از حفظ اندیشه‌های معمار انقلاب در ستاد فهما تا کمک مومنانه بچه‌های مساجد تهران برای ۱۴ خرداد

از حفظ اندیشه‌های معمار انقلاب در ستاد فهما تا کمک مومنانه بچه‌های مساجد تهران برای ۱۴ خرداد

تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
معرفی اولویت‌های ستاد کانون‌های فهما، توزیع حدود ۵ تُن گوشت بین نیازمندان به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و اشتغال‌زایی برای بانوان بی‌سرپرست در برخی مساجد ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۳ خردادماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در سیزدهمین روز از خرداد ماه ۹۹:

 

حفظ اندیشه‌های امام خمینی(ره) هدف کانون‌های فهما است/سیاه‌پوشی مساجد و شب شعرهای مجازی برای سالگرد ارتحال

 

 

 

 

حجت‌الاسلام دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» با اشاره به جمله تاریخی «مساجد سنگر هستند، سنگرها را پر کنید» از امام خمینی(ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، به تاثیر فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در جذب اقشار مختلف مردم به مسجد، این خانه امن الهی اشاره کرد و گفت: نوع برنامه‌های کانون‌های فهما در راستای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی، آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تکیه بر محور نوجوانان و جوانان دغدغه‌مند دین و فرهنگ دینی دارد.

 

مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: از آنجایی که اساسا شکل‌گیری انقلاب اسلامی بر مدار فعالیت‌های مسجدی منسجم بود و از سوی دیگر در طول تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب همواره شاهد حضور جوانان مومن و معتهد اهل مسجد در صحنه‌های مختلف بوده‌ایم، اعضای کانون‌های فهما فعالیت‌های خود در بخش‌های مختلف حتی عرصه‌های هنری را در مساجد تعریف کرده‌اند که شاهد بازخورد مثبت این رویه در سطح کشور هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در عموم مناسبت‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی حضور پررنگی دارند، افزود: این رویکرد از سوی اعضای کانون‌ها، به حفظ فرهنگ اسلامی ایرانی کمک شایانی کرده و از سوی دیگر عامل انتقال نسل به نسل فرهنگ انقلابی خواهد بود.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از جمله این مناسبت‌ها ارتحال جان‌سوز امام خمینی(ره) و قیام خونین 15 خرداد است؛ کانون‌های فهما در سطح استان‌های مختلف هرساله به منظور گرامیداشت آرمان‌های امام راحل و از سوی دیگر بزرگداشت یاد شهدای 15 خرداد 1342، برنامه‌های متعددی را در دستور کار قرار می‌دهند، هرچند که امسال به دلیل شیوع (کرونا) حجم این فعالیت‌ها کمرنگ شده است اما همچنان بسیاری از برنامه‌ها در سطح فضای مجازی برگزار می‌شوند، ضمن اینکه در برخی استان‌ها که وضعیت سفید اعلام شده است، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اقدام به برگزاری مراسم ویژه ارتحال امام(ره) می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی در ادامه به برخی برنامه‌های کانون‌های فهما در سطح استان‌های مختلف در ایام ارتحال امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: سیاه‌پوش کردن مساجد و حسینیه‌ها، ختم قرآن ذیل طرح «تلاوت نور» هدیه به روح امام راحل و شهدای 15 خرداد، غبارروبی از مزار شهدا، چاپ پوستر، اطلاع‌رسانی گسترده در سطح فضای مجازی در مورد سیره زندگی امام خمینی(ره) از جمله برنامه‌های کانون‌های (فهما) در این ایام محسوب می‌شود.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: از دیگر برنامه‌های کانون‌های (فهما) در این ایام می‌توان به برگزاری سخنرانی‌های مجازی، پخش مستند «روح‌الله» در فضای مجازی، پخش سخنرانی حضرت امام در 14 خرداد ماه از مأذنه‌های مساجد 15 دقیقه قبل از اذان ظهر و عصر و مغرب و عشاء، برگزاری مسابقه از وصیت نامه سیاسی و الهی امام خمینی (ره) به صورت مجازی، برگزاری مسابقه دلنوشته با عنوان «نامه‌ای به پدر آسمانی» ویژه نوجوانان 7تا 14 سال عضو در کانون‌های فهما در فضای مجازی، از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در سطح کشور به همت کانون‌های فرهنگی هنری برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: همچنین توزیع بسته‌های معیشتی در قالب طرح ملی راهکار در شب ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در مناطق محروم ، برگزاری مسابقه نقاشی  با عنوان «نمای آفتاب» ویژه گروه سنی 7 تا 14 سال، برگزاری هفتمین جشنواره کشوری روح خدا در 5 بخش موشن گرافی، سرود، داستان نویسی، طراحی پوستر، برگزاری شب شعر ولایت و تحلیل دیوان اشعار امام(ره) در فضای مجازی، از دیگر فعالیت‌های کانون‌های (فهما) در ایام ارتحال امام خمینی(ره) است.

 

 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی تصریح کرد: همچنین از آنجایی که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، بر مدار مسایل فرهنگی می‌چرخد، در این راستا و به مناسبت ایام ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی سلسله مسابقات کتابخوانی در سطح کشور با محوریت امام خمینی(ره) میان اعضای کانون‌های فهما برگزار می‌شود تا نسل جوان بیش از پیش نسبت به اندیشه امام راحل آشنایی پیدا کنند.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حفظ فرهنگ اصیل هر کشور در گرو حفظ اندیشه بزرگان آن ملت است، امام خمینی(ره) به عنوان معمار کبیر انقلاب اسلامی، در عرصه‌های مختلف نظریه‌پرداز بود و توانست افق جدیدی از حکومت دینی را پیش روی جهانیان آن هم در روزگاری که دین، به حاشیه رانده شده بود، بگشاید.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور وظیفه خود می‌دانند، در راستای صیانت از آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بیش از همیشه، نسبت به فضاسازی فرهنگ و تولید محتوا فعالیت داشته باشند تا از دریچه ابزار نوین امروز به ویژه فضای مجازی، انقلاب اسلامی را به تشنگان حقیقت و آزادگی در سراسر جهان صادر کنند، مساله ای که از جمله مهمترین اهداف این انقلاب بود، در این راستا ایام ارتحال امام خمینی(ره) فرصتی مناسب است تا اعضای کانون‌های(فهما) در سالگرد رحلت امام(ره) دست به تولید محتوا و نشر اندیشه امام خمینی بزنند.

 

توزیع حدود ۵ تن گوشت بین نیازمندان به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)

 

 

 

حجت الاسلام «مجتبی تختی پور» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، از توزیع حدود پنج تن گوشت میان افراد نیازمند به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) خبر داد و اظهار کرد:  امشب ۱۳ خردادماه به مناسبت فرا رسیدن سالروز رحلت امام (ره)، این گوشت ها در قالب ۲۴۰۰ بسته ۲ کیلویی میان نیازمندان استان تهران توزیع می شود.

 

معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهران افزود: این طرح به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و با مشارکت خیرین مساجد استان تهران اجرا و گوشت‌ها میان ۲۴۰۰ خانواده نیازمند در ۱۶ شهرستان استان تهران توزیع می شود.

 

وی ابراز کرد: هفته گذشته هم یک تُن گوشت توسط کانون امام عصر (عج) مسجد بقیه الله شهرستان پیشوا به عنوان آغازکنندگان قیام ۱۵ خرداد تهیه و میان نیازمندان توزیع شد.

 

معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهران خاطرنشان کرد: اجرای طرح «۱۰۰ مسجد، ۱۰۰ نمایشگاه» در قالب اینفوگرافیک بر اساس سیره امام خمینی (ره) در موضوعات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی و استکبارستیزی، برگزاری مسابقه دلنوشته «سردار سلیمانی، فرزند روح الله» در فضای مجازی و مسابقه کتابخوانی «قصه های امام با بچه ها» از دیگر برنامه های تدارک دیده شده به مناسبت ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی است.

 

از اشتغال‌زایی برای بانوان بی‌سرپرست تا کمک به محرومان با درآمد کارگاه تولید ماسک

 

 

 

حجت الاسلام «مجید صفایی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های مسجد امام حسن مجتبی(ع) (واقع در شهرک علانین شهرری) در راستای رزمایش مواسات و همدلی مومنانه، اظهار کرد: با آغاز بحران کرونا با تشکیل تیم جهادی در مسجد امام حسن مجتبی(ع) متشکل از 50 خواهر و 50 برادر اقدامات جهادی را در مسجد به منظور شناسایی محرومان و نیز کسانی که در این بحران دچار ضرر و زیان شدند، مورد توجه قرار دادیم.

 

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) با اشاره به فعالیت گروه جهادی  این مسجد از ساعت 7 صبح تا 22 بیان کرد: تهیه و توزیع 200 بسته ارزاق شامل (گوشت، مرغ و نیز 15 قلم کالا) و بسته های بهداشتی میان محرومان شناسایی شده و نیز کارگرانی که به دلیل بحران کرونا بیکار شده اند، از جمله این اقدامات است ضمن اینکه 5 تا 7 میلیون تومان نیز کمک نقدی به متضرران و کسانی که کسب و کارشان را از دست دادند، صورت گرفت تا بتوانند، حداقل های زندگیشان را بگذراندند. علاوه بر این، تعدادی از این افراد را به خیریه های مختلف معرفی کردیم تا به صورت ماهیانه نیز کمک هایی به این افراد انجام شود.

 

وی ادامه داد: شهرک علانین دارای 50 هزار نفر جمعیت است که اقلیت هایی از اتباع ایرانی و غیرایرانی در آنجا سکونت دارند، به همین جهت یکی از رویکردهای فعالیتی ما تعامل و همکاری با مساجد پیرامونی مسجد امام حسن مجتبی(ع) است تا در انجام فعالیت ها دچار موازی کاری نشویم. در اجرای رزمایش مواسات و همدلی مومنانه در شناسایی نیازمندان هم این مسئله مورد توجه قرار گرفت.

 

حجت الاسلام صفایی رویکرد دیگر فعالیت مسجد امام حسن مجتبی(ع) را اشتغال زایی برای افراد بیکار و بی بضاعت دانست و تصریح کرد: اولویت ما در مسجد تنها تهیه مایحتاج زندگی افراد نیازمند نیست بلکه تلاش ما در این راستا است که برای کسانی که توانایی کار دارند، اما شرایط اشتغال مناسب را ندارند، در مسجد فرصت کسب و کار فراهم کنیم.

 

وی ادامه داد: در همین راستا با حمایت تعدادی از خیرین در فضای مسجد برای تعدادی از زنان سرپرست خانوار و یا بدسرپرست و یا کسانی که شرایط کار مناسب ندارند، زمینه اشتغال فراهم کردیم.

 

حجت الاسلام صفایی تصریح کرد: با همه مشکلاتی که بحران کرونا به وجود آورد، اما برکاتی نیز به همراه داشت به طوری که با راه اندازی کارگاه تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده و فروش آنها با قیمت بسیار ارزان توانستیم نیاز مردم شهرک علانین را در این زمینه تامین و برای مسجد نیز درآمدزایی داشته باشیم و با سود فروش این مواد هم توانستیم برخی از اقلام و مایحتاج ضروری نیازمندان را تهیه کنیم.

 

وی اضافه کرد: همچنین با همکاری تعدادی از فعالان مسجدی که در رشته شیمی فارغ التحصیل شده بودند، توانستیم ژل ضدعفونی کننده با اسانس های مختلف تولید کنیم که این ژل ضدعفونی کننده مورد تایید سپاه نیز قرار گرفت و این اقدام برای اولین بار توسط فعالان مسجد ما انجام شد.

 

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) شهرک علانین شهرری به برگزاری جلسات و تشکیل کارگروه با دیگر مساجد این منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: در این جلسه درباره پیگیری موضوعات اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی منطقه تبادل نظر صورت گرفت زیرا آسیب هایی همچون اعتیاد و ترویج فرقه های ضاله این منطقه را تهدید می کند و لازم است در این زمینه برنامه ریزی ها و اقداماتی انجام شود.

 

ویزیت رایگان نیازمندان در مرکز درمانی مهریار و تداوم کمک‌های مومنانه به همت مسجدی‌ها

 

 

 

حجت‌ الاسلام والمسلمین «محمد مهدوی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون ‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه مساجد در دوره شیوع کرونا فصل جدیدی از فعالیت های خود را تجربه کردند، اظهار کرد: بسیاری از کارکردهای مساجد به ویژه در زمینه تقویت وحدت ملی و تبدیل شدن به پایگاهی برای خدمت رسانی سراسری به اقشار خاصی از جامعه در این دوره احیا شد.

 

امام جماعت مسجد جعفریه (واقع در تهران نو، خیابان شورا) افزود: برخی از کاستی ها و نواقص مساجد به ویژه در زمینه برقراری ارتباط مجازی با نمازگزاران و تولید برنامه های شاخص به صورت تصویری در دوره شیوع ویروس کرونا نمایان و روشن شد تعداد مساجدی که در این زمینه تجهیزاتی کامل در اختیار دارند، بسیار کم است؛ این حقیقت اهمیت رفع این مشکلات از سوی دستگاه های مربوطه را یک بار دیگر اثبات کرد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه اهم فعالیت های مسجد جعفریه در دوره شیوع ویروس کرونا به تبعیت از دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل شده بود، گفت: نمازگزاران این مسجد به ویژه جوانان به صورت خودجوش در ضد عفونی کردن کوچه های خیابان شورا و منطقه تهران فعالیت داشتند.

 

مهدوی تصریح کرد: ویزیت نیازمندان در مرکز درمانی مهریار که پیش از این با کم ترین تعرفه انجام می شد از آغاز شیوع کرونا به صورت رایگان انجام می شود، ضمن اینکه پروتکل های بهداشتی به طور کامل در این مرکز به همت کادر آن و اهالی مسجد جعفریه انجام می شود.

 

وی افزود: مسجد جعفریه در عمل به فرمایش مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه و اجرای رزمایش همدلی و مواسات، 180 بسته ارزاق میان نیازمندان توزیع کرد و این کمک رسانی همچنان به همت خیران و نمازگزاران ادامه خواهد داشت.

 

امام جماعت مسجد جعفریه در ادامه ابراز کرد: نماز جماعت در این مسجد و در پی اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا با رعایت کامل نکات بهداشتی به ویژه رعایت فاصله اجتماعی اقامه و سایر فعالیت های فرهنگی به صورت مجازی پیگیری می شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه شهروندان منطقه تهران نو همچون سایر مناطق کشور بیش از همه شاهد فعالیت جهادی و مخلصانه مسجدی ها در مقابله با ویروس کرونا بودند، گفت: مساجد باید از ظرفیت این اعتماد عمومی که بیش از گذشته به دست آورده اند، برای احیای تمام کارکردهای مساجد در دوره پساکرونا استفاده کنند.

 

برگزاری سالگرد ارتحال امام در مسجد دانشگاه امام صادق(ع)

 

جلسه هفتگی هیئت میثاق با شهدا در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) همچنان به دلیل شیوع ویروس کرونا در قالب حسینیه مجازی برگزار خواهد شد.

 

مراسم این هفته سه‌شنبه ۱۳ خردادماه از ساعت ۲۱ به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه اطهار در قبرستان بقیع و سالروز رحلت امام خمینی (ره) با سخنرانی حجت‌الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مداحی محمد رستمی برگزار و از سایت Misaq.info و صفحه اینستاگرام Misaq_ba_shohada پخش زنده خواهد شد.

 

پایان پیام/ 9