توسعه فرهنگ و اقتصاد اسلامی نیازمند توجه به مسجد است

توسعه فرهنگ و اقتصاد اسلامی نیازمند توجه به مسجد است

تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
بابایی کارنامی با اشاره به جایگاه مسجد در ترویج فرهنگ، تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: متأسفانه حاکمان و نخبگان ما در حوزه‌های مختلف از مساجد مردمی فاصله می‌گیرند، درحالی‌که مسجد پایه و اساس پیشرفت کشور است.

«علی بابایی کارنامی» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری در خصوص تأثیر مساجد در بعدهای مختلف اجتماعی، اظهار کرد: مسجد سنگری برای توسعه فرهنگی و سیاسی کشور است، ایام پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس‌، جنگ با استفاده از ابراز مسجد اداره شده است.

 

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس یازدهم با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری، افزود: مسجد یکی از شاخصه‌های مهم  نماد فرهنگی در کشور بوده است‌، در بحران سیل اخیر همه ما شاهد تلاش‌های نیروهای جهادگری که از دل مساجد پرورش یافتند بودیم.

 

بابایی کارنامی خاطرنشان کرد: در مقابله با کرونا، در مساجد سطح استان و کشور با رعایت فاصله اجتماعی علیه آسیب‌های این ویروس اقدامات خوبی صورت گرفت، در مساجد با نگاه اقتصادی می‌توان گام‌های مؤثری برداشت.

 

وی با اشاره به نقاط ضعف در مساجد استان، گفت: متأسفانه حاکمان و نخبگان ما در حوزه‌های مختلف از مساجد مردمی فاصله می‌گیرند، درحالی‌که مسجد پایه و اساس پیشرفت کشور است.

 

بابایی کارنامی یادآور شد: برای مسجد که می‌تواند یک بنگاه اقتصادی هم باشد می‌توانیم قوانین زیادی مشخص کنیم، مسجد مکانی برای کارآفرینی و خوداشتغالی در حوزه بانوان خواهد بود، چه نیازی به در نظر گرفتن ساختمان جدید است. 

 

وی با تأکید بر اینکه در بحث فرهنگی هم  متولیان امر کارهای خوبی می‌توانند انجام بدهند، باید طرح‌ها و لوایح جدیدی را به مسجد ارائه داد، ابراز کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی می‌توان با شناسایی ظرفیت‌ها توسط هیئت‌امنا موفق بود. مساجد بايد در عرصه اجتماعي و اقتصادي به‌طورجدی نقش‌آفرینی كنند و در اين مسير از ظرفيت مشارکت‌های مردمي بيشتر استفاده شود.

 

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس یازدهم یادآور شد: حلقه مفقوده مسجد حضور جوان است، استفاده از ظرفیت بالقوه جوانان در مساجد نگاهی است که دهه شصتی‌ها به‌واسطه آن با تبدیل مسجد به پادگان در جنگ پیروز شدند، امروز هم با این نگاه می‌توان از موانع زیادی عبور کرد، لازمه‌اش هم ارتباط نزدیک‌بین جوانان و مسجد است.

 

بابایی کارنامی بابیان اینکه مسجد به‌عنوان امن‌ترین فضای فرهنگی جامعه اسلامی در شرایط پرالتهاب عصر حاضر، به‌موازات مدیریت سنتی و به‌اصطلاح مدیریت کهن‌سالان، از حضور قشر جوان تهی شده است، تأکید کرد: اگر نیاز امروز جوانان و نوجوانان در مسجد تأمین شود شاهد بروز ناهنجاری‌های اجتماعی نخواهیم بود.

 

وی اضافه کرد: ازنظر من هر کوچه باید یک مسجد داشته باشد تا با نگاه مردمی مدیریت شود، برخی از  هیئت‌امنا نگاه سنتی دارند و مدرن نیستند‌، هر فرد در خانواده، مدرسه، مسجد و دانشگاه باید پرورش یابد تا به‌درستی وارد جامعه شود.

 

بابایی کارنامی در پایان اذعان کرد: من به‌عنوان یک سرباز از جانب مردم حامی هر طرح و ایده در مسجد در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هستم و از انجام هیچ کاری در این بخش دریغ نخواهم‌ کرد.

 

پایان پیام/ 286