تمرکز برنامه‌های دهه کرامت بر بیانیه گام دوم انقلاب/ اجرای طرح «سه‌شنبه‌های تکریم» در مساجد منتخب

تمرکز برنامه‌های دهه کرامت بر بیانیه گام دوم انقلاب/ اجرای طرح «سه‌شنبه‌های تکریم» در مساجد منتخب

تاریخ انتشار : ۱ تير ۱۳۹۹
عبداللهی با بیان اینکه هر یک از ۳۴ دستگاه عضو شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت حداقل سه برنامه شاخص را در این ایام اجرا می‌کنند، گفت: ویژه‌برنامه‌های امسال با تمرکز بر فضای مجازی و با محور بیانیه گام دوم انقلاب و ترویج خدمت کریمانه دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،، در آستانه دهه کرامت (فاصله بین یکم تا 11 ذی القعده، سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) تا ولادت امام رضا(ع)) با «محمدحسین عبداللهی»، مسئول دبیرخانه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت درباره برنامه های این دهه گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت با چه رویکرد و برنامه هایی به استقبال ایام ولادت باسعادت کریمه اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) می رود؟

 

اقدامات دبیرخانه ای در سال 99 با توجه به شرایط و وضعیت امسال کشور به دلیل شیوع کرونا متفاوت بود. در ابتدا مکاتبه ای با دستگاه ها برای معرفی نمایندگان آنها داشتیم و دستگاه ها نمایندگان شان را معرفی کردند و ارتباط های لازم برقرار شد.

متعاقب این موضوع کارگروه های مربوطه را هم فعال کردیم به ویژه کارگروه محتوایی که باید به عناوین روزهای دهه کرامت و شعار امسال می پرداخت، البته کارگروه های هنری، تشکل های مردمی و ... هم فعال بوده و هستند.

کارگروه محتوایی طی جلساتی که برگزار کرد عناوین روزها و نیز شعار کلی دهه یعنی «خدمت کریمانه؛ همدلی به رسم اهل بیت(ع)» را تعیین کرد.

 

برنامه های بزرگداشت این دهه در چه بازه زمانی و با همکاری چه دستگاه هایی اجرا می شود؟

 

ویژه برنامه های دهه کرامت از سوم تا 13 تیرماه اجرا می شود. بعد از اینکه کارگروه ها دو سه جلسه مجازی داشتند، مصوب شد هر یک از 34 دستگاه عضو شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت حداقل سه برنامه شاخص را اجرا کنند.

ویژه برنامه ها معرفی شده و در حال بررسی هستیم و هماهنگی و هم افزایی های لازم صورت گرفته است. متعاقب این بررسی ها، دیروز جلسه ای مجازی داشتیم و فردا هم جلسه نمایندگان دستگاه های عضو برگزار می شود.

علاوه بر این، از طریق وزرات کشور با استانداران مکاتبه کردیم تا ستادهای استانی هم فعال شوند که در روزهای گذشته این اتفاق افتاده و بسیاری از استان ها جلسات ستادی را برگزار کرده اند و برنامه های آنها نیز اجرا می شود.

 

با توجه به شیوع کرونا و وضعیت خاص کشور در دهه کرامت امسال برنامه ها با چه کیفیتی اجرا می شود؟

 

تاکید اعضای شورا بر این است که برنامه ها در فضای مجازی اجرا شود البته در استان هایی که وضعیت شان زرد یا سفید است، برنامه های مخاطب محور هم داریم.

قبل از دهه کرامت توانستیم سیاست ها و محورهای سال 99 را تدوین و مشخص کنیم، آیین نامه تشکیل شورای گرامیداشت دهه کرامت به اعضا و ستادهای استانی نیز ابلاغ شده است و تاکید بر این است که امسال توجه ویژه ای به بیانیه گام دوم انقلاب شود و خدمت کریمانه در عرصه های مختلف اجتماعی تبیین و برای آن فرهنگسازی شود.

 

به منظور سهیم کردن قاطبه مردم با این برنامه ها چه تدارکاتی دیده اید؟

 

اقدامات رسانه ای قوی برای امسال پیش بینی شده مثل تولید و پخش تیزرهای تبلیغاتی از صداوسیما، برنامه های اطلاع رسانی دیگری هم داریم و در گفتگوها و جلسات در پی ایده های خلاقانه به تناسب شرایط کرونایی هستیم.

 

شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت چه برنامه های شاخصی را در سطح ملی و کشوری تدارک دیده است؟

 

چند برنامه شاخص در سطح کشوری به همت اعضای شورا اجرا می شود؛ چنان که اعضا و تشکل ها و کانون های فرهنگی هنری در چهارمین جشنواره مردمی «کرامت» که به همت آستان حضرت فاطمه معصومه(س) در سه محور «فدای دخترم»، مسابقه بزرگ «حدیث کرامت» و کنگره «شعر فاطمی» برگزار می شود، شرکت می کنند.

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مشاجد کشور هشت وبینار مجازی را در هشت روز از دهه کرامت برگزار می کند.

علاوه بر این، طرح «سه شنبه های تکریم» در مساجد منتخب کشور اجرا می شود. اجرای طرح «تلاوت نور» در شب ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و شب ولادت امام رضا(ع) و سالروز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) و هدیه ثواب این طرح به روح آن حضرات(ع) و نیز اجرای طرح «شنبه ها با کتاب» که متعلق به کانون های فرهنگی هنری مساجد است با محوریت کتاب های مرتبط با امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) نیز در این ایام به صورت کشوری انجام می شود.

 

به منظور فضاسازی عمومی برای گرمیداشت این دهه در شرایط کرونایی چه اقدامات دیگری را پیش بینی کرده اید؟

 

با شورای سیاتگذاری ائمه جمعه هماهنگ شده تا خطبه های این ایام به بیان معارف رضوی اختصاص بیابد. مقرر است بازاریان و اصناف نسبت به آذین بندی و تزئین خیابان ها و محلات اقدام کنند و آستان قدس رضوی و دیگر اعتاب مقدسه هم برنامه های خاص خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی خواهند داشت.

به طور کلی هماهنگی های لازم توسط دبیرخانه به خوبی صورت گرفته تا امسال هم دهه کرامت مطلوبی را با توجه به شرایط کشور داشته باشیم و شادی مومنانه و خدمت کریمانه را در فضای این روزهای کشور بیش از پیش رواج دهیم.

پایان پیام/ 9