از خدمات جهادی تا جشن‌های مجازی دهه کرامت به همت بچه‌های مسجد

از خدمات جهادی تا جشن‌های مجازی دهه کرامت به همت بچه‌های مسجد

تاریخ انتشار : ۱ تير ۱۳۹۹
تمرکز برنامه‌های دهه کرامت بر بیانیه گام دوم انقلاب، اجرای طرح «سه‌شنبه‌های تکریم» در مساجد منتخب و ارائه خدمات جهادی پزشکی به محرومان حاشیه مشهد در دهه کرامت ازجمله اخبار حوزه مسجد در نخستین روز از تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در نخستین روز از تیرماه ۹۹:

 

تمرکز برنامه‌های دهه کرامت بر بیانیه گام دوم انقلاب/ اجرای طرح «سه‌شنبه‌های تکریم» در مساجد منتخب

 

 

 

در آستانه دهه کرامت (فاصله بین یکم تا 11 ذی القعده، سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) تا ولادت امام رضا(ع)) با «محمدحسین عبداللهی»، مسئول دبیرخانه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت درباره برنامه های این دهه گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت با چه رویکرد و برنامه هایی به استقبال ایام ولادت باسعادت کریمه اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) می رود؟

 

اقدامات دبیرخانه ای در سال 99 با توجه به شرایط و وضعیت امسال کشور به دلیل شیوع کرونا متفاوت بود. در ابتدا مکاتبه ای با دستگاه ها برای معرفی نمایندگان آنها داشتیم و دستگاه ها نمایندگان شان را معرفی کردند و ارتباط های لازم برقرار شد.

متعاقب این موضوع کارگروه های مربوطه را هم فعال کردیم به ویژه کارگروه محتوایی که باید به عناوین روزهای دهه کرامت و شعار امسال می پرداخت، البته کارگروه های هنری، تشکل های مردمی و ... هم فعال بوده و هستند.

کارگروه محتوایی طی جلساتی که برگزار کرد عناوین روزها و نیز شعار کلی دهه یعنی «خدمت کریمانه؛ همدلی به رسم اهل بیت(ع)» را تعیین کرد.

 

برنامه های بزرگداشت این دهه در چه بازه زمانی و با همکاری چه دستگاه هایی اجرا می شود؟

 

ویژه برنامه های دهه کرامت از سوم تا 13 تیرماه اجرا می شود. بعد از اینکه کارگروه ها دو سه جلسه مجازی داشتند، مصوب شد هر یک از 34 دستگاه عضو شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت حداقل سه برنامه شاخص را اجرا کنند.

ویژه برنامه ها معرفی شده و در حال بررسی هستیم و هماهنگی و هم افزایی های لازم صورت گرفته است. متعاقب این بررسی ها، دیروز جلسه ای مجازی داشتیم و فردا هم جلسه نمایندگان دستگاه های عضو برگزار می شود.

علاوه بر این، از طریق وزرات کشور با استانداران مکاتبه کردیم تا ستادهای استانی هم فعال شوند که در روزهای گذشته این اتفاق افتاده و بسیاری از استان ها جلسات ستادی را برگزار کرده اند و برنامه های آنها نیز اجرا می شود.

 

با توجه به شیوع کرونا و وضعیت خاص کشور در دهه کرامت امسال برنامه ها با چه کیفیتی اجرا می شود؟

 

تاکید اعضای شورا بر این است که برنامه ها در فضای مجازی اجرا شود البته در استان هایی که وضعیت شان زرد یا سفید است، برنامه های مخاطب محور هم داریم.

قبل از دهه کرامت توانستیم سیاست ها و محورهای سال 99 را تدوین و مشخص کنیم، آیین نامه تشکیل شورای گرامیداشت دهه کرامت به اعضا و ستادهای استانی نیز ابلاغ شده است و تاکید بر این است که امسال توجه ویژه ای به بیانیه گام دوم انقلاب شود و خدمت کریمانه در عرصه های مختلف اجتماعی تبیین و برای آن فرهنگسازی شود.

 

به منظور سهیم کردن قاطبه مردم با این برنامه ها چه تدارکاتی دیده اید؟

 

اقدامات رسانه ای قوی برای امسال پیش بینی شده مثل تولید و پخش تیزرهای تبلیغاتی از صداوسیما، برنامه های اطلاع رسانی دیگری هم داریم و در گفتگوها و جلسات در پی ایده های خلاقانه به تناسب شرایط کرونایی هستیم.

 

شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت چه برنامه های شاخصی را در سطح ملی و کشوری تدارک دیده است؟

 

چند برنامه شاخص در سطح کشوری به همت اعضای شورا اجرا می شود؛ چنان که اعضا و تشکل ها و کانون های فرهنگی هنری در چهارمین جشنواره مردمی «کرامت» که به همت آستان حضرت فاطمه معصومه(س) در سه محور «فدای دخترم»، مسابقه بزرگ «حدیث کرامت» و کنگره «شعر فاطمی» برگزار می شود، شرکت می کنند.

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مشاجد کشور هشت وبینار مجازی را در هشت روز از دهه کرامت برگزار می کند.

علاوه بر این، طرح «سه شنبه های تکریم» در مساجد منتخب کشور اجرا می شود. اجرای طرح «تلاوت نور» در شب ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و شب ولادت امام رضا(ع) و سالروز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) و هدیه ثواب این طرح به روح آن حضرات(ع) و نیز اجرای طرح «شنبه ها با کتاب» که متعلق به کانون های فرهنگی هنری مساجد است با محوریت کتاب های مرتبط با امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) نیز در این ایام به صورت کشوری انجام می شود.

 

به منظور فضاسازی عمومی برای گرمیداشت این دهه در شرایط کرونایی چه اقدامات دیگری را پیش بینی کرده اید؟

 

با شورای سیاتگذاری ائمه جمعه هماهنگ شده تا خطبه های این ایام به بیان معارف رضوی اختصاص بیابد. مقرر است بازاریان و اصناف نسبت به آذین بندی و تزئین خیابان ها و محلات اقدام کنند و آستان قدس رضوی و دیگر اعتاب مقدسه هم برنامه های خاص خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی خواهند داشت.

به طور کلی هماهنگی های لازم توسط دبیرخانه به خوبی صورت گرفته تا امسال هم دهه کرامت مطلوبی را با توجه به شرایط کشور داشته باشیم و شادی مومنانه و خدمت کریمانه را در فضای این روزهای کشور بیش از پیش رواج دهیم.

 

ویژه‌برنامه‌های آ‌ستان سیدالکریم(ع) در دهه کرامت

 

 

 

 

«عباس سلیمی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اعلام ویژه برنامه های آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برای دهه کرامت، اظهار کرد: مرکز آموزش قرآن ضمن برگزاری محفل انس با قرآن کریم، مسابقات فرهنگی را با موضوع دهه کرامت در این ایام برگزار می کند

 

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: در کلیه شبکه های مجازی این مرکز محتواهایی مرتبط با دهه کرامت بارگذاری می شود. علاوه بر آن، همه برنامه های مصوب شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت تبلیغ و اطلاع رسانی می شود.

 

سلیمی بیان کرد: اداره کل فرهنگی و آموزشی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) نیز همزمان با ایام دهه کرامت اقدام به برگزاری مسابقه فرهنگی با عنوان «سایه های کرامت» در شبکه های اجتماعی از اول تا 15 ذی القعده می کند  و همچنین مسابقه دلنوشته برای حضرت حمزه بن موسی الکاظم(ع) از طریق شبکه های اجتماعی در همین ایام اجرا می شود.

 

وی همچنین به ارائه احادیث منتخب در این ایام اشاره کرد و گفت: منبر تصویری نیز در این ایام در پنج شبکه برپا می شود. ضمن اینکه اداره کل ارتباطات، تبلیغات و روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) به دلیل محدویت برای برگزاری برنامه های حضوری، تلاش می کند که با در اختیار گرفتن آنتن پخش زنده توسط شبکه های صدا و سیما نسبت به برنامه ریزی برنامه های مناسبتی در ایام دهه کرامت اقدام کند.

 

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) دیدار با خانواده های شهدای توسط خادمین آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، اطلاع رسانی و ارسال پیام های مناسب در قالب متن، تصویر و صوت را از دیگر برنامه های تدارک دیده شده برای ایام دهه کرامت برشمرد و گفت: برگزاری مسابقات فرهنگی مجازی از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای دهه کرامت سال 99 است.

 

گفتنی است، جشن‌های مردمی دهه کرامت از (اول ذی‌القعده) همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز می شود و تا یازدهم ذی‌العقده، سالروز ولادت امام رضا (ع) ادامه دارد.

 

شعار دهه انتخاب شده امسال نیز «خدمت کریمانه؛ همدلی به رسم اهل‌بیت(ع)» اعلام شده است که عناوین این روز‌ها به شرح زیر است:

 

سه‌شنبه، سوم تیر، مصادف با اول ذی‌القعده و همزمان با ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) با عنوان «تکریم دختران؛ نشان خانواده فاطمی» و چهارشنبه، چهارم تیر، مصادف با دوم ذی‌القعده، همزمان با روز شهرداری و دهیاری با عنوان «در شادی اهل‌بیت(ع) شاد باشیم» نامگذاری شده است. پنجشنبه، پنجم تیر مصادف با سوم ذی‌القعده «مدافعان سلامت، رهروان ایثار و شهادت» نام گرفته است.

 

همچنین، برای جمعه، ششم تیرماه که همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است عنوان «خانواده مهدوی محور جامعه مهدوی» و روز شنبه، هفتم تیر، همزمان با روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه و بزرگداشت حضرت صالح بن موسی الکاظم(ع)، شهادت آیت‌الله بهشتی(ره) و ۷۲ نفر از یاران امام خمینی(ره) عنوان «امامزادگان الگوی تمدن دینی و ولایت‌پذیری» در نظر گرفته شده است.

 

یکشنبه، هشتم تیر نیز مصادف با ششم ذی‌القعده و روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) و روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی با عنوان «حضرت شاهچراغ(ع) اسوه عدالت و امین ولایت» نامگذاری شد و دوشنبه، ۹ تیرماه نیز مصادف با هفتم ذی‌القعده با عنوان «تشکل‌های مردمی جهادگران خدمت و سلامت» نام نهاده شده است.

 

براساس این گزارش، برای سه‌شنبه، ۱۰ تیرماه، مصادف با هشتم ذی‌القعده و روز آزادسازی شهر مهران و بزرگداشت صائب تبریزی عنوان «رفاه و امید در سایه جهش تولید» و برای چهارشنبه، ۱۱ تیرماه که مصادف با نهم ذی‌القعده و شهادت آیت‌الله صدوقی چهارمین شهید محراب است عنوان «شهداء و علما الگوی تحقق گام دوم انقلاب» انتخاب شده است.

 

پنجشنبه، ۱۲ تیرماه، مصادف با دهم ذی‌القعده و حمله ددمنشانه آمریکا به هواپیمای مسافربری آمریکا، روز بزرگداشت علامه امینی(ره) و روز افشای حقوق بشر آمریکایی با عنوان «خادم الرضا(ع)، شهید سلیمانی؛ الگوی خادمان اهل‌بیت(ع)» و در نهایت جمعه، 13 تیرماه، مصادف با یازدهم ذی‌القعده، سالروز ولادت امام رضا(ع) نیز با عنوان «امام رضا(ع)؛ امام رأفت و مهربانی» نا‌‌م‌گذاری شده است.

 

از برگزاری مسابقه دانشجویی «بانوی کرامت» تا اجرای پویش «دختران سردار دل‌ها» در دهه کرامت

 

 

 

 

«زهرا باجلان» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های کانون «عصر انتظار» در دهه کرامت، اظهار کرد: با توجه به آنکه سالروز ولادت حضرت معصومه(س) با عنوان روز دختر نامگذاری شده و این بانوی کریمه الگوی هویت دختر اسلامی_ ایرانی است، ضرورت داشت در برنامه های این دهه اهتمام ویژه ای برای الگو برداری دختران از کریمه اهل بیت(س) صورت گیرد.

 

مدیر کانون عصر انتظار مسجد حضرت قائم(عج) شهرستان پاکدشت استان تهران به برنامه های بلند مدت در نظر گرفته شده از سوی این کانون پیرامون ترویج سبک و زندگی حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: معرفی هویت دختراسلامی_ ایرانی در قالب موشن گرافی، فیلم کوتاه در محورهایی همچون هنر دختر بودن، ویژگی های برتر دختران، ویژگی های دختر مسلمان، حیای دخترانه، چگونه دختر خوبی برای پدر و مادر باشیم؟، حضرت معصومه(س) الگوی دختران امروز از جمله طرح ها و برنامه هایی بلندمدتی است که توسط این کانون برای اجرا ارایه شده است.

 

وی به طرح شناسایی و تربیت دختران فعال فرهنگی و تقویت هویت ایرانی_ اسلامی در این راستا اشاره کرد و افزود: عوامل نادیده گرفتن دختران، رابطه والدین با دختران، بایدها و نبایدها، ایجاد عرصه هایی برای برای توانمندسازی دختران با رعایت موازین اسلامی، داستان نویسی، به کارگیری زبان و هنر فارسی در معرفی هویت دختراسلامی_ ایرانی در طرح تکریم دختران و پویش های شعر و دکلمه، داستان نویسی، نمادسازی جهت هویت دختراسلامی_ ایرانی و ساخت بازی های رایانه ای با سبک زندگی اسلامی ایرانی جهت هویت بخشی به دختران از دیگر محورهایی این طرح بلند مدت برای دختران است.

 

مدیر کانون عصر انتظار مسجد حضرت قائم(عج) شهرستان پاکدشت استان تهران با اشاره به طرح های کوتاه مدت ویژه دهه کرامت از سوی این کانون، بیان کرد: اجرای پویش شعر «فدای دخترم»، شعرخوانی دختران زیر ۹ سال با پوشش اسلامی با همکاری شبکه پویا، شعر و آهنگ، اجرای مسابقه ویژه نوجوانان و جوانان، راه اندازی پویش دلنوشته برای بانوی کرامت ویژه دختران دانشجو، جشن و برنامه خاص حرم مطهر با عنوان «دختران سردار آسمانی» ویژه دختران شهدای مدافع حرم بخش دیگری از برنامه های تدارک دیده شده توسط این کانون به مناسبت دهه کرامت است.

 

باجلان توئیت، هشتک، عکس نوشته با محوریت تکریم دختران، «دختران سردار دل ها» جهت تاثیرگذاری در فضای بین المللی را بخش دیگری از برنامه های تدارک دیده شده به مناسبت دهه کرامت معرفی کرد.

 

وی پیرامون دیگر فعالیت ها و  برنامه های این کانون موفق برای مقاطع سنی مختلف ابراز کرد: برگزاری دوره های آموزش سرود و تشکیل گرو سرود دختران، تئاتر برای نوجوانان دختر، نقاشی، صنایع دستی، گرافیک، خوشنویسی، دوره های مهارت آفرینی بخشی از فعالیت های این کانون در محور هنری است. همچنین، اجرای طرح «معراج السعاده» از جمله طرح های این کانون است که تلاش می شود رفتارها و اخلاق پسندیده مورد تایید اسلام را در میان مخاطبان به شیوه عملی ترویج دهد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری عصر انتظار تاکید کرد: با توجه به اینکه پاکدشت جزو مناطق محروم استان تهران محسوب می شود، به همین جهت با برگزاری این برنامه ها در کانون بسیاری از خانواده های بی بضاعت که توان پرداخت هزینه بالای کلاس های دیگر مراکز فرهنگی را ندارند، از بهترین آموزش ها به صورت رایگان توسط مربیان مجرب بهره مند می شوند.

 

گفتنی است، کانون «عصرانتظار» مسجد حضرت قائم(عج) در بلوار امام رضا(ع) میدان پارچین شهرستان پاکدشت استان تهران واقع شده است. این کانون فرهنگی هنری از سال 94 با مجوز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران فعالیت خود را آغاز کرد و امروز به عنوان یکی از کانون های فرهنگی هنری فعال در این استان شناخته شده است و در نخستین رویداد ملی فهما به عنوان کانون برگزیده معرفی شد.

 

ارائه خدمات جهادی پزشکی به محرومان حاشیه مشهد در دهه کرامت

 

 

 

 

«مهدی رجب پور» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره تدارک کانون فرهنگی هنری خادمین جوادالائمه(ع) استان خراسان رضوی برای بزرگداشت دهه کرامت، اظهار کرد: با توجه به نامگذاری این دهه با شعار «خدمت کریمانه؛ همدلی به رسم اهل بیت(ع)» گروه های جهادی پزشکی کانون به منظور خدمت به مردم مناطق محروم حاشیه مشهد مقدس در این ایام به این مناطق اعزام می شوند.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری خادمین جوادالائمه(ع) استان خراسان رضوی ادامه داد: این گروه ها سه روز در روستای رضوان و سه روز در منطقه محروم سیس‌آباد در حاشیه مشهدالرضا(ع) مستقر شده و علاوه بر ویزیت رایگان بیماران، داروهای رایگان را نیز در اختیار آنها قرار می دهند.

 

وی تصریح کرد: توزیع بسته های حمایتی معیشتی میان محرومان این مناطق در کنار ارائه خدمات جهادی پزشکی نیز در ایام دهه کرامت انجام می شود.

 

رجب پور درباره برنامه های فرهنگی کانون خادمین جوادالائمه(ع) استان خراسان رضوی برای ایام دهه کرامت، اعلام کرد: علاوه بر اجرای گسترده تر و ویژه تر طرح «سلام بر امام» در چهارشنبه های واقع شده در دهه کرامت و با محور زیارت شریف امین الله، آئین تجلیل از دختران اعضای کانون به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) که روز دختر نام گرفته است، نیز برگزار می شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اجرای طرح «هر خانه، یک هیئت» با محور راه اندازی هیئت های مجازی و برگزاری جشن های خانگی و مجازی دهه کرامت و ایام ولادت حضرت ثامن الحجج(ع) نیز به همت کانون فرهنگی هنری خادمین جوادالائمه(ع) استان خراسان رضوی اجرا می شود.

 

تدارک مسجد مقدس جمکران برای دهه کرامت/ حضور کاروان «سفیران مهدوی» بر بالین بیماران کرونایی

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «یاسین حسین آبادی» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره برنامه های مسجد مقدس جمکران برای بزرگداشت دهه کرامت، اظهار کرد: خادمان این مسجد مقدس روز دوشنبه، دوم تیرماه در مراسم تعویض پرچم گنبد حرم کریمه اهل بیت(ع) و خطبه خوانی ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) شرکت می کنند.

 

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: عصر روز سه شنبه، سوم تیرماه میزبان خادمان آستان قدس رضوی و حرم حضرت فاطمه معصومه(س) هستیم که پرچم تبرکی این دو آستان را برای میعادگاه منتظران به همراه می آورند و با حضور آنها آئین خطبه خوانی خادمان مسجد مقدس جمکران در صحن جامع امام مهدی(عج) برگزار می شود.

 

وی درباره دیگر ویژه برنامه های مسجد مقدس جمکران برای بزرگداشت دهه کرامت، ابراز کرد: همراهی در پویش کشوری «فدای دخترم» که برگرفته از عبارت «فداها ابوها»ی امام کاظم(ع) درباره حضرت فاطمه معصومه(س) است و به همت آستان کریمه اهل بیت(ع) و مشارکت اعتاب مقدسه راه اندازی شده، ازجمله این برنامه ها است که علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت آستان حضرت فاطمه معصومه(س) در آن شرکت کنند.

 

حجت الاسلام حسین آبادی با اشاره به آئین های جشن و شادباش در میعادگاه منتظران برای این ایام، ابراز کرد: برنامه های جشن و شادی در این دهه با حضور سخنرانان و مداحان شب های چهارشنبه، جمعه و شنبه در صحن جامع امام مهدی(عج) مسجد با حضور جمعیت و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود به گونه ای که در هر فرش شش متری، چهار نفر می نشینند.

 

وی درباره اجرای پویش «#قربانی برای سلامتی امام زمان(عج)»، گفت: قرارگاه مردمی گامی به سوی جامعه مهدوی از نیمه شعبان تا پایان ماه مبارک رمضان بالغ بر 15 تُن گوشت حاصل از این پویش را میان محرومان توزیع کرد؛ هم اکنون نیز این پویش به صورت هفتگی هر جمعه با محور قربانی برای سلامتی امام زمان(عج) اجرا و گوشت حاصل از آن میان نیازمندان توزیع می شود. علاقمندان به مشارکت در این پویش می توانند از درگاه *780*313# گزینه پرداخت قربانی شرکت کنند.

 

حسین آبادی اعلام کرد: همزمان با دهه کرامت، خادمان مسجد مقدس جمکران به برخی استان ها سفر کرده و در قالب کاروان های «سفیران مهدوی» به بیمارستان های محل بستری بیماران کرونایی مراجعه و بسته های عیدانه «نذر همدلی» را میان بیماران و کادر درمان آن بیمارستان ها توزیع می کنند.

 

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه این طرح از نیمه شعبان کلید خورده است، خاطرنشان کرد: طرح نذر همدلی تا کنون در 70 درصد استان های کشور اجرا شده و در ایام دهه کرامت در استان های باقیمانده هم اجرا می شود. این بسته ها شامل خوراکی و نیز موارد فرهنگی و نیز نمک تبرکی اعتاب مقدسه هستند. در مجموع و در بازه زمانی نیمه شعبان تا پایان دهه کرامت ذیل این طرح بیش از 50 هزار بسته عیدانه در بیمارستان ها و مراکز درمانی توزیع می شود.

پایان پیام/ 9