بخشندگي فقط بخشي از مفهوم كرامت به شمار مي‌رود/ كشور نيازمند گسترش كمك‌هاي مؤمنانه است

بخشندگی فقط بخشی از مفهوم كرامت به شمار می‌رود/ كشور نیازمند گسترش كمك‌های مؤمنانه است

تاریخ انتشار : ۳ تير ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام و المسلمين بهشتي، با اشاره به گستره مفهوم كرامت اظهار كرد: بخشندگي تنها بخشي از ماهيت كرامت را تشكيل مي‌دهد؛ امروز كشور نيازمند رفتار كريمانه و كمك‌هاي مومنانه است.
حجت‌الاسلام و المسلمین  «سید جواد بهشتی» کارشناس دینی برنامه «سمت خدا» در گفتگو با کمیته ارتباطات و فضای مجازی دهه کرامت گفت: دهۀ کرامت و سالروز ولادت با سعادت فرزندان موسی بن جعفر (علیه‌السلام)، حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) فرصتی برای تأمل بر روی موضوع کرامت انسانی است.
 
 
وی افزود: خدای متعال کریم است، قرآن کریم است، پیغمبر کریم است. واژۀ «کریم» را در زبان فارسی معمولاً به معنای بخشنده درنظر می‌گیریم در حالی که بخشندگی فقط بخشی از معنای این واژه است.
 
 
این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: کریم به معنای ارزشمند و احترام قائل شدن برای انسان‌هاست. وقتی خدای متعال می‌خواهد بندگان مؤمنش را خطاب قرار دهد، از آنها با عبارت «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» یاد می‌کند؛ این بیانگر احترام قائل شدن خدای برای انسان است.
 
 
وی اضافه کرد: علاوه بر این، خداوند به بندگانش می‌فرماید: وقتی می‌خواهید پدر و مادرتان را صدا کنید، با "قول کریم" آنان را صدا کنید «قُلْ لَهُما قَوْلًا کَرِیماً» بعد از احسان، گفتار کریمانه مهم‌ترین شیوه‌ برخورد با والدین است. این موضوع در سطح جامعه و در قبال مردمی که نسبت به دیگران جزو قشر ضعیف‌تر هستند هم صادق است که مبادا احترام و حرمت آنها خدشه‌دار شود.
 
 
حجت‌الاسلام بهشتی خاطرنشان کرد: امروز کشور پس از ماه‌ها درگیری با ویروس منحوس کرونا، نیازمند گسترش کمک‌های مؤمنانه است. رهبر انقلاب چقدر زیبا در ماه شعبان مردم را به رزمایش مواسات دعوت کردند و اندکی پس از آن فرمودند ملت ایران در آزمون کرونا خوش درخشید اما امروز همچنان این نیازها وجود دارد.
 
 
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به نمونه‌ای از سیره کریمانه امام رضا (ع) گفت: روزی فردی به در خانۀ حضرت آمد و درخواست کمک کرد و عرضه داشت وقتی به شهرم برگردم این میزان مبلغ را از جانب شما صدقه خواهم داد. حضرت با رفتاری کریمانه به او کمک کرد، آن حضرت در هنگام کمک مادی به او درب را طوری باز کرد که چهره‌شان دیده نشود تا مبادا او خجالت بکشد، علاوه بر این حضرت فرمود نیاز از طرف من این مبلغ را صدقه بدهی؛ این یعنی احترام و کرامت انسانی.
 
 
وی افزود: کمک‌های مؤمنانه در کشور با ابتکارات مختلف و اخلاقی خوش و زیبا در طی این چند ماه به نمایش گذاشته شد. دهۀ کرامت بار دیگر به ما توصیه می‌کند کمک‌های ما باید به شدّت توأم با احترام و کرامت باشد.