​بچه‌های مسجد با پیوستن به «فهما» زمینه‌ساز تربیت دینی نوجوانان و جوانان باشند

​بچه‌های مسجد با پیوستن به «فهما» زمینه‌ساز تربیت دینی نوجوانان و جوانان باشند

تاریخ انتشار : ۲ تير ۱۳۹۹
قنبری گفت: بچه‌های مسجد با پیوستن به «فهما» و سازمان‌دهی محتوایی برنامه‌های کانون فرهنگی هنری می‌توانند زمینه‌ساز جذب حداکثری نوجوانان و جوانان به مسجد باشند تا شاهد تربیت دینی آینده‌سازان نظام و رشد و شکوفایی استعدادهای آن‌ها باشیم.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ مساجد از صدر اسلام کارکردهای مختلفی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، علمی، پژوهشی، دینی و... داشتند. در هجدهم اسفندماه سال ۱۳۷۱ کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، تأسیس و راه‌اندازی شد تا این کارکردها برای تبیین و ترویج بیش‌ازپیش دین مبین اسلام و آموزه‌های ناب قرآنی احیا شوند. هرچند کم و کاستی‌هایی در بخش سخت‌افزاری وجود دارد اما فرزندان ایران اسلامی در جای‌جای این مرزوبوم به‌صورت خودجوش درصدد احیای نقش واقعی مسجد همان یادگار رسول خاتم حضرت محمد مصطفی (ص) هستند؛ و امروزه باگذشت 27 سال، این مراکز دینی در شهرها و روستاها به پاتوقی برای فعالیت جوانان و نوجوانان مسجدی تبدیل‌شده تا فعالیت‌های فرهنگی و هنری را با محوریت مسجد رونق دهند.

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری منهاج یکی از همان جوانان خوش‌فکر و صاحب ایده و آتش به اختیاری است که با گرد هم آوردن نیروهای انقلابی، متعهد و جوان در عرصه‌های مختلف نقش مهمی داشته و پیشگام بوده است.

 

به همین منظور «مصطفی قنبری»، مدیر کانون فرهنگی هنری منهاج مسجد ابوالفضل (علیه‌السلام) شهرستان نکا برای کسب عنوان کانون برتر در رشته ترویج فرهنگ اقامه نماز بخش  ارتقای فعالیت‌های قرآن و عترت نخستین رویداد ملی فهما در گفتگویی به سؤالات خبرنگار خبرگزاری شبستان  در ساری پاسخ داد که باهم می‌خوانیم؛

 

-لطفاً کانون فرهنگی هنری منهاج را معرفی کنید و بفرمایید تاکنون چه افتخاراتی را کسب کردید؟

شکل‌گیری کانون فرهنگی و هنری منهاج مسجد ابوالفضل (ع) شهرستان نکا و افتخارآفرینی این نهاد فرهنگی، دینی، آموزشی حاصل تلاش و زحمات بچه‌های مسجد و کادر کانون به‌خصوص امام جماعت و هیئت‌امنای این مسجد است.

 

کانون منهاج، رتبه برتر در جشنواره نشریات تجربی مساجد کشور به میزبانی مشهد مقدس، برگزیده از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور، کسب رتبه برتر از سوی سپاه کربلا در حوزه‌های فرهنگی و قرآنی، کسب رتبه برتر استانی جشنواره ملی اتفاق در استان و راه‌یابی  به مرحله کشوری از سوی سازمان ملی جوانان و برگزیده از سوی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در خصوص برگزاری طرح تلاوت نور را در کارنامه خود دارد.

 

- اهم فعالیت‌های این نهاد فرهنگی دینی را بفرمایید.

برگزاری دوره‌های آموزشی مروجان نماز ویژه نوجوانان

 برگزاری دوره‌ی  شایستگان فرهنگ نماز ویژه نوجوانان در قالب کلاس‌های آموزشی و اردو

 برگزاری جشنواره خوشنویسی آیات قرآنی با حضور خوشنویسان برتر استان

پخش مستند سفره‌ی کریمانه ماه رمضان از سیمای مرکز مازندران

برگزاری همایش نماز و خانواده، برگزاری همایش‌های مختلف قرآنی

 برپایی محافل انس با قرآن

 برگزاری نشست سبک زندگی قرآنی

 برگزاری نشست تحکیم بنیان خانواده

 برگزاری کلاس‌های حفظ قرآن کریم با حضور ۶۰ نفر

 اجرای طرح بچه‌های مسجد (کارت امتیاز) در تابستان ۹۸ و تجلیل از ۹۰ نفر

 

 تجلیل از مکبرین، موذنین و فعالان قرآنی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» نماینده محترم ولی‌فقیه در استان مازندران

 امانت کتاب با موضوع نماز به اماکن عمومی منطقه

 برگزاری مسابقات نقاشی با موضوع نماز -مسجد و خانواده

برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع نماز

 تجلیل از فعالان حوزه ترویج فرهنگ اقامه نماز

 تجلیل از روزه اولی‌های عضو کانون،

 برگزاری مسابقات اذان به‌صورت شهرستانی

 

 -در بحران کرونا چه کردید؟

هم‌زمان با میلاد حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان تعداد ۲۱۰ عدد آب‌میوه و کیک خانگی تهیه و بین کادر درمانی بیماران بیمارستان‌های امام حسین (ع) و بوعلی  شهرستان نکا توزیع شد.

تهیه و اهدا گوشت چرخ‌کرده و توزیع بین نیازمندان منطقه

تهیه و توزیع ماسک بین خانواده‌های منطقه

توزیع ۴۰۰ برگ دعای هفتم صحیفه سجادیه بین مردم برای رفع بلا

تهیه  مواد ضدعفونی‌کننده دست و توزیع بین خانواده‌های نیازمند منطقه

 ضدعفونی کردن محله مسجد ابوالفضل (ع) با همکاری جوانان منطقه طی چند مرحله

توزیع مواد غذایی بین پاکبانان شهرستان نکا

توزیع مواد غذایی بین مستمندان منطقه طی چند مرحله

توجیه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

 

- رویداد ملی «فهما» را معرفی بفرمایید و بگویید برای کسب رتبه در «فهما» چه کردید و چه شد؟

فهما یک رویداد فرهنگی برای کانون‌های مساجد است که بتوانند عملکرد فرهنگی، اجتماعی، قرآنی و هنری خود را نشان دهند.

 

در سامانه فهما کانون‌ها بر اساس شاخص‌های هشت‌گانه قرآن و عترت، بزرگداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی، کتاب و کتاب‌خوانی، اوقات فراغت، شبکه‌سازی و ساماندهی، رسانه و فضای مجازی، ابتکار و خلاقیت و هنری و ادبی مورد ارزیابی قرارگرفته‌اند که کانون فرهنگی و هنری منهاج با ثبت گزارش فعالیت‌هایی نظیر امانت کتاب با موضوع نماز به اماکن عمومی منطقه، برگزاری مسابقات نقاشی با موضوع نماز -مسجد و خانواده، برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع نماز، تجلیل از فعالان حوزه ترویج فرهنگ اقامه نماز و برگزاری مسابقات اذان به‌صورت شهرستانی در بخش قرآن و عترت و رشته فرهنگ و ترویج اقامه نماز حائز رتبه برتر کشور شد.

 

-این طرح چه مزایایی می‌تواند برای کانون‌های فرهنگی و هنری در مساجد داشته باشد؟

بچه‌های مسجد با پیوستن به این رویداد و سازمان‌دهی محتوایی برنامه‌های کانون فرهنگی هنری می‌توانند زمینه‌ساز جذب حداکثری نوجوانان و جوانان به مسجد باشند تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی، تربیت دینی آینده‌سازان نظام و رشد و شکوفایی استعدادهای آن‌ها باشیم.

 

-امام جماعت مسجد تا چه اندازه در انجام بهتر فعالیت‌های کانون تأثیرگذار بوده است؟

امام جماعت، مهم‌ترين عضو ارکان مديريتي مسجد است؛ و عملکرد امام جماعت، شخصيت وي و چگونگي برخورد او با جوانان، در ايجاد و کيفيت نگرش جوانان نسبت به دين و مسجد بسيار مؤثر است از این بابت جا دارد از حمایت‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمد اسماعیل محمدی بایع کلایی» امام جماعت و رییس هیئت‌امنای مسجد حضرت ابوالفضل (ع) و رییس حوزه علمیه مهدیه نکا کمال تقدیر و تشکر رو داشته باشم.

 

-فعالیت‌های مهم در دست اقدام کانون را بیان کنید؟

ساخت مکان کانون و کتابخانه به متراژ 150 متر و راه‌اندازی کلاس‌های پیش‌دبستانی با هماهنگی اداره آموزش‌وپرورش شهرستان، ایجاد مهد قرآن، برگزاری کلاس‌های حفظ قرآن، برگزاری کلاس‌های خیاطی و خوشنویسی و نقاشی از برنامه‌های پیش روی این کانون است.

 

پایان پیام/ 286