از پخش اذان در مساجد قدیمی بغداد پس از سال‌ها تا توزیع میوه‌های تابستانی میان فقرا در مسجد «کلارکستون»

از پخش اذان در مساجد قدیمی بغداد پس از سال‌ها تا توزیع میوه‌های تابستانی میان فقرا در مسجد «کلارکستون»

تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
انتشار فیلم آتش زدن مسجد «النفاثی» طرابلس در شبکه‌های اجتماعی، پخش اذان در مساجد قدیمی بغداد پس از سال‌ها و توزیع میوه‌های تابستانی در میان نیازمندان در مسجد «کلارکستون» میشیگان ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در ۲۰ خردادماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در بیستمین روز از خرداد ماه 99:

 

انتشار فیلم آتش زدن مسجد «النفاثی» طرابلس در شبکه های اجتماعی

 

 

انتشار فیلم آتش کشیدن مسجد«النفاثی» طرابلس در شبکه های اجتماعی ...

 

 

به نقل از «الجزیره»، کاربران شبکه های اجتماعی یک فیلم ویدیویی  و تصاویری از مسجد سوخته «ابی بن کعب» مشهور به «النفاثی» را در منطقه «صلاح الدین جنوبی» طرابلس لیبی منتشر کردند که بر دیوارهای آن به زبان روسی به اسلام اهانت شده است.

 

کاربران شبکه های اجتماعی با انتشار این فیلم، آتش سوزی مسجد و قرآن ها را محکوم کرده و این اقدام را جنگ با اسلام توصیف کردند.

 

کاربران در این باره گفتند: نیروهای خلیفه حفتر با استفاده از گروه روسی «فاگنر» دست به این اقدام زده اند.

 

بر دیوار این مسجد نوشته شده بود که اگر مساجد را در روسیه ببینم به آتش می کشم.

 

همچنین تصاویر دیگری همچون علامت نازی ها نیز بر دیوار کشیده شده بود.

 

گزارش سری سازمان ملل متحد حاکی از آن است که گروه فاگنر یک هزار و 200 نیروی خود را برای تحکیم نیروهای حفتر در شرق لیبی به این کشور اعزام کرده است.

 

«خلیفه بلقاسم حفتر» از فرماندهان نظامی لیبی است. وی در اواخر دهه ۱۹۸۰میلادی  از حکومت «معمر قذافی» جدا شد. او در سال ۲۰۱۱ برای مشارکت در انقلاب ۲۰۱۱ لیبی به این کشور بازگشت. وی در آن دوران فرماندهی بخشی از نیروهای زمینی ارتش مخالفان قذافی را بر عهده گرفت.

 

پس از سرنگونی حکومت معمر قذافی، حفتر که از پشتیبانی بسیاری از افسران ارتش لیبی برخوردار بود در فوریه ۲۰۱۴ میلادی دستور تعلیق فعالیت کار کنگره ملی (پارلمان لیبی در طرابلس) و دولت جدید لیبی مستقر در طرابلس را صادر کرد. مسئولان لیبی این کار وی را تلاشی برای کودتا اعلام کردند.

 

صدای اذان پس از سال‌ ها در مساجد قدیمی بغداد طنین ‌انداز شد

 

 

 

 

به نقل از «خبرگزاری عراق»، دیوان وقف سنی عراق اعلام کرد: تمامی مساجدی که تاکنون بسته بودند، آماده برگزاری نماز و رفع محدودیت ها هستند.

 

دیوان وقف سنی عراق در بیانیه ای اعلام کرد: در اقدامی بی سابقه مساجد اهل تسنن که به دلایل امنیتی بیش از ده سال بسته شده بود، باز می شود.

 

در همین راستا، «سعد کمبش»، رئیس دیوان وقف سنی نماز عصر را در مسجد جامع «سور» در منطقه  بغداد جدید خواند و از این مسجد صدای اذان پخش شد.

 

وی افزود: در مراسم افتتاح این مسجد، تعدادی از مدیران دیوان وقف سنی و کادر دینی این منطقه حضور داشتند.

 

سعد کمبش از نیروهای امنیتی و اهالی منطقه که برای حفظ قدسیت مسجد تلاش کردند، تشکر و قدردانی کرد و گفت: ما ملت عراق باید با از طوایفی که هستیم و هر دیدگاهی که داریم، وحدت ملی خود را حفظ کنیم.

 

وی تاکید کرد: ما مساجد را آماده می کنیم تا در هنگام برداشته شدن ممنوعیت‌ها از سوی کمیته عالی بهداشت و سلامت، آنها برای انجام نماز آماده باشند.

 

شبکه خبری «دیارنا» نوشت: خشونت‌ های فرقه‌ای، که طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سراسر کشور را فرا گرفته بود، موجب شد ده‌ها مسجد از ترس این که مبادا مورد حمله قرار بگیرند، درهایشان بسته شود.

 

مسجد «چارلستون» خشونت علیه سیاه پوستان در آمریکا را محکوم کرد

 

 

 

 

به نقل از «wchstv»، مسجد «چارلستون» واقع در ایالت ویرجینیا پس از چندین ماه تعطیلی به خاطر ویروس کرونا درهای خود را با هدف حمایت از افرادی که با بی عدالتی اجتماعی در جامعه آمریکا مواجه هستند ،باز کرد.

 

«ابتسام برازی»،متولی مسجد چارلستون در این باره گفت:علت بازگشت نمازگزاران به این مسجد نه فقط غلبه بر ویروس کرونا بلکه برای حمایت از سیاه پوستان و افرادی است که در معرض بی عدالتی اجتماعی در آمریکا قرار دارند.

 

وی افزود: همانطور که می دانید بسیاری از اعضای جامعه ما سیاه پوست هستند و ما خشونت علیه آنها را با تمام وجود درک می کنیم.

 

برازی تاکید کرد: ما هر گونه خشونت را محکوم می کنیم و اعتراض مسالمت آمیز خود را نسبت به این مسئله نشان می دهیم.

 

متولی مسجد چارلستون تاکید کرد که همه انسان ها فارغ از هر رنگ،زبان و شکل ظاهری که دارند باید با هم برابر باشند.

 

وی در این باره گفت: خداوند همه ما را برابر آفریده است بنابراین باید به طور برابر و مساوی با هم رفتار کنیم.ما باید به اصل عشق ورزیدن و مراقبت از یکدیگر برگردیم.

 

برازی و برخی دیگر از رهبران مسلمان،مسیحی و یهودی امروز (سه شنبه 20 خرداد) برای صدور بیانیه مشترک درخواست عدالت برای همه اعضای جامعه آمریکا با هم دیدار می کنند.

 

توزیع میوه های تابستانی در میان نیازمندان در مسجد «کلارکستون» میشیگان

 

 

قیمت میوه‌های تابستانی پایین می‌آید/کمبود سیب‌زمینی در بازار کرمان ...

 

 

به نقل از «ajc»،مرکز امداد «جامعه اسلامی آمریکای شمالی» (ایسنا) اقدام به توزیع میوه های تازه تابستانی در میان خانواده های نیازمند کرده است.

 

توزیع میوه های تازه هر پنج شنبه در مسجد «المومنین» واقع در «کلارکستون» ایالت میشیگان انجام می شود.

 

در بیانیه منتشر شده از سوی جامعه اسلامی آمریکای شمالی آمده است: تیم امداد ایسنا در چند ماه گذشته در دوران شیوع ویروس کرونا و در ماه مبارک رمضان تلاش بی وقفه ای برای کمک به افراد نیازمند داشته است.

 

بر اساس این بیانیه،مرکز امداد حلقه اسلامی آمریکای شمالی در طول چند ماه گذشته کمک های خود را به بیش از 27 هزار نفر از نیازمندان ارائه داد.

 

درخواست از واحد غذایی مرکز امداد ایسنا در شرایط ناگوار مربوط به شیوع ویروس کرونا سه برابر شد.

 

در طول این دوران جامعه اسلامی آمریکایی شمالی موفق به فراهم کردن بیش از 143 هزار کیلو مواد غذایی و خواربار به افراد نیازمند شد.

 

این سازمان همچنین حدود 18 هزار و 600 جعبه حاوی وعده های غذایی گروم و غیر قابل فاسد شدن و یک هزار و 106 بسته بهداشتی را در میان نیازمندان توزیع کرد.

 

جامعه اسلامی آمریکای شمالی بزرگترین سازمان مسلمانان در آمریکای شمالی محسوب می‌شود.

 

ترویج راه و رسم صحیح زندگی بر اساس تعالیم قرآن و سنت،تشویق مسلمانان به حضور فعال در جامعه،ارائه خدمات به مسلمانان و جامعه اسلامی،تأسیس مراکز و جوامع اسلامی در سطح محلی و کمک به آنها در زمینه‌های مذهبی، آموزشی، اجتماعی و اقتصادی و حمایت از منافع مسلمانان در آمریکای شمالی از جمله اهداف این سازمان است.

 

مساجد بنگلادش موظف به راه اندازی کمپین آگاهی سازی از ویروس کرونا شدند

 

 

 

به نقل از «newagebd»،وزارت امور مذهبی بنگلادش اعلام کرد که همه مساجد این کشور موظف به ایجاد کمپین های روزانه آگاهی سازی در مورد ویروس کرونا هستند.

 

در اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت امور مذهبی بنگلادش در این زمینه آمده است: مساجد باید از حالا به بعد در نمازهای جمعه هر هفته پیام های آگاهی سازی درباره ویروس «کوید-19» را به گوش نمازگزاران برسانند.

 

در این اطلاعیه همچنین خطوط کلی پیام های آگاه کننده که مساجد مسئول انتشار آن هستند مشخص شده است.

 

این اطلاعیه دستور العمل های بهداشتی شامل شستن دست ها با صابون به مدت 20 ثانیه به طور مکرر ، پوشیدن ماسک ، حفظ فاصله اجتماعی و سرفه و عطسه نکردن در مکان های عمومی را مورد اشاره قرار داده است.

 

وزارت امور مذهبی بنگلادش در مورد پخش کردن شایعات مربوط به ویروس کرونا هم هشدار داده و از  مساجد درخواست کرده است از این شایعات جلوگیری کنند.

 

در روز 6 آوریل دولت بنگلادش از نمازگزاران خواست نمازهای خود را در خانه هایشان بخوانند و سپس دستور برگزاری نمازهای جماعت با حضور تنها پنج نمازگزار در مساجد را صادر کرد.

 

یک ماه پس از ممنوعیت برگزاری نمازهای جماعت در مساجد هم دستور بازگشایی کامل این مکان های عبادی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی صادر شد.

پایان پیام/ 9