«فهما» نقطه عطف فعالیت‌های فرهنگی مسجدی است

«فهما» نقطه عطف فعالیت‌های فرهنگی مسجدی است

تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
مؤمنی گفت: «فهما» بسترسازی برای اجرای درست برنامه‌ها در حوزه مسجد را پیگیر است و کانون‌ها برای تحقق این اهداف جهادی پای کارآمدند. می‌طلبد اجرای این طرح فقط صرف گزارش‌گیری نباشد. تا بتوان گفت «فهما» نقطه عطف فعالیت‌های فرهنگی مسجدی است.

​خبرگزارش شبستان- مازندران؛ مساجد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین یادگاران رسول مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله وسلم) نقش پررنگی در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و به نتیجه رسیدن جنگ تحمیلی داشته‌اند و امروزه هم شاهد نقش پویا و اثرگذار این پایگاه‌های دینی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستیم و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ ایثار، نوع‌دوستی، جهاد و... نیز مرهون نقش محوری مساجد است.

 

متعاقب مأموریتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در هجدهم اسفندماه 1371 به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ارائه طرح‌هایی برای مقابله با تهاجم فرهنگی محول کرد، کانون‌های فرهنگی و هنری در جوار مساجد تشکیل شدند که امروز بعد از بیست‌وچند سال مأمن امنی از منظر خانواده‌ها جهت حضور فرزندانشان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری، آموزشی، قرآنی و ورزشی بشمار می‌روند.

 

ساماندهی مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با مدیریت صحیح با بهره‌مندی از نیروهای جوان، تحصیل‌کرده و نخبه ضرورت انکارناپذیری است که باید برای پویایی هرچه بیشتر این پایگاه‌های دینی موردتوجه باشد.

 

البته در 2 سال اخیر با شکل‌گیری رویداد ملی «فهما» تااندازه‌ای به تحقق این مهم و رشد کمی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد امیدوار شدیم که جای بسی تقدیر از رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور دارد.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری اخلاص یکی از همان جوان خوش‌فکر و صاحب ایده است که با گرد هم آوردن نیروهای متعهد، جوان و خودجوش در عرصه‌های مختلف نقش مهمی داشته و پیشگام بوده است.

 

به همین منظور «علیرضا مؤمنی خنکدار»، مدیر کانون فرهنگی هنری اخلاص مسجد امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) شهرستان قائم‌شهر و از شایستگان تقدیر در رویداد ملی «فهما» در گفتگویی به سؤالات خبرنگار خبرگزاری شبستان  در ساری پاسخ داد.

 

-لطفاً کانون اخلاص و اهم فعالیت‌های این نهاد فرهنگی دینی را معرفی کنید.

کانون فرهنگی هنری اخلاص در مسجد امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) شهرستان قائم‌شهر با 340 عضو نام‌نویسی شده در سامانه بچه‌های مسجد و حدود 50 عضو فعال در سطح شهرستان، استان و حتی ملی برنامه‌های مشارکتی ویژه‌ای اجرا کرده و در دست اقدام دارد.

مشارکت در اجرای طرح ملی تفسیر کوتاه جزءهای 5،6 و 7، مشارکت در اجرای طرح قرآنی 1452، اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه، برپایی نشست علمی ذهن زیبا در ماه زیبا، برپایی نمایشگاه حریم ماه، برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب، برگزاری همایش جرعه‌ای از ولایت، اجرای طرح من کتاب‌خوانم، برگزاری سلسله جلسات اخلاقی، جشنواره فیروزه و...ازجمله برنامه‌های این کانون است.

 

-بفرمایید برای کسب رتبه در «فهما» چه کردید و چه شد؟

پس از دریافت ابلاغیه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور مبنی بر اجرای رویداد ملی «فهما» و پیوستن کانون‌های مساجد به این طرح، برای مشارکت در «فهما» و کسب عنوان برتر در آیتم‌های 18 گانه این طرح ملی، یک گروه 7 نفره از بچه‌های مسجد امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) گرد هم آمدیم تا با تقسیم‌بندی کارها و جمع‌بندی مستندات و گزارش عملکرد کانون اخلاص در حوزه‌های مختلف کار بارگذاری گزارش‌ها در سامانه بچه‌های مسجد انجام شود؛ و تا یک هفته قبل از تمدید مهلت ثبت فعالیت در سامانه، در رتبه دوم کشور قرار داشتیم؛ بعد از تمدید فراخوان شرایط کاملاً تغییر کرد و حتی در بازه زمانی خاص که اعتراض بچه‌های مسجد را همراه داشت، ارسال آثار و ویرایش اطلاعات مقدور نبود و این نقص موجب جابه‌جای رتبه‌ها در سطح کشور شد.

در گام دوم 6 اولویت از آیتم‌های 18 گانه را انتخاب و نهایتاً رشته تولیدات فضای مجازی و رسانه را برای ثبت فعالیت کانون اخلاص در سامانه بچه‌های مسجد برگزیدیم و بازهم به جهت عدم اطلاع کافی از نحوه داوری در 5 اولویت دیگر که کانون شاید حرفی برای گفتن داشت از سایر رقبا بازماندیم.

و اما با توجه به کسب بالاترین امتیاز در رویداد ملی «فهما» رتبه اول در این بخش را از آن خودکرده و شایسته تقدیر معرفی شدیم؛ و جایزه نقدی و کتاب‌ها هنوز به دست ما نرسیده است.

 

-این طرح چه مزایایی می‌تواند برای کانون‌های فرهنگی و هنری در مساجد داشته باشد؟

رقابت سالم و هدفمند، ارتباط مستمر با بچه‌های مسجد، تعامل بیشتر و تبادل نقطه نظرات و انتقال تجربیات و پیشنهاد‌ها در راستای احیای کارکردهای مسجد و... می‌تواند از مهم‌ترین اهداف اجرای «فهما» باشد.

با اجرای این طرح شفافیت و بسترسازی برای اجرای درست برنامه‌ها در حوزه کانون‌های مساجد را پیگیر هستند و دیدیم که کانون‌ها در سراسر کشور جهاد گونه پای کارآمدند برای تحقق اهداف «فهما» که می‌طلبد حمایت‌ها از کانون‌های شاخص رشد صعودی داشته باشد و اجرای این طرح فقط صرف ابلاغیه و گزارش‌گیری نباشد؛ و بتوان گفت «فهما» نقطه عطف فعالیت‌های فرهنگی مسجدی است.

بارها شنیدیم که مسئولین در رأس معتقدند مساجد باید مردمی مدیریت شوند اما باید گفت اگر قرار مردمی کار پیش برود و حمایت از بچه‌های مسجد صورت نگیرد و مستمر ابلاغیه و دستورالعمل صادر شود کمتر کسی گرایش به تمکین خواهد داشت چراکه بارها شنیدیم مسجدی‌ها می‌گویند اگر قرار خودمان کارکنیم پس‌نیاز به دستور و فراخوان و آئین‌نامه نیست.

 

 - مهم‌ترین راهکارهای پیشنهادی برای تقویت رویداد ملی «فهما» را بفرمایید.

جهت تشویق مجدد کانون‌ها حتماً می‌بایست حمایت مالی در وهله اول صورت پذیرد، میزان قابل‌توجهی از برنامه‌ها ابتکاری است تعداد برنامه‌های ابتکاری دیده شود، سرانه حمایتی از همه کانون‌ها بر یک معیار مشخص از ابتدا در سامانه بچه‌های مسجد گنجانده شود، رفع نقص سامانه در ثبت گزارش و ویرایش آثار و پاسخگویی مناسب کارشناسان ستادی و استانی نیز مورد انتظار است.

 

-امام جماعت مسجد تا چه اندازه در انجام بهتر فعالیت‌های کانون تأثیرگذار بوده است؟

با توجه به موهبت وجود روحانی فرهیخته‌ای چون حجت‌الاسلام خوبانی، توانستیم بسیاری از مشکلات درزمینه های فرهنگی، استعدادیابی و نوآوری در برنامه‌ها را پشت سر بگذاریم و امیدواریم این امر تداوم داشته باشد.

حضور یک روحانی خوش‌فکر و جوان در رأس فعالیت‌های کانون زمینه آگاهی بخشی و شناساندن آموزه‌های دینی به نوجوانان و جوانان را به‌کارگیری از ابزار نوین و متناسب با ذائقه نسل جدید فراهم می‌کند که خدا را شاکریم کانون اخلاص از این موهبت بهره‌مند‌است.

 

 -در بحران کرونا چه کردید؟

اعضای کانون فرهنگی هنری اخلاص از ابتدای شیوع کرونا در سطح شهرستان قائم‌شهر به‌صورت خودجوش و جهادی 40 شبانه‌روز معابر و محلات این شهرستان را ضدعفونی کردند. همچنین 330 سبد معیشتی به ارزش هر بسته 300 هزار تومان با همراهی خیرین آماده و با کمک سپاه ناحیه قائم‌شهر بین نیازمندان توزیع کردند.

تعدادی از اعضای این کانون در بحث اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و انجام تست غربالگری کرونا و تب سنجی همکاری داشتند.

تعدادی از این بچه‌های مسجد امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نیز با پشت سر گذاشتن دوره‌های آموزشی با حضور در بیمارستان‌های درگیر با کرونا به کادر درمانی کمک‌رسانی داشتند.

 

-فعالیت‌های مهم در دست اقدام کانون را بیان کنید؟

برگزاری یادمان شهدای قائم‌شهر یکی از برنامه‌های پرمخاطب کانون فرهنگی هنری اخلاص در حوزه ایثار و شهادت است که هر 2 سال یک‌بار برگزار می‌شود و تلاش داریم باریشه کنی کرونا ویروس، تابستان امسال این یادمان باشکوه خاصی برگزار شود.

 

حرف آخر...

کتابخانه‌های مساجد یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند که مخاطب به مسجد می‌آورند و بروز بودن این نهادهای فرهنگی از اهمیت خاصی برخوردار است. امید است ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در ارسال کتاب‌ها به این کتابخانه‌ها تاریخ و عنوان کتاب‌ها را موردتوجه داشته باشند. تا نیاز مخاطبین کتاب‌خوان مرتفع شود.

پایان پیام/ 286