طرح ملی «راهکار» در پساکرونا هم ادامه یابد/ اتاق فکر استمرار حضور کانون‌های مساجد در فضای مجازی، تشکیل شود

طرح ملی «راهکار» در پساکرونا هم ادامه یابد/ اتاق فکر استمرار حضور کانون‌های مساجد در فضای مجازی، تشکیل شود

تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
خوبی‌زاده بر لزوم تشکیل اتاق فکر برای بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌های مساجد در دوران پساکرونا تاکید کرد و گفت: کانون‌های مسجدی در دوران کرونا از طریق طرح ملی راهکار و با کمک‌های مومنانه فصلی جدید را رقم زدند و خوب است این روند ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، بحران کرونا در کنار همه تهدیدها و آسیب های اجتماعی، اقتصادی و روحی‌ که نه فقط به ایران بلکه بر جهان تحمیل کرد، فرصت‌آفرینی هایی نیز داشت، ازجمله آنها ورود بچه های مسجد از دل کانون های فرهنگی هنری مساجد به میدان مقابله با این ویروس و نیز رزمایش کمک مومنانه است که فصلی جدید را در حیات این کانون های مسجدی گشود. از این رو، در سلسله گفتگوهایی افق کانون های مساجد در عصر پساکرونا را با کارشناسان به بحث و بررسی می گذاریم.

 

 «مجید خوبی زاده» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا زمینه ساز اتفاقات تازه در کانون های فرهنگی هنری مساجد شد، اظهار کرد: اگرچه بحران کرونا همه دنیا را درگیر خود کرده است، اما دستاوردهای قابل توجهی نیز برای همه مجموعه ها از جمله کانون های فرهنگی هنری مساجد به همراه داشته است، به طوری که موجب شد که کانون های  فرهنگی هنری و مساجد از روش های سنتی که درگذشته برای ارتباط گیری با مردم داشتند، تغییر روش داده و به روش های نوین و جدید روی آورند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجدجنوب کرمان بیان کرد: بحران کرونا موجب شد، کانون های فرهنگی هنری مساجد با اجرای طرح «راهکار» اتفاقات و حرکت های خوبی را در سراسر کشور رقم بزنند، از دستگیری از نیازمندان تا اجرای پویش های مذهبی و طرح ها و برنامه های ابتکاری از جمله دستاوردهای قابل توجهی بوده است که در این مدت رقم خورد، زیرا همواره این نگرانی وجود داشت که در دوران شیوع ویروس کرونا به جهت آنکه ارتباط چهره به چهره با مردم وجود ندارد، نتوانیم برنامه ها، اهداف و سیاست ها را به خوبی مدیریت و پیش ببریم، اما شاهد دستاوردهای قابل توجهی از سوی فعالان و بچه های مسجدی شدیم. به گونه ای که موجب برقراری ارتباط ائمه جماعات با مردم از طریق مجازی و برپایی محافل مذهبی و سخنرانی های آنلاین شدیم.

 

خوبی زاده بر لزوم استمرار اجرای طرح راهکار «رزمایش ایمان، همدلی، کار، ایثار رمضان» در دوران پساکرونا تاکید و تصریح کرد: این طرح جامع و کامل که همراه با ابتکار وخلاقیت از سوی کانون های مساجد اجرا شد، در آینده نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب کرمان با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد کانون های فرهنگی هنری مساجد این منطقه در کانون های روستایی هستند، ابراز کرد: در دوران بحران کرونا با بهره گیری از  ظرفیت فضای مجازی تلاش کردیم که پایگاه ارتباطی خودمان در کانون های فرهنگی هنری مساجد از دست ندهیم و تمام طرح ها و ابتکارات و مواسات و اجرای طرح راهکار نیز با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی انجام می شد، این موضوع در آینده نیز با استمرار یابد و تقویت شود.

 

وی بر لزوم تشکیل اتاق فکر برای بهره گیری از ظرفیت کانون های مساجد برای دوران پساکرونا تاکید کرد و گفت: لازم است در سطح کلان، بر لزوم بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی بیش از پیش برنامه ریزی صورت گیرد. همچنین با رصد فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در دوران کرونا، برنامه و چشم اندازی برای بهره گیری از ظرفیت این مراکز در موضوعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فراهم شود.

 

خوبی زاده اضافه کرد: با توجه به اینکه منطقه جنوب کرمان منطقه ای قرمز در شیوع ویروس کرونا اعلام شده بود، به همین جهت بسیاری از کسب و کارها دچار ضررشد، یکی از اقداماتی که لازم  است در دوران پساکرونا مورد توجه قرار گیرد، استمرار حمایت از مشاغل و بهره گیری از ظرفیت خیرین است.

 

خوبی زاده همچنین بر لزوم بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی درآینده تاکید و تصریح کرد: به نظرم چاره ای جز استفاده از فضای مجازی  نداریم، زیرا که دورانی را که در حال سپری کردن آن هستیم، دیگر دوران برقراری ارتباط به صورت چهره به چهره با مردم نیست، بلکه باید با برنامه ریزی قوی در فضای مجازی از این قافله عقب نماند و از فضای مجازی برای پیشبرد اهداف و برنامه های کانون های مساجد بهره برداری کرد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب کرمان با اشاره به ظرفیت قابل توجه این کانون ها، خاطرنشان کرد: در سیلی که در جنوب کرمان با آن مواجه بودیم، کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی در کمک رسانی به مردم سیل زده در قالب رزمایش مواسات و همدلی مومنانه کمک های قابل توجهی انجام دادند، لازم است از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد در دوران پساکرونا نیز در بحران ها و رسیدگی به مشکلات مردم بهره برداری شود.

پایان پیام/ 40