از موافقت دولت بلژیک با بازگشایی تدریجی مساجد تا گشایش مشهورترین مسجد پکن

از موافقت دولت بلژیک با بازگشایی تدریجی مساجد تا گشایش مشهورترین مسجد پکن

تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
موافقت دولت بلژیک با بازگشایی تدریجی مساجد، اظهارنظرهای نژادپرستانه درباره ساخت مسجدی در لندن، گشایش مشهورترین مسجد پکن به روی نمازگزاران و ... ازجمله آخرین اخبار حوزه مسجد در ۲۱ خردادماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در بیست و یکمین روز از خرداد ماه 99:

 

موافقت دولت بلژیک با بازگشایی تدریجی مساجد

 

 

 

 

به نقل از «النعیم نیوز»، شورای اجرایی مسلمانان بلژیک اعلام کرد: مساجد بعد از گذشت سه ماه تعطیلی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، به صورت تدریجی بازگشایی می شوند.

 

این شورا افزود: مقامات بهداشتی بلژیک از نمازگزاران خواسته اند فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و تعداد آنان بیشتر از 100 نفر برای هر نماز در مساجد بزرگ نباشد.

 

شورای اجرایی مسلمانان بلژیک همچنین تاکید کرد: برای کسانی که قادر به حضور در مساجد نیستند راه هایی فراهم شده تا از طریق شبکه های اجتماعی از سخنان روحانیون استفاده کنند و از کلاس های مجازی بهره ببرند.

 

دولت بلژیک اعلام کرد: به منظور عادی سازی شرایط،  برخی از مساجد می ‌توانند با حفظ فاصله گذاری اجتماعی و رعایت  اصول بهداشتی، بازگشایی شده و نماز جماعت در آن‌ ها اقامه شود.

 

از نمازگزاران خواسته شده است با سجاده شخصی به مساجد بروند و پیش از آغاز نماز جماعت در منزل وضو بگیرند، زیرا وضوخانه‌ تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

 

گفتنی است، در زمان تعطیلی مساجد به دلیل ویروس کرونا، مسئولان شهر بروکسل برای بالا بردن روحیه مسلمانان و دیگر شهروندان صدای اذان را از بلندگوهای مساجد این شهر پخش کردند.

 

اظهارنظرهای نژادپرستانه درباره ساخت مسجدی در لندن

 

 

 

به نقل از «londonnewsonline»،سیاستمداران اظهارنظرهای نژادپرستانه درباره تقاضای برنامه ریزی برای ساخت یک مسجد در مرکز لندن را محکوم کردند.

 

این محکومیت پس از آن بود که اظهارات نژادپرستانه درباره برنامه ریزی برای تبدیل بخشی از سیرک « Trocadero» در «پیکادیلی» لندن که اکنون خالی است به یک مسجد در وب سایت برنامه ریزی «وستمینستر» گذاشته شد.

 

دست اندرکاران ساخت مسجد می گویند که مسجد پیشنهاد شده می تواند ظرفیت پذیرایی از حدود 1000 نفر را داشته باشد.

 

بیش از 800 نفر اظهار نظرهایی را در مخالفت یا حمایت از این طرح نوشته اند اما برخی از نظرات مخالف آنقدر توهین آمیز بود که وب سایت شورای شهر «وست مینستر» مجبور به پاک کردن آنها شد.

 

شورای شهر «وست مینستر» هشدار داد که اگر لازم باشد گزارش این اقدامات نژادپرستانه و توهین آمیز را به پلیس ارائه می دهد.

 

مسئله برخورد با این نظرهای نژادپرستانه در کمیته نظارت بر سیاست های خدمات ، مشاغل و برنامه ریزی شورای شهر «وست مینستر» مطرح شد.

 

تعداد زیادی از افراد و گروه ها به ویژه مسلمانان می خواهند بدانند که این شورا چگونه با چنین نظرهای نژادپرستانه برخورد می کند.

 

این در حالی است که قتل «جرج فلوید»؛سیاه پوست آمریکایی به دست یک پلیس سفید پوست همه جهان را نسبت به مسئله نژادپرستی حساس تر کرده است.

 

مشهورترین مسجد پکن به روی نمازگزاران گشوده شد

 

نقل از «الیوم السابع»، مسجد «نیوجیه» پکن در چین فعالیت های دینی خود را از امروز چهارشنبه (21 خرداد ماه) از سر گرفت.

 

به دلیل شیوع ویروس کرونا چند ماه بود که درهای مساجد تعطیل شده بود.

 

مسئولان مسجد نیوجیه در بیانیه ای اعلام کردند: مسلمانان پیش از ورود به مسجد و برای اقامه نماز باید اطلاعات خود را ثبت کنند.

 

مسجد نیوجیه، از قدیمی ترین مساجد شمال چین است که در سال 996 میلادی در زمان امپراطوری «لیاو» بنا شده است.

 

این مسجد تلفیقی از سبک معماری قصرهای چینی قدیمی و مساجد عربی را دارا است. بعد از تاسیس جمهوری چین، این مسجد بارها مرمت شده است.

 

این مسجد تاریخی بسیار جذاب و دیدنی است که معماری و طرح های داخلی مسجد بسیار متفاوت از مسجدهای دیگر دنیا است.

 

بنای این مسجد شبیه به کاخ های پادشاهان چینی است و کاملا یک طرح سنتی چینی است و تنها تفاوت این مسجد با ساختمان های قدیمی چینی نوشته های داخل مسجد است که آیه های قرآن به عربی، به جای نوشته های چینی و نقش و نگار حیواناتی مانند اژده ها به چشم می خورد.

 

شهر «ووهان» چین نخستین مکانی بود که ویروس کرونا در آن منتشر شد و به کشورهای دیگر شیوع پیدا کرد.

 

ساخت دو مسجد جدید در ماداگاسکار

 

 

 

به نقل از «النعیم نیوز»، موسسه «پیام رشد» در ماداگاسکار گفت: یک مسجد جدید برای اهالی روستای «آبا» درآفریقا ساخته شد و یک چاه نیز برای آنان حفاری شد.

 

این موسسه افزود: یک مسجد در منطقه «نیاماجابی» جنوب رواندا ساخته شده است.

 

بنابراین گزارش، مسلمانان این منطقه برای جمع شدن در کنار یکدیگر و انجام اعمال عبادی خود به آن نیاز داشتند.

 

موسسه «پیام رشد» اعلام کرد: مسجد دیگر در ماداگاسکار در حال ساخته شدن است.

 

ساخت این مسجد در اواخر ماه مبارک رمضان آغاز شده است.

 

موسسه «پیام رشد» با هدف تبلیغ و دعوت مردم قاره آفریقا به دین اسلام راه اندازی شده است و این موسسه، علاوه بر ساخت مساجد، برای آنان چاه نیز حفر می کند.

 

این اقدامات در راستای کمک به مسلمانان و رفع نیازهای مادی و معنوی آنان صورت می گیرد.

 

گفتنی است، ماداگاسکار با نام رسمی جمهوری ماداگاسکار کشوری جزیره‌ای واقع در اقیانوس هند، در کنار سواحل جنوب شرقی آفریقا است. پایتخت آن شهر «آنتاناناریوو» است. ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ جهان است.

 

95 درصد نژاد این کشور را مالاگاسی و دو درصد را فرانسوی تشکیل می‌دهند، همچنین از نظر دین، میزان نفوذ عقاید محلی و بومی 52 درصد، مسیحیت 41 درصد و اسلام هفت درصد است. زبان های رسمی ماداگاسکار، مالاگاسی و فرانسوی است.

 

حمله ده ها شهرک نشین به مسجدالاقصی

 

 

 

به نقل از «وطن»، ده ها شهرک نشین صبح امروز چهارشنبه (21 خرداد ماه) تحت حمایت نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی حمله کردند.

 

شاهدان عینی گزارش دادند: پلیس رژیم صهیونیستی و عناصری از نظامیان این رژیم ، امنیت شهرک نشینان را تامین کردند.

 

شهرک نشینان در بخش های مختلف آن گردش کرده و سپس از «باب السلسله» خارج شدند.

پایان پیام/ 9