اوقاف حق دخالت در شئون داخلی مسجد را ندارد

اوقاف حق دخالت در شئون داخلی مسجد را ندارد

تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
مومنی شاد ضمن تاکید بر اینکه اوقاف حق دخالت در شئون داخلی مسجد را ندارد، گفت: این موضوع به این معنی نیست که مساجد در کشور رها شده و مدیریتی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام «قاسم مومنی شاد» امروز (21 خرداد) در نشست ستاد مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد با موضوع «روز جهانی مسجد» که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یاسوج برگزار شد در زمینه بحث مساجد یاسوج و استان، اظهار کرد: اوقاف و امور خیریه براساس قوانین، نظارت بر موقوفات و بقاع متبرکه را بر عهده دارد و زمین و خود مسجد یک موقوفه انتفاعی بوده که مردم از آن استفاده می کنند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اوقاف فضای فیزیکی و ساخت و ساز مسجد، تعیین هیئت امنا و خدام را براساس قوانین بر عهده دارد.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه اوقاف حق دخالت در شئون داخلی مسجد را ندارد، ادامه داد: این موضوع به این معنی نیست که مساجد در کشور رها شده و مدیریتی ندارند، بلکه این مکان ها مدیریت داشته و در سامانه ای که سازمان اوقاف طراحی کرده به نام مسجد و به همراه هیئت امنا و خدام ثبت می شوند.

 

مومنی شاد یاداور شد: فعالیت های درون مسجد بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و پایگاه های مقاومت بسیج هستند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اگر جایی خادم و هیئت امنایی تخلف کرد و یا مردم به در و دیوار مسجد تعرض کردند، اوقاف در این زمینه وارد شده و جهت استیفای حقوق مسجد دخالت می کند.

 

وی با بیان اینکه هیئت امنای مساجد به دو روش تعیین می شوند، گفت: در یک روش روحانی مسجد افراد متشخص، ولایت مدار و انقلابی را به اوقاف معرفی می کند و طبق سیستم برای آنها احکام سه ساله تعریف می شود و براساس احکام و شرح وظایف، انجام وظیفه می کنند.

 

مومنی شاد خاطرنشان کرد: مساجدی که روحانی یا امام جماعت ندارند از افراد معتمد محل و افراد مسجدی و مقبول مردمی انتخاب و برای آنها حکم صادر می شود.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: در شهر یاسوج بسیاری از مساجد خودمختار عمل می کنند و این موضوع به دخالت بسیاری از کسانی که در حیطه مسجد نقشی ندارند، برمی گردد.

 

وی اظهار کرد: بیش از 95 درصد مساجد شهر و استان کهگیلویه و بویراحمد زمین و ساخت و ساز آنها توسط مردم اداره می شود و می طلبد شهرداران و اعضای شورای شهر در هر شهرستان فضای فرهنگی پیش بینی کنند.

 

مومنی شاد گفت: باید بنیاد برکت برای ساخت مسجد در مناطق مختلف با نماینده ولی فقیه جهت جانمایی هر مسجد هماهنگی داشته باشد.

پایان پیام/ 82