از اولویت‌های اجتماعی ستاد فهما تا دستاوردهای کانونی مسجدی در محرومیت‌زدایی

از اولویت‌های اجتماعی ستاد فهما تا دستاوردهای کانونی مسجدی در محرومیت‌زدایی

تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
معرفی مسائل اجتماعی به عنوان اولویت کاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، معرفی دستاوردهای یک کانون مسجدی در محرومیت‌زدایی و تاکید بر برگزاری نماز جماعت در اول وقت و در اقل زمان ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۲ خردادماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در دوازدهمین روز از خرداد ماه ۹۹:

 

مسائل اجتماعی در سند تحول کانون‌های فهما اولویت است

 

 

 

نشست شورای عالی مدیران ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور یکشنبه، 11 خرداد با حضور «پروین داداندیش»، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور اجتماعی و حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

 

بر پایه این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» طی سخنانی با اشاره به برنامه‌‌ها و فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در عرصه مسایل اجتماعی گفت: آنچه که در این حیطه مد نظر ما قرار گرفته است، دغدغه‌های مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و مواردی است که در دولت نسبت به این مولفه مطرح شده است؛ ما در راستای تحقق این هدف مهم ذیل سند تحول ستاد، که در واقع سند بالادستی ما محسوب می‌شود مهمترین رویکرد خود را مسایل اجتماعی قرار داده‌ایم.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: با توجه به این مساله، سند تحول ستاد که برای سال 1414 تنظیم شده است به رویکرد اجتماعی توجه ویژه دارد، بر این اساس در شورای سیاست‌گذاری، این مهم جزو دغدغه‌های اصلی شد چراکه اساسا فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر بدون توجه به مسایل اجتماعی که در سطح شهر، محلات وجود دارد نتیجه مطلوب را نخواهد داشت.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود بیان کرد: این سند با وجودی که طی 4 ماه آماده شد اما تا مرحله تصویب، یکسال زمان برد اما نهایتا به نتیجه رسید. ذیل این سند برنامه‌های متعددی تعریف شد که محوریت تمامی آنها مسجد بود. در واقع تلاش ما این بود که با محوریت فرهنگ و هنر و در قالب محیط مسجد و کانون فعالیت کنیم.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی با اشاره به طرح ملی «راهکار»، گفت: این طرح بر اساس چهار رکن رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان در سطح کشور اجرایی و طی آن 14 برنامه تعریف شد و تاکنون 5 هزار و 630 گزارش از سوی کانون‌ها در راستای اجرایی سازی این طرح به دست ما رسیده است. از شاخصه های مهم ذیل این طرح، فعالیت و همکاری کانون‌ها در سطح مساجد و محلات بود، برای مثال اگر طرحی در مسجد از سوی بسیج برگزار می شود، کانون‌ها بسیج را در آن طرح همراهی کنند و بنا را بر همکاری و همراهی قرار دهند.

 

ستاد فهما ظرفیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک ویروس را دارد

 

 

 

 

در این نشست «پروین داداندیش» طی سخنانی ضمن تقدیر از فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در عرصه‌های مختلف، به دستور مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) خطاب به سران کشور نسبت به مساله کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: با توجه به این مهم، نگرش ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه بود که در این راستا از سال 1392 پیمایشی در مورد آسیب‌ها و سرمایه‌های اجتماعی انجام شد که طی آن از هر استان مطالب قابل توجهی استخراج شد. معتقدم با توجه به شناخت اولیه‌ای که از وضعیت آسیب‌های اجتماعی از هر استان ذیل این پیمایش ارایه شده است می‌توان موارد مهمی را مورد توجه قرار دارد که می‌تواند از سوی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، مورد بهره برداری واقع شود.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور اجتماعی با بیان اینکه مسئولان بخش‌های مختلف ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد و عموم افرادی که زیر نظر کانون‌ها فعالیت می‌کنند افراد دغدغه مند و انقلابی هستند، افزود: این ویژگی را می‌توان در طرح‌ها و برنامه‌هایی که در سطح ستاد کانون‌های مساجد اجرایی و عملیاتی شده است به وضوح مشاهده کرد.

 

داداندیش تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره بر مساله کاهش آسیب های اجتماعی تاکید داشتند، بنابراین در راستای تحقق منویات معظم له نسبت به این مهم و از سوی دیگر تحقق مساله (هم افزایی)، عمده تلاش ها بر این محور بود که بتوانیم در سطح وزارت خانه و سازمان ها و نهادهای زیربط نسبت به مساله کاهش آسیب های اجتماعی هم افزایی ایجاد کنیم. در این میان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همواره در ایجاد هم افزایی و شبکه سازی موفق و پیشرو بوده است.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر که تاکید رهبری، مساله کاهش آسیب های اجتماعی است، باید بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که قبح این آسیب ها در جامعه بالا برود؛ لذا با همین هدف بود که  با مشورت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورایی در وزارت خانه تشکیل شد که طی آن مسایل اجتماعی مطرح و بررسی شد. در این شورا نماینده هر کدام از نهادها و سازمان ها حضور یافتند و گزارش های مفصلی از اقدامات تهیه شد؛ ضمن اینکه بعد از تاکیدات رهبری و جلساتی که ایشان در رابطه با این مساله با مسئولان مختلف داشتند، طرح جامع کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی تدوین شد. در واقع ذیل برنامه ششم توسعه، 5 اولیت از آسیب های اجتماعی شامل اعتیاد، طلاق، کودکان کار، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی مورد توجه قرار گرفت که هدف آن است در پایان برنامه، 25 درصد از ریشه این آسیب ها کاسته شود.

 

وی با بیان اینکه جریان آسیب‌های اجتماعی همانند کرونا و عین یک ویروس است، افزود: در راستای مقابله با این آسیب ها باید به مثابه یک موجود زنده با آنها برخورد کرد. ما می‌توانیم در این مسیر از روش‌های روز دنیا استفاده کنیم به ویژه از عنصر معنویت و نهاد دینی در این عرصه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور همواره همه این موارد و ویژگی ها را ذیل فعالیت های خود داشته و از معنویت و نهاد دینی مسجد بهره‌مند است، لذا کانون‌های مساجد باید محل رفع مشکلات باشند، از سوی دیگر مستندسازی مساله‌ای است که ذیل فعالیت های کانون های فهما، باید مورد توجه واقع شود.

 

کانونی مسجدی که محرومیت‌ها را دور زد/ از کسب رتبه در جشنواره خوارزمی تا کمک به مستضعفان منطقه پیشوا

مساجد و کانون های فرهنگی هنری کشور در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری، نسبت به انجام رزمایش مواسات و خدمت مومنانه در شرایط سخت بحران کرونا وارد میدان عمل شده اند و اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام می دهند. یکی از این کانون های فرهنگی هنری فعال که در دوران بحران کرونا خدمات جهادی از دستگیری کسانی که کسب و کارشان را از دست دادند، تا دلجویی از بیماران و نیازمندان را مورد توجه قرار داد، کانون فرهنگی هنری «امام عصر(عج)» در جوار مسجد بقیه الله(عج) شهرک 15 خرداد شهرستان پیشوا است. این کانون از سال 95 با مجوز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در این شهرستان تاسیس شده است و خوشبختانه در طول این سال ها به همت جوانان فعال کانون در همه عرصه های فرهنگی، علمی، هنری و اجتماعی خوش درخشیده است.

 

«معصومه یوسفی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره فعالیت های کانون فرهنگی هنری امام عصر(عج) (واقع در جوار مسجد بقیه الله(عج) شهرک 15 خرداد شهرستان  پیشوا) پیرامون رزمایش مواسات و همدلی مومنانه، اظهار کرد: در آستانه سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در 14 خرداد و نیز قیام 15 خرداد مردم ورامین 32 راس گوسفند عقیقه شده برای کمک به نیازمندان به همت خیرین تهیه و در حال توزیع است.

 

 

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری امام عصر(عج) با اشاره به اقدامات این کانون برای کمک به آسیب دیدگان اقتصادی کرونا، گفت: در همین راستا موسسه خیریه کانون امام عصر(عج) افراد بیکار و متضرر اقتصادی را تحت حمایت قرار داد و سبد ارزاق را در میان این افراد توزیع کرد. علاوه بر آن زمانی که شیوع ویروس کرونا اوج گرفت برای بسیاری از افرادی که شغلشان آزاد بود و کسب و کارشان تعطیل شد و از طرفی دارای مهارت و توانمندی به عنوان مثال در نقاشی و یا جوشکاری بودند با هماهنگی و رایزنی با شهرک های صنعتی و خیرین  فرصت اشتغال را فراهم کردیم.

 

 

 

یوسفی با اشاره به توزیع نان صلواتی بین محرومان به همت اعضا و فعالان این کانون مسجدی، ابراز کرد: نزدیک به سه ماه است که این طرح در شهرک ۱۵ خرداد بدون وقفه در حال انجام است، توزیع نان و خرمای رایگان از ۲۰ اسفند به همت بچه های کانون در حال انجام است تا سفره های نیازمندان از نان خالی نماند. ضمن اینکه توزیع گوشت نذری و توزیع غذای گرم در میان افراد بی بضاعت در چندین مرحله انجام شده است.

 

 

 

 

کانون امام عصر(عج) برای افرادی که دارای معلولیت بودند، هم در اوج بحران کرونا پزشک و کادر درمان ارسال می کرد، تا مورد معالجه و درمان قرار گیرند. همچنین رویکرد دیگر کانون امام عصر(عج) در حال حاضر و در این شرایط سخت اقتصادی توجه به بانوان بدسرپرست و بی سرپرست است به گفته یوسفی این کانون برای بسیاری از این بانوان که نیازمند حمایت بودند مشاغل خانگی برای کمک به تامین مخارج زندگیشان فراهم کرده است و خوشبختانه این مشاغل تا حدودی کمک خرج زندگی آنها در این شرایط بوده است.

 

مدیر کانون امام عصر(عج) به تولید ماسک و گان در این کانون هم اشاره کرد و گفت: محلول ضدعفونی کننده دست و سطوح به صورت رایگان در طول بحران کرونا میان مردم توزیع شد و سرکشی به بیماران کرونایی و نیز توزیع غذا در میان این افراد هم یکی از رویکردهای ما در این ایام بود.

 

مدیر کانون امام عصر(عج) مسجد بقیه الله(عج) در ادامه درباره رویکردها و برنامه های این کانون به مناسبت سالگرد ارتحال امام (ره) و قیام ۱۵ خرداد، اعلام کرد: مسابقه نقاشی از تصویر امام(ره) ویژه جوانان 19 تا 25 سال به همت این کانون و به صورت مجازی برگزار و به بهترین آثار جوایزی اهدا می شود. همچنین مسابقه شعر از کتاب شعر امام خمینی(ره) نیز برگزار می شود.

 

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مبدا قیام 15 خرداد از پیشوای ورامین بوده است به همین جهت بنا داریم با چند نفر از کسانی که در این قیام مشارکت داشتند دیدار و از خاطرات این افراد بهره مند شویم این رویکرد همه ساله مورد توجه این کانون است و در سالگرد قیام 15 خرداد ویژه برنامه سخنرانی، خاطره گویی با حضور شرکت کنندگان در قیام 15 خرداد برگزار می شود چراکه نیاز است برای نسل نوجوان و جوان که دوران قبل از انقلاب را درک نکرده اند،  دستاوردهای انقلاب با بیان خوب، نو و بکر تعریف و تبیین شود.

 

گفتنی است، کانون امام عصر(عج) در شهرستان پشوا به دلیل اجرای فعالیت های گسترده با حضور و کمک نوجوانان و جوانان به عنوان یکی از کانون های برتر و موفق استان تهران شناخته شده است، به طوری که فعالان این کانون در چند سال گذشته در مسابقات کشوری رباتیک رتبه سوم کشوری را کسب کردند و در جشنواره کشوری خوارزمی نیز حائز رتبه اول در کشور شدند. 

 

برگزاری نماز جماعت در اول وقت و در اقل زمان/ افراد دارای بیماری زمینه‌ای، حتی‌الامکان در نماز شرکت نکنند

حجت‌الاسلام «سیدناصرالدین نوری‌زاده»، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد: باتوجه به اعلام رسمی ریاست محترم جمهوری در ستاد ملی مبارزه با کرونا در روز شنبه مورخ دهم خردادماه و جلسه روز چهار شنبه مورخ هفتم خردادماه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت کرونا در وزارت کشور و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی  نماز جماعت در کلیه مساجد اقامه خواهد شد.  

این بازگشایی در همه مساجد و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و صرفا جهت اقامه نمازهای جماعت است.


 
 توصیه‌ها و الزامات: 


۱. برگزاری نماز جماعت در اول وقت و در اقل زمان ممکن
۲استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده
۳رعایت فاصله بین نمازگزاران 
۴داشتن مهر،کتاب دعا و سجاده شخصی
۵باز بودن درب مساجد یک ربع قبل از نماز و نیم ساعت بعد از نماز جماعت  
۶تعطیلی مراسم ختم،جشن،همایش و سایر برنامه های جمعی 
۷خودداری از پذیرایی و توزیع غذای نذری تا اطلاع ثانوی 
۸توصیه می‌شود افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، حتی‌الامکان در نماز جماعت شرکت نفرمایند
۹توصیه می‌شود افراد مسن مراقبت بیشتری در رعایت نکات بهداشتی داشته باشند 

 

تذکر:
 

نظارت بر حسن اجرای این توصیه‌ها و عمل به پروتکل‌های بهداشتی توسط مومنین نمازگزار، برعهده ارکان محترم مساجد اعم از ائمه جماعات، بسیج ،هیئات امنا، و خدام عزیز است.

بدیهی است رعایت دستورات بهداشتی تضمین کننده سلامت جامعه و نوعی پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و اقدام عملی در جهت ریشه‌کن کردن این بیماری است.

مساجد و ائمه جماعات همیاران موثر در حوزه سلامت و معین کادر پزشکی و درمانی در کشور  هستند.

امید است با رعایت دستورات و توصیه‌های بهداشتی زمینه ریشه‌کن شدن این بیماری را در سراسر کشور فراهم کنیم.

 

برگزاری نشست‌های‌ شرح نهج‌البلاغه و خطبه غدیر در مسجد حضرت علی‌بن ابیطالب(ع)

بنیاد علویه طهران و حسینیه سادات (واقع در تهران، خیابان وحدت اسلامی، کوچه شهید خندان) سلسه نشست های شرح نهح البلاغه و خطبه غدیر را یک شنبه ها و دوشنبه ها به صورت مجازی در مسجد حضرت علی بن ابی طلاب (ع) برگزار می کنند.

 

این نشست ها پیش از این صرفا محدود به شرح خطبه غدیر پیامبر اکرم (ص) بود که در دوره شیوع ویروس کرونا تعطیل شد ولی از دهه پایانی ماه رمضان به صورت مجازی برگزار و از طریق پیام رسان های داخلی مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) انتشار می یابد.

 

یادآور می شود، خطبه غدیر سخنرانی پیامبر اکرم (ص) است که در حجة الوداع در محل معروف غدیر خم ایراد شد و طی آن، جانشینی حضرت علی (ع) با حکم الهی، برای مردم بیان شد.

 

پایان پیام/ 9