فراهم شدن زمینه شکوفایی استعداد نوجوان رودانی در ایام کرونایی/ ساخت ربات جستجوگر توسط عضو کانون علویون

فراهم شدن زمینه شکوفایی استعداد نوجوان رودانی در ایام کرونایی/ ساخت ربات جستجوگر توسط عضو کانون علویون

تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
« رامین زینلی » نوجوان ۱۵ ساله عضو کانون فرهنگی هنری علویون مسجد جامع شهر رودان در ایامی شیوع کروناویروس، موفق به ساخت رباب جستجوگر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان رودان، نهالی که از ربع قرن پیش با مصوبه شورای عالی انقلاب در راستای خنثی سازی توطئه های فرهنگی از طریق احیای کارکردهای واقعی مسجد به دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن خانه های امن الهی در سراسر کشور غرس شد، امروز به درختی تنومند تبدیل شده که میوه های آن، کام ملت را در بخش های مختلف شیرین می کند.

 

شاید روزی که شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد ماموریت داد تا با بهره گیری از فضای معنوی مساجد، جوانان را جذب خانه های خدا کند تا در برابر پیکان های زهرآگین دشمن در نبرد ناجوانمردانه تهاجم فرهنگی مصون بمانند، کمتر کسی فکر می کرد که روزی برسد که جوانان و نوجوانان تربیت یافته در دامان کانون ها به چنان درجه ای از خودیاوری و اعتماد به نفس دست یابند که در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری، علمی، آموزشی، ورزشی، جهادی و ... این گونه بدرخشند.

 

این روزها که شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارها را به تعطیلی کشاند و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی را برای در امان ماندن از شر این ویروس منحوس ضروری ساخت، اما اعضای کانون ها از این فرصت برای نشان دادن توانمندی ها و قابلیت های خود و احیا و تقویت روحیه امید در جامعه نهایت استفاده را کردند.

 

اجرای طرح ملی راهکار(رزمایشِ ایمان، همدلی، کار و ایثارِ رمضان) از شاخص ترین برنامه های مشترک کانون های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور بود که در کنار ورود جدی در زمینه دستگیری از نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا با بهره گیری از ظرفیت خیرین نیک اندیش، با اجرای برنامه های متنوع و اثربخش فرهنگی هنری در عرصه مجازی اجازه نداند چراغ مساجد کم فروغ و ناامیدی بر جامعه حاکم شود.

 

رامین زینلی نوجوان عضو کانون فرهنگی هنری علویون شهر رودان که مقام نهمی مسابقات رباتیک دانش آموزی در سال 94 کشور را در کارنامه دارد نیز از فرصت پیش آمده در این ایام نهایت استفاده را برده و از قطعات کوادکوپتر، ربات جستجوگر هوشمند ساخته است.

 

« مهدی نایبی »، مدیر کانون فرهنگی هنری علویون گفت: « رامین زینلی » از نوجوانان فعال عضو کانون علویون است که در زمینه رباتیک فعالیت می کند و در ایام کرونایی موفق به ساخت ربات جستجوگر شده است.

 

وی با اشاره به اینکه رامین زینلی متولد 84 است و در پایه هشتم در شهر رودان مشغول درس خواندن است، افزود: این نوجوان مخترع چندین سال است که در حوزه ابداعات و اختراعات فعالیت دارد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری علویون اظهار کرد: این کانون از سال 90 تاسیس شده است و با اجرای برنامه های متنوع، جذاب و مورد نیاز روز جامعه، کودکان، نوجوانان و جوانان زیادی را جذب مسجد کرده است.

 

وی ادامه داد: شرایط برای فعالی های مختلف در کانون فرهنگی هنری علویون فراهم است و اعضا با توجه به استعداد و علاقه خود می توانند از امکانات و ظرفیت کانون برای به بالفعل رساندن استعدادهای بالقوه خود استفاده کنند.

 

این فعال فرهنگی مذهبی با اشاره به عضویت دو هزار و 152 نفر در کانون فرهنگی هنری علویون، گفت: این کانون با ثبت برنامه هایی نظیر سرود نمایش طرح مدرسه و مسجد، رشد خلاقیت های فرهنگی کانونهای مساجد طلاق اموزش نماز در منزل اتاق بازی کودکان در محل کانون در سامانه بچه های مسجد موفق به کسب امتیاز ۱۵۸۸۳ در طرح ملی فهما شد.

 

نایبی به فعالیت های کانون در ایام شیوع کرونا اشاره و عنوان کرد: ضد عفونی کردن محلات، قربانی کردن گوسفند و توزیع گوشت بین نیازمندان، پخت و توزیع غذای گرم و بسته های معیشتی بین نیازمندان، اجرای برنامه شب های قدر با رعایت فاصله اجتماعی و همکاری در پیک شادی در ایام ولادت امام حسن مجتبی(ع) از شاخص ترین برنامه هاست.

 

وی با اشاره به برنامه های بزرگداشت 14 خرداد اضافه کرد: به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره)، مسابقه صحیفه خوانی در بستر فضای مجازی برگزار می شود که در پایان به سه نفر از برگزیدگان جوایز ارزنده ای اهدا خواهد شد.

 

« رامین زینلی »، نوجون مخترع عضو کانون فرهنگی هنری علویون نیز گفت: متولد 84 هستم و در پایه هشتم در شهر رودان مشغول تحصیل هستم و از 7 سال پیش به عضویت کانون فرهنگی هنری درآمدم.

 

وی با اشاره به اینکه 9 سال پیش در مسابقات رباتیک دانش آموزی کشور که در تهران برگزار شد شرکت کردم و مدر جایگاه نهم قرار گرفتم، افزود: برای شرکت در آن مسابقات، ربات فوتبالیست اختراع کرده بودم.

 

این نوجوان مخترع عضو کانون فرهنگی هنری علویون رودان در رابطه با کار جدیدش نیز عنوان کرد: با توجه به اپیدمی کروناویروس و تاکید بر ماندن افراد در منازل، از فرصت استفاده کردم و از قطعات کوادکوپتر از کار افتاده، ربات جستجوگر ساختم.

 

وی اضافه کرد: این ربات مجهز به دوربین و حافظه است و از راه دور کنترل می شود و با هدف جستجو و ردگیری ساخته شده است.

 

کانون فرهنگی هنری علویون سال 1390 در مسجد جامع شهر رودان تاسیس شد و از کانون های پیشگام در رشته قرآنی و سرود در بین کانون های مساجد استان هرمزگان است.

 

در حال حاضر هزار و 53 کانون فرهنگی هنری با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون های مساجد با عضویت بیش از 135 هزار 600 نفر در استان هرمزگان فعالیت می کنند.

 

 

 

 

 

پایان پیام/ 88