ستاد فهما ظرفیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک ویروس را دارد

ستاد فهما ظرفیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک ویروس را دارد

تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
داداندیش با بیان‌اینکه ستاد هماهنگی کانون‌های «فهما» همواره در عرصه هم‌افزایی و شبکه‌سازی پیشرو بوده است، گفت: این ستاد به عنوان نهادی دینی توان مقابله با آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک ویروس زنده را دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: نشست شورای عالی مدیران ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور یکشنبه، 11 خرداد با حضور «پروین داداندیش»، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور اجتماعی و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

 

در این نشست «پروین داداندیش» طی سخنانی ضمن تقدیر از فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در عرصه‌های مختلف، به دستور مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) خطاب به سران کشور نسبت به مساله کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: با توجه به این مهم، نگرش ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه بود که در این راستا از سال 1392 پیمایشی در مورد آسیب‌ها و سرمایه‌های اجتماعی انجام شد که طی آن از هر استان مطالب قابل توجهی استخراج شد. معتقدم با توجه به شناخت اولیه‌ای که از وضعیت آسیب‌های اجتماعی از هر استان ذیل این پیمایش ارایه شده است می‌توان موارد مهمی را مورد توجه قرار دارد که می‌تواند از سوی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، مورد بهره برداری واقع شود.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور اجتماعی با بیان اینکه مسئولان بخش‌های مختلف ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد و عموم افرادی که زیر نظر کانون‌ها فعالیت می‌کنند افراد دغدغه مند و انقلابی هستند، افزود: این ویژگی را می‌توان در طرح‌ها و برنامه‌هایی که در سطح ستاد کانون‌های مساجد اجرایی و عملیاتی شده است به وضوح مشاهده کرد.

 

داداندیش تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره بر مساله کاهش آسیب های اجتماعی تاکید داشتند، بنابراین در راستای تحقق منویات معظم له نسبت به این مهم و از سوی دیگر تحقق مساله (هم افزایی)، عمده تلاش ها بر این محور بود که بتوانیم در سطح وزارت خانه و سازمان ها و نهادهای زیربط نسبت به مساله کاهش آسیب های اجتماعی هم افزایی ایجاد کنیم. در این میان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همواره در ایجاد هم افزایی و شبکه سازی موفق و پیشرو بوده است.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر که تاکید رهبری، مساله کاهش آسیب های اجتماعی است، باید بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که قبح این آسیب ها در جامعه بالا برود؛ لذا با همین هدف بود که  با مشورت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورایی در وزارت خانه تشکیل شد که طی آن مسایل اجتماعی مطرح و بررسی شد. در این شورا نماینده هر کدام از نهادها و سازمان ها حضور یافتند و گزارش های مفصلی از اقدامات تهیه شد؛ ضمن اینکه بعد از تاکیدات رهبری و جلساتی که ایشان در رابطه با این مساله با مسئولان مختلف داشتند، طرح جامع کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی تدوین شد. در واقع ذیل برنامه ششم توسعه، 5 اولیت از آسیب های اجتماعی شامل اعتیاد، طلاق، کودکان کار، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی مورد توجه قرار گرفت که هدف آن است در پایان برنامه، 25 درصد از ریشه این آسیب ها کاسته شود.

 

وی با بیان اینکه جریان آسیب‌های اجتماعی همانند کرونا و عین یک ویروس است، افزود: در راستای مقابله با این آسیب ها باید به مثابه یک موجود زنده با آنها برخورد کرد. ما می‌توانیم در این مسیر از روش‌های روز دنیا استفاده کنیم به ویژه از عنصر معنویت و نهاد دینی در این عرصه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور همواره همه این موارد و ویژگی ها را ذیل فعالیت های خود داشته و از معنویت و نهاد دینی مسجد بهره‌مند است، لذا کانون‌های مساجد باید محل رفع مشکلات باشند، از سوی دیگر مستندسازی مساله‌ای است که ذیل فعالیت های کانون های فهما، باید مورد توجه واقع شود.

پایان پیام/ 9