مهمترين ماموريت‌ كانون‌هاي (فهما) تحول‌آفريني درگام دوم انقلاب است

مهمترین ماموریت‌ كانون‌های (فهما) تحول‌آفرینی درگام دوم انقلاب است

تاریخ انتشار : ۳ تير ۱۳۹۹
سعادتي با اشاره به سند تحول كانون‌هاي مساجد، برنامه‌هاي محوري و زيرساخت‌‌ پرتال بچه‌هاي مسجد گفت: اساسا مهمترين ماموريت كانون‌هاي فهما، تحول‌آفريني بر اساس بيانيه گام دوم انقلاب است.
«سعید سعادتی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) مهترین ماموریت کانون‌های فرهنگی هنری در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب را تحول آفرینی در عرصه فرهنگ و هنر خواند و افزود: این تحول آفرینی با رویکرد محله محوری محقق می شود؛ با توجه به این موضوع کانون‌ها باید با تلاش مضاعف وروحیه جهادی وهمچنین خلاقیت و ابتکار در عرصه فرهنگ و هنر  در عرصه تحول آفرینی نقش آفرین شوند.

 

 
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: شناخت سرمایه اجتماعی و ظرفیت‌های محله، اعم از ظرفیت‌های کالبدی و انسانی نظیر فعالان فرهنگی، هنرمندان مسجدی، پژوهشگران و نویسندگان ، معلمان و مربیان، و تلاش در عرصه فرهنگ و هنر وپاسخگویی به مسایل فرهنگی و اجتماعی محلات یکی از مهمترین ماموریت های کانون های فرهنگی هنری محسوب می‌شود.
 
 
وی با بیان اینکه تحول‌آفرینی در سطح کانون‌های فرهنگی هنری در سه عرصه جریان دارد، اظهار کرد: نخستین عرصه تحول فکری است که طی آن کانون‌ها باید تلاش کنند بچه‌های مسجد را با فعالیت‌های خود آشنا کرده و از این رهگذر نسبت به اعتلای نگرش فکری آنها در عرصه فعالیت‌های مسجدی مبادرت ورزند،ایجاد  نگاه فعالانه در نسل نو به جای تفکر منفعل واینکه  در حل مسایل بن‌بستی نداریم و باید به دنبال امیدآفرینی باشیم و این رویکرد همان نگاهی است که تهدیدها را تبدیل به فرصت می‌کند.
 
 
سعادتی افزود: عرصه دوم تحول معنوی است که در این جهت کانون‌ها پس از ساخت درونی ، اقدام به جامعه پردازی می کنند به این معنا که مدیران کانون‌ها در تبیین و ترویج فرهنگ دینی از نوجوانان و جوانان آغاز کنند چراکه تربیت معنوی واخلاقی نسل امروز یکی وظایف کانون‌ها محسوب می‌شود.

 

 
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: سومین عرصه فعالیت‌های کانون‌ها «تحول رفتاری» است که ناظر بر تحول در عرصه سبک زندگی است که این مولفه هم مثل دو مولفه یادشده از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب محسوب می‌شود؛ بنابراین تحول در سه عرصه یاد شده از مهمترین برنامه‌های کانون‌ها محسوب می شود.
 
 
وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه به نظر من فهما ایده تحول‌آفرین در عرصه فرهنگ و هنر مساجد کشور بود، گفت: رویداد ملی فهما سال گذشته در صدد شناخت کانون‌های فرهنگی هنری، احصا نظام جامع آمار و اطلاعات بود اما امسال که سال دوم برگزاری رویداد ملی (فهما) را پیش رو داریم، به دنبال انتظام بخشی وکیفی سازی فعالیت‌ها هستیم که این مولفه از کلیدواژه‌های بیانات مقام معظم رهبری نیز محسوب می شود که بتوانیم دسته بندی درستی از گونه‌بندی فعالیت‌های کانون‌ها در محلات داشته باشیم. 
 
 
سعادتی تصریح کرد: این گونه‌بندی به ما کمک می‌کند تا اولویت‌های خودمان را بشناسیم و از سوی دیگر یک نظام مشخص و معین را به مردم و نسل جوان معرفی کنیم تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف فرهنگی هنری نقش‌آفرینی کنیم. رویکرد دیگر بحث ارتقا کیفی است، به این معنا که کیفی سازی، برجسته سازی و عمق بخشی به فعالیت‌ها اولویت برنامه کانون ها باشد.

 

 
وی با بیان اینکه عمق بخشی به فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از جمله مهمترین محورها و رویکردهای دومین سال  طرح ملی فهما محسوب می‌شود، افزود: در راستای این  نگاه فعالیت‌های کانون‌ها در قالب 3 گونه طراحی شدند که شامل شبستان فرهنگ، شبستان هنر، شبستان نوآوری می شود.

 

 
وی ادامه داد: ذیل این 3 شبستان نیز 12 رواق طراحی شده است  که رواق‌های شبستان فرهنگ عبارت اند از «رواق نور»، «رواق کتاب»، «رواق دانش» ، «رواق همدلی» و «رواق رسانه»، همچنین ذیل شبستان هنر نیز رواق‌های سرود، فیلم، نمایش، قلم، ترنج قرار گرفته است. از سوی دیگر در شبستان نوآوری نیز، رواق فناوری و رواق کارآفرینی طراحی شده است، که امیدواریم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور در قالب این شبستان ها و رواق ها فعالیت‌های خود را سامان بخشیده و به مردم معرفی کنند.

 

 
سعادتی افزود: معتقدم این ریل گذاری برای فعالیت های کانون‌‌ها اقدام مهمی محسوب می شود چراکه با نسلی سر و کار داریم که دغدغه‌هایش نسبت به گذشته تفاوت اساسی داشته و تنوع در کارهای فرهنگی را طلب می‌کند؛ بنابراین باید بتوانیم به گونه ای فعالیت کنیم که نسل جوان اولا به ما اعتماد کند و در وهله بعد به مسجد وفعالیت های مسجدی جذب شوند. تحقق این اهداف در گرو بهره مندی از ابزار روز، فناوری و شیوه های نوین تبلیغی است.  
 
 
وی در ادامه به شرایط کنونی کشور و گسترش ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: طبیعتا در وضعیت فعلی قالب ارایه برنامه ها و فعالیت ها متفاوت خواهد شد، این مهم در فعالیت های کانون‌ها به ویژه در ایام فعلی و اوقات فراغت اهمیت دوچندان پیدا می کند، چراکه امسال مساله اوقات فراغت حالت خاص ومستمر ی دارد در نتیحه محدود به ایام تابستان نیست بنابراین باید با روش های نوین برنامه های فرهنگی هنری را ادامه دهیم و از ظرفیت فضای مجازی بهره مند شویم.
 
 
سعادتی در ادامه به اهداف معاونت فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در حوزه کتاب اشاره کرد و افزود: ما به دنبال آن هستیم اعضای کانون‌ها با تفکری پویا و برخاسته از مطالعه عمیق به ارایه ایده‌ها و طرح‌های خود بپردازند چراکه تربیت نسل متعهد و انقلابی در گرو آن است که بتوانیم فرهنگ و اندیشه دینی از گذرگاه مطالعه به افراد منتقل کنیم.