از تقدیر از برترین‌های «فهما» تا رونمایی از پوستر رویداد بین‌المللی «روح مقاومت»

از تقدیر از برترین‌های «فهما» تا رونمایی از پوستر رویداد بین‌المللی «روح مقاومت»

تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
معرفی «فهما» به عنوان زیست‌‌بوم انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری در دل مسجد، رونمایی از پوستر رویداد بین‌المللی «روح مقاومت» و تقدیر از برترین‌های «فهما» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۲۰ خردادماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در بیستمین روز از خرداد ماه ۹۹:

 

«فهما» زیست‌‌بوم انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری در دل مسجد است

 

 

حجت الاسلام دکتر «حبیب رضا ارزانی» در آیین تجلیل از برگزیدگان رویداد ملی فهما که صبح امروز (سه شنبه، 20 خردادماه) در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه نخستین دوره رویداد ملی فهما از سال 98 آغاز شد، گفت: رونمایی از رویداد ملی فهما در سال 98 در شورای سیاستگذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه فهما یک جشنواره نیست، بیان کرد: رویداد ملی فهما زیست بومی برای انجام فعالیت های فرهنگی هنری در دل مسجد برای ارتباط با مسئولان، اعضای کانون ها، آموزش فعالان کانون ها و نیز ارایه ایده های خلاقانه است که خروجی آن موجب رونق بیشتر مساجد می شود.

 

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به تعبیر امام خمینی (ره) که فرمودند: مسجد سنگر است، گفت: همه ما تلاش می کنیم که با اجرای رویداد ملی فهما قالب های مختلفی را ارایه دهیم و در حال حاضر خروجی کانون ها به 25 هزار و 500 کانون رسیده است.

 

وی با بیان اینکه 98 درصد کانون های مساجد در رویداد ملی فهما شرکت کرده اند، گفت: قرار بود تجلیل از منتخبان این جشنواره در اسفند ماه 98 برگزار شود که به دلیل بحران کرونا در آن مقطع زمانی برگزار نشد.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در ادامه به روند داوری این رویداد ملی اشاره کرد و گفت: در قضاوت بخش های مختلف این جشنواره 30 داور در رشته های مختلف حضور داشتند و به ارزیابی شرکت کنندگان در این جشنواره پرداختند.

 

حجت الاسلام ارزانی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در تعریف جوان سه مولفه انرژی، امید و ابتکار را نام بردند. به نظرم رویداد ملی فهما تلاشی بود که انرژی نهفته در کانون ها را با امیدی که در اعضای آن ایجاد کرد به سرمنزل مقصود رساند.

 

برترین‌های «فهما» تقدیر شدند

 

با حضور «سیدعباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سعید اوحدی»، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و حجت‌الاسلام دکتر «حبیب رضا ارزانی»، رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور صبح امروز (سه شنبه، ۲۰ خرداد ماه) از ۱۸ کانون های فرهنگی و هنری مساجد برگزیده در نخستین رویداد ملی فهما با ارائه لوح و تندیس تقدیر شد.

 

 

 

 
طرح ملّی «فهما» به منظور کشف و شناسایی استعدادهای مردمی در کانون‌های مساجد در ۱۸ رشته برگزار شد که بیش از ۲۴ هزار کانون اطلاعات مربوط به فعالیت‌های خود را از طریق ثبت در پورتال بچه‌های مسجد در این رویداد شرکت دادند.
 
در این میان هزار و ۲۵۵ کانون موفق به راهیابی به بخش رقابتی این رویداد شدند و ۵۵۶ کانون به مرحله پایانی داوری راه پیدا کردند. پس از داوری کارشناسان و هیأت‌های انتخاب در مجموع ۱۳۳ کانون قابل تقدیر شناخته شدند. به عبارت دیگر ۱۸ کانون در ۱۸ رشته به عنوان کانون برتر، ۱۸ کانون نیز به عنوان کانون شایسته تقدیر ویژه و ۹۷ کانون نیز به عنوان شایسته تقدیر، شناخته شدند.
 
 
کانون «غدیر» از استان یزد در رشته سرود و آواهای انقلابی، کانون «صاحب‌الزمان(عج)» از استان یزد در رشته پاسداشت اربعین حسینی، کانون شهید «علی گرائیلی» در رشته گفتمان‌سازی شعار سال، کانون حضرت «خدیجه کبری(س)» از استان قم در رشته فضای مجازی و رسانه و کانون «تبیان» از استان قم به عنوان رتبه اول در رشته طرح‌های بومی خلاقانه.
 
 
 

 

از دیگر کانون‌هایی که رتبه‌های نخست را در این رویداد کسب کرده‌اند می‌توان به کانون آیت‌الله «حائری میبدی» از استان یزد در رشته فعالیت‌های قرآنی، کانون «عصر انتظار» از استان تهران در رشته پاسداشت دهه امامت و ولایت، کانون «امام علی(ع)» از استان چهار محال و بختیاری در رشته ساماندهی و شبکه‌سازی، کانون «امام المنتظر(عج)» از استان هرمزگان در رشته پاسداشت دهه کرامت و کانون «قدس» از استان گلستان در رشته فیلم کوتاه، اشاره کرد.

 

همچنین کانون «محمد(ص) رسول‌الله» از استان قم در رشته ترویج امر به معروف و نهی از منکر، کانون «آرمان‌شهر مهدوی» از استان فارس در رشته غنی‌سازی اوقات فراغت، کانون شهید «علایی» از استان اردبیل در رشته ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، کانون «انصار الزینب(س)» استان گیلان در رشته پاسداشت دهه فجر انقلاب اسلامی، کانون «ولایت» از استان آذربایجان شرقی در رشته ایده‌های مسجدی، کانون «منهاج» از استان مازندران در رشته ترویج فرهنگ اقامه نماز، کانون «شهید حسن عبداللهی» از استان کرمان در رشته ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و کانون «سیدالشهداء(ع)» از استان هرمزگان در رشته نمایش رتبه اول را کسب کرده‌اند.

 

پوستر رویداد بین‌المللی «روح مقاومت» رونمایی شد

 

 

 

پوستر رویداد بین المللی «روح مقاومت» صبح امروز (سه شنبه، 20 خرداد) در آیین تجلیل منتخبان کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در رویداد ملی فهما با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سعید اوحدی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

 

گفتنی است، پوستر رویداد ملی روح مقاومت از رحلت امام خمینی (ره) آغاز شده و به مدت 110 روز تا هفته دفاع مقدس ادامه دارد.

 

استقبال اعضای کانون روستایی «شهید قاسم سلیمانی» از کتاب و کتابخوانی/ کادرسازی از نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ سال

 

 

 

«محمد نهاوندی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره روند فعالیت کانون فرهنگی هنری «شهید قاسم سلیمانی» در ایام شیوع کرونا، اظهار کرد: برگزاری هیئت مجازی همراه با مداحی و سخنرانی در 30 شب ماه مبارک رمضان و مشارکت فعال در رزمایش مواسات و کمک مومنانه از جمله فعالیت های این کانون روستایی در ایام تعطیلی موقت فعالیت های حضوری، بوده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «شهید قاسم سلیمانی» ادامه داد: در این راستا با همکاری امام جماعت و شورای روستا و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در سه مرحله، مرحله نخست 400 بسته معیشتی، مرحله دوم 100 بسته معیشتی و مرحله سوم 80 بسته معیشتی بین محرومان توزیع شد.

 

وی تصریح کرد: علاوه بر این، در ماه مبارک رمضان هر شب 100 پرس غذای گرم در مجموع شامل سه هزار پرس به تناسب تعداد اعضای خانوار و به همت بچه های کانون میان محرومان روستا توزیع شد، همچنین، اعضای کانون یک شب درمیان برای بسته بندی پک‌های غذایی اقدام می کردند.

 

وی با اشاره به حضور موثر این کانون در نخستین رویداد ملی «فهما»، گفت: کانون «شهید قاسم سلیمانی» که پیش از شهادت فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «عترت(ع)» نام داشت، در بخش کتاب و کتابخوانی نخستین رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» توانست در سطح شهرستان رتبه اول را کسب کند و در سطح استان هم جزء هشت استان برتر این رویداد شناخته شد.

 

نهاوندی با اشاره به رویکرد این کانون روستایی در کادرسازی، ابراز کرد: از سه سال قبل تلاش کردیم با واسپاری کارها به نوجوانان رده سنی 15 تا 17 سال اقدام به کادرسازی و از ظرفیت آنها حداقل برای پنج شش سال آینده استفاده کنیم که در این زمینه موفقیت هایی داشته ایم. چون در گذشته یکی از مشکلات کانون ما کادرسازی بود که بعضاً فعالیت ها را دچار رکود می کرد.

 

وی با اشاره به استقبال بچه های کانون فرهنگی هنری «شهید قاسم سلیمانی» از فعالیت های کتاب و کتابخوانی، ابراز کرد: به دلیل محدودیت فضای کانون، اجرای برخی از فعالیت ها با دشواری همراه است اما در حوزه امانت دهی کتاب ها که بیش از سه هزار نسخه می شود، فعال هستیم و اعضای کانون هم می توانند از طریق مشاهده فهرست کتاب ها و تقاضا در وبلاگ کانون، نسبت به امانت گرفتن این کتاب ها اقدام کنند.

 

نهاوندی با اشاره به عضویت 110 نفر در کانون روستایی «شهید قاسم سلیمانی»، خاطرنشان کرد: اعضای کانون در فضای روستا در همه برنامه های مدنظر بسیج یک پای کار کانون هستند و بیشتر کارهای رسانه ای بر عهده آنها است و تعامل شان با شورای روستا و بسیج و سه مسجد روستا گسترده است. امید است به تناسب انرژی و مشارکت بالای اعضاء، تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری مثل رایانه، پرژکتور و ...  در کانون تامین شود.

 

برگزاری مسابقه ریحانةالقلوب به همت مسجد امام خمینی(ره)

 

 

 

دارالقرآن الکریم مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران به مناسبت دهه کرامت مسابقه قرآن با عنوان «ریحانةالقلوب» را ویژه آقایان و در گروه‌های سنی مختلف برگزار می‌کند.

 

بر همین اساس در این رقابت قرآنی که در روزهای چهارم و پنجم تیرماه سال جاری برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان در سه گروه سنی زیر ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال به رقابت می‌پردازند.

 

متقاضیان برای حضور در این رقابت تا پایان خردادماه فرصت دارند تا با مراجعه به دفتر دارالقرآن الکریم مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

پایان پیام/ 9