از فرصت‌سازی برای حضور بچه‌های مسجد در میادین قهرمانی تا تربیت پهلوانان مسجدی/ طرح ایده المپیاد ورزش مساجد

از فرصت‌سازی برای حضور بچه‌های مسجد در میادین قهرمانی تا تربیت پهلوانان مسجدی/ طرح ایده المپیاد ورزش مساجد

تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
کانون «محمد رسول‌الله(ص)» استان قم با جذب بچه‌های مسجد به ورزش از طریق فعالیت‌های عمومی و حرفه‌ای و فرصت‌سازی برای تربیت قهرمانان ورزشی در بستر مسجد، در امر به معروف به عنوان شاخصه‌ای مهم از رویداد ملی «فهما» موفق عمل کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نخستین رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» در سال 98 با مشارکت 98 درصدی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد و برترین های آن معرفی شدند.

کانون فرهنگی هنری «محمد رسول الله(ص)» استان قم ازجمله کانون های برتر این رویداد در یکی از محورهای هجده‌گانه است؛ آنچه در ادامه می آید مروری است بر آنچه که این کانون مسجدی را جزء برترین های فهما کرده است.

 

«علیرضا خلیلی یزدی» با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری «محمد رسول الله (ص)» در جوار مسجد محمد رسول الله (ص) شهر مقدس قم در رشته «ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر» در میان کانون های کشور به عنوان کانون فرهنگی هنری برگزیده رویداد ملی «فهما» برگزیده شده است، اظهار کرد: همه فعالیت هایی که در مسجد انجام می شود برگرفته از فرامین الهی و تصریحات قرآن و روایات است لذا همه فعالیت هایی که انجام آنها در مسجد سفارش شده، کانون های فرهنگی هنری هم به آن امر شده اند و جملگی جنبه امر به معروف و نهی از منکر دارند چراکه مردم را به کار خیر هدایت و از انجام کارهای بد باز می دارد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «محمد رسول الله (ص)» استان قم، تصریح کرد: از اقدامات شاخص در کانون طبق فرامین مقام معظم رهبری که جنبه مهمی از امر به معروف را در خود دارد امر به ورزش است، لذا 10 سالی است که خدمتگزار بچه های مساجد قم در عرصه های استعدادیابی، برگزاری مسابقات، همایش ها و جشنواره ها، آموزش و تجهیز کانون ها به وسایل ورزشی هستیم.

 

 

 

 

فعالیت چهار کمیته تخصصی برای ورزش مساجد

 

وی تاکید کرد: در این راستا چهار کمیته را برای فعالیت کانون در این عرصه تعریف کردیم که در سطح مساجد فعال هستند؛ کمیته استعدادیابی که وظیفه شناسایی جوانان و نوجوانان مستعد را بر عهده دارد، کمیته آموزش ویژه آموزش افراد مستعد شناسایی شده هم به عنوان ورزشکار و هم مربی و داور مسابقات.

خلیلی یزدی ادامه داد: کمیته سوم ورزش های همگانی است ویژه ورزش های عمومی و آنها که نمی خواهند حرفه ای ورزش کنند در قالب ورزش های صبحگاهی و عصرگاهی و با هدف حفظ سلامت عموم مردم، در این راستا، با برنامه ریزی در سالن ها، فضاهای عمومی و فضاهای سبز نزدیک مساجد این ورزش ها را دنبال کردیم. کمیته چهارم، کمیته قهرمانی است که ورزش های حرفه ای را دستور کار خود دارد و برگزاری مسابقات ورزشی و معرفی استعدادها به مسابقات را دنبال می کند.

 

حضور چهره های ورزشی در میادین ملی و جهانی از معبر مسجد

 

بنابر این گزارش، حضور چهره های ورزشی در میادین ملی و جهانی از معبر مسجد هدف کانون فرهنگی هنری «محمد رسول الله(ص)» قم در راهبری این چهار کمیته است تا وقتی ورزشکاران در میادین ملی و فراملی شرکت می کنند از شاخصه ایرانیت، اسلامیت و مسجدی بودن دفاع کنند، اینطور نباشد که قهرمانی های ورزشی فارغ از توجه به ارزش های دینی انقلابی باشد و ورزشکاران در میادین مدافع ارزش های اسلامی ایرانی نباشند، بلکه باید اخلاق را رعایت کنند و چه بسا بتوانند بر ورزشکاران غیرمسلمان تاثیر بگذارند. باید توجه داشت این افتخار بزرگی برای جامعه ورزشی کشور اسلامی ما است که بچه های مسجد با طرز فکر و رفتار اسلامی خود بتوانند افرادی را جذب دین و مکتب کنند.

 

خلیلی یزدی در این باره بیان کرد: تربیت ورزشکاران از عرصه هایی است که ما به آن ورود کردیم و توانسته ایم با همکاری بسیج و هیئت مسجد چنین اتفاق بزرگی را رقم بزنیم، چنان که اعضا و کادر مربیان بالغ بر چندصد نفر و شاید هزاران نفر شوند.

 

به گفته وی یکی از نیازهای کانون های مساجد، تجهیزات ورزشی است که بچه های مسجد در رشته های مختلف به آن نیاز دارند. در این راستا 100 باب از کانون های فرهنگی هنری قم به تجهیزات ورزشی ازقبیل تخته تاتامی، فوتبال دستی، تخته دارت، میز پینگ پونگ و ... تجهیز شدند که با توجه به کمبود بودجه کانون، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان استان قم هزینه آنها را تامین کردند.

 

 

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «محمد رسول الله (ص)» استان قم با بیان اینکه با نظر شورای ورزش همگانی استان، کار ورزش های همگانی به کانون های مساجد سپرده شده است، گفت: با تشکیل کمیته ورزش مساجد مسئولیت آن به دبیرخانه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد واگذار شد، چراکه اداره ورزش همگانی استان تاکید داشت مسجدی کردن این مهم رویکرد مردمی آن را تقویت و پررنگ می کند.

 

رونق فعالیت های ورزشی در سایه مسجدمحوری

 

وی درباره آثار و برکات این رویکرد بیان کرد: این نگاه مسجدمحور به رونق ورزش های همگانی در سطح استان پرداخته است؛ دغدغه ما این است که بچه های منطقه و محله را مسجدی کنیم. در این میان رمز موفقیت ما این است که در کانون محمد رسول الله(ص) نمی گوییم کسی بسیجی است و دیگری عضو کانون و آن دیگری هیئتی، در واقع مرزبندی بین کانون فرهنگی هنری، بسیج و هیئت نداریم بلکه رویکردمان تربیت بچه های مسجد است.

 

خلیلی درباره فرصت آفرینی های این کانون برای عرضه استعدادهای ورزشی در میدان رقابت، تصریح کرد: برگزاری هفته تربیت بدنی در فصل پاییز، برگزاری مسابقات ورزشی ویژه عموم نمازگزاران مساجد و مسابقات اعضاء، مربیان و مدیران کانون ها در ایام دهه فجر که در هر سه اینها بیش از 15 هزار نفر شرکت می کنند در این راستا پیش بینی شده است. خوشبختانه، ورزش مساجد در استان قم، بین عموم مردم و اداره‌جات و سازمان ها شناخته شده و دارای شانیت و جایگاه است.

 

 

 

کسب رتبه های فرااستانی توسط بچه های مسجد

 

وی افزود: چراکه مردم می دانند این رقابت ها جنبه نمادین و هدف تهیه گزارش ندارد، بلکه سنگین و همراه با برنامه ریزی های فردی و تیمی است. مهم آنکه مقام کسب شده در این رقابت ها فرااستانی است و بسیاری از برگزیدگان این رقابت ها در رشته هایی همچون جودو، پینگ پونگ، فوتبال، والیبال، کُشتی، ورزش های رزمی و ... چهره هایی بودند که به مسابقات بین المللی راه یافته و رتبه های برتر را کسب کرده اند. این نشان می دهد وقتی کار خدایی باشد، خیرات و برکات را جلب می کند.

 

 

برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی بچه های مسجد در دو روز آخر هفته در ...

 

تلاش برای تصویب کمیته کشوری ورزش مساجد

 

این گزارش می افزاید: کانون فرهنگی هنری «محمد رسول الله(ص)» استان قم درصدد است تا کمیته ورزش مساجد در سطح کشوری به تصویب برسد تا طرح و ایده هایی همچون آنچه در نخستین رویداد ملی «فهما» عرضه شد و بالغ بر چند ده هزار بود، مورد استفاده قرار بگیرد، برای مثال از هر 1000 طرح دو سه مورد انتخاب و در کشور اجرا شود که قطعاً خیرات بسیار دارد.

 

طرح برگزاری المپیاد ورزش مساجد

 

خلیلی اعلام کرد: در دیدار برترین های «فهما» با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشنهاد برگزاری المپیاد ورزش مساجد به دکتر صالحی ارائه شد، تا چهره ها و تیم های برتر استانی شناسایی شده در این رقابت ها شرکت کنند و بتوانیم نسل بچه های مسجدی را وارد ورزش کشور کنیم، اینطور نباشد که ورزشکاران بعد از کسب موفقیت به دلایل مختلف از ارزش های ملی مذهبی دست بکشند. چون تفکر مسجدی اگر در جامعه حاکم باشد بسیاری از مشکلات ما رنگ می بازد. خوشبختانه هم وزیر ارشاد و هم رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از این طرح استقبال کردند.

 

 

 

برکات قرارگاه همدلی مساجد

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «محمد رسول الله (ص)» استان قم با اشاره به تشکیل قرارگاه همدلی مساجد منطقه چهار این استان، بیان کرد: این قرارگاه از دو سال قبل و در ایام دهه فجر انقلاب تشکیل و ذیل آن 12 کمیته تعریف و هر کمیته با کارویژه های خاصش، به یک مسجد واگذار شد.

 

وی تصریح کرد: جلسات ماهیانه این قرارگاه برگزار شد و برکات هم‌افزایی مساجد خود را در بروز بحران کرونا نشان داد. کمیته های ضدعفونی، تولید لوازم بهداشتی، شناسایی محرومان، بانوان، توزیع خدمت رسانی، فضای مجازی، آموزش و ... هر یک با سرفصل های کاری به مقابله با این بحران پرداختند و از موازی کاری ها جلوگیری شد. برای مثال کمیته نظارت هم بر دیگر کمیته ها نظارت می کرد و هم بر عملکرد مردم، سازمان ها، اداره جات و ... در سطح منطقه و تذکرات و آموزش ها را ارائه کرد.

 

 

 

خلیلی یزدی تاکید کرد: گروه فضای مجازی برای ارتباط مردم با امام جماعت و مسجد فعال است، کمیته امر به معروف و نهی از منکر کارهای ابتکاری جذابی انجام داد. برای شناسایی محرومان به بهزیستی و خیریه های استانی و قرارگاه های جهادی مراجعه کردیم و از آنها برای معرفی محرومان کمک خواستیم که بالغ بر 3400 خانواده محروم شناسایی و بعد از تقاطع گیری و حذف تکرارها، 700 خانواده را تحت پوشش قرار دادیم. این اقدام در سایه رزمایش مواسات انجام و به همه مساجد اعلام شد این خانواده ها توسط شما باید تحت پوشش قرار بگیرند به قدر وسع و توان مالی از پنج مورد تا 50 تا 100 خانواده که هر بسته بین 400 تا 500 هزار تومان ارزش داشت و شامل 18 قلم می شد. مقرر شد اگر مسجدی کمبود دارد اعلام کند تا بسته معیشتی کامل میان محرومان توزیع شود.

 

 

 

کادرسازی برای نظام و انقلاب از میان بچه های مسجد

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «محمد رسول الله (ص)» استان قم با بیان اینکه این دعوت عام از مساجد برای کمک به محرومان هم جنبه دیگری از فعالیت های کانون در حوزه امر به معروف است، گفت: به منظور تبیین هدف و اصول فرماندهی در راستای کادرسازی برای نظام و انقلاب و نیز جلوگیری از اتلاف وقت بچه های مسجد، برنامه ای مدون تعریف کرده ایم، در این راستا سال گذشته 30 نوجوان کانون همزمان وارد حوزه علمیه قم شدند و درس طلبگی را آغاز کردند که این برکات بسیار برای کانون به همراه دارد. این کار ساده ای نبود و در کانون هزینه های مادی و معنوی و زحمات بسیار متقبل شدیم تا این اتفاق مهم رخ داد.

 

خلیلی با بیان اینکه کانون «محمد رسول الله(ص) استان قم بیش از 170 نفر عضو دارد و نزدیک به 15 هزار امتیاز در رویداد ملی فهما کسب کرده است، خاطرنشان کرد: تعدادی از اعضای کانون از شهدای مدافع حرم هستند همچون شهیدان «مالامیری» و «تقی پور».

 

بنابر آنچه بیان شد، کانون فرهنگی هنری «محمد رسول الله(ص) استان قم بر توجه به ورزش به عنوان راهی موثر و کاربردی در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد تاکید دارد و مدیر و فعالان آن بر این باورند که اگر ورزش اسلامی با دید بچه های مسجد تعریف شود هم ورزشکاران مسجدی تربیت خواهند شد و هم در عرصه های مختلف جهانی در کنار قهرمانان ورزشی، پهلوانان اخلاق تربیت خواهند شد.

پایان پیام/ 9