش مساجد توزیع می شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قیام 15 خرداد سال 42 که مبدا طلیعه انقلاب اسلامی بود از شهر ورامین کلید خورد، به همین جهت در سالگرد این واقعه به همت خیرین این شهرستان یک تُن گوشت گرم تهیه و بسته بندی و در قالب رزمایش مواسات و کمک مومنانه در چند مرحله میان یک هزار خانواده نیازمند توزیع می شود.

 

برگزاری نمازها با حضور جوانان و رعایت پروتکل بهداشتی/ از جلسات سخنرانی و دعا پرهیز شود

 

 

 

 

حجت الاسلام «احمدرضا پرویزی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فراهم شدن شرایط اقامه نمازجماعت در مساجد طبق دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا، اظهار کرد: نمازهای جماعت مساجد باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و با فاصله گذاری اجتماعی به گونه ای که باعث صدمه زدن به اصل نماز جماعت نشود، اقامه شود.

 

نماینده مرکز رسیدگی به امور مساجد در ستاد ملی مبارزه با کرونا بیان کرد: همان گونه که مردم در شب های قدر ملزم به رعایت مفاد پروتکل بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا شدند، در حال حاضر نیز که مساجد برای اقامه نماز جماعت گشایش یافته اند، باید نسبت به رعایت این دستورالعمل اهتمام داشته باشند.

 

وی خاطر نشان کرد: لازم است، افراد بیمار و یا افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند، همچنان تا عادی شدن شرایط در مساجد حضور نیابند و نمازگزاران از سجاده و مهر شخصی استفاده کنند.

 

حجت الاسلام پرویزی ادامه داد: بر اساس مفاد پروتکل بهداشتی، در حال حاضر مساجد تنها باید نماز جماعت برپا کنند و از برگزاری جلسات طولانی مدت در مساجد خودداری شود. ضمن اینکه نمازگزاران نیز برای حضور در نمازهای جماعت مساجد حدالمقدور باید از ماسک و دستکش استفاده کنند.

 

نماینده مرکز رسیدگی به امور مساجد در ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: تلاش ما در این راستا است که با رعایت موارد بهداشتی و دستورالعمل ابلاغ شده بتوانیم ازشیوع این بیماری پیشگیری کنیم تا این بیماری افزایش نیابد و بتوانیم مجوز انجام مابقی فعالیت های مسجد همچون سخنرانی، دعا و نیایش را نیز دریافت کنیم و فعالیت های مساجد طبق روال گذشته و به حالت قبل از کرونا برگردد.

 

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد از نمازگزاران درخواست کرد: با حفظ پروتکل های بهداشتی در مساجد برای اقامه نماز جماعت حضور یابند و جوانانی که  مشکل و بیماری زمینه ای ندارند، برای رونق مساجد همانند گذشته تلاش کنند و در مساجد حضور یابند.

 

یادآور می شود، ستاد ملی مبارزه با کرونا شنبه، ۱۰ خردادماه بعد از ۷۴ روز تعطیلی مساجد و برگزار نشدن نماز جماعت، دستور به بازگشایی مساجد، البته تنها برای برگزاری نماز را دادحجت‌الاسلام «حسن روحانی»، رئیس جمهوری در نشست این ستاد گفت: مساجد در سراسر کشور با اجرای دستورالعمل‌ها برای نمازهای یومیه بازگشایی می‌شوند.

 

برگزاری مراسم سوگواری تخریب قبور ائمه بقیع(ع) در مساجد امامزاده یحیی و طوس

 

 

 

مراسم سوگواری سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع) امشب، (یکشنبه، 11 خردادماه) بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء و به صورت مجازی در مسجد امامزاده یحیی (ع) (واقع در تهران، خیابان پانزده خدارد شرقی، کوچه امامزاده یحیی) برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام محمد بزرگر، استاد حوزه علمیه در این مراسم سخنرانی و علی حیدری، ذاکر اهل بیت (ع)، مدیحه سرایی می کند.

 

همچنین مراسم سوگواری در سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع) با سخنرانی حجت الاسلام سید ناصر احمدی، امام جماعت مسجد طوس (واقع در تهران، خیابان خراسان)، امشب در این مسجد برگزار می شود.

 

یادآور می شود، فرقه وهابیت در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری، مرقدهای مطهر و بارگاه نورانی ائمه بقیع (ع)؛ امام حسن مجتبی (ع)، حضرت سجاد (ع)، امام محمدباقر (ع) و حضرت جعفر صادق (ع) را به ادعایی واهی، تخریب و میلیون‌ ها محب و عاشق اهل‌بیت (ع) را داغدار کرد و شیعیان و محبان اهل‌بیت (ع) هر ساله در سالروز تخریب این قبور به عزاداری می ‌پردازند.

 

داوری آثر پنجمین جشنواره «بچه های محراب»

 

 

 

پس از فراخوان پنجمین جشنواره بچه های محراب در رشته های مکبری (ویژه کودکان ۸ تا ۱۲ ساله) و رشته موذنی (ویژه نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ ساله) که در طول ماه مبارک رمضان در فضای مجازی برگزار شد، مرحله داوری این جشنواره، با حضور هیأت داوران از ۱۰ تا ۱۲ خرداد ماه در فرهنگسرای اخلاق برگزار می شود.

 

پنجمین جشنواره بچه های محراب که در راستای تجلیل و تکریم و اشاعه سنت حسنه مکبری و اذان گویی برگزار شد، کودکان و نوجوانان فیلم های تکبیرگویی و موذنی خود را در قالب فیلم یک دقیقه ای از طریق دنبال کردن صفحه اینستاگرام بچه های محراب بصورت دایرکت و یا از طریق شماره ۰۹۳۵۴۴۵۵۳۱۴ به پیام رسانهای روبیکا، سروش و واتس آپ در طول ماه مبارک رمضان ارسال می کردند.

 

از بین ۲۵۰ فیلم ارسالی کودکان و نوجوانان در رشته های مکبری و موذنی به دبیرخانه پنجمین جشنواره بچه های محراب از طریق فضای مجازی، هیأت داوران به سرپرستی فرض ا… محمدپور کنزق براساس شاخصه های «رعایت ترتیب»، «صوت و لحن»، «صحت قرائت و فصاحت» و «آراستگی ظاهری»، ۱۴ نفر را در رشته مکبری و ۱۴ نفر را در رشته موذنی انتخاب و با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از برگزیدگان تقدیر می شود.

 

دبیرخانه پنجمین جشنواره بچه های محراب در فرهنگسرای اخلاق در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان شهید کاظمی، جنب بوستان گلزار واقع است.

 

رونمایی از وبسایت دفتر مطالعات، پژوهش‌ها و ارتباطات حوزوی

 

وبسایت دفتر مطالعات، پژوهش ها و ارتباطات حوزوی مرکز رسیدگی به امور مساجد رونمایی شد.

 

بنابر این گزارش، مراسم رونمایی از وبسایت دفتر مطالعات، پژوهش ها و ارتباطات حوزوی، ظهر شنبه، دهم خردادماه 99 با حضور حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت الاسلام توانا مدیر دفتر مطالعات، پژوهش ها و ارتباطات حوزوی و معاونین و مدیران این مرکز برگزار شد.

 

رونمایی از وبسایت دفتر مطالعات، پژوهش ها و ارتباطات حوزوی

پایان پیام/ 9