مشهد می‌تواند کانون اتحاد جهان اسلام و مرکز گفت وگوی مذاهب باشد/دهه کرامت فرصت جهانی کردن معارف رضوی است

مشهد می‌تواند کانون اتحاد جهان اسلام و مرکز گفت وگوی مذاهب باشد/دهه کرامت فرصت جهانی کردن معارف رضوی است

تاریخ انتشار : ۶ تير ۱۳۹۹
ربانی با بیان‌اینکه دهه کرامت فرصت مناسبی برای بین‌المللی کردن معارف رضوی از سوی اندیشمندان است، گفت: بسیاری از نحله‌ها، جنبش‌ها و کانون‌های فکری و تمدنی را باید مدیون امام رضا(ع) دانست.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، سلسله ویبنارهای موضوعی با محوریت دهه کرامت هر شب ساعت 20 (به مدت 10 شب) از سوم تیرماه  با سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می شود.

 

در وبینار روز پنجم تیرماه دکتر «محمدعلی ربانی»، رایزن فرهنگی ایران در کشور هند، حجت الاسلام سردار «حسین»، محقق و استاد حوزه باب العلم، نوگانوان سادات هندوستان، پروفسور «سیده بلقیس فاطمه حسینی»، استاد دانشگاه دهلی هندوستان شرکت داشتند.

 

دکتر« محمدعلی ربانی» در وبینار روز پنجم تیرماه با اشاره به اینکه دهه کرامت فرصت مناسبی بویژه برای نسل جوان است که با تامل در سیره رضوی با معارف امام رضا(ع) و جد بزرگوارشان بیشتر آشنا شوند، گفت: این ایام همچنین فرصت ارزشمندی برای محققان و اندیشمندان برای بین المللی کردن معارف رضوی در عصر امروز که با چالش های بسیار روبرو هستیم، محسوب می شود.

 

رایزن فرهنگی ایران در کشور هند با بیان اینکه یکی از نقش های پررنگ امام رضا(ع) در طول حیاتشان در مدینه و ایران، انسجام بخشی و وحدت آفرینی حیات تشیع بوده است، بیان کرد: همین روش و سیره امام رضا(ع) موجب شکل گیری نهضت عرفانی و فقهی شد. به طوری که شاهد بوده ایم که آن حضرت با تعامل با اهل سنت و دیگر ادیان بر اساس احترام، گفت و گو، تعامل علمی و اخلاقی توانست فضای همدلی و همگرایی بین شیعیان و اهل سنت و حتی غیرمسلمانان را ایجاد کند.

 

این پژوهشگر افزود: امام رضا(ع) با نرم خویی، مدارا، اخلاق مداری که از جدشان و از آموزه های اصیل اسلامی فراگرفته بودند، درسهایی را به ما دادند که راه حل منطقی برای دوری از بحران ها و چالش ها که امروزه بشریت با آن مواجه است، از مسیر عمل به این دستورالعمل ها و سیره اسلام بزرگوار محقق می شود.

 

ربانی در ادامه به جایگاه بالای علی بن موسی الرضا(ع) در نزد اهل سنت و نیز ارادت آنها به حضرت اشاره کرد و گفت: جریان های عرفانی و متصوفیان که در جهان اسلام در میان اهل سنت وجود دارند و تقریبا نیمی ازجمعیت مسلمانان را تشکیل می دهند، به حضرت ثامن الحجج(ع) ارادت و علاقه خاصی دارند، به طوری که «ابن حیان» از محدثان اهل سنت  وقتی به  زیارت بقعه منور امام رضا(ع) در مشهد می رفت برای حل مشکلاتش به حضرت متوسل شد و «ابن حوزه» فقیه محدث اهل سنت و «ابوعلی ثقفی» به زیارت بارگاه آن حضرت می رفتند.

 

وی ادامه داد: تعامل علمی و اخلاقی هشتمین امام شیعیان بویژه با مخالفان و اهل سنت در مقام دفاع از اهل بیت(ع)  و  در قالب مناظرات علمی شیوه دیگری از تعاملات و بهره گیری از ظرفیت گفت و گو در ایجاد همدلی و فراهم سازی فضای منطقی در ارایه اندیشه و دیدگاههای منطقی حضرت بوده است.

 

این پژوهشگر خاطر نشان کرد: سیره امام  رضا(ع) در انسجام بخشی به جامعه  و آینده شیعه نقش مهمی داشته است، در واقع بسیاری از نحله ها، جنبش ها و کانون های فکری و تمدنی را باید مدیون امام رضا(ع) دانست.

 

ربانی در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از مهاجرت سادات علوی و رضوی به اقصی نقاط دنیا بویژه به ایران و آسیای جنوب شرقی، شرق آسیا و دیگر کشورها در دوران امام رضا(ع) اتفاق افتاد، تصریح کرد: این اتفاق منشا گسترش اسلام و شکل گیری نهضت های علمی، عرفانی و ادبی در نقاط مختلف بوده است. امروزه به دلیل مختلفی می توان از آموزه های رضوی درس آموخت و در همدلی و همفکری میان مذاهب  استفاده کرد، این موضوع باید مورد توجه مبلغان  در تبیین سیره اهل بیت(ع) قرار گیرد.

 

رایزن فرهنگی ایران در کشور هند شهر مشهد را  پایگاه علمی بسیار مهم دانست و گفت: این شهر می تواند کانون اتحاد جهان اسلام و مرکز گفت وگو با دیگر مذاهب باشد، زیرا که اهل سنت نیز اهل بیت(ع) بویژه امام رضا(ع) را باور و پیوند مستحکمی با هشتمین امام شیعیان  دارند.

 

وی اضافه کرد: شهر مقدس مشهد می تواند، حلقه وصلی میان بین ایران و کانون های امت اسلامی باشد. قابلیت های موجود در این شهر هم می تواند فرصتی برای افزایش انسجام  درونی شیعه و  پرورش تقویت فکری جامعه شیعه در نقاط مختلف و نیز بسترسازی توسعه ظرفیت های علمی، تجاری، گردشگری و اقتصادی را فراهم کند.

 

رایزن فرهنگی ایران در کشور هند خاطر نشان کرد: همچنین مراکز علمی، دانشگاهی و کتابخانه ای مشهد می تواند کانون و پایگاه مهم رشد و بالندگی علمی فکری تشیع باشد.بدون شک شهر مقدس مشهد سهم مهمی در توسعه گردشگری دینی و جلب مشارکت ظرفیت های اقتصادی بویژه در جامعه شیعه در کشورهای مختلف دارد و در شرایط امروز تحریم سیره عملی حضرت می تواند در تعامل با ادیان  و اهل سنت حائز اهمیت و در همگرایی و همبستگی جهان اسلام تاثیرگذار باشد و ایده تمدن سازی اسلامی را نزدیک تر کند.

 

ربانی تاکید کرد: شهر مقدس مشهد و محبت امام رضا(ع) می تواند کانونی برای اجتماع سادات باشد و فضای گفت وگوی میان سادات و ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی فراوان را به هم متصل کند و تاثیرات مهمی در زمینه گردشگری در حوزه فرهنگی و اقتصادی برای کشور ما به دنبال داشته باشد.

 

رایزن فرهنگی ایران در کشور هند اظهار کرد: به همین جهت امروز ما بیش از گذشته که فشارهای اقتصادی و بین المللی در کشور ما بسیار شده است می توانیم برنامه ریزی در بهره گیری از ظرفیت معارف رضوی و شهر مقدس مشهد را در توسعه تعاملات جمهوری اسلامی مورد توجه قرار دهیم و موجبات  همگرایی ایران با جهان اسلام را فراهم کنیم.

 

 بنابراین گزارش، در ادامه این وبینار پروفسور «سیده بلقیس فاطمه حسینی» و نیز حجت الاسلام سردار حسین، استاد حوزه باب العلم به بیان خاطراتشان از حضورشان به ایران و مشهد و زیارت امام رضا(ع) پرداختند.

پایان پیام/ 40