نظام فهما نشان از يک شبکه‌سازي گسترده ملي و بين ‌المللي دارد

نظام فهما نشان از یک شبکه‌سازی گسترده ملی و بین ‌المللی دارد

تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خراسان رضوي در آيين رونمايي از صفحه اين استان در پايگاه (فهما)، ضمن تقدير از فعاليت‌هاي ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور گفت: نظام فهما نشان از يک شبکه‌سازي گسترده ملي و بين‌‌المللي دارد.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه اي (فهما) از استان خراسان رضوي: آیین رونمایی از صفحه استان خراسان رضوی در پایگاه اطلاع رسانی (فهما) پنج شنبه 29 خرداد با حضور «جعفر مروارید» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.


مروارید در این آیین طی سخنانی اظهار کرد: باعث افتخارم است که در این مراسم که به عنوان اولین مراسم طی این مدت و در فضای کرونا برگزار می شود حضور دارم، ذیل برگزاری چنین برنامه هایی، کرونا به عنوان یک تهدید به فرصت تبدیل می شود. به هر صورت در دوران کرونا هستیم و چندین ماه است که از حضور رویدادهای فرهنگی بهره ای نداشتیم، اما چنین مواردی به توسعه برنامه های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور کمک می کند.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه دین ما به نیازهای اساسی بشر توجه می کند، افزود: اولین نیاز بشریت حفظ سلامتی است و به این دلیل برنامه های فرهنگ و مذهبی در ایام کرونا تعطیل و محدود شد، البته با اینکه حرم ها تعطیل شدند اما نیاز به معنویت تعطیل نشد و اتفاقی که در فضای کرونا افتاد بی نظیر بود چرا که دنیا فهمید نیاز بشر به آرامش  در جمع ها و رویدادهای دینی بود.

 


وی با اشاره به اینکه معنویت دینی نیاز اساسی بشر است و کانون های مساجد نیاز معنوی و درونی انسان را هدف قرار دادند، اظهارکرد: ویروس کرونا این فضا را برای همه فراهم کرد تا تفکر کنند و به یک خودآگاهی برسند که چگونه می توانیم فضای اجتماعی را تقویت کرد.

 

مروارید ادامه داد: شیوع کرونا یک فرصت برای تجدیدنظر در ناکارآمدی‌های گذشته شد که اگر ما در ۴ دهه گذشته از یک شیوه پیروی می کردیم اکنون شاید نیاز باشد تا شیوه هایی که کارآمدی بیشتری داشته باشد را اجرا کنیم و این ظرفیت رسیدن به این هدف را فقط  کانون های مساجد دارند.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، مسجد را پایگاه اجتماعی و سیاسی و محل جمع حداکثری مردم دانست و افزود: مساجد برای جذب حداکثری مردم بعد از کرونا باید برنامه داشته باشند، مسجد در کنار مدرسه و بازار سه ضلع تمدن ما را شکل می داد لذا هنر مساجد وقتی است که طیف خاکستری و مخاطبین جدید را جذب کند.


وی با بیان اینکه نظام فهما نشان از یک شبکه سازی گسترده ملی و بین المللی دارد، گفت: در نهادهای دینی باید مراقبت کنیم که دچار روزمرگی نشویم، اتاق فکر کانون های مساجد باید به تولید محتوا برای بعد از کرونا توجه کند و در گام دوم انقلاب برای جوان انقلابی کانون های مساجد برنامه های متنوع داشته باشد.


مروارید با تاکید بر اینکه کانون‌های مساجد بازوهای فرهنگی مساجد هستند‌، افزود: بنابراین باید تفکر کنیم و آماده باشیم تا این‌ نهاد را برای جوان کنونی تغییر دهیم، در این راستا روش مجاهدان شیعی که باعث پویایی جامعه ما شده است از نیازهای روز محسوب می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با اشاره به اینکه کانون های مساجد برای برآورده کردن نیازهای معنوی جوانان متولد شده و در نشر انقلاب نقش بسزایی دارند، بیان کرد: ما در دوران فضای مجازی هستیم و حکمرانی کار آمد در فضای مجازی نیاز آینده جمهوری اسلامی است لذا برنامه های دهه آینده کانون ها باید توجه به این حکمرانی باشد