از شکوه رضوان تا توجه به جهش تولید در جشن‌های دهه کرامت آستان امام رئوف(ع)

از شکوه رضوان تا توجه به جهش تولید در جشن‌های دهه کرامت آستان امام رئوف(ع)

تاریخ انتشار : ۴ تير ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با تشریح برنامه‌های ‌آستان قدس رضوی ویژه دهه کرامت، گفت: «شکوه رضوان» به عنوان محوری‌ترین برنامه حرم، توجه ویژه به کاربران فضای مجازی و سخنرانی و جشن ازجمله این برنامه‌ها است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: حجت‌الاسلام و المسلمین «حجت گنابادی‌نژاد» امروز (چهارشنبه، 4 تیرماه) در نشست خبری قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی که ویژه دهه کرامت در سازمان مرکزی این نهاد برگزار شد، درباره برنامه‌های دهه کرامت حرم مطهر رضوی عنوان کرد: در کانون فعالیت‌های فرهنگی دهه کرامت که همه محبان اهل بیت(ع) در اقصی نقاط کشور سعی می‌کنند تا تجلی جشن‌های کرامت رضوی را نهادینه کنند، معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی نیز برنامه‌های متعدد و متنوعی را تدارک دیده است.

 

وی با اشاره به اینکه برنامههای دهه کرامت حرم رضوی از شب میلاد حضرت معصومه(س) با عنوان شکوه رضوان آغاز شده است، افزود: طی تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و الزامات آن در حرم مطهر رضوی، برنامه‌های دهه کرامت امسال برمبنای رعایت الزامات و پروتکل‌های بهداشتی تدارک دیده شده است.

 

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت امسال را به صورت غیرحضوری عنوان کرد و در خصوص آن گفت: برنامه‌های دهه کرامت در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود که از طریق صوت و تصویر در صحن های حرم مطهر اکران شده و با هماهنگی که با مرکز ارتباطات و رسانه حرم مطهر صورت گرفته هم زمان در شبکه‌های ملی رادیو تلویزیون منعکس خواهد شد تا مردم در اقصی نقاط کشور بتوانند از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی حرم مطهر بهرمند شوند.

 

گنابادی‌نژاد همچنین شعار دهه کرامت امسال را «هر چه دارم از تو دارم» عنوان کرد که از فراز زیارت جامعه کبیره با مضمون بِكُمْ یُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ یَكْشِفُ الضُّرَّ  برگرفته شده است.

 

مراسم سخنرانی حرم

 

معاون تبلیغات آستان قدس رضوی کاهش ساعات ویژه برنامه‌های دهه کرامت را از دیگر ملاحظات عنوان کرد و افزود: امسال بر خلاف سال‌های گذشته برنامه‌ها از 3 ساعت قبل اذان مغرب و بعد از نماز عشاء به 1ساعت نیم با کاهش یافته که این مهم برای کمک به عدم تجمع و ازدحام در صحن‌های حرم مطهر رضوی صورت گرفته است.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: طی مدت زمان برنامه ریزی شده  دقایق کوتاهی از برنامه های مختلف پیش بینی شده است که زائران امکان استفاده از برنامه لازم را داشته باشند.

 

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه سخنرانی و بیان معارف دینی همزمان با دهه کرامت در حرم رضوی گفت: روزانه جلسات سخنرانی کوتاه در رواق امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد که صوت و تصویر آن به صورت زنده از نمایشگرهای داخل صحن پخش می‌شود.

 

وی آیات و حجج اسلام و المسلمین سیداحمد علم‌الهدی، ناصر رفیعی، محمدجواد نظافت، دکتر سعدی، محمد رضایی‌تهرانی، محمدحسین رجائی‌خراسانی، مهدی‌شریعتی‌تبار، علیرضا پناهیان، سیدمهدی میرباقری، مهدی ماندگاری، شهاب مرادی را به عنوان سخنرانان و مهمانان برنامه گفتگویی حرم معرفی کرد.

 

وی گفت: با تاکیدات تولیت خصوص معرفت افزایی، برای بهره برداری هر چه بیشتر احادیث حضرت رضا(ع) در کتاب شریف «عیون اخبارالرضا(ع)» هر شب شرح احادیث حضرت رضا(ع) را توسط یکی از علما و مراجع بزرگوار خواهیم داشت که بسیار فرصت مغتنمی خواهد بود.

 

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی به برگزاری مسابقه‌های فرهنگی در ایام دهه کرامت اشاره کرد و گفت: افزون بر مسابقاتی که در شبکههای اجتماعی برگزار خواهد شد هرشب در برنامه شکوه رضوان یک مسابقه کتاب‌خوانی اجرا می‌گردد که برای شرکت کنندگان نیز جوایز نفیس و متبرک تدارک دیده شده است.

 

 شکوه رضوان؛ محوری‌ترین برنامه حرم

 

به گفته وی مراسم شکوه رضوان که محوری‌ترین برنامه حرم مطهر به شمار میرود هر روز از ساعت 18:30 آغاز و تا ساعت 21:30 ادامه خواهد داشت.

 

گنابادی‌نژاد برگزاری محفل و تلاوت مجلسی قرآن کریم را از برنامه‌های مهم دهه کرامت معرفی کرد و ادامه داد: به مناسبت این ایام خجسته هر روز در ابتدای آغاز برنامه شکوه رضوان تلاوت مجلسی قرآن کریم با حضور قاریان بین المللی برگزار می‌شود.

 

وی قرائت قرآن توسط قاریان نوجوان کشور را از اهم برنامههای شکوه رضوان عنوان کرد و آن را زمینه­ای برای حق شناسی و توجه به ظرفیت­های قرآنی نسل نوجوان ایران اسلامی و به ویژه مشهدالرضا دانست.

 

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی برگزاری صلوات خاصه امام رضا(ع) هر شب توسط مداحان برتر استان‌های سراسر کشور را از دیگر برنامه‌های شکوه رضوان اعلام و اشاره کرد: در این خصوص از شبکه خادمیاران مداحی تشکر می‌کنیم که این میزبانی و همراهی را پذیرفتند و امیدوارم در آینده بتوانیم برای حضور و مشارکت ظرفیت‌های فرهنگی و تبلیغی کشور و تشکلات مردمی در حرم مطهر بیشتر هماهنگی و برنامه ریزی داشته باشیم.

 

توجه به نامگذاری سال

 

این مقام مسئول اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال 99 از سوی مقام معظم رهبری به سال جهش تولید، امسال سعی کردیم در برنامه شکوه رضوان از تعدادی از فعالان اقتصادی دعوت کنیم تا در مورد موفقیت و تجربیات‌شان صحبت کنند.

 

وی برنامه «ایران سرافراز» را از دیگر برنامه‌های شکوه رضوان عنوان کرد و گفت:  در این برنامه تلاش داریم تا به مزیت‌ها و ظرفیت‌های ایران اسلامی در بخش‌های مختلف چون موضوع خانواده و فرزند آوری، افول آمریکا، موفقیت‌های عرصه مقاومت و توجه به موضوع مقاومت، جهاد اقتصادی، رزمایش همدلی، جهاد سلامت و مکتب حاج قاسم سلیمانی بپردازیم که در خصوص موضوعات مختلف میزبان مهمانانی خواهیم بود.

 

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی از برنامه شعرخوانی و تواشیح در مراسم شکوه رضوان خبر داد و در ادامه آقایان احمد واعظی، مهدی سروری، علی ملائکه، مهدی نیکبخت، علی خوشچهره، جعفر ملائکه، امیر عارف، میثم مطیعی، سیدحجت بحرالعلوم، ابراهیم قانع، سیدرضانریمانی، کاظم غلامشاهی، علی کارگر، سیدحسین محمدنیا، علیرضا نژادحسین، سیدمهدی موسوی، امیرحسین مداح، سعید سروری، علی ضمیری، هادی الهی، ابوالفضل مشکینی و امیر عارف را به عنوان مداحان و مناجاتخوانهای برنامه های دهه کرامت اعلام کرد.

 

 وی افزود: برنامههای متعددی برای زائران غیر ایرانی در حرم مطهر رضوی تدارک دیده شده که از شب میلاد حضرت معصومه(س) به صورت لایو، وبینار، حلقه معرفت و مسابقه برگزار خواهد شد.

 

 اجرای برنامه شبانه روزی

 

این مقام مسئول اعلام کرد: از سوی اداره پاسخگویی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ویژه دهه کرامت با رعایت پروتکول های بهداشتی چهار برنامه حرم شناسی، میز پاسخگویی به سوالات دینی و شرعی، قصه گویی ویژه کودک و نوجوان با حضور مربیان مجرب و روایتگری برگزار خواهد شد که در در شیفتبندی‌های مختلف به صورت شبانه روزی در بستهای نواب، طوسی، طبرسی، غدیر و کلیه صحنها اجرا میگردد.

 

وی درباره میز پاسخگویی به سوالات دینی و شرعی توضیح داد: این برنامه در چهار شیفت اجرای خواهد شد که شامل ساعت 7 الی 10، ساعت 17 الی 20، ساعت 20 الی 22 و ساعت 23 الی 2 بامداد می شود، در این برنامه کارشناسان دینی به سوالات زائران پاسخ داده و در صورت نیاز با مخاطبان به بحث علمی می پردازند.

 

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: چهارشنبه، یازدهم تیرماه ساعت 23:40 مراسم شب شعر ملکوت هشتم با حضور شاعران آئینی کشور در حرم مطهر برگزار خواهد شد.

 

توجه ویژه به کاربران فضای مجازی

 

گنابادی‌نژاد با تاکید بر اینکه از سوی پورتال معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تولیدات، فراخوان و مسابقات متعددی تدارک دیده شده است، عنوان کرد: کلیه فعالیت‌های حوزه فضای مجازی معاونت تبلیغات اسلامی ذیل 4 عنوان پوشش داده خواهند شد که شامل پوشش زنده مراسم حرم در شبکههای اجتماعی، اجرای فراخوان ها و کمپین ها در دهه کرامت، تولید نماهنگ، پوستر، گزیده مراسم و ...و فرآوری محصولات می‌شود.

 

وی اعلام کرد: «نماهنگ روایت خوانی دختران همراه با اجرای خانم فضه سادات حسینی»، «نماهنگ چالشی قدردانی های خواهر برادری با تمرکز بر روایت نقش خواهر»، «نماهنگ دل‌های جامانده از صابر خراسانی» و «نماهنگ به تو بدهکاریم از جعفر متقین با محوریت قدردانی از لطف‌هایی که امام رضا علیه اسالم به ما داشته است» برخی از تولیدات پورتال معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی خواهد بود.

 

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: مجموع پیام رسان‌هایی که مربوط به حرم مطهر امام رضا(ع) هست در طول دهه کرامت برنامه‌هایی متنوعی چون مسابقه با موضوع سیره رضوی به چهار زبان، موشن گرافیک، آداب زیارت، سرودهای اردو زبان و عربی به این مناسبت برای زائران داخل و خارج کشور انجام خواهد داد.

 

گنابادی نژاد ادامه داد: در بخش تولیدات فرهنگی هم مسابقات 12 تا 12 که قبلا اعلام شده بود قرعه کشی آن را در دهه کرامت صورت خواهد گرفت.

 

 برنامه‌های شب و روز میلاد امام رضا(ع)

 

وی درباره برنامه شب میلاد امام رضا(ع) گفت: آئین جشن شب میلاد حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) همراه با تعویض پوش ضریح مطهر و پرچم گنبد منور برگزار خواهد شد که در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی به ایراد سخنرانی و آقایان ابراهیم قانع، ابوالفضل مشکینی و سیدحمید برقعی به مدیحه سرایی و شعرخوانی خواهند پرداخت.

 

گنابادی‌نژاد با تاکید بر اینکه مراسم روز میلاد در سه نوبت اجرا می‌شود، افزود: در صبح روز میلاد نیز برنامه تبریک خدام برگزار می‌شود به این شکل که خادمین در صبح روز میلاد حضرت رضا علیه السلام جهت عرض تبریک با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی از باب الجواد(ع) به سمت صحن آزادی مشرف می‌شوند.

 

وی اعلام کرد: نوبت دوم مراسم روز میلاد از ساعت 9 تا 11 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی، مدیحه سرایی آقای محمدرضا طاهری و شعرخوانی آقای سیدحمیدرضا برقعی اجرا می‌شود.

 

این مقام مسئول گفت: بخش سوم روز میلاد نیز ساعت 19 تا 24 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، مدیحه سرایی آقایان سیدرضا نریمانی و امیر عارف و شعرخوانی آقای مصطفی صابر خراسانی و محفل انس با قرآن برگزار می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: کلیه برنامههای حرم مطهر به صورت زنده از طریق سایت رضوی تی وی اکران و تعداد زیادی از برنامهها نیز از طریق لایو اینستا، رادیو و رسانه ملی پخش میشود.

پایان پیام/ 9