خدمت کریمانه مسیر تمدن‌سازی را هموار می‌کند/ کمک‌های مومنانه از حسرت زیارت در شرایط کرونایی می‌کاهد

خدمت کریمانه مسیر تمدن‌سازی را هموار می‌کند/ کمک‌های مومنانه از حسرت زیارت در شرایط کرونایی می‌کاهد

تاریخ انتشار : ۳ تير ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام دکتر ارزانی با بیان‌اینکه تطابق ارزش‌ها و هنجارهای ما با مکتب، سبب شادی اهل بیت(ع) است، گفت: در این روزها که به دلیل شیوع کرونا امکان زیارت محدود است و ما حسرت بر دل داریم، با اصل خدمت به دیگران می‌توانیم شادی مومنانه را تمرین کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) در اول ذی القعده، آغاز دهه گرامیداشت کرامت است، به همین منظور با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور درباره چرایی و الزامات شادی های مومنانه در دهه کرامت گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

بزرگداشت دهه کرامت که با شادی های اهل بیت(ع) همزمان شده چه اهمیتی دارد و سهیم شدن در شادی های آل الله(ع) به چه معنا است؟

 

در روایتی از امام صادق(ع) آمده که فرمودند: شیعیان از سرشت و طینت ما هستند و در شادی ما شاد و در حزن ما محزون هستند. برخی چنین تعبیر کرده اند که این یعنی در مراسم عزای اهل بیت(ع) باید محزون و در ولادت آنها باید شاد بود؛ این معنا حداقلی است. حضرت(ع) فرمودند در شادی ما نفرمودند در ولادت ما، لذا باید بدانیم حزن و شادی اهل بیت(ع) در کجا است؟

هر گاه ارزش ها، باورها، رفتارها و اعتقادات اهل بیت(ع) بر سبک زندگی ما حاکم شده و هنجارهایمان مکتبی و دینی باشد، اهل بیت(ع) شاد خواهند بود، چون در مسیری که برای آن خلق شده ایم، حرکت می کنیم. به فرموده قرآن ما از خدائیم و به سوی خدا بازمی گردیم لذا باید در این مسیر حرکت‌مان صحیح باشد.

 

چنین تعبیری از شاد بودن در شادی های اهل بیت(ع) چه رهاوردی دارد؟

 

اگر این واقعیت را بپذیریم آنگاه دایره شمول تعریف ما از مشارکت در شادی و حزن اهل بیت(ع) گسترده تر می شود و فراتر از ایام عزا و ولادت آن حضرات(ع) می رود. شادی در شادی اهل بیت(ع) راه دارد و طبیعتاً در ایامی همچون دهه های کرامت و ولایت، در مواضع و مواقعی که اهل بیت(ع) شاد هستند، ما نیز شاد خواهیم بود.

 

شعار انتخابی دهه کرامت سال 99 یعنی «خدمت کریمانه؛ همدلی به سبک اهل بیت(ع)» چقدر در رسیدن به این شادی های مومنانه اثر دارد؟

 

نقل است شخصی محضر امام صادق(ع) رسید و ویژگی شیعیان را مطرح کرد، حضرت(ع) پرسیدند: آیا از فقرا دستگیری می کنند؟ آیا به اطرافیان خود سرکشی می کنند؟ و ... آن فرد پاسخ داد: نه! حضرت(ع) فرمودند: اینها از شیعیان ما نیستند.

باید توجه داشت در جامعه ای زندگی می کنیم که در این جامعه فراتر از بُعد ایمانی، اگر تعامل با هم نداشته باشیم و در فکر دیگران نباشیم به تعبیر روایت نه تنها مومن بلکه حتی مسلمان نیستیم. لذا خدمت کریمانه از مسائل موردنیاز است و در سه سال گذشته شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت نگاهی ویژه به آن داشته و تا دو سال آتی نیز این شعار محوری خواهد بود. چطور می توان شاد بود اما به دیگران خدمت نکرد، اصل خدمت به دیگران سبب شادی مومنانه است.

 

خدمت کریمانه که شادی های مومنانه را در پی دارد، باید با چه کیفیتی همراه باشد؟

 

کرامت یعنی خدمت های ما با منت و آزار همراه نباشد بلکه با سخاوت و اعطای از وجود و انفاق از آنچه دوست داریم، و با هدف حل مشکل و رعایت کرامت انسانی توام شود.

امسال به دلیل تاکید مقام معظم رهبری همدلی به رسم اهل بیت(ع) را ذیل خدمت کریمانه برای شعار این دهه برگزیدیم. باید توجه داشت همدلی به معنای همراهی و هماهنگی وقتی به رسم اهل بیت(ع) است که مختصات خاص خود را داشته باشد.

 

امسال و در پی شیوع کرونا امکان زیارت اعتاب مقدسه برای اکثر علاقمندان فراهم نیست، آیا می توان با خدمت کریمانه و شادی های حاصل از آن، حزن و حسرت این عدم امکان زیارت را برطرف کرد؟

 

«بُعد منزل نبود در سفر روحانی»؛ در روایت است که اگر نزدیک حرم هستید به ویژه درباره رم سیدالشهداء(ع) توصیه شده که به زیارت بروید و اگر بُعد منزل دارید دل را روانه حرم کنید.

باید توجه داشت ارتباط عاطفی با ائمه(ع) اصل است با توجه به شرایط کرونایی و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی، مردم دلشکسته تر عمل و توسل می کنند و این حسرت زیارت که ثواب هم دارد، در دل ها موج می زند باید توجه داشت حسرت و سوز، همراه با زیارت ثواب را دوچندان می کند.

 

با توجه به تمرکز برنامه های دهه کرامت بر بیانیه گام دوم انقلاب و نیز با توجه به قرار داشتن ساخت تمدن نوین اسلامی در افق این بیانیه، حاکمیت خدمت کریمانه و روح کرامت بر جامعه چقدر به این مهم کمک می کند؟

 

از ارکان هفت‌گانه بیانیه گام دوم انقلاب معنویت، سبک زندگی، اخلاق، علم، پژوهش و ... است اگر بخواهیم به آن تمدن والا برسیم از عوامل موثر الگوها هستند، یعنی جامعه با چه اشخاصی الگوسازی کند؟

اسوه و الگوهای راستین اهل بیت(ع) هستند، ممکن است برخی بگویند فلان شخص هم توان راهبری دارد بله هر کس در طریق اهل بیت(ع) است مثل امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری می تواند جامعه را رهبری کند.

برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، به الگوی اهل بیتی نیاز داریم که تراز و شاخص را برای ما تعیین می کنند دهه کرامت کمک می کند برای آنکه الگوهای واقعی را که ما را به سمت تمدن اسلامی سوق می دهد، بشناسیم و اخلاق و معنویت و سبک زندگی را از آنها بگیریم.

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای این دهه چه ویژه برنامه های را تدارک دیده است؟

 

امسال به جهت تعامل بین المللی و به دلیل درگیری بسیاری از کشورها با کرونا فعالیت های حضوری دهه کرامت محدود شده است، لذا 10 وبینار بین المللی را با حضور اندیشمندانی به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی، چینی، اردو، فرانسوی و ... برگزار می کنیم تا نقطه نظرات شان درباره امام رضا(ع) را بیان می کنند. این وبینارها فرصتی مطلوب است تا در ایام تعطیلی و محدود شدن مراسم ها و تجمعات مذهبی به دلیل شیوع کرونا، فضاسازی دهه کرامت را داشته باشیم.

در برگزاری این وبینارها مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مجمع جهانی اهل البیت(ع) و ... با ستاد فهما همکاری دارند و خروجی آن مورد استفاده قرار می گیرد.

پایان پیام/ 9